Marketing trucs om synth heads zoals jij en ik te strikken

We zijn er allemaal (meer of minder) gevoelig voor en je kunt er hele studies aan wijden.
Goed om je er bewust van te zijn, want het beïnvloedt je wel degelijk.
Als een product de toevoeging 'pro' in de naam heeft, dan is het vaak het tegenovergestelde.
Vaak gaat het om 'cijfers'.
Hoe groter de waarde, hoe beter.
15 Megapixel. 20 Megapixel.
Maar ook typenummers. Hoe hoger, hoe beter.
Onbewust doet het iets met je brein.
En ik moest ooit een verkoper overtuigen dat meer megapixel niet altijd beter was.
Meer ruis, slechter dynamisch bereik, meer data en als je dezelfde lens gebruikt, voegt het mogelijk niet eens wat toe. Nou ja, dat stond niet in z'n verkooppraatjesboek.

Ergens is deze tijd wat dat betreft zo veel makkelijker. Als je door de youtube creator bril heen kunt prikken dan.
 
We zijn er allemaal (meer of minder) gevoelig voor en je kunt er hele studies aan wijden.
Goed om je er bewust van te zijn, want het beïnvloedt je wel degelijk.
Als een product de toevoeging 'pro' in de naam heeft, dan is het vaak het tegenovergestelde.
Vaak gaat het om 'cijfers'.
Hoe groter de waarde, hoe beter.
15 Megapixel. 20 Megapixel.
Maar ook typenummers. Hoe hoger, hoe beter.
Onbewust doet het iets met je brein.
En ik moest ooit een verkoper overtuigen dat meer megapixel niet altijd beter was.
Meer ruis, slechter dynamisch bereik, meer data en als je dezelfde lens gebruikt, voegt het mogelijk niet eens wat toe. Nou ja, dat stond niet in z'n verkooppraatjesboek.

Ergens is deze tijd wat dat betreft zo veel makkelijker. Als je door de youtube creator bril heen kunt prikken dan.

Ow ook met megapixels bezig.
Ja ik heb liever de camera met 20 - 40 megapixel
met meer dynamisch berijk, minder banding, geen noise, betere kleurovergang/details en geen blurry moirée filter dan een met 100 megapixels ... waar veel meer pixels op dezelfde oppervlakte gedropt zijn en wel 100 megapixels heeft die wel kut zijn.

Als je wat inleest over je ding, ben je normaal op de hoogte van je ding.
Sensors en lenzen is meer mijn zone dan synthesizers.

Zie soms smartphones die 100 megapixels hebben geloof ik. Da's toch belachelijk veel. Phase One hun studio camera heeft er 100 of 150 ma dat zijn sensors van 4 op 6,5 cm de helft van een nieuwe smartphone.

Nuja is totaal off topic
 
Ow ook met megapixels bezig.
Ja ik heb liever de camera met 20 - 40 megapixel
met meer dynamisch berijk, minder banding, geen noise, betere kleurovergang/details en geen blurry moirée filter dan een met 100 megapixels ... waar veel meer pixels op dezelfde oppervlakte gedropt zijn en wel 100 megapixels heeft die wel kut zijn.

Als je wat inleest over je ding, ben je normaal op de hoogte van je ding.
Sensors en lenzen is meer mijn zone dan synthesizers.

Zie soms smartphones die 100 megapixels hebben geloof ik. Da's toch belachelijk veel. Phase One hun studio camera heeft er 100 of 150 ma dat zijn sensors van 4 op 6,5 cm de helft van een nieuwe smartphone.

Nuja is totaal off topic
20MP is voor 'tot A3' meer dan genoeg.
Croppen wordt vaak aangehaald als voordeel 'dan kan je croppen zonder kwaliteitsverlies'.
Maar dat is 95% onzin.
De meeste lenzen hebben een beperkte 'resolving power' (weet even het NL woord niet), dus dan loop je daar weer tegen de beperking aan.
Meer dan 20MP zal vooral meer data zijn en niet meer detail (bij de meeste systemen) en zeker als je niet ragscherp weet te fotograferen (op statief, juiste fstop en sluitertijd voor de desbetreffende lens etc. etc.).
Maar omdat de meeste consumensen dat niet snappen (en hoppa, weer on topic :) ) verkoopt zo'n getal als Megapixel gewoon beter.
 
