GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

In het kader van: kleine overwinningen moet je vieren...

Het is me de afgelopen week gelukt om mezelf ervan te overtuigen dat ik geen RE-808 en RE-303 van DinSync nodig heb en dat ik het beter gewoon bij software (Wave Alchemy/Phosyon2) kan houden.

:D

... nu rest de vraag waar ik het bespaarde geld dan aan uit kan geven...
 
In het kader van: kleine overwinningen moet je vieren...

Het is me de afgelopen week gelukt om mezelf ervan te overtuigen dat ik geen RE-808 en RE-303 van DinSync nodig heb en dat ik het beter gewoon bij software (Wave Alchemy/Phosyon2) kan houden.

:D

... nu rest de vraag waar ik het bespaarde geld dan aan uit kan geven...
Ik zie dat niet als een overwinning maar als zelfmisleiding.
 
In het kader van: kleine overwinningen moet je vieren...

Het is me de afgelopen week gelukt om mezelf ervan te overtuigen dat ik geen RE-808 en RE-303 van DinSync nodig heb en dat ik het beter gewoon bij software (Wave Alchemy/Phosyon2) kan houden.

:D

... nu rest de vraag waar ik het bespaarde geld dan aan uit kan geven...
We spreken je volgende week wel weer.. ;):D
 
Knap man.. wat ik doe in zulke gevallen is de gear demo's van het gewenste model op de hoogst mogelijke kwaliteit opnemen en daar dan samples van maken.
Dat heb ik bijvoorbeeld bij de 3th wave gedaan... ik kijk zelfs geen 3th wave yt meer...

Goed bezig :okdan:
 
Dat heb ik bijvoorbeeld bij de 3th wave gedaan... ik kijk zelfs geen 3th wave yt meer...

Leuke tip. Ik zeg regelmatig tegen mezelf: "Ik heb alles al, ik heb alles al, ik heb alles al."

Als ik toch wil kopen, kijk ik snel naar een 'gratis' onderdeel dat ik kan verbeteren. Zoals muziektheorie of betere beats leren programmeren. Zo stuitte ik vandaag op het YT-kanaal van Hack Music Theory. Echt leuk en ik kan voorlopig weer vooruit met iets nieuws: https://www.youtube.com/@HackMusicTheory
 
Hoe ik erin sta.. koop alles wat je wil, test het, sample het.. vervang het door iets beters.. Alles is weer te verkopen en het verlies is leergeld.
Door heel veel gear te hebben getest weet je op een gegeven moment veel beter wat nou werkt voor je of niet.

Maar je hebt preset users of sound designers.. het begint bij zelfanalyse en ja ik maak lijstjes want het is zoveel tegenwoordig.

Muziek theorie doe ik idd te weinig maar meer als het voorbij komt vaak in de vorm van bepaalde mogelijkheden van een "nieuwe" plugin.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Als je 1 goede synth plugin hebt en je bent zelf vaardig in het programmeren (sound design) van zo’n ding dan kan je toch zo’n beetje alle geluiden wel maken. De rest kan je op smaak brengen met creatieve fx 😝
 
Ja ik ben dat voor 90% eens... ik probeer dingen na te maken of benaderen met wat ik heb en dat is tijdrovend die dus ontgast :D
 
GAS tegengaan is in basis vrij simpel, dit is wat ik heb gedaan.

Stap 1:
- wat kan ik
- wat wil ik
- welke tool heb ik nodig om het doel wat ik wil te behalen.

Stap 2:
Workflows uitzetten:

Live performance:
Bedenk voor jezelf een realistische scenario dat je ooit gaat optreden, wat neem je mee. (je sjouwt alles zelf en de gelegenheid bedraagt 4 trappen die je op en af moet voor je spullen)

Studio:
Je gaat produceren maar de ruimte waar je in wilt werken is beperkt wat is de gear die je nodig hebt om in zo'n klein mogelijke ruimte zo veelzijdig mogelijk te kunnen zijn?

Jammen:
Je gaat jammen met paar anderen.
Welke voorzieningen heb je tot de beschikking om deze personen te voorzien van een preamp, effecten en een stereospoor en persoonlijke afluistering? En is er ruimte om een eigen meegenomen instrument in te prikken?


Stap 3:
Als je die antwoorden hebt, ga je spelen met de mogelijkheden die je nu bezit en investeer je tijd in het deepdiven van je synths en of effect apparatuur.

Tip: Koop enkel doelbewust en beperk tot 1 of 2 onetrick pony's (synths). (slechts voor een bewust gesteld doel maar wel deel wordt vannde standaard setup)

Stap 4:
Maak (in je hoofd) een lijstje van de opties waar je naar het deepdiven achter bent gekomen, wat wil je graag anders zien (bij een digitaal apparaat: is er een firmware update die het doel behaalt?)

Stap 5:
Bij een nieuw product dat op de markt komt check de demo's en download de handleiding! (omdat je de deepdive hebt gedaan weet je wat je apparatuur wel en niet kan) en kan je een soortgelijk geluid uit je huidige gear halen? Zo ja dan kan je dat nieuwe apparaat skippen.


Dit is iets waar ik zelf aantal jaar geleden mee begonnen ben. En ik in de afgelopen jaren is er nog amper apparatuur bijgekomen.

Misschien dat iemand hier iets aan heeft en anders excuses voor het verdoen van je tijd.
 
Je kunt ook alles kopen dat je vet vindt, dan dooft het gas uiteindelijk uit omdat je alles al hebt.
 
Je kunt ook alles kopen dat je vet vindt, dan dooft het gas uiteindelijk uit omdat je alles al hebt.

Dan ga je nadenken, "dat zouden ze nog 'ns moeten uitvinden". Krijg je GAS voor dingen die (nog) niet eens bestaan.
 
Back
Top