Akai s900 filter werkt niet en floppy os4 gezocht

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.110
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik heb gisteren een Akai s900 gekocht waarvan nu blijkt dat het filter niet werkt.

En snelle check over de motorkap laat zien dat de zekering nog goed is. Zal het board eruit moeten halen om m door te meten om het zeker te weten, maar wellicht zie ik iets simpels over het hoofd.?

Moet ik iets speciaals doen, of kan ik direct de cutoff van bijv de sinus toon aanpassen in page 06 van edit program onder filter. Lijkt me van wel, maar wie weet mis ik iets.

Een snelle zoektocht op het net geeft weinig hits voor akais s900/s950 broken filter. Mocht iemand tips hebben waar te starten met diagnose dan wordt dat zeer gewaardeerd!

Oh ja en ik zoek een floppy met os4, mocht iemand die tegen vergoeding kunnen maken/sturen dan zou dat fantastisch zijn
 
Suggestie van @vinnieq zou ik als eerste bekijken.


Mocht iemand tips hebben waar te starten met diagnose

Misschien een ander test-geluid, ipv een sinus.


kan ik direct de cutoff van bijv de sinus toon aanpassen in page 06 van edit program onder filter. Lijkt me van wel, maar wie weet mis ik iets.

Sterker nog, dat is je enige optie. Lekker aansturen met midi-cc's 71 en 74 wordt 'm niet. Liep je daar misschien tegenaan?
 
Ik kwam dit tegen: the S900 has the filter if you upgrade it to OS4... in order to use OS4, the S900 must have EPROM chips that are 1.2 and you can load OS4 from a floppy disk on startup. Staat in deze thread: Akai MPC Forums - The Akai S900/S950 Low Pass Filter : Other Samplers, Beat Boxes & Synths
Thanks voor je hulp @vinnieq

Die info klopt volgens mij niet. De s900 heeft standaard hetzelfde filter als de s950, die ook in 1.2 beschikbaar is. Het zou dus gewoon moeten werken.
Os4 geeft enkele extra parameters, waaronder dedicated env voor de lpf

Ik zal je link iig ff doorlezen :okdan:
 
Suggestie van @vinnieq zou ik als eerste bekijken.




Misschien een ander test-geluid, ipv een sinus.




Sterker nog, dat is je enige optie. Lekker aansturen met midi-cc's 71 en 74 wordt 'm niet. Liep je daar misschien tegenaan?
Haha nee het was gewoon handmatig aan het filter draaien terwijl ik de playback knop herhaaldelijk blijf inrammen.
Zowel met standaard akai sinus progr als zelf gesampled. Midi cc74 bestond denk ik nog niet in 1986 ;)
 
Heb de MF6CN-50 chip ff uit zijn socket gehaald en er weer netjes in gedrukt maar dat helpt niet

Heb je een clock en een input signaal aan de switched cap filter? Zit er maar één filter in anders verwisselen met ander kanaal . Is er een schema?
 
Sinus filteren heeft ook niet veel zin, die heeft geen harmonischen. Filteren heeft hooguit invloed op het volume. Dus zoals @stoter zegt, een ander testgeluid.
 
Ik kwam dit tegen: the S900 has the filter if you upgrade it to OS4... in order to use OS4, the S900 must have EPROM chips that are 1.2 and you can load OS4 from a floppy disk on startup. Staat in deze thread: Akai MPC Forums - The Akai S900/S950 Low Pass Filter : Other Samplers, Beat Boxes & Synths
Staat toch handige info in, dat er blijkbaar 9 filter chips inzitten. Daarom heb ik maar ff een akkoord van 8 noten herhaaldelijk afgespeeld en dan per keygroup het filter omlaag en dan lijkt het wel (gedeeltelijk) te werken.

Misschien dat de filterchips gekoppeld zijn aan de keygroups en dat de 1e filterchip kapot is en dus keygroup 1 niet gefilterd kan worden
 
Heb je een clock en een input signaal aan de switched cap filter? Zit er maar één filter in anders verwisselen met ander kanaal . Is er een schema?
Mijn technische vaardigheden gaan helaas niet zover dat ik dat kan meten of weet wat ik kan verwachten. Schema heb ik wel, maar moet ik nog goed bekijken.
Maar zie mijn post hierboven, het lijkt idd dat maar enkele chip(s) te zijn die niet werkt
Sinus filteren heeft ook niet veel zin, die heeft geen harmonischen. Filteren heeft hooguit invloed op het volume. Dus zoals @stoter zegt, een ander testgeluid.

