Yeah! ben aan de slag met m'n nieuwe Model:Samples!

Kan op de samples ook, maar dan net anders. Je kan in 1 stap een andere sample inladen als zijnde een parameter lock. Je kan dus je kanaal met snares verder (mis/ge)bruiken voor andere sounds. Alleen moet je die dan wel voor elke step opnieuw oproepen zeg maar.
Dat hoor je ook in bovenstaande, waarbij ik meerdere samples per kanaal gebruik.
Ah.. dat is ongeveer ook zoals het op de Cycles werkt.
Ik had juist van Loopop begrepen dat dat niet kon.. en op de Digitakt wel.. Of hij is gewoon ingorant of het is er later in een update alsnog ingekomen.

 
Ah.. dat is ongeveer ook zoals het op de Cycles werkt.
Ik had juist van Loopop begrepen dat dat niet kon.. en op de Digitakt wel.

die sample locking werd al na 2 maanden na de introductie toegevoegd..

Zonder die feature had ik hem niet gekocht.. Alleen onhandig bij tracking. Want een track met hi-hats én vocals.. hoe ga je dat van elkaar scheiden in 2 tracks?
 
Die Model:Samples is veel simpeler maar daardoor ook directer - 1 functie per knop. Er valt gewoon minder in stellen en dat was voor mij een reden om hem te kiezen.

Ik was nog 1 argument vergeten om voor de DT te gaan: Overbridge. 8 audiotracks over USB in je DAW.
 
Ik was nog 1 argument vergeten om voor de DT te gaan: Overbridge. 8 audiotracks over USB in je DAW.

ja da's superhandig..
 
Ik was nog 1 argument vergeten om voor de DT te gaan: Overbridge. 8 audiotracks over USB in je DAW.

Nog een voordeel van de Digitakt is de compressor op de master...

Als oplossing gebruik ik een Kaoss Pad Mini 2 met de Ducking Comp preset...Da's ook echt een handig ding, ik kan gelijk m'n jam opnemen als wav file..
 
- Lcd scherm heeft lage resolutie is minder blauw als dat ik in videos zie - oogt wat flauw

er blijkt een screen-protector op die LCD van 3 x 2cm te zitten..
.. kan er af..
 
Laatst gewijzigd:
[...]
(1) - Je hebt wel mute, maar geen solo (!)
(2) - Patterns wisselen gaat zonder een uniforme BPM… onhandig, ik wil dat het tempo gelijk blijft als ik wissel
(3) - Je kan niet zien hoeveel ruimte er nog vrij is van de 1gb opslag
(4) - samples loopen gaat vanaf start punt.. en dat klinkt niet mooi.. geen seamless loops dus.
(5) - Transfer.app om je samples over te pompen gaat traag!
[...]
(6) - de display laat 9 characters zien van je sample namen.. en scrollt niet. [...]
Bedankt voor de waarschuwingen! Ik heb in de quote hierboven je opmerkingen genummerd voor het gemak.

(1) Mijn Volca Sample heeft dat zelfs.
(2) Serieus? Wederom: bedankt voor de waarschuwing. Deal breaker!
(4) Mijn V. Sample kan dat zelfs.
(6) Gelukkig staat er in het klein onderin het display ook het volgnummer v/d sample.

Ik vind het commentaar op Youtube van 'Pete Midi' altijd heel nuttig. Hij ging over v/d Volca Sample op de Model:Sample (link). Maar jouw opmerkingen vergat hij er effe bij te vertellen zeg! Van pattern naar pattern en dan ineens een andere BPM. Pfffff.
 
Bedankt voor de waarschuwingen! Ik heb in de quote hierboven je opmerkingen genummerd voor het gemak.

(1) Mijn Volca Sample heeft dat zelfs.
(2) Serieus? Wederom: bedankt voor de waarschuwing. Deal breaker!
(4) Mijn V. Sample kan dat zelfs.
(6) Gelukkig staat er in het klein onderin het display ook het volgnummer v/d sample.