Het woorde 'Pro' toevoegen aan het de modelnaam doet het ook wel goed... Geeft je toch een premium gevoel. DT-990 Pro, Macbook Pro, iPhone Pro MAX (hier zelfs aangevuld met MAX!).
'Turbo' en dan aangevuld met een getal 'Turbo 3000' klinkt ook indrukwekkend...

Ik las ooit eens dat de goedkoopste wijn in een restaurant nooit onderaan de prijslijst wordt gezet omdat mensen qua gevoel niet graag de goedkoopste bestellen ('zal wel niks zijn...'). Ze plaatsen hem gewoon iets hoger op de kaart zodat men uiteindelijk alsnog die goedkope wijn koopt.. haha, gefopt..

Sequential had dat trucje vroeg door met de PROphet.

Dat met hoge prijzen eerst is ankeren. In winkels bijvoorbeeld wordt dat soms ook gebruikt. Als je als eerst ziet dat een kledingstuk 1000 euro kost dan lijkt de rest van 200 euro goedkoop waardoor mensen sneller dat bedrag uitgeven.
 
Het woorde 'Pro' toevoegen aan het de modelnaam doet het ook wel goed... Geeft je toch een premium gevoel. DT-990 Pro, Macbook Pro, iPhone Pro MAX (hier zelfs aangevuld met MAX!).
'Turbo' en dan aangevuld met een getal 'Turbo 3000' klinkt ook indrukwekkend...

Op gelijkaardige manier heeft Moog mij gestrikt met hun "Sub 37 - Limited Edition". Limited edition mijn kl. De Sub 37 was toen heel nieuw, en ik dacht naief genoeg dat een "Limited Edition" wel eens zijn aankoop prijs zou kunnen behouden. (Ja, ik kan soms een idioot zijn).
 
Op gelijkaardige manier heeft Moog mij gestrikt met hun "Sub 37 - Limited Edition". Limited edition mijn kl. De Sub 37 was toen heel nieuw, en ik dacht naief genoeg dat een "Limited Edition" wel eens zijn aankoop prijs zou kunnen behouden. (Ja, ik kan soms een idioot zijn).
Ja idd. Dat hele 'edition' verhaal past ook goed in deze draad.
Akai MPC kan er ook wat van met de Retro edition etc.
Behoorlijk wat duurder dan de normale zwarte.
Maareeuhm. Hij doet gewoon 100% van wat de 'normale' variant doet.... Alsof ik voor een grijs stukje metaal meer ga betalen dan voor een zwarte variant.
(er zijn blijkbaar mensen die wel zo denken, maar ik iig niet en op MP zie ik ze ook niet veel sneller of duurder verkocht worden, de verkoper noemt het wel altijd. Niet meer te verkrijgen.... )

Ik denk dat die redenatie vooral opgaat bij producten die niet meer terug komen (ook niet in een vergelijkbare of verbeterde vorm).
De Sirin is zo'n voorbeeld.
Als je er daar 10 van had gekocht 'toen het kon', kon je nu een leuke synth erbij kopen van de winst.
Maar van alles wat verder gewoon nog 'leverbaar' is van Moog in ongeveer dezelfde vorm, is de waarde niet heel hard gestegen.
Overigens zou ik zelf nooit een synth kopen o.b.v. z'n waardevastheid, maar alleen als hij wat toevoegt aan m'n muzikale arsenaal. Maar ik ben dan ook geen verzamelaar of investeerder.
De Subsequent 37 en Minitaur gaan dan ook niet meer weg (tenzij er een onweerstaanbare nieuwe versie uit komt :D )
 
Nou... ik vond bijvoorbeeld de zwarte Beatstep Pro er vele malen mooier uitzien dan de witte, dus heb ik indertijd zo'n 30,- extra betaald voor de looks
Ja, ik begrijp dat je daar 'iets' meer voor zou betalen. Maar niet over de € 200,- :)
Moog kan er ook wat van met die 'dark' editions.
Veel mooier, maar..... € 250,- extra voor iets wat niet 'meer' of 'beter' klinkt?

Ieder natuurlijk z'n ding hoor. Maar heel rationeel is het niet.
 
Maar marketingstricks al zijn het niet allemaal echt marketings tricks

Maar beperkte oplage werkt wel bij mij.
Dreadbox dat maar een korte tijd een product op de markt zet.

