Soma Laboratory -Terra

Van de makers van o.a. de Lyra-8 en de Pulsar 23 nu de Terra. Een stuk boomstronk met een digitale synth erin gebouwd. De interface is gebouwd naar de menselijke hand en bedoeld om intuïtief te werken.

1652780665370.png


De aankondigingstrailer:
De filosofie achter het instrument en meer is hier te vinden: DESCRIPTION / TERRA – SOMA LABORATORY
Een filmpje van Sonic Lab:
 
Ik ben niet zo een fan van Soma om de basis dingen die da weer een gedoe zijn.
Zoals de Cosmos of zoiets of de Pulsar.
Niet normaal te syncen.
Of de Lyra die niet v/oct tracked.
Het is wel tof sound wise.
Maar zulk soort dingen verwacht ik niet in die prijs klasse.

Het is wel een bedrijf wat lekker creatief dingen maakt.
De Pulsar is bv buiten eurorack de eerste modular drumdoos.


Dit ding klinkt wel goed maar de demo leunt te veel op distortion en als je die weghaalt dan is de sound wat minder.

Ik ken Soma nog uit de tijd dat Vlad met twee mensen werkte.
Nu is het een enorm gegroeid bedrijf.
Naar mijn mening is Eurorack en dit soort spul een vacuum dat de grote muziek bedrijven hebben gemaakt met hun meestal bread and butter apparatuur.
Denk aan yamaha, roland, Korg ... iets minder dan
 
Pulsar is prima te syncen hoor, heeft zelfs hele uitgebreide MIDI (en CV) integratie. Prima extern te sequencen ook dus. De Cosmos zijn meerdere firmwares van, waaronder eentje met een makkelijker controleerbare, meer traditionele looper style. Niet syncbaar maar op zich vrij makkelijk in het gareel te krijgen als je dat wil (net als een oude analoge delay bijvoorbeeld - geen sync, maar op zich niet heel moeilijk om in de maat te zetten). De Lyra-8 is moeilijker te temmen inderdaad. Levert wel weer andere dingen op dan traditionele, volledig controleerbare synths. Ik vind het fascinerende en inspirerende instrumenten, maar ik zie ze ook veel meer als voor erbij en om mee te experimenteren dan als een 'it does everything' werkpaard. Daar gebruik ik mijn meer traditionele gear voor. Wat betreft de prijs, goedkoop is het niet, maar als je ziet hoe die dingen gebouwd worden en hoeveel handwerk en QA erin zit wel te rechtvaardigen.
 
Wat ik begrepen heb is dat slaven niet goed werkt ( clock skew ) en dat de sounds via extern triggeren anders klinken dan intern en dat de triggers 10V + moeten zijn.
 
Bij extern triggeren via MIDI moet je rekening houden met velocity, daardoor kan het anders klinken. Velocity 127 klinkt hetzelfde als via de pad. Er zit wel een dingetje in de snare dat je de clap functie (een soort vertraging tussen 2 percussiesounds) alleen krijgt met de metalen pad of MIDI maar niet via de "Trig" pin. Integratie met Eurorack heb ik me verder niet in verdiept behalve dat ik af en toe een LFO uit de Matriarch of System-1m pak. Dus dat met die triggers en voltages etc zegt me nog niet zoveel.
 
Leuk om te zien en te horen, het heeft volop mogelijkheden waarmee je wel een tijdje zoet mee bent. Maar toch, het is wel über-digitaal. Daar is ook een plaats voor, maar in dit geval voel ik toch een mismatch tussen het idee, concept en de digitale uitwerking. Digitale wizardry is an sich prima, maar dit staat ver weg van iets dat ook maar enigszins wat organisch aanvoelt. Ondanks dat het waarschijnlijk minder mogelijkheden zou hebben, analoog was hier echt beter op z'n plaats, denk ik.
 