Ik vind het commentaar op Youtube van 'Pete Midi' altijd heel nuttig. Hij ging over v/d Volca Sample op de Model:Sample (link). Maar jouw opmerkingen vergat hij er effe bij te vertellen zeg! Van pattern naar pattern en dan ineens een andere BPM. Pfffff.


Ah, ik ben hier niet 100% zeker van he.. ik heb de handleiding nog niet gelezen.

Maar voor dit geld is er niks beters.. De sequencer is echt te vet (polyritmen, probability) en werkt heel snel. Ik kan een 1 bar Pattern maken die op het gehoord klinkt als 4 bars. En alleen al de 64 step patterns zijn de moeite van het kopen waard (De 1 bar patterns van een Volca Sample daar heb je niks aan). Ook de paramater locks voor je effecten laten je sequences erg dynamisch klinken.. Dat is wat ik er van verwachtte... je kan heel speels een dynamisch pattern maken, ik heb dat met geeneen andere machine zo gehad.
 
Laatst gewijzigd:
Op de volca's kun je toch patterns chainen. Zelfde als op heel veel Novation sequencers (MK3 keyboard ding, Circuit..)
Ik vind het juist 'n ellende op Elektron dat je bij 'n 4 bar pattern steeds 4 maten moet wacht tot je weer bij de break aan het eind van de 4e maat bent waar je aan sleutelt. (Als iemand hier 'n tip voor heeft hoor ik dat ook graag. :))

Wat betreft punt 2. Laat de Model BMP syncen aan een ander gezellig midivriendje, dan voelen ze zich niet zo alleen.
 
Op de volca's kun je toch patterns chainen. Zelfde als op heel veel Novation sequencers (MK3 keyboard ding, Circuit..)

Wat betreft punt 2. Laat de Model BMP syncen aan een ander gezellig midivriendje, dan voelen ze zich niet zo alleen.

je kan ze chainen inderdaad.. maar enkel oplopend. En je hebt er maar 16..
Dus zijn 4 x 4bar patterns.. Op de Model Samples heb je dus al 6 banks x 16 patterns x 64 steps :-)

Dat syncen aan een andere muziek bakkie is een goeie!
 
Wat ik eigenlijk tof zou vinden is een transpose track zoals bij de RM1x en de Op-Z. Je maakt dan 1 pattern die je in z'n geheel kan transposen en dat kan je opnemen.
 
je kan ze chainen.. oplopend. Maar je hebt er maar 16, dus da's 4 x 4bar patterns.. Op de Model Samples heb je dus 6 banks x 16 patterns x 64 steps :-)

Dat lijkt me meer een geheugen probleem.
Op de Circuit heb je idd veel meer geheugenplaatsen en zijn Projects je eigenlijke patterns. Het is wel ff wennen maar voor finetunen vind ik de focus op 'n 1 bar pattern wel beter werken. En je kunt edits op maten uitproberen..

Wat ik eigenlijk tof zou vinden is een transpose track zoals bij de RM1x en de Op-Z. Je maakt dan 1 pattern die je in z'n geheel kan transposen en dat kan je opnemen.

Dat kan ook op de Circuit. Of Elektron dat gaat ooit gaan implementeren betwijfel ik.. maar geen complaints verder over Elektron.. die heeft weer slimmigheidjes die de Circuit of 'n Elektribe niet heeft.

 
Ik heb na heel veel grooveboxen te hebben leren kennen toch wel waardering gekregen voor de Circuit.. Vond het altijd maar een beperkt ding maar voor de +/- 200 euro die ze tweedehands doen is het zeker leuk voor erbij.
Hieronder onze Marc (aka Rephazer) met 'n video. Echt bizar wat hij er na zo'n korte tijd uit weet te halen.. ik moet meestal toch wel 3-4 dagen ondergedoken erin op vakantie eer ik er wat knaps uit weet te halen. Hij doet gewoon een complete set na 'n dag.. :halleluja (sorry voor de off-topic..:) )

 
je kan ze chainen inderdaad.. maar enkel oplopend. En je hebt er maar 16..
Dus zijn 4 x 4bar patterns.. Op de Model Samples heb je dus al 6 banks x 16 patterns x 64 steps :-)

Dat syncen aan een andere muziek bakkie is een goeie!
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "enkel oplopend". Ik heb een Volca Sample 1 (er is ook een nieuwere versie met USB maar zonder "Song modus"). Daar kan ik 6 Songs op aanmaken. Zo'n Song bevat maximaal 16 patterns van 1 bar. Maar die kan ik in iedere volgorde programmeren die ik wil. Dus bijvoorbeeld in 1 en dezelfde Song: eerst 6 x pattern 9, daarna 4 x pattern 1 en tenslotte 2 x pattern 9 (totaal 12 patterns = 12 bars).


