Vind je dit ok?

Weet je dat ik me dat soms ook afvraag. Na een jam sessie de leuke stukken in het arrangement gezet en dan zoiets hebben van "in deze key, zo'n simpele melodie, dat heeft vast iemand anders eerder ook gedaan". Met die miljoenen nummers die zijn uitgebracht Nu sta ik wel op scherp natuurlijk, na een waarschuwing. Alles wat ik nu aanlever aan die portal moet uniek en origineel zijn. Nu is Yazoo's Don't Go natuurlijk wel een mega bekend nummer.
 
Dit ligt duidelijk op de scheidslijn waar "geïnspireerd door" en plagiaat elkaar raken.
Geen mening of de gelijkenissen voldoende zijn om de track te weigeren, buiten Yazoo waren er nog 100000 groepen die de zelfde synths gebruikten en met vergelijkbaar materiaal gekomen is.
(denk: Lime )
 
Weet je dat ik me dat soms ook afvraag. Na een jam sessie de leuke stukken in het arrangement gezet en dan zoiets hebben van "in deze key, zo'n simpele melodie, dat heeft vast iemand anders eerder ook gedaan". Met die miljoenen nummers die zijn uitgebracht Nu sta ik wel op scherp natuurlijk, na een waarschuwing. Alles wat ik nu aanlever aan die portal moet uniek en origineel zijn. Nu is Yazoo's Don't Go natuurlijk wel een mega bekend nummer.
mee eens, praktisch alles is wel eens eerder gedaan en het komt al vrij snel voor dat iets herkenbaars in je track is, alleen hier is het denk ik de combinatie van zowel de drums, bas als melodie die samen gewoon dat nummer zijn, Als je alleen de bas of de melodie had gepakt met een compleet ander arrangement / stijl eronder dan had niemand er iets over gezegd denk ik.

Dus dat zou het aandachtspunt moeten zijn, neem gewoon niet teveel dezelfde elementen over uit 1 track met minimale wijzigingen, dan kom je er wel mee weg.
Dus in dit geval zou je bijvoorbeeld dingen kunnen combinereen als de melodie lijn van don't go (wel iets meer ritme wijzigingen en noot variaties doen dan) , de drums van bijvoorbeeld Valerie Dore - The night, en de bas lijn van George Michael / Mary J Blige - As (om maar eens drie willekeurige nummers te noemen. Als je daar dan ook nog wat eigen dingen aan toevoegt, dan valt het in ieder geval veel minder op.

Het is mij overigens ook wel eens gekomen dat ik een nummer gemaakt heb en dat iemand anders zegt dat de melodie hook uit een bepaald nummer van vroeger is zonder dat ik zelf door had, dus dat verhaal van Nicolas herken ik wel :D
 
Nu kan je het een "typisch synthwave nummer in de stijl van" noemen waarbij je wel kan raden wat je inspiratiebron is, maar hier zie ik geen copyrightproblemen meer in. Strak geproduceerd ook!

Nu nog een zanglijn op verzinnen. "Do you want me baby? Do you want me aaa-a-a-a?" Daar komen we wel mee weg. 8o):P
 
Nee.

(Ik hoor wel I Think We’re Alone Now van Tiffany. Maar ik denk dat ik de enige ben..)
 
ik hoor yazoo er nu ook niet meer in, maar ik zou hem niet inleveren in die portal, het ligt nog steeds dichtbij je vorige versie en ik denk dat ze de wijzigingen te mager vinden. Ik denk wel dat als je hem als eerste versie zo had ingeleverd dat ze het wel hadden geaccepteerd (alhoewel ik die baslijn nog steeds wel heel erg die don't go feeling vindt hebben, maar goed, daar zou je een ander type sound voor kunnen kiezen om dat gevoel weg te halen).

ik zou gewoon voor een nieuwe song gaan om in te leveren.
 
ik hoor yazoo er nu ook niet meer in, maar ik zou hem niet inleveren in die portal, het ligt nog steeds dichtbij je vorige versie en ik denk dat ze de wijzigingen te mager vinden. Ik denk wel dat als je hem als eerste versie zo had ingeleverd dat ze het wel hadden geaccepteerd (alhoewel ik die baslijn nog steeds wel heel erg die don't go feeling vindt hebben, maar goed, daar zou je een ander type sound voor kunnen kiezen om dat gevoel weg te halen).

ik zou gewoon voor een nieuwe song gaan om in te leveren.
Ik hoorde een aantal mensen zeggen dat ze pas aan Yazoo dachten op het moment dat de lead erin kwam.
De baslijn was toen al een tijdje bezig. Gaat het om het geluid van de bass synth? Want zowel qua arrangement en noten is het echt anders en heb ik het ook niet als inspiratie gebruikt.
 
Probeer het eens met een leadsound die niet een 1 op 1 kopie is van de lead sound van Yazoo...


edit: v2 net geluisterd, daar kom je volgens mij al veel beter mee weg.
 
Ik hoorde een aantal mensen zeggen dat ze pas aan Yazoo dachten op het moment dat de lead erin kwam.
De baslijn was toen al een tijdje bezig. Gaat het om het geluid van de bass synth? Want zowel qua arrangement en noten is het echt anders en heb ik het ook niet als inspiratie gebruikt.
mijn opmerking gaat in dit geval puur over de sound al vind ik wel om heel eerlijk te zijn dat het ritme van de baslijn nog steeds in de stijl van yazoo is, maar goed, of dat nu zo erg is.

maar als je intentie is om het opnieuw aan te leveren en ze te overtuigen dat je yazoo niet meer hebt gekopieerd dan heb je toch nog wel wat werk te doen, want omdat ze die eerste versie in het hoofd hebben en afgekeurd hebben hoor je eigenlijk dezelfde track nu weer, waarbij de kenmerkende yazoo elementen verwijderd of gemaskeerd zijn.


Ik zou gewoon een andere track maken, of echt drastisch ingrijpen als je deze toch wil gebruiken voor die portal, dan zou ik de volgende dingen aanpassen:

- Drums aanpassen (niet die kenmerkende snare meer zo toepassen) (en misschien andere drum sounds)
- Bass aanpassen kwa stijl en sound. Dus niet die jaren 80 baslijn maar zet er een wat meer funk achtige baslijn op, past perfect in zo'n track namelijk, bijvoorbeeld zo'n type baslijn als die gebruikt wordt in Zapp more bounce to the ounce
- die 16th synth lijn weghalen, veel te veel verwijzing naar die tracks uit die tijd (dat kenmerkende human league - don't you want me synth lijntje bedoel ik)
- de melodielijn is op zich wel goed als de doelstelling is dat de track een achtergrond track is voor bijvoorbeeld zang, als het een opzichzelf staand dragende track moet zijn dan zou ik die melodielijn sterker maken kwa melodie.
- moderniserings slag over de track heen, ik vind voor het huidige tijdsbeeld de track te veel jaren 80, synthwave heeft wel wat modernere elementen aan boord tegenwoordig, die zou je nog toe kunnen passen.

Ik zeg niet dat je dat bovenstaande moet doen natuurlijk, maar het zou mijn aanpak zijn als ik die track toch zou willen gebruiken en echt de referentie naar yazoo om zeep zou willen helpen.
 
Helemaal ok, Ed Starink 'deedt' Don't Go al in 1983 na (heb ik ergens op plaat). Maar ja als je het wilt 'uitbrengen' cq. er geld mee wilt verdienen zal het iemand wel tegen de haren instrijken. Uiteindelijk is het origineel ook niet geweldig, dus que sera sera.
 
Back
Top