Ah maar die van de akai dus wel.. Dikke vette subbass geeft ie, wslk vanwege harmonische distortion die wel gefilterd kan worden.

Maar idd ben nu met een ander sigaal bezig
 
Ah maar die van de akai dus wel.. Dikke vette subbass geeft ie, wslk vanwege harmonische distortion die wel gefilterd kan worden.
Misschien dat daar al een soort van aliasing in zit, dus geen nette sinus. Dan krijg je iig wel een signaal waar het filter wat mee kan.
Goed dat hij (weer) werkt, veel plezier er mee!
 
Misschien dat daar al een soort van aliasing in zit, dus geen nette sinus. Dan krijg je iig wel een signaal waar het filter wat mee kan.
Goed dat hij (weer) werkt, veel plezier er mee!
Ja denk het zoiets is.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik heb zelfs os4 met omniflop op een diskette weten te zetten. Komt dit xp laptop met diskette station van de kringloop toch nog van pas ;)
:slotje:
 
Helaas toch nog een ander staartje :(

Het geheugen blijkt gedeeltelijk gaar te zijn. Ram test geeft RAM OK maar toch zit er telkens op dezelfde 2 plekken even een bak ruis in de sample...
Ruis is er zowel bij os4 als os1.2 en ook met andere sample rates.
 

Attachments

  • s900 ram fail 16khz OS4.wav
    2,4 MB
  • s900 ram fail 16khz OS4 v2.wav
    2,5 MB
  • s900 ram fail 16khz OS1.2.wav
    2,3 MB
Misschien kan je contact opnemen met Radiusz, die maakt geheugen boards voor de S950. Die weet er wel wat vanaf dus, misschien kan hij je aan goede werkende chips helpen..


Screenshot 2022-08-04 at 18.16.00.png
 
Is het ruis overheen de sample of een distorted sample?
Het is een distorted ruis over de sample heen en de ruis klinkt niet elke keer hetzelfde. Het lijkt erop dat een sample met veel hoge frequenties ook een ruis/distortion met meer hogere frequenties geeft.

Misschien kan je contact opnemen met Radiusz, die maakt geheugen boards voor de S950. Die weet er wel wat vanaf dus, misschien kan hij je aan goede werkende chips helpen..


Bekijk bijlage 3825862

Goede tip, ik ken hem een beetje, wie weet heeft hij dit wel eens eerder gerepareerd , alhoewel de s950 memory banks anders zijn dan die van de s900
 
Nog een indicatie dat het het geheugen is dat gaar is en niets iets anders:

Ik kan een sample van 2 seconde nemen zonder problemen. Dan 2 samples van 2 secondes met ruis en dan weer 2 seconde zonder problemen.
Dit heb ik gedaan en heb sample 2 en 3 verwijderd, maar dan komt er ook ruis in sample 4 die eerst zonder ruis was. Die wordt dus wslk verplaatst naar andere geheugenlocatie die storingen geeft.
 
Heb je het geheugen al eens eruit gehaald en er terug ingestoken? Mss moet je ff reseaten. Of de latjes eens van locatie veranderen enzo.

Dustorted samples komt vaak door brak geheugen idd
 
Het is een printplaat van iets van 20 x 20 cm met ik geloof 20 ic's gesoldeerd, die samen 750kb geheugen vormen :D

Helaas dus niet ff ic opnieuw in het voetje steken, maar 20 x 16 ic pootjes los solderen dan 20 x ic voetjes solderen (dus weer 320 pootjes) en daarna pas ic's gaan swappen en bij elke poging boel weer aansluiten en gedeeltelijk dichtmaken om te zien of het werkt :bekdicht:

Als ik het zo opschrijf moet ik misschien maar wachten tot ik een ram error code krijg. Dan weet ik ten minst waar ik moet beginnen...
 
Back
Top