Vind je dit ok?

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo
Goede (paas)middag!
Sinds een jaar of twee ben ik actief als ghost producer. Dit doe ik op een niet nader te noemen portal.
Na een aantal nummers verkocht te hebben dacht ik deze week "ik upload er weer eens één".
Tot mijn verbazing werd deze echter afgewezen omdat deze niet uniek/exclusief genoeg zou zijn; zou teveel lijken op "Yazoo - Don't Go".
Toegegeven, het is wel begonnen met de hoofdmelodie van dat nummer, maar die heb ik vervolgens aangepast en de rest van de geluiden er zelf bij verzonnen.

Wat vinden jullie? (ik wilde hier eigenlijk een poll van maken, maar die optie zie ik er helaas niet bijstaan)

1. Illegaal / Totaal onacceptabel / Dit kan echt niet
2. Niet illegaal, maar wel onacceptabel / Dit mag je niet verkopen
3. In principe niets mis, maar enigszins begrijpelijk dat de portal dit weigert
4. Acceptabel, het is vaker zo dat liedjes op elkaar lijken en daar is niets mis mee
5. Volkomen acceptabel


Het liedje in kwestie:


De inspiratie:
 
Hoewel de melodie, het baslijntje en de drums allemaal net iets anders zijn, hoor ik wel overeenkomsten. Dat geldt ook voor de instrumentkeuze. Als ik moet stemmen, dan zou ik nu voor optie 3 gaan. Maar ik zeg er meteen bij: ik heb hier geen verstand van. Dus dit is veel minder dan een educated guess.
 
Het zijn de ingredienten van Dont Go anders toegepast. De link naar Yazoo is niet te ontkennen.

Als ik te goed kan horen waar de inspiratie vandaan komt vind ik het vaak niet interessant meer om te luisteren. Zeker als het geen remix dient te zijn.

Optie 3. Voor de rest moet je helemaal lekker zelf weten wat voor muziek je maakt of hoe. ;-)
 
Ik kies voor optie 3, het lijkt idd erg op 'Don't Go'... De lead sound, de manier van inspelen en melodie.
Ook hoor ik dat monotone synth lijntje van 'Don't you want me' van The Human League er in...
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik de dr. Clavan van Yazoo ben. Niemand die meer kennis en verstand van ze heeft dan ik. Dus mijn keus is bindend:

5
 
Mijn optie stond er niet tussen maar.. :
Ik ken deze track hééééél goed.. Baslijn heeft idd zelfde feel.. voor de rest?? hoorde ik niets herkenbaars tot de Lead erin kwam. Dat is echt 'n regelrechte link naar "Don't go" Misschien gewoon ook een ander geluid daarvoor kiezen?? Baslijn wat aanpassen en hup, dumpen weer :)
 
Je krijgt mijn mening, onversneden. Zoiets als dit zou ik nooit kopen als het in de platenwinkel lag. En dan spreek ik als DJ.
Maar goed, er is een heleboel succesvol gebleken van dit soort gerecycleer, dus wie ben ik.
De intro is human league en de lead yazoo. Ik kan me voorstellen dat je er bij tieners mee weg komt. Maar niet bij mij :)


De uitdaging: herdoe t zo dat niemand herkent wat je inspiratie was.
Voor mij is dit eerder een eerbetoon dan een uitbrengbaar nummer.
 
Het probleem is,het is opzettelijk ontstaan en niet per toeval,dat zou dan kunnen vallen onder illegaal indien er commerciele intenties achter zouden zitten.

fact is je hebt weinig aangepast en vooral veel gepikt,dat is het probleem.
 
Ik neig toch ook naar tweeënhalf. Ik ken het wettelijk kader niet, maar dit kwaakt wel heel erg als Yazoo. Moest ik "Don't Go" gemaakt hebben zou ik het niet zo tof vinden als iemand met een doorslagje van hetzelfde komt en dat dan commercieel claimt als zijn eigen creatie.
 
Ik vrees dat ik persoonlijk voor een milde variatie van antwoord 2 moet gaan. Ik vind het niet onacceptabel maar ik kan me goed voorstellen dat een commerciële partij de rechtszaken al voelt hangen. Er zijn voor minder zeer slepende auteursrechtenkwesties gestart. Als je dit op Youtube zet heb je binnen 24 een copyright claim aan je broek en delete, in sommige gevallen, Youtube je gehele kanaal als je niet uitkijkt.

Succes met produceren want het klinkt wel gelikt hoor! :)
 
Met de kwaliteit is zeker niks mis. "Ik zou zeggen, vooral doorgaan!" maar dan veiligheidshalve proberen een eind verder van je inspiratiebron te blijven.
 
ik vind het een 1 (dit kan echt niet :D), ik hoor gewoon het naspelen van de kenmerkende elementen van het origineel drums, bas en hoofdmelodie) waarbij de noten in een iets andere volgorde zijn gezet.
Dit kun je niet verkopen als een unieke ghost producer track, daar kan de koper gewoon problemen mee krijgen.

Er is niks mis mee om inspiratie uit oude tracks te halen, maar als je dit al jaren doet dan had het toch een fluitje van een cent moeten zijn om het arrangement, de feel en de main lead hook te vervangen door iets anders, of had desnoods een ander type bass pattern en een volledig ander ritme kwa lead melodie gedaan, dan kom je er wel mee weg denk ik.
 
Zo, de discussie heb ik even laten lopen om eenieders mening ongefilterd te kunnen lezen.
Bij deze wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de bijdrage aan de discussie!
3x3 4x2 en 1x1, dat is duidelijk! Dat haalt mij in ieder geval uit de tunnel waarin ik me soms begeef en dat was dan ook het doel van deze thread.
Aan mij om het nummer even flink aan te passen of online te laten als homage, dan wel remix.

Ik las overigens dat de intro lijkt op Human League. Dat is in ieder geval totaal niet mijn inspiratie geweest. Is ook geen nummer dat ik bewust ooit heb opgezet in tegenstelling tot Yazoo.
De manier om een synth zo staccato 4x per beat, dan wel als arpeggio, dan wel als losse noten te plaatsen in het arrangement werd al in de jaren 70 gedaan en in die tunnel heb ik de afgelopen 2 jaar geleefd :)
Check daarvoor bijvoorbeeld liedjes van "Black Devil" en "Cerrone - Supernature", "Giorgio Moroder - From Here to Eternity", maar ook in de italo disco begin jaren 80: "Doctor's Cat - Feel The Drive" en vooral ook "Klapto - Mister Game (Alden Tyrell remix)". En what about "Mr. Flagio - Take a Chance" en "Yello - Bostich"? Allemaal veel leuker ook dan Human League by the way.
 
Het is in deze situatie ook zo dat jij als maker van het nummer het helemaal anders hoort dan wij bij een eerste beluistering. Jij hoort alles wat je anders gedaan hebt (jouw referentie), wij horen alles wat we al kennen van Yazoo (onze referentie). Daarom is het als maker veel lastiger om te beoordelen hoe dicht je bij een bestaand nummer zit.

Tenzij je zoals ik natuurlijk een leuke melodie verzint, het nummer verder vormgeeft, om dan plots te beseffen dat het geen brok creativiteit maar een half vergeten herinnering van een bestaand nummer was dat ik onbewust noot voor noot nagemaakt had. :D
 
Back
Top