[Laptop (te) vol met SampleLibraries] Externe SSD - goed idee?

Als je iets met SD wilt doen (ik zie niet echt toegevoegde waarde als je al TB's aan SSD gaat toevoegen),

't Idee was niet zozeer als noemenswaardige uitbreiding qua capaciteit, maar als een extra drive erbij als plan-B, mocht er met een vd andere (non-system) drives wat mis gaan.
(Daarvoor is gewoon een 2e laptop uiteraard natuurlijk beter dan dit)

#verstandige-of-doorgeschoten-live-paranoia

kun je altijd kiezen voor een SD-kaart die bedoelt is voor bewakingscamera's e.d. waar 24/7 naar geschreven kan worden, of industrial-varianten. Die kunnen veel meer schrijfacties aan,
...
Een reguliere SD-kaart als harddisk is er inderdaad zo doorheen.

Dank voor de tip, wist niet van deze robuustere types. Opmerkelijk eigenlijk dat er zoveel SD-card based recorders zijn, zonder dat hier echt de aandacht op wordt gevestigd.
Mogelijk valt het mee met het daadwerkelijk aantal schrijfacties, en 't zal sowieso weer een step-up zijn van recorders die zeg bijv. Zip-drives hebben gebruikt.

Ik heb wel ooit in een Roland VS-recorder de mechanische HDD vervangen door een card-interface + SD-card....
maar dat voornamelijk omdat die erg gevoelig was voor mechanische vibraties (of we speelden te hard of die houten vloer was geen goed idee...)

... de vraag komt op welke vd 2 nu de langste levensduur zou hebben, afgezien van die vibratie-gevoeligheid.
Gebaseerd o.a. op jouw woorden zou dat dan de harddisk kunnen zijn, klopt?
 
Een SD kaart is doorgaans ook minder betrouwbaar dan een SSD en ook de snelheid laat te wensen over.

Oja, geheugen voor sample-libs.

Ik heb het inmiddels ook gewoon eens 'simpel/low-tech' geprobeerd, met wat 128GB & 256GB SDXC cards (laptops hebben al card-slots).
(Binnenin zit het al vol, tzt wellicht eens de SSD vergroten.)
Maar met name om niet al te veel externe aanhangsels aan laptop te hebben, en niet onnodig USB-poorten in beslag te nemen, werken die SDXC-cards prima.

Qua laad-snelheid zit het maar eenmalig in het verhaal (zo lijkt me), alleen bij inlezen in RAM (ik neem aan dat alle softsamplers dat zo doen).
En bij sample-libs geen schrijf-acties.

Desondanks neem ik die opmerking ter harte vd mindere betrouwbaarheid van SD vs SSD, dus heb backup-SD-kaartjes.
En better safe than sorry, ik heb full-size SD-cards genomen, dus geen micro- plus adapter, dat scheelt weer een stel contacten die gaar kunnen worden.
Zo ook minder snel iets dat zich eruit kan wurmen: zo'n micro-kaartje lijkt wat minder stevig in de adapter te zitten dan de full-size card in het laptop-slot.
 
Back
Top