[Laptop (te) vol met SampleLibraries] Externe SSD - goed idee?

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.136
Locatie
N Brabant
Zoals in de titel - heb de uitbreidingsmogelijkheden van laptop al benut of te beperkt.

Vandaar dat ik benieuwd ben met de ervaringen om een deel/alles/de grootste sample-libs op een externe drive te zetten.

En dan een externe SSD, 'via USB'. 500GB of zoiets. Met een robuuste connectie, voor ook buiten de deur.

Als ik samples vanaf een (mechanische) externe HDD 'via USB' gebruik gaat alles prima,
dus met SSD (dat doorgaans/altijd sneller is dan mechanische HDD) voorzie ik geen problemen qua doorvoer-snelheid.

Iemand tips, zie ik iets over het hoofd etc? Bepaalde merken/types aan te raden, welke beter te vermijden?

Dank!
 
Geen probleem. Ik heb meerdere externe SSD schijven. Allemaal Samsung SSD T5 1TB. Ben ik heel tevreden over.
Via externe SSD zal het schrijven en ophalen trouwens veel sneller gaan dan met je mechanische HDD.
 
Dank voor de link. Een te begrijpen en tegelijk onacceptabel verhaal eigenlijk.... 8o)

... om eens een fijnzinnig en spaaklopend vergelijk te maken: je koopt een mooie fles wijn maar je mag 'm niet helemaal opdrinken want er moet om een of andere reden iets in blijven zitten. Raar.

Hmm, in elk geval goed te weten. 't Artikel geeft geen indicatie of de SSD-speed dan bij vollopen ook onder die van HDDs duikt, dat zou interessant zijn om te weten.

OK, al aanwezige SSDs zou ik dus in feite ook wat leger moeten gaan maken...
 
wat ook kan (als je een dvd speler in je laptop hebt) is een ssd bay in plaats van je dvd speler. Is een stuk sneller als een externe ssd via usb.

F73959A6-210A-4972-8156-49BB0C8313DF.jpeg
 
Dank je, ja dit gedaan met eerdere laptops, zo'n HDD-caddy werkt inderdaad als een trein. Recentere laptop helaas geen DVD/CD-slot meer.

Alternatief is om de interne SSD te vervangen door een grotere, maar dat wordt een potje herinstalleren, of uitvogelen of ik 't rechtreeks kan overzetten en alles dan nog steeds ook echt werkt (Win 10).
 
Ik heb een Samsung T7 1TB voor samples, ontzettend snel en niet al te duur.

Top, nog een hint voor een Samsung, dank! En goed te horen dat je 'm precies al voor samples gebruikt.

Ik zag dat die T7 niet/nauwelijks duurder is dan de T5, dus de T7 dan een no-brainer. Begreep dat 't aan de kant vd SSD ook een robuuste connector is (USB-C, geen mini-stuff), mooi!
't Is een kleine behuizing, right? Ik zag er geen Kensington-lock op zitten, zou handig zijn, maar wellicht geen plaats meer voor. OK, effe kiezen voor int/ext, en dan 1T of 500GB en dan klaar.
Dank nogmaals! :halleluja
 
Klopt, het is een kleine degelijke behuizing, USB-C connector (inclusief 2 kabeltjes). Er zit inderdaad geen Kensington-lock op, wel zit er software bij om de drive te locken (encrypten).
 
T7 kende ik nog niet. Is inderdaad nieuwer en sneller dan T5. Ik zou zowiezo voor 1TB gaan.
 
Ik vroeg me af of een SD kaart ook zou werken. Ahhh maar in 1TB niet interessant vanwege de prijs.
 
Ik vroeg me af of een SD kaart ook zou werken. Ahhh maar in 1TB niet interessant vanwege de prijs.

Toch bedankt voor dit te noemen, 't triggert het idee dat het nooit kwaad kan om 'sowieso iets' in de SD-card lezer te steken.

256GB SD-card is een paar tientjes. Daar kan dus bijvoorbeeld een 'simplified' of 'lite' versie op staan als plan-B/backup voor als een grotere extern aangesloten storage mocht haperen.
Als de interne system-SSD kuren heeft heb je er natuurlijk niets aan, maar als plan-B voor die ext SSD die we hier bespreken kan het een redding zijn.
 
Een SD kaart is doorgaans ook minder betrouwbaar dan een SSD en ook de snelheid laat te wensen over.

Gezien het aantal tracks REC + PLAY tracks dat SD-card based multitrackers klaarspelen zou ik hier voor niet-al-te-intensief-gebruikte sample-libs qua snelheid nog niet in de problemen komen.

Hmm, maar die mindere betrouwbaarheid wel een bezwaar. Inderdaad beginnen er op SD-cards die ik voor een SD-card based recorder in gebruik heb wel eens wat delen storing te vertonen.
 
Als je iets met SD wilt doen (ik zie niet echt toegevoegde waarde als je al TB's aan SSD gaat toevoegen), kun je altijd kiezen voor een SD-kaart die bedoelt is voor bewakingscamera's e.d. waar 24/7 naar geschreven kan worden, of industrial-varianten. Die kunnen veel meer schrijfacties aan, en de industrial-varianten hebben soms ook nog ECC. Die zijn uiteraard wel duurder. Een reguliere SD-kaart als harddisk is er inderdaad zo doorheen.

Ik gebruik zelf de SanDisk Max Endurance met scsi2sd als harddisk-vervanging in oude unix workstations. De leessnelheid daarvan is ook meer dan prima voor SD.
https://documents.westerndigital.co...sd/data-sheet-max-endurance-uhs-i-microsd.pdf
 
Back
Top