Sonic Pi

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.625
Locatie
Zeist
Ben nu heel druk met de verkenning van Sonic Pi. Over het geheel genomen een heel prettig programma, geschreven voor de jeugd en niet voor computerexperts. Maar het is ook wel eens fijn om niet steeds op mijn tenen te hoeven lopen om te kunnen volgen wat er wordt uitgelegd. ;) Toch heb ik nu een probleempje. In mijn oren klinkt het derde geluidje (van de "Prophet" synth) alsof er een storing op zit. Wat vinden jullie daarvan?

 
Beetje een zoemend geluid, dat komt meer voor. Denk 'supersaw'. Of zoiets als dit, met Mini- en Microbrute gedaan.
 
Maar het gaat niet om het begin, maar om het geluidje vanaf 0:1.

Hier heb je het betreffende geluidje zonder de andere:

 
Laatst gewijzigd:
Dit vind ik weer wel lekker klinken (uit de tutorials):



Doet denken aan het werk van ELP.
 
Maar het gaat niet om het begin, maar om het geluidje vanaf 0:1.

Ja, die bedoelde ik ook. :) Het is een wat zoemend geluidje, denk dat het juist de bedoeling is. Wat ik hier aan mijn kant hoor ervaar ik in elk geval niet als storing ofzo.
 
Goed - dan zal het wel de bedoeling geweest zijn. In dat geval is er niets aan de hand. Ik was even bang dat er iets aan het programma of aan mijn computer haperde.
 
OK - een eerste eigen probeerseltje:

Code:
live_loop :solo1 do
  with_fx :echo, mix: 0.5, phase: 0.7 do
    sample :ambi_glass_hum, rate: (rrand 0.1, 1)
  end
  sleep 8
end

live_loop :solo2 do
  with_fx :echo, mix: 0.3, phase: 0.2 do
    sample :ambi_glass_hum, rate: (rrand 0.1, 1)
  end
  sleep 17
end

live_loop :drone do
  with_fx :echo, mix: 0.3, phase: 0.3 do
    sample :ambi_glass_hum, rate: 0.5
  end
  sleep 5
end

Klinkt zo:

 
In een kwartiertje gemaakt: het loop-schema van een voorbeeld uitgekleed tot de essentie, er een nieuwe sample in gestopt, en toen drie versies van die loop gemaakt en de parameters getweakt...
 
Code:
with_fx :pan, pan: -1 do
  with_fx :wobble, phase: 10, mix: 0.9 do
    in_thread do
      loop do
        sleep 0.001
        sample :loop_safari, amp: rrand(0.7,1)
        sleep 0.999
      end
    end
  end
end

with_fx :pan, pan: 1 do
  with_fx :flanger, phase: 15, mix: 0.8 do
    in_thread do
      loop do
        sample :loop_safari, amp: 0.7
        sleep 1
      end
    end
  end
end

in_thread do
  loop do
    sample :loop_tabla, amp: 1
    sleep 3
  end
end

in_thread do
  loop do
    sample :tabla_ghe1
    sleep 0.255
    sample :sn_zome
    sleep 0.245
    sample :sn_dolf
    sleep 0.25
    sample :tabla_na_o
    sleep 0.1245
    sample :tabla_ghe1
    sleep 0.1255
  end
end

En het geluidje:
 
De mogelijkheden met Sonic Pi zijn kennelijk ruim genoeg om er interessante muziekjes mee te kunnen maken, en het programma is daarbij ook nog eens stukken eenvoudiger dan SuperCollider. :)
 

ProgHead

Zomaar drie noten achter elkaar.

Het afsluitende midi_note_off :b2, channel: 1 hoeft er niet per se / persé achter te staan na het openen van de noot.
Maar ik meen dat de lengte (het aanhouden) dan op de synthesizer geregeld moet worden.
Het use_bpm 200 de snelheid van opeenvolging werkt dan ook niet dacht ik.
Het is nogal omslachtig programmeren maar gelukkig met Ctrl X , C , V gaat het wel wat vlotter.
Zelf dacht ik aan het insluiten met een string om het wat compacter te maken.
Maar de enige ervaring die ik heb is programmeren met de AppleII
En een heel klein beetje met C++ (en een website-tje neerzeten met de HTLM frontpage loader)
USB naar midi werkt al uit zichzelf zonder hulpprogramaatje met de nodige hardware.
Ik was een keer in Zeist bij de hobby computerclub.


# Welcome to Sonic Pi v3.1
# Cheatsheet

22.times do
midi_note_on :b2, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :b2, channel: 1
midi_note_on :c3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :c3, channel: 1
midi_note_on :cs3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :cs3, channel: 1
end
 
Tot nog toe heb ik nog geen MIDI vanuit Sonic Pi naar een externe synth gestuurd. Hoe stel je die mogelijkheid in? Ik krijg nu een fout melding.
 
Het werkt zowel met de Rasp Berry als met de Windows computer bij mij.
Het merk wat ik heb is EE-MU
EE-MU midi to usb en usb to midi
Misschien met een drijvertje?
Het zou leuk zijn als het werkte.
.
De USB moet in een willekeurige poort in de computer en de ronde din midi uit naar de synth in.
Daarna prog starten.
Een enkele regel om te proberen is al genoeg . midi_note_on :b2, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :b2, channel: 1
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb Linux Mint. Maar misschien is mijn versie van Sonic Pi (2.10) te oud?
 
Helaas! - de nieuwere versie van Sonic Pi werkt niet op mijn Linux computer. Net een Flatpak en een AppImage geprobeerd, maar zonder succes. Ik zal het zonder externe MIDI moeten doen.
 
Maar je kan het toch ook op een Windows computer draaien?
En de Rasp Berry kost maar € 40 euro nieuw !
Het leuke van het programma is dat het meerdere keren gelijktijdig werkt op dezelfde computer.
Twee dezelfde programma`s werken onafhankelijk op zichzelf.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik naast mijn Linux computer ook nog een Windows computer voor audio ga gebruiken is het eind zoek. Ik ben u al een paar jaar bezig geweest alleen om de mogelijkheden van audio op Linux te onderzoeken en daar een keuze uit te maken van waar ik mee verder ga. Om daar mee te spelen kan ik nog vele jaren vooruit. Soms zoals nu stoot ik dan nog wel eens op iets dat op mijn systeem (nog) niet gaat, maar dat neem ik voor lief.
 
Back
Top