Leuk om te zien en te horen, het heeft volop mogelijkheden waarmee je wel een tijdje zoet mee bent. Maar toch, het is wel über-digitaal. Daar is ook een plaats voor, maar in dit geval voel ik toch een mismatch tussen het idee, concept en de digitale uitwerking. Digitale wizardry is an sich prima, maar dit staat ver weg van iets dat ook maar enigszins wat organisch aanvoelt. Ondanks dat het waarschijnlijk minder mogelijkheden zou hebben, analoog was hier echt beter op z'n plaats, denk ik.
Ik heb er inmiddels eentje en ik kan je zeggen: het is een geweldig instrument. Ja, hij is knetterdigitaal, maar door de organische besturing (touch sensitive buttons en gyro motion) is het een geweldige combinatie. Juist door het digitale aspect kan je er zo veel verschillende sounds uit halen en op zo'n expressieve en organische manier. Leukste synth die ik ooit in mijn handen heb gehad. Ik vond de Osmose al leuk, maar deze is nog veel leuker. @Nap heeft er gisteren ook mee zitten spelen en hij was ook gelijk om. Een meesterwerkje als je het mij vraagt.
 
Toch maar even snel wat opgenomen om een indruk te geven. Dit is gewoon uit de losse pols. Zijn twee patches. Kan later wel meer doen.
Bij deze twee voorbeelden speel ik de tonen door te tappen en zacht aan te raken, maar ook met name door de vier modulatie buttons te tappen en zacht aan te raken.
De variatie in expressie die je daarmee kan bereiken houden je met een enkele patch al uren zoet.

 
@Nap heeft er gisteren ook mee zitten spelen en hij was ook gelijk om.
Nou, inderdaad. Ik ben natuurlijk al een Soma fanboy, maar deze vond ik toch wat 'gimmicky' en maar beperkt bruikbaar bij aankondiging.

Maar zoals een bekend condoomfabrikant zegt: 'feeling is everything'. De hele interactie en het bespelen van het apparaat is iets magisch, waar je volgens mij uren in kunt verdrinken met de juiste sound en in de juiste stemming. Een hele andere manier van muziekmaken dan normaal met je toetsen, pads en/of draaiknoppen. En heel intuitief. Ik heb er meteen een besteld :D
 
Ja dit soort dingen is bijna net als een accoustisch instrument.
Kwa sound vind ik het niet zo.
Denk dan dat een Osmose met PolyAT XV5080 wel leuker is dan.

Zelf ben ik er nog niet uit. Osmose of wachten op een PolyAT controller van een fabriekant die ik ken.....mag ik verders niets over kwijt.....
Lijkt toch wel dat de OSmose de meeste opties kwa expressie bied.

Maar goed laatst bij een vriendin gejammed op een handpan en echte piano.......dat is het gewoon :-)

Ben benieuwd wat jij er van vind @Roonan
Ik kan wel een beetje toetsen spelen dus daarom denk ik dat een normaal keyboard met polyAT beter is.
De Waldorf Irridium...OSmose.... allemaal opties.
Ga de OSmose snel eens testen bij iemand.
 
Die Soma dingen zijn fantastisch (Lyra-8 en Cosmos hier). Soms bekruipt mij het gevoel dat die dingen mij bespelen ipv andersom. Ook best lekker :D

Osmose is ook super. Wat een tijden....
 
Denk dan dat een Osmose met PolyAT XV5080 wel leuker is dan.
Dat is wel leuk maar niet heel anders dan 'normaal' keys spelen, behalve dat je misschien in een pad beter de afzonderlijke noten kunt laten aanzwellen/filteren etc. Vibrato kan leuk zijn, maar bij XV5080 moet je wel door wat meer hoepels springen, bij MPE plugins/synths zal het wel meteen werken. Ik vind PolyAT en MPE een leuke toevoeging, maar het is minder een 'game changer' dan ik vooraf had verwacht. De Osmose heeft geweldig keybed, de sound engine en editor van EaganMatrix zelf ben ik minder over te spreken. Het kan veel maar het is ontoegankelijk en heeft een plastic/steriel sausje waar ik niet gecharmeerd van ben. Ben benieuwd naar dat andere PolyAT keyboard waar je het over hebt, ik zit zelf te wachten op een goed MIDI masterkeyboard met minstens 61 keys, PolyAT en voldoende knoppen en schuiven. Zoiets als de Arturia Keylab of Novation SL serie maar dan met die toevoeging. Momenteel doe ik PolyAT/MPE met de Push 3.
 
Ja dit soort dingen is bijna net als een accoustisch instrument.
Kwa sound vind ik het niet zo.
Denk dan dat een Osmose met PolyAT XV5080 wel leuker is dan.