Iets als onzekerheid,
Waldorf NW1 Wavetablemodule heb ik, het staat nog op de site van Waldorf.
Maar is nergens te koop, te kort aan onderdelen of die lijn langzaam laten doodgaan.
Of Waldorf doet aan bewuste schaarste, maar denk nu niet dat Waldorf een hoop NW1 eurorack modules in een magazijn heeft liggen,
die ze bewust over 2 maand naar de stores doen. Mensen zullen wel een andere wavetablemodule kopen in plaats, er zijn er toch
3 of 4 die helemaal niet slecht zijn.

Iets discontinued.
Dat ik graag wil.
Dan zijn er de laatste week nog een 5 tal shops.

Als een winkel kortings actie doet op de zwarte Grand Mother.
Die was 1000 euro toen, in de actie 800.
Wat hetzelfde was als de tweedehandsprijs min of meer.
De 200 euro korting was enkel op de zwarte,
ik had liever die met kleurtjes denk ik ma niet voor 200 euro meer.
Dus bij mij was het 200 euro minder voor de zwarte ...
Dan kocht ik toen een nieuwe met kleurtjes.

Was wel een winkel die dozen wou schuiven en niet Moog zelf denk ik.
 
Moog kan er ook wat van met die 'dark' editions.
Veel mooier, maar..... € 250,- extra voor iets wat niet 'meer' of 'beter' klinkt?
Daar ben ik ook niet ingetrapt met mijn Matriach.
Toegegeven, ik vind die dark editions heel erg mooi, maar dat scheelde me teveel.
Bovendien vind ik de gewone editie wel heel duidelijk, dus ook in dat opzicht nog steeds heel blij met m'n Matriarch.

Arturia bregt z'n Brutes nu ook uit in een Noir edition, maar de MiniBrute 2S is in ieder geval goedkoper dan de versie die ik aanschafte.
 
Hmm ik heb mijn limited sub 37 verkocht voor 1200 of zoiets paar maand geleden. Ik denk echt niet dat ik m nieuw veel meer heb betaald jaren terug.
 
Deze is smullen, heerlijke deconstructie....
Heerlijke video inderdaad, ik moest een paar keer hard lachen. Erger me ook kapot aan die stomme reclames, en de persiflage is hilarisch! 😁
Of Jean-Michel Jarre die echte elke synth of vst wel een keer heeft aangeprezen.
Je hebt ook schrijvers die elk boek aanprijzen, Lee Child bijvoorbeeld. Die staat op zowat elke omslag met een aanbeveling. Alleen daarvan kan hij volgens mij al prima leven.

Mensen willen natuurlijk ook graag voor de gek gehouden worden. Dat zei een Amerikaanse marketeer 100 jaar geleden al: "Noem het van mijn part versie 1, als je niets beters weet. Dan kun je het jaar erop versie 2 verkopen." We willen nieuw, nieuw, nieuw en meer, meer, meer. Ik gelukkig steeds minder, maar die reflex zit er wel enorm in.
 
Hmm ik heb mijn limited sub 37 verkocht voor 1200 of zoiets paar maand geleden. Ik denk echt niet dat ik m nieuw veel meer heb betaald jaren terug.
Ik heb er 1600 voor betaald in een (klein, sympathiek) Gentse muziekwinkel. Het was dan ook mijn eerste hardware synth na een koop pauze van circa 30 jaar. Put it down to inexperience.
 
Ik herinner me nog twee gevallen uit mijn verleden: gear met de "flagship" label. Arturia Origin en Novation SL MK3, in mijn geval. De eerste een absoluut schandaal (veel beloofde features die nooit realiteit geworden zijn), en in het tweede geval hardware dat zo veel zou moeten kunnen, zonder het te kunnen.

Voor mij betekent flagship gewoon "het duurste", en niets positiever of meer aantrekkelijk. Flagships kunnen heel dure grappen zijn. Buyer beware.
 
Advertenties met hipsters die aan eurocrack modules zitten te piele aan een sloophouten tafel met een bakkie koffie van de lokale koffie-artiest.

