Marketing trucs om synth heads zoals jij en ik te strikken

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Enkele jaren geleden kocht ik een Deepmind 12. Ik herinner me nog duidelijk dat Google in die periode krantenkoppen haalde met hun Deepmind AI. De Behringer Deepmind is een heel mooi toestel die er mag zijn, maar ik weet dat ik deels bewust, deels onderbewust aangetrokken werd tot de Behringer omdat ik Google Deepmind zo indrukwekkend vond. Aantrekkingskracht via associatie dus.

Met de ASM Hydrasynth heb ik maanden rondgelopen met een gelijkaardig probleem. Als tiener ben ik in computers getuimeld via de liefde voor programmeren, meer specifiek machine code of assembler. "ASM" was/is de standaard afkorting voor assembler. Ik heb jaren in een "ASM" wereld geleefd.. eerst de 6502, dan de 680x0. Die verrekte ASM Hydrasynth heeft me zo maanden doen kwijlen en twijfelen om toch maar weer de GAS tot leven te brengen. Gelukkig heb ik kunnen weerstaan (en is er de fenomenale Korg Wavestate in de plaats bijgekomen... )

Wie heeft zich op gelijkaardige onweerstaanbare manieren aangetrokken gevoeld tot producten door sterke associaties met externe dingen of geheugens die niets met het product zelf te maken hadden?
 
Dit heeft echt nul invloed op mij. Ook de looks niet. Sound specs en interface, dat dan weer wel.

Sentiment kan een spelen hebben, een apparaat dat ik eerder gehad heb, weer eens aan te schaffen
 
Features bij launch uit de firmware halen.... en dan over tijd toevoegen zodat het lijkt alsof je het product zo goed ondersteunt en luistert naar de comunity... :)
 
Synths met minikeys komen er bij mij voor geen miljoen in. Minikeys associeer ik met speelgoed, en het ziet er gewoon niet uit. Ja, het esthetische aspect vind ik ongemerkt ook heel belangrijk. Zo kan ik een verder prima synth aan me voorbij laten gaan als bijvoorbeeld de kleur van de knoppen of het display me niet aanstaat.

Eurorack is ook al zoiets. Het is een allegaartje van soms afgrijselijke designs, samen in een kast gepropt, en dan nog met een wirwar van patchkabels dwars eroverheen. Ik vind het er altijd uitzien als de achterzijde van die rijtjeshuizen langs het spoor, brrrrr......

Zelfde heb ik ook met bijvoorbeeld auto's, als bijvoorbeeld de vorm van de ventilatieopeningen of display me niet aanstaat (Mercedes, bwaargh!), de bekleding niet in een bepaalde kleur leverbaar is of de looks van de achterlichten er niet uit ziet dan weet ik al op voorhand dat ik doodongelukkig zou worden van zo'n auto
 
het woord spectral, en ik koop het... (goed, heb ook niet alles, GRM tools of zo... e.a. maar toch, mijn brein wordt spectraal, bij dat woord)

@klinkske o de d beam vind ik leuk! gelukkig heeft mijn buur 2 rolands met d beam, en nog een derde gehad... leuk! leuk! (en heb ooit eens de mc303 gehad, ja, ja! toch verkocht...)
 
Het doorzichtig strikken van artiesten die zeggen opeens met jouw product te werken..

Toendertijd had je producer RZA van Wu-Tang clan die zei opeens de MV-8800 te gebruiken, of Liam Howlett van de Prodigy die vertelde totaal overgeschakeld te zijn op Reason..

Toen dacht ik jaja... dat zal best. Jaren later lees je daar nooit meer over in hun interviews of studiotours...
 
Heel wat jaren was "Digital" en toverwoord ;)
En natuurlijk "2000" .. Alles waar 2000 voor stond was modern en moest je hebben .

Nu ik er over nadenk ... afkortingen met een "X" er in of een "i" ervoor deed en doet het ook goed
 
Sinds ik doorhad dat het strelen van gear me wat deed ben ik gestopt met sonicstate video's te kijken.

 
Het woorde 'Pro' toevoegen aan het de modelnaam doet het ook wel goed... Geeft je toch een premium gevoel. DT-990 Pro, Macbook Pro, iPhone Pro MAX (hier zelfs aangevuld met MAX!).
'Turbo' en dan aangevuld met een getal 'Turbo 3000' klinkt ook indrukwekkend...

Ik las ooit eens dat de goedkoopste wijn in een restaurant nooit onderaan de prijslijst wordt gezet omdat mensen qua gevoel niet graag de goedkoopste bestellen ('zal wel niks zijn...'). Ze plaatsen hem gewoon iets hoger op de kaart zodat men uiteindelijk alsnog die goedkope wijn koopt.. haha, gefopt..
 
Het woorde 'Pro' toevoegen aan het de modelnaam doet het ook wel goed... Geeft je toch een premium gevoel. DT-990 Pro, Macbook Pro, iPhone Pro MAX (hier zelfs aangevuld met MAX!).

Om een flame war te voorkomen: de Google Pixel 6 Pro.
 
Back
Top