Sonic Pi

Probleem is: ik heb een Linux computer, en men is op zeker moment gestopt met het uitbrengen van Linux versies van Sonic Pi omdat er te veel varianten van Linux bestaan en het dus te veel werk is om voor al die varianten van Linux bijpassende Sonic Pi versies uit te brengen. Met als gevolg dat nu alleen oude versies (zonder MIDI) van Sonic Pi voor Linux beschikbaar zijn. Er zijn wel wat nieuwere experimentele Linux versies van Sonic Pi maar die heb ik niet aan de praat gekregen.
 
Oh dan snap ik dat.

Gewoon Windows alles voor je laten doen.
Beveiliging is gratis als je een complete computer hebt gekocht de mijne koste jaren terug €200
Dus nooit meer een Avira of virus programma installeren of weet ik wat.
Wel de computer zo leeg mogelijk houden door extern te saven.
Dan raak je ook nooit meer wat kwijt als het goed is.
Ze willen altijd klanten en zo niet dan zet ik de computer bij de `wilgen`
Dan kunnen ze ook die commerciële advertentie niet meer kwijt aan me.
Zou me een hoop tijd schelen.

1680382825946.png
 
Waarom ik er zo tegenop zie om weer een Windows computer te kopen is vooral omdat daarmee weer allerlei nieuwe mogelijkheden in de zin van uit te proberen programmatuur worden geopend waar ik nu niet naar omkijk omdat die programma's voor Linux eenvoudigweg niet beschikbaar zijn. Er is nu al veel te veel waar ik niet aan toe kom, dus waarom daar nog meer aan toevoegen? Ook mis ik persoonlijk die MIDI optie voor Sonic Pi niet want ik kan toch al niet goed keyboard kan spelen. Maar dat er geen werkende recente versies van Sonic Pi met MIDI voor Linux zijn vind ik wel vervelend, want zo wordt het voor mij onmogelijk om samen met een Windows gebruiker iets met Sonic Pi te ondernemen. :(
 
Ik gebruik Windows, maar het aantal applicaties wat ik gebruik is vrij beperkt. Niet meer dan wat nodig is. Al die mogelijkheden, als het buiten het terrein valt waar ik een computer voor gebruik, ik kijk er niet echt naar. Je doelen voor ogen houden en afleiding vermijden, denk ik. Alleen als er zich echt iets nieuws aandient wat ik wil doen ga ik op zoek naar de mogelijkheden. Dan is het al lastig genoeg om een keuze te maken.
 
Ik ben wat programmatuur betreft helaas nog te nieuwsgierig, het beste voor mij is om overbodige zaken buiten beeld en buiten bereik te houden.
 
Ik ben wat programmatuur betreft helaas nog te nieuwsgierig

Dat herken ik wel. Al heel lang bezig met computers, voor hobby en werk. Daar kwam op een gegeven moment een ommezwaai in, het kon me niet meer zo boeien. Dat is weer een beetje bijgetrokken, maar wat blijft is dat ik de computer nu veel meer zie als gereedschap om een doel te bereiken. Niet meer als het doel zelf. En dan is het net als ander gereedschap, heb je eenmaal een hamer dan kijk je in de bouwmarkt niet zo snel naar een andere. Ook al zijn die hamers mooier, nieuwer, enz.
 
Maar dat er geen werkende recente versies van Sonic Pi met MIDI voor Linux zijn vind ik wel vervelend, want zo wordt het voor mij onmogelijk om samen met een Windows gebruiker iets met Sonic Pi te ondernemen. :(
Een soort van Linux die zit gewoonlijk wel op de RaspBerryPi. Kan dus wel.

Als je zo`n oud hardware computer RaspBerryPi ding hebt stop je er een leeg nieuw kaartje in. Nee . . .
Sorry . . . . Zo`n kaartje maak je eerst weer op een Windows computer en daarna stop je kaartje (mini/micro-SD) in je RaspBerryPi
Dan heb je een nieuwe up-to-date RaspBerryPi computer.
Dan zit er meteen de goeie laatste versie van de Sonic-Pi op.

Maar ik geef toe het is een ellende werk om dat kaartje te maken.
Als je de slag hebt dat je het kan, maak er een stuk of wat vanwege je handigheid in je routine
Je moet vaak eerst voor de zekerheid een leeg kaartje `nog-leger-maken`
Althans voorbereiden op het boot gedoe wat de RaspBerryPi eigen is.
Daar is weer eerst een apart programmaatje voor.
En daarna vullen met het besturingssysteem.
Op de pagina`s van NOOP staat precies hoe het gaat en moet.

Of je koopt een nieuw kaartje voor de RaspBerryPi `a €14. te Leidschendam of Eindhoven.
Dan ben je gelijk klaar.
 
Een RaspBerryPi heb ik ook niet. Als Sonic Pi een blijvertje is en niet weer door een ander programma overvleugeld wordt, dan zal er van Sonic Pi uiteindelijk ook wel een werkende Linux versie met MIDI komen. Bijvoorbeeld als AppImage. Ik heb de moed niet om nu een RaspBerryPi en/of Windows computer aan te schaffen om Sonic Pi met MIDI aan de praat te krijgen. Dus jammer, maar helaas. Ben nu ook heel druk met dikke boekwerken over analoge computers te bestuderen. En tussendoor kijk ik dan wat op SynthForum ter onstpanning. ;-)
 
Heb er wel 'ns over gedacht om met een Raspberry Pi als basis een piepklein mini-laptopje te maken.
 
De Rasberry Pi lijkt mij ideaal mocht ik ooit nog eens een software synth bedenken waarmee ik zo tevreden ben dat ik er ook een hardware versie van wil hebben. Maar voorlopig houd ik de boot nog even af. Ik moet niet te veel tegelijk overhoop halen.
 
Back
Top