Audio probleem met geluidskaart Komplete Audio 6 Native Instruments

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik te weinig af weet van deze materie. Muziek maken gaat heel leuk en ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad. Het is m.i. eigenlijk begonnen met het aanmaken van een 2e mono bus voor een andere gitarist. Ik heb eerst de instellingen bekeken of ik niet per ongeluk een stereo bus had aangemaakt voor de andere gitarist. Ik heb de projects verwijderd in de hoop dat het dan opgelost zou zijn. Maar... ik zal het opgelost krijgen :)

je hoeft geen projekten weg te gooien in Cubase, de connections worden wel opgeslagen bij het projekt, maar zijn onafhankelijk...

je moet idd een mono bus aanmaken, L in b.v..

in het begin is het altijd uitzoeken, stap voor stap.

@klinkske heeft al de quickstart gevonden..

probeer niet alle settings tegelijkertijd, start simpel! zit niet aan de geluidsinstellingen van windows zelf, heeft geen nut.

bij vragen, wellicht screenshots van connections, de programma instellingen van komplete (de mixer), etc.

maar eerst simpel stap voor stap..

en zeker in cubase een mono bus....

(en cubase heeft tevens zelf direct monitoring, de keuze is gebruik je die van komplete of cubase, zolang geen amp/effekt gebruikt, voorkeur voor komplete, want direct monitering mét effekt werkt niet.... ook niet met komplete (al is daar een oplossing voor waar ik nooit aan gedacht had, maar dat is voor later)).
 
ik heb de projecten weer teruggezet. Ik heb pasgeleden ook mijn Impulse Novation 61 Keyboard als DAW Controller verbonden met Cubase. Ga straks eens kijken of het daar aan zou kunnen liggen. eerst zonder keyboard naar Cubse en daarna de settings nalopen. Heb daar wel wat in veranderd omdat de controller niet reageerde op Cubase.
 
Oké, heeft niet met de Novation Impulse te maken. Ik heb alles geprobeerd mbt jullie adviezen zonder resultaat. Zou het een idee zijn om Cubase 12 Pro te herinstalleren?
 
Zou het een idee zijn om Cubase 12 Pro te herinstalleren?

Nee.

Met de installatie is niets mis, hooguit een instellinkje ergens. Helemaal opnieuw installeren is veel te heftig joh.

't Is effe irritant, maar zodra je snapt wat er mis gaat, snap je ook hoe het werkt.

Stap voor stap.

Je kunt twee dingen "monitoren" (over de speakers laten klinken). Wat er direct je geluidskaart ingaat - en wat je computer afspeelt.

Wat je computer afspeelt, kan dan weer van alles zijn - da's dus voor later. En het staat sowieso los van MIDI, dus je controller staat er (inderdaad) los van. Die doet strikt genomen niets met audio.

Dus, als je Cubase nog niet aan hebt staan: klinkt het dan goed? Zo niet, dan gaat het daar al mis, bij de ingang. Dat fixen, met het knopje aan de voorkant (2x mono maken van je inputs).

Klinkt het goed? Zo niet: dan zit daar de puzzel.*

Zo ja, dan is het tijd om Cubase op te starten en na te lopen hoe de audio (die nu correct is) binnen komt.

Laat maar weten bij welke stap je aanbelandt.




Oké, bijna 24 uur later en alles geprobeerd te hebben is het nog niet gelukt. Waar ik wel achter ben gekomen is dat wanneer ik alles uitschakel in 'Geluiden' (dus ook de 'Main Input') werkt Cubase (en hoor ik de gitaar niet meer aan een kant zonder geselecteerd te hebben) mijn speaker icoon geeft dan wel 'uit' aan dus heb ik geen audio via bijv. Youtube. Zodra ik de Main Input' inschakel hoor ik de gitaar weer aan één kant maar heb ook weer audio via de computer.

Ik probeer deze te volgen :) en ik dénk dat je het hier hebt over de "algemene" audio-instellingen van je besturingssysteem, correct? Daar moet je inderdaad zijn, als je bij * blijft steken.
 
Laatst gewijzigd:
Computer audio is oké. Blijf wel mijn gitaar er doorheen horen als ik er op speel op 1 kanaal. Als ik Cubase opstart en speel een track doet ie het. Klik ik echter op play van YouTube hoor ik de song maar stopt Cubase met afspelen (?) Dus echt stoppen. Andersom lukt wel. Als YouTube speelt en ik speel de track af in Cubase hoor ik ze beiden.
 
Als ik gitaar speel in Cubase en ik heb de track op uit staan komt er dus een mono signaal uit die ook te zien is in de mixer. Deze slaat uit in Mono in én in Stereo in op één spoor...
 
Ik heb de interface zelf niet, maar heb je de knop aan de voorkant (die "input " aan de linkerkant heeft staan en "host" aan de rechterkant) helemaal naar rechts gedraaid? Naar "Host" dus?
 
Sorry wat bedoel je met Host?
Deze knop bedoel ik:

1647462746009.png
 
Nee die heb ik niet. Ben nu veel aan het lezen en proberen met instellingen. Zit waarschijnlijk niet in Cubase maar in de instellingen an mijn audio interface. Ga nog even door en morgen weer verder... Hartelijk dank voor al jullie hulp dusver. Echt tof!
 
Hee... die instelling had ik nog niet gezien! Ga het later vanavond proberen. Laat je weten of dit het is. Bedankt voor al je moeite! Ik kan me niet herinerren dat deze optie er stond trouwens omdat ik me rot zocht naar monitor instellingen... ff goed kijken :)
 
Back
Top