Andy "Fletch" Fletcher (Depeche Mode) overleden

Andy Fletcher (° 8 juli 1961 - 26 mei 2022), toetsenist en mede-oprichter van de Britse band Depeche Mode, is op 60-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de band op Twitter.

1024x576a.jpg


“We zijn in shock na het vroegtijdige overlijden van onze dierbare vriend, familielid en bandlid Andy “Fletch” Fletcher”, klinkt het in een statement. “Fletch had een echt hart van goud en was er altijd als je steun, een levendig gesprek, een goede lach of gewoon een koude pint nodig had. Onze harten zijn bij zijn familie en we vragen jullie om hun privacy te respecteren in deze moeilijke tijd.” Voorlopig werd er nog geen doodsoorzaak bekend gemaakt.

 
Gelukkig is dat nooit doorgegaan. Snap de combi niet helemaal.
 
Het is laatste tijd de ene na de andere die overlijdens,toch eigenaardig..
 
Het is laatste tijd de ene na de andere die overlijdens,toch eigenaardig..
Dat valt wel mee. Als je bedenkt dat de massamedia en daarmee de grote idolen/helden opkwamen in de jaren 60-70 van de vorige eeuw, zien we 50-60 jaar later dat de twintigers van toen de grijsaards van nu zijn. En die gaan nu eenmaal dood. Dus de hele generatie boomeridolen is nu aan de beurt, en de 'jonkies' onder de idolen van de patatgeneratie (zoals Fletch met zijn 60 jaar) daarna beginnen nu ook zoetjesaan om te vallen. Denk je dat het nu erg is? Wacht maar af de komende 10-20 jaar. Dan gaat de generatie vroege MTV helden waar wij als 40'ers mee opgegroeid zijn ook.
 
Gelukkig gaat Duran Duran terug een reeks concerten geven.😙
En gelukkig keek ik op YT naar Beth Dutton vandaag.
 
Michael Garrison 2004

Marc Moulin 2008

Pete Namlook (Peter Kuhlman) 2012

Edgar Froese 2015

Keith Emerson 2016

Isao Tomita 2016

Richard H. Kirk 2021

Florian Schneider 2020

Klaus Schulze 2022

Vangelis 2022

Andy Fletcher 2022

De lijst begint nu wel heel eng lang te worden in synthland..
 
Nou 11 in 16 jaar, valt toch wel mee? Sommige muzikanten gaan met pensioen (Bill Bruford), is dat net zo erg?
 
Ja, het gaat snel de laatste jaren. Ik weet dat hij sociaal belangrijk was, maar ik vroeg me altijd af wat Fletcher muzikaal toevoegde bij Depeche Mode. Misschien nam hij wat sound design over na het vertrek van Wilder in 1995?
Gelukkig is dat nooit doorgegaan. Snap de combi niet helemaal.
Vangelis deed prog in Aphrodite's Child and Albedo 0.39 heeft een paar synthjazz-achtige tracks. Dat is rond de tijd van Relayer en Going For The One bij Yes, en daar zie ik Vangelis wel bij passen - ook aangezien Vangelis sowieso tig verschillende stijlen deed. (Begin jaren 80 vlak bij elkaar China, Bladerunner, See You later, Jon & Vangelis en Mask!) Mij lijkt het probleem meer dat Vangelis te eigengereid was, en waarschijnlijk geen zin had in een oneindige album-tour-album-tour-cyclus waarin hij geen tijd meer zou hebben voor ander werk, terwijl hij het liefst juist constant muziek aan het componeren was. Een vriend van mij heeft ook eens gelezen dat Vangelis bij de auditie de studio rondging en omstebeurt toesten, drums, en gitaar speelde - allemaal heel verdienstelijk, tot jaloezie van de Yes-leden. :D
 
>Goed nieuws: Nieuw album en een tournee volgend jaar.

Laat ook maar weer zien hoe belangrijk Fletch was voor de muzikale koers bij Depeche Mode; hij is nauwelijks begraven of ze gaan alweer door. Vond het vorige album helemaal niet zo slecht, maar met synthpop heeft het allemaal niets meer te maken. Vond ik toch hun leukste tijd, zeker van half jaren tachtig tot begin negentig. En 84 euro (moeten ze Fletch' begrafenis nog afbetalen?) gaat me dan een beetje ver.
 
Ach ja, ik heb juist liever bands die zich blijven ontwikkelen in plaats van dat ze op het hoogtepunt van hun roem de klok stilzetten en vervolgens 30 jaar hetzelfde blijven doen. Ik vind de meeste albums goed en ik zal er ook zeker weer bij zijn in de Ziggo Dome :D
 
Back
Top