Tim .Ocean - Home [Neo hiphop/Indie/Arty Synth Pop]

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.146
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik had mijn SP-16 te koop gezet. Dacht, tja het is een drum sampler en daar heb ik een OP1 voor.
Toen ineens een paar song sketches gemaakt.
Vind het geluid echt super.

Nu dan ook een eerste track gemaakt met de SP16.
Daarna mijn gitaar gepakt en akkoorden erbij gepakt.
Drums met goede swing, swing op 50% en quantize 16T en je hebt heerlijke J-Dilla swing.
De track waren 2 samples waarvan de slices zijn ingebutst. dan nog een kick, snare en hihat track.
Ik heb de tracks daarna 1 voor 1 opgenomen via de analog outs door mijn ADL600 buizen pre-amp.
Voor de samples tijdens het opnemen ook wat met het filter gespeelt en voor de drums wat met de drive.
Toen de tracks erin stonden snel de gitaar opgenomen en een dag later wat synths.

Dit is niet voor het eerst. Ik heb mijn OP1 de 2e jaar links laten liggen. dacht dat het een miskoop was. Toen een track gemaakt en verliefd geworden.
De SP16 is nu ook een schatje :-)

Dus ja met alleen drums en melodische samples slicen kun je een leuke basis maken. De SP16 zijn live quantize is ook goed zodat je makkelijk live toch goede drums kan spelen.

@demian Kan me herinneren dat je wilde horen wat ik met de Sp16 zou maken.

 
Hey thanks, ja idd je moet een apparaat vaak wel gebruiken voor de workflow waar die voor gemaakt is.
Anders loop je alleen maar tegen teleurstellingen aan.
Maar als je een apparaat heel goed kent dan kun je gaan hacken/misbruiken.

Dat dieper duiken doe jij ook met je 707. ;)
 
Hey thanks, ja idd je moet een apparaat vaak wel gebruiken voor de workflow waar die voor gemaakt is.
Anders loop je alleen maar tegen teleurstellingen aan.
Maar als je een apparaat heel goed kent dan kun je gaan hacken/misbruiken.

Dat dieper duiken doe jij ook met je 707. ;)
Absoluut. Ik herken de curve heel goed bij mijzelf.
Dag 1 : WOW wat een cool apparaat.
Dag 2 : Gaaf, hoe doe ik dit?
Dag 3 : Ehm. Waarom kan dit niet?
Dag 4 : Grmbl. Hij kan niet wat ik wil.
Dag 5 : Ik stuur hem terug.
En dan komt het aan op doorzetten.
Dag 6 : Ok, even terug naar af. Waar was die tutorial voor dummies ook al weer?
Dag 7 - 365 : stap voor stap ontdekken wat hij allemaal kan en na een aantal projecten gaat het 'beter'.

Bij de MPC Live 2 heb ik te snel teruggestuurd. Nog steeds een beetje spijt van. Als ik die nog een keer voor een zacht prijsje op MP zie, dan is hij van mij.
De Analog Heat heb ik ook (te) snel teruggestuurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die past niet bij hoe ik muziek maak en was het geld voor mij (nu) niet waard.

Maar de curve was bij al m'n aankopen hetzelfde.

En zo'n live ingespeelde gitaar doet het trouwens ook altijd goed wat mij betreft.
 
Ik weet niet maar heb de MPC links laten liggen.
In het verleden een MPC 1000 gehad en dat was een ramp zeg.
De workflow ziet er te moeilijk uit en de synth engine klinkt niet echt.
Multisampling was wel tof maar toen ik hoorde dat Machine en Machine+ dat ook hebben heb ik een Machine+ gekocht.

De MPC Live net zo duur als Machine+ bij thomann.
Maar goed dat apparaat moet nog aankomen.
Hoop dat het goed werkt en dat ik daar mee live kan optreden.
Ik zoek echt iets voor live. Want will dat niet met laptop gaan doen.

Machine+, OP1, keyboard, bas, gitaar, AS1 synth, midi gitaar zoiets.
Zodat ik het alleen kan doen en met andere muziekanten.
De machine+ kan ook nog een extra soundcard aan.

Ik probeer handgemaakte muziek te maken. Maakt niet uit hoe als het maar organisch klinkt.
Snaren zijn wel gaar dus mijn gitaar klinkt niet zo geweldig :)
 
Ik weet niet maar heb de MPC links laten liggen.
In het verleden een MPC 1000 gehad en dat was een ramp zeg.
De workflow ziet er te moeilijk uit en de synth engine klinkt niet echt.
Multisampling was wel tof maar toen ik hoorde dat Machine en Machine+ dat ook hebben heb ik een Machine+ gekocht.
Ja, dat is zeker waar. de MPC heeft een behoorlijke workflow.
Al moet ik zeggen dat ik hem na een paar dagen goed onder de knie had (qua basis).
Die M+ heeft wel heel vette sounds, maar is voor mij te beperkt qua 'master brein' van m'n setup.
En te weinig in-outputs.
En hij schijnt wat 'underpowered' te zijn voor veel plugins van NI. (dus je zit snel vol qua CPU)
Maar, wat hij wel kan klinkt wel heel mooi en als je een specifieke 'taak' voor hem hebt in je setup, lijkt het me een fijne bak om mee te werken. .