-C-
 
Daar ben ik ook niet ingetrapt met mijn Matriach.
Toegegeven, ik vind die dark editions heel erg mooi, maar dat scheelde me teveel.
Bovendien vind ik de gewone editie wel heel duidelijk, dus ook in dat opzicht nog steeds heel blij met m'n Matriarch.
Ik ben ook voor de gewone/gekleurde Matriarch gegaan en heb deze voor een vrij scherpe prijs kunnen kopen in december. Grappig genoeg had deze voor mij ook nog de voorkeur boven een zwarte....die vind ik ook wel mooi, maar ik heb al zoveel zwarte synths staan en inderdaad maken die kleuren het net even overzichtelijker. Vind het trouwens een topsynth, ongeacht de marketing :halleluja
 
Vind het trouwens een topsynth, ongeacht de marketing
Helemaal mee eens!!!
In essentie een betrekkelijk 'eenvoudig' ding, maar met zoveel mogelijkheden dat ik er een hele lange tijd zoet mee ben.
En voor mij ook niet onbelangrijk, het Moog geluid dat ik na de verkoop van mijn Sub Phatty miste weer terug in huis.
 
Ja, ik begrijp dat je daar 'iets' meer voor zou betalen. Maar niet over de € 200,- :)
Moog kan er ook wat van met die 'dark' editions.
Veel mooier, maar..... € 250,- extra voor iets wat niet 'meer' of 'beter' klinkt?

Ieder natuurlijk z'n ding hoor. Maar heel rationeel is het niet.

Onzin ... Ten eerste was de Retro editie eerst slechts 20-30 euro duurder en is nooit meer dan 100 euro duurder geweest. (Alle versies werden op een gegeven moment wat duurder zoals met bijna alles).
Als je goed kijkt koop je een nieuwe voor een minder groot verschil. 200+ euro is echt onzin.

Daarbij, hoe zit dat met kleuren bij de aanschaf van een auto ?? Juist ja, dan betaal je ook (flink) extra voor een bepaalde kleur. (En nee, dat heeft niet altijd met metallic te maken want een andere veel goedkopere kleur is soms ook een metallic lak).
Zoals met alles spreekt een bepaalde kleur mensen aan en die betalen daar graag voor. Daarbij worden van bepaalde kleuren VEEL meer gemaakt en andere juist niet.
(Kijk eens op de NL naar de hoeveelheid zwarte en zilveren wagens).

Bij Akai verwijst die Retro editie naar de Vintage machines en dat spreekt echt heel wat mensen aan en die betalen graag wat extra.
Ik vind het een prima initiatief en betaal graag iets meer voor iets dat mij aanspreekt en je niet dagelijks ziet.
 
Laatst gewijzigd:
Onzin ... Ten eerste was de Retro editie eerst slecht 20 euro duurder en is nooit meer dan 100 euro duurder geweest. (Alle versies werden op een gegeven moment wat duurder zoals met bijna alles).
Als je goed kijkt koop je een nieuwe voor een minder groot verschil. 200+ euro is echt onzin.

Daarbij, hoe zit dat met kleuren bij de aanschaf van een auto ?? Juist ja, dan betaal je ook (flink) extra voor een bepaalde kleur.
Zoals met alles spreekt een bepaalde kleur mensen aan en die betalen daar graag voor.

Bij Akai verwijst die Retro editie naar de Vintage machines en dat spreekt echt heel wat mensen aan en die betalen graag wat extra.
Hahahahahaha.
Ik zal iets duidelijker omschrijven hoe ik aan de getallen kom.

Moog Matriarch Dark kost bij Bax 2299
De 'gewone' 1734
En dat alleen voor een kleurtje.

De retro Live 2 ging op MP gemiddeld voor meer dan € 200,- weg dan een normale .
Waarbij het 'retro' verhaal aangehaald werd als argument voor een hogere prijs
(ik heb een aantal keer geboden op een MPC live 2 via MP, daar baseer ik het op).

Natuurlijk is alles afhankelijk van aanbod en aanbiedingen op het moment dat je kijkt en mogelijk was dat in het verleden anders.
Kijk je NU bijv. bij Muziker (die ze beide aanbiedt), betaal je € 150,- meer momenteel voor de Retro.
Dat vind ik veel geld voor een kleurtje.
10% duurder zeg maar.
Dus 'onzin' zou ik niet zo stellig zeggen. Je hebt misschien voorbeelden waarbij het anders is geweest, maar onzin is het m.i. niet.

En ja, ieder z'n ding, maar het is een marketing ding. Geen echt 'beter' of 'ander' product qua kunnen.
Daar begon dit draadje om (of je daar voorbeelden van hebt).
Wat mij betreft is dit één van de voorbeelden.
 
Back
Top