Audio probleem met geluidskaart Komplete Audio 6 Native Instruments

Post Rock

Ingeburgerd
Lid sinds
2 januari 2022
Berichten
51
Locatie
NL
Hoi, ik heb een audiomprobleem. Voor Cubase 12 Pro gebruik ik de Audio Komplete 6 geluidskaart van Native Instruments. Sinds kort hoor ik de gitaar die aangelsloten is op kanaal 1 aan één kant terwijl alle programma's zijn afgesloten. Als ik de gitaar op kanaal 2 aansluit hoor ik hem op de andere kant. Erg lastig omdat wanneer ik de gitaar track uit zet in Cubase hoor ik 'm toch op één speaker. Heel veel opgezocht, gelezen en wilde driver van geluidskaart updaten maar die gaf aan dat ik al de laatste update heb. Iemand een idee?

groet,
Al
 
Dat probleem zit m in de routing van je pc lijkt me.
 
Ik ken niks van een pc, heb een mac… veronderstel dat je windows werkt. Google eens of YT iets qua term ’audio routing’ en dan de naam van je software vd computer. Ik zeg maar wat, windows 7
 
Als ik het zo lees staat je input-monitoring nog aan. Dan hoor je zowel de opgenomen gitaar als de gitaar die je vasthoudt (ook als de opname in de mute staat).

Daarnaast heb je twee inputs aangemerkt als stereo-paar, in plaats van 2x mono. Dat verklaart waarom je het aan 1 kant hoort.

Hopelijk helpt dit, succes!
 
Maar... als ik Cubase uit heb gezet zou ik toch geen probleem moeten hebben met die verkeerde stereo/mono inputs?
 
De algemene inputs van de audio van je pc checken… dat je alle progs had afgesloten wist ik al ;)
google dus.
 
als ik Cubase uit heb gezet zou ik toch geen probleem moeten hebben met die verkeerde stereo/mono inputs?

Niet als het knopje voor stereo/mono zich aan de voorkant van je geluidskaart bevindt ;) (even snel gekeken, ik kan het fout hebben).

Cubase ontvangt wat je m geeft, afhankelijk van je geluidskaart.
 
Oké, bijna 24 uur later en alles geprobeerd te hebben is het nog niet gelukt. Waar ik wel achter ben gekomen is dat wanneer ik alles uitschakel in 'Geluiden' (dus ook de 'Main Input') werkt Cubase (en hoor ik de gitaar niet meer aan een kant zonder geselecteerd te hebben) mijn speaker icoon geeft dan wel 'uit' aan dus heb ik geen audio via bijv. Youtube. Zodra ik de Main Input' inschakel hoor ik de gitaar weer aan één kant maar heb ook weer audio via de computer.
 
lijkt me een mismatch tussen de instellingen.

ik ken de komplete audio 6 wel, not first hand, bekijk m nu op de website;

heeft simpel direct monitoring mogelikheden aan de voorzijde, mono/stereo (mono aan dunkt me in dit geval), keuze schakelaar 1-2/3-4, 1-2 in dit geval, front is Hi-Z dunkt me.

dat kan ik zien, en dan moet je geen direct monitoring in cubase gebruiken. wanneer de direct monitoring van de geluidskaart gebruikt...

wat ik niet weet hoe de software werkt.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat wanneer ik alles uitschakel in 'Geluiden' (dus ook de 'Main Input')

dat is de zogenaamde wasapi

gebruik je wel de ASIO drivers van de komplete? ja volgens mij wel.

het is wat onduidelik, en ik ken de interface niet.

doe het stap voor stap; neem óf de direct monitoring van de komplete óf cubase (ik zou die van komplete kiezen.. tenzij je natuurlik via b.v. Guitar Rig speelt..)

ik denk dat het nu ingewikkelder maakt.

meer info, zou handig zijn.

wat wil je en hoe doe je het?

aha, in de OP, zeg wanneer alles is afgesloten, dan moet toch de direct monitoring van de komplete het goed doen via de front settings?

de verwarring kan zijn; de software/hardware (de knoppen voor monitoring, en de monitoring gaat ie alleen via de koptelefoon of ook outputs?) van de interface zelf en cubase, ze kunnen beide monitoren.
wanneer je een mismatch in de instellingen hebt...
 
Uh... ben nog aan het lezen en kijk in audio van Cubase of daar monitoring aan staat en check de monitor knopjes op geluidskaart.
 
Ik moet helaas even weg maar ga er straks mee verder. In ieder geval erg bedankt voor jullie meedenken. Een hertselpunt heeft geen zin?
 
Ik heb de indruk dat de audio 6 een mengfunctie heeft voor monitoring… dat ontdek je dan vast zelf als je de link volgt hier boven
 
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik te weinig af weet van deze materie. Muziek maken gaat heel leuk en ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad. Het is m.i. eigenlijk begonnen met het aanmaken van een 2e mono bus voor een andere gitarist. Ik heb eerst de instellingen bekeken of ik niet per ongeluk een stereo bus had aangemaakt voor de andere gitarist. Ik heb de projects verwijderd in de hoop dat het dan opgelost zou zijn. Maar... ik zal het opgelost krijgen :)
 
Back
Top