De MPC Live net zo duur als Machine+ bij thomann.
Maar goed dat apparaat moet nog aankomen.
Hoop dat het goed werkt en dat ik daar mee live kan optreden.
Ik zoek echt iets voor live. Want will dat niet met laptop gaan doen.
Grappig, ik zoek ook iets voor live :)
De MPC moet dat kunnen trouwens. Daar is hij voor gemaakt.
Tenzij je 'live jammen' bedoelt, dat kan de 707 dan weer beter.
(vind ik iig)

Machine+, OP1, keyboard, bas, gitaar, AS1 synth, midi gitaar zoiets.
Zodat ik het alleen kan doen en met andere muziekanten.
De machine+ kan ook nog een extra soundcard aan.
Ja, lijkt me een fijne setup idd.
Ik jam vaak met onze toetsenist en m'n 707, maar voor live is dat toch minder handig. Omdat je zoveel moet veranderen als je naar een andere akkoordenprogressie wilt oid.
Dan is wat meer structuur wel noodzakelijk (bij mij iig)
Ik probeer handgemaakte muziek te maken. Maakt niet uit hoe als het maar organisch klinkt.
Snaren zijn wel gaar dus mijn gitaar klinkt niet zo geweldig :)
Ja, dat is zeker waar. (dat organische)
 
1. Die M+ heeft wel heel vette sounds, maar is voor mij te beperkt qua 'master brein' van m'n setup.
En te weinig in-outputs.
Er kan een externe soundcard aan. Zo heb je zo extra audio en midi HI-Z - Mic - line i/o.
2. En hij schijnt wat 'underpowered' te zijn voor veel plugins van NI. (dus je zit snel vol qua CPU)
Er is een nieuwe update en dat zou nu veel beter moeten zijn.
Prism is erg zwaar. Maar loopop laat zo 9 instances massive bv.
En sampling kost helemaal geen cpu
3. Omdat je zoveel moet veranderen als je naar een andere akkoordenprogressie wilt oid.
Dan is wat meer structuur wel noodzakelijk (bij mij iig)
Dat is de hoofd reden omdat de Machine+ plus een timeline heeft waar je ook audio in kan opnemen. Dus kun je wel gewoon normale song structuren maken. Ipv dance georrienteerd een aantal bars herhalen.
Dus verwacht dat ik dan live gewoon elke track in de Machine+ kan laden.
Maar goed we zullen zien.
 
Er kan een externe soundcard aan. Zo heb je zo extra audio en midi HI-Z - Mic - line i/o.
Ja klopt, MPC ook, maar dan moet ik nog meer meesjouwen.
1st world problems natuurlijk, maar de 707 heeft 4 inputs en 4 outputs. Toevallig precies wat ik 'nodig' heb met de band (basgitaar via de B3 en Subsequent via de collider past dan precies) ....
De MPC heeft standaard ook 'maar' 2 inputs trouwens. Te weinig eigenlijk voor die situatie.
Het is ook niet snel genoeg (bij mij :P )
Er is een nieuwe update en dat zou nu veel beter moeten zijn.
Prism is erg zwaar. Maar loopop laat zo 9 instances massive bv.
En sampling kost helemaal geen cpu
Ah beter, de MPC en 707 hebben natuurlijk ook hun grenzen. En soms is dat bij de 707 (voice stealing) wel een beperking die niet echt stimuleert. (anders dan 'less is more')
Maar met wat externe synths erbij, red ik me prima :)

Dat is de hoofd reden omdat de Machine+ plus een timeline heeft waar je ook audio in kan opnemen. Dus kun je wel gewoon normale song structuren maken. Ipv dance georrienteerd een aantal bars herhalen.
Ja, met de MPC moet je dan gewoon een langer pattern maken. Volgens mij kun je op alle 3 prima muziek maken en ligt het vooral aan de persoon achter de knoppen wat hij / zij er mee kan maken
(en we zijn weer terug bij af)
Benieuwd hoe je de M+ gaat vinden. Ik heb hem een aantal keren serieus bekeken (via youtube). Het lijkt me een fijne standalone machine :)

Dus verwacht dat ik dan live gewoon elke track in de Machine+ kan laden.
Maar goed we zullen zien.
Ja, dat moet je ontdekken.
Sowieso is dat een ontdekkingsreis, grooboven en een band.
Of laptops en een band.
Het vraagt best veel qua voorbereiding en bediening.
 
Het thanks Jan! Ja de beats zijn in 16T en 50% swing dus swingt het lekker heen en weer.
Ik ben echt een sucker voor swing, quatruplet swing etc
 
Ja Tim die klinkt lekker hoor, mooie sounds ook!
Heerlijke swing zit erin en je mix klinkt ook weer lekker levendig, helemaal goed!
Je gaat 'm dus toch nog maar ff langer houden?
 
Ja Tim die klinkt lekker hoor, mooie sounds ook!
Heerlijke swing zit erin en je mix klinkt ook weer lekker levendig, helemaal goed!
Je gaat 'm dus toch nog maar ff langer houden?
Hey W!, Ja zeker een keeper.
Ik denk dat die een plaatsje krijgt in mijn live setup als drummer.
Zo kan ik de drums gewoon live inbutsen en gek doen met melodische sample slices.
 
Fijne track! Af en toe wel krijg ik wel een beetje de kriebels van dat hele losse geswing, maar hoort ook wel zo bij deze stijl.
Dat heb ik bij Dilla ook dus.... misschien wel lentekriebels!
Die geknipte voice is een kwestie van slicen en die slices sequencen of dmv een effect?
 
hey thanks mensen.
deze track is met drums begonnen.
daarna slices van een gitaar en vocal/piano loop via de pads van de sp16 ingespeelt. via de touchstrip kon ik de stutter besturen.

De track is nog niet af. zitten nog wat rommelige stukjes is en geen vocals.
 
Back
Top