Zelf ben ik er nog niet uit. Osmose of wachten op een PolyAT controller van een fabriekant die ik ken.....mag ik verders niets over kwijt.....
Lijkt toch wel dat de OSmose de meeste opties kwa expressie bied.

Maar goed laatst bij een vriendin gejammed op een handpan en echte piano.......dat is het gewoon :-)

Ben benieuwd wat jij er van vind @Roonan
Ik kan wel een beetje toetsen spelen dus daarom denk ik dat een normaal keyboard met polyAT beter is.
De Waldorf Irridium...OSmose.... allemaal opties.
Ga de OSmose snel eens testen bij iemand.
Dit zijn slechts twee patches. Het aanbod is groot en zelfs per patch kan je een aantal varianten kiezen (vaak minder of meer harmonischen).
 
Dat is wel leuk maar niet heel anders dan 'normaal' keys spelen, behalve dat je misschien in een pad beter de afzonderlijke noten kunt laten aanzwellen/filteren etc. Vibrato kan leuk zijn, maar bij XV5080 moet je wel door wat meer hoepels springen, bij MPE plugins/synths zal het wel meteen werken. Ik vind PolyAT en MPE een leuke toevoeging, maar het is minder een 'game changer' dan ik vooraf had verwacht. De Osmose heeft geweldig keybed, de sound engine en editor van EaganMatrix zelf ben ik minder over te spreken. Het kan veel maar het is ontoegankelijk en heeft een plastic/steriel sausje waar ik niet gecharmeerd van ben. Ben benieuwd naar dat andere PolyAT keyboard waar je het over hebt, ik zit zelf te wachten op een goed MIDI masterkeyboard met minstens 61 keys, PolyAT en voldoende knoppen en schuiven. Zoiets als de Arturia Keylab of Novation SL serie maar dan met die toevoeging. Momenteel doe ik PolyAT/MPE met de Push 3.
Ik ben ook niet zo te spreken over de sound engine van de Osmose.
Ik zou hem dan meer voor de toetsen kopen.
Nee MPE/Poly AT is geen gamechanger maar meer expressie is hier meer dan welkom.
Lijkt me zo tof als je een cello opneemt en dan met MPE/Poly at een synthsound erbij doet. Daar verwacht ik best wel wat van.
Ik gebruik aftertouch dan ook veel.
Dus meer expressie is wel echt een toevoeging. Alleen moeten we wel leren en experimenteren hoe je dat en in welke context je dat kunt gebruiken.
Net zoals op akkoestische instrumenten.
Ik weet zelf nog niet of polyAT of MPE echt zo een verschil zal uitmaken voor mijn toepassing.
Dat keyboard // controller komt er maar dus ff wachten idd.

Mijn push 1 werkt echt voor geen meter met polyat.... breek bijna mijn vingers.
 
Dat keyboard // controller komt er maar dus ff wachten idd.

Mijn push 1 werkt echt voor geen meter met polyat.... breek bijna mijn vingers.
OK, ik ben benieuwd. Hopelijk iets fatsoenlijks.

Push 1 heeft idd hele stugge pads. Op de Push 2 is dit al een stuk beter. En op de Push 3 perfect.
 
En daarom ben ik zo enthousiast over de Terra. De vele manieren om de expressie te beïnvloeden. De tonen kan je kort en snel tappen (percussie achtig), maar ook langzaam aanraken (geeft een langzame variërende attack) met de 1-12 koperen knopjes rechts en dat in combinatie met 4 verschillende simultane modulaties (de A-B-C-D koperen knopjes links, die ook elkaar beïnvloeden). Deze modulaties kan je ook kort of langzaam doen. Geeft alles bij elkaar veel expressie mogelijkheden. Hoe goed dat werkt realiseer je pas als je hem in je handen hebt en er mee speelt.
 
Soms bekruipt mij het gevoel dat die dingen mij bespelen ipv andersom. Ook best lekker :D
.
Ja, dat organische, 'deel van het instrument zijn' en het soms onvoorspelbare/eigenzinnige zorgen voor een hele andere ervaring dan de 100% controle die je op de meeste synths hebt. Een hele andere, en in mijn ogen verfrissende, filosofie.
 
Back
Top