[Off topic] De Volca Sample 1 (de oude versie zonder USB) kun je flashen met de zg. Pajen firmware. Dan kun je chromatisch samples spelen. Tot een polyfonie van 4. Dat kan met de nieuwere versie v/d V. Sample (die met USB) niet. Voor mij een deal breaker wat betreft de V. Sample 2.
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "enkel oplopend".

Volca Sample 2 is what I was talking about.. Die vond ik het meest interesesting omdat ik USB transfer wilde... Dus oplopend betekent pattern 1, 2, 3, 4 of 5, 6, 7, 8..

Bij die Pocket Operators kan je on the fly een chain opzetten dus 16, 1, 6, 3, 3, 3, 12

Die Volcas zijn voornamelijk bedoelt als live performance bakjes: 1 bar patterns, weinig pattern geheugen, makkelijk en snel te bedienen..
 
Laatst gewijzigd:
Yes.. ik hoor nu ook bij de P-Lock club! Ben lekker aan de slag met deze nieuwe drumcomputer. Tegenwoordig vind ik al die Grooveboxen tegenvallen qua features (enkel de mc-707 is interessant.. maar helaas buiten m’n budget) en ook deze Model Samples is erg beperkt. Wist ik van tevoren dus geeft niks.

 Nu heb ik al veel video-reviews van dit ding gezien en veel reviewers prijzen dat ding.. vinden samen dezelfde dingen leuk.

Mijn eerste indruk is toch wat realistischer:
- Goed gebouwd, degelijk qua gewicht
- Dikke plastic casing
- Stevige draaipots.. draaien met lekkere weerstand
- Pads zijn erg stiff - waardeloos qua velocity - je moet er echt hard op rammen - ik zet hem maar op fixed. Dat had echt veel beter gekund..
- (step) knoppen voelen wat wiebelig bij indrukken.. zijn van rubber - voelt wat cheap.
- Groot stickervel er bij - is misschien leuk voor kleuters, ik vind het wat armoedig staan
- Lcd scherm heeft lage resolutie is minder blauw als dat ik in videos zie - oogt wat flauw
- Je hebt wel mute, maar geen solo (!)
- Patterns wisselen gaat zonder een uniforme BPM… onhandig, ik wil dat het tempo gelijk blijft als ik wissel
- Je kan niet zien hoeveel ruimte er nog vrij is van de 1gb opslag
- samples loopen gaat vanaf start punt.. en dat klinkt niet mooi.. geen seamless loops dus.
- Transfer.app om je samples over te pompen gaat traag!
- Die verschillende track lengtes zijn erg cool.. Ik zie demo patterns die 1 bar lang zijn, maar voor het gehoor 4 bars lang zijn..
- de display laat 9 characters zien van je sample namen.. en scrollt niet. Dus even je collectie samples op dat ding zetten kan onhandig zijn en je moet dus alles gaan renamen: want sample 'DementedSymphonySNR.wav' en 'DementedSymphonyKICK.wav' zie je beide staan als: 'Demented'..
- Qua effecten heb je enkel delay en reverb. Verder niks. Helemaal niks.. Geen compressor, eq, limiter, sidechaining etc. Het is echt een simpele drumcomputer
- Verpakking, usb snoer, midi kabels zijn van goede kwaliteit, oogt premium..
Ik heb mijn Digitakt weg gedaan, omdat ik meer aan het programeren was dan echt muziek maken. MS klinkt goed. Mischien wat minder diep als de digitakt.
 
Back
Top