Kan een ARP 1601 sequencer dienen om een Korg SQ10 te quantisen?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.743
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik vind er niks over online... De arp 1601 (clone) heeft een quantise functie. Zou die de korg SQ10 in 't gareel krijgen?
Ik zou vermoeden van wel, maar vermoedlijk converteren naar de verkeerde spanning voor een korg MS 20?
 
Maar wil je de ARP gebruiken om het pitch CV signal van de SQ10 te quantizen en dan de output van de ARP gebruiken om de Pitch van de MS20 aan te sturen? Trigger van de SQ10 dan direct naar trigger in van MS20?
 
ja de vraag is inderdaad om de seq te gebruiken vd arp zodat ie de ms20 quantised, uit de sq10... enkel voor de pitch. de gate zou de sq10 dan doen.

Welke doosjes kan je eventueel aanraden? Ik ben een euro leek.
 
Je kunt van de ARP naar de VCO freq mod input op de MS, die input is wel V/Oct. idealiter neem je een MS-03 of -02 weet nu even niet welke wat doet
 
Misschien is de vraag 'hoe quantise ik een korg SQ10' goedkoper te beantwoorden :)
 
Je kunt een end komen door de CV out van de SQ10 door een eurorack quantizer te gooien en de quantized output op de VCO input (tweede van links bovenaan het patch panel van de MS20 te steken. De output reageert dan niet echt 1:1 op de knoppenstand van de SQ10
 
Dat begrijp ik, dat ie dan niet steeds op elke mm draaien werkt aan de knop tenzij het verschil groot genoeg is om n andere noot te spelen. Dat bedoel je?
Ellende aan eurorack is dat ik dan weer n voeding moet hebben en n rack... Ik wil graag zo ver mogelijk van eurorack wégblijven :D (laat ons 't zelfkennis noemen)
 
Je kunt een end komen door de CV out van de SQ10 door een eurorack quantizer te gooien
Volgens mij zijn de meeste Eurorack quantizers V/Oct. Dus als je daar Hz/V naar toe stuurt zal de resulterende output denk ik niet echt zijn wat je hoopt/verwacht. Ik zou denk ik eerder kijken naar een tweede hands Disting, daar zit een algoritme in voor conversie van Hz/V naar V/Oct (Linear/Exponential Converter). Die zit zelfs al in de oudere versie, dus je hoeft niet perse een Mk4 te kopen (die zijn wat duurder, de oudere versies worden tegen schappelijkere 2e hands prijzen aangeboden). Je hebt ook wat kleinere PCBtjes voor het voeden van 1 module of een paar. Een rack heb je dan ook niet echt nodig, zet 'm in een ouwe sigarenkist of bouw met Lego wat leuks en klaar ben je.
 
Zou dit een CV in V/oct naar CV out Hz/volt geven... Dit is de korg MS20M - dan kan die output naar de ARP zijn quantiser... Of ben ik gek...

Even manuals zoeken.



IMG_2570.jpg
 
Nee, dat is de stuurspanning input die rechtstreeks de oscllators moduleert. De output is van het keyboard.
 
Never mind... Is dus enkel een input, en die cv out is op een MS20 (niet de MS20M) de KBD CV out, dus (staat niet in de manual) is vermoedelijk een midi naar CV out. Of gewoon een doorgeluste CV in naar CV out. Gek dat de manual er niet over schrijft.
 
Nee, dat is de stuurspanning input die rechtstreeks de oscllators moduleert. De output is van het keyboard.
ja maar deze MS20M hééft geen keyboard... Dus beetje raar. Er staat op een ms20 dan ook KBD boven, dat staat er niet op op de ms20M zoals je ziet op de foto.
 
dus (staat niet in de manual) is vermoedelijk een midi naar CV out.
Dat zou ik dan ook denken. Want MIDI implementatie van die MS20M is alleen note info, toch? En inderdaad raar dat ze dat niet in de handleiding vermelden.
 
Dus stel dat ik dit voorzie:


de acidlab ms02

die SQ stuurt maar spanningen uit, de arp seq quantised ze en de acidlab MS2 maakt er terug Hz/volt van...?



2535.f.jpg
 
De spec pagina vd ms20M zegt:

Patch Panel
1. CV IN(Hz/V):VCO 1 + VCO 2 control voltage input(Hz/V 0 ~ +8V)
2. CV IN(V/Oct):VCO 1 + VCO 2 control voltage input(V/Oct 0 ~ +5V)

3. CV OUT:VCO control voltage output(Hz/V) (0 ~ +8V Caution: only MIDI IN)

4. TRIG OUT:Trigger output(+5V-->GND Caution: only MIDI IN)

midi in naar CV out & trig out inderdaad, wist ik niet. Spaart alweer een kenton pro solo uit. Blijkbaar.
 
die SQ stuurt maar spanningen uit, de arp seq quantised ze en de acidlab MS2 maakt er terug Hz/volt van...?
Probleem is dat je SQ-10 Hz/V uitstuurt, de quantizer van de ARP verwacht V/Oct. Dus het quantizeren levert dan rare resultaten op. Dus idealiter doe je:
SQ-10 CV Out -> Hz/V naar V/Oct conversie -> V/Oct quantizer (ARP) -> V/Oct naar Hz/V Conversie -> MS-20M.
De laatste conversie zou je je kunnen besparen als je de output van de ARP zoals @vinnieq aangaf in de VCO freq mod zou doen. Maar dan heb je dus niet die input om de VCO's nog met iets anders te moduleren.
 
Probleem is dat je SQ-10 Hz/V uitstuurt, de quantizer van de ARP verwacht V/Oct. Dus het quantizeren levert dan rare resultaten op. Dus idealiter doe je:
SQ-10 CV Out -> Hz/V naar V/Oct conversie -> V/Oct quantizer (ARP) -> V/Oct naar Hz/V Conversie -> MS-20M.
De laatste conversie zou je je kunnen besparen als je de output van de ARP zoals @vinnieq aangaf in de VCO freq mod zou doen. Maar dan heb je dus niet die input om de VCO's nog met iets anders te moduleren.
Zou toch niet uit moeten maken wat er uit de SQ-10 komt, als de quantizer maar Hz/V uitstuurt?

Buiten de MS2, zijn er nog diverse andere Oct/V -> Hz/V & V-trig-> S-trig converters in Euro-rack; Passen mooi in kleine Doepfer LC behuizing.

@TS; gaat het bij jou om een vintage MS-20, een re-issue of een MS-20m ?
Als er al MIDI ingebouwd zit zijn er toch wel simpelere oplossingen.
 
Back
Top