Vraag mbt Paypal en bandcamp

Adjust

Ouwe rot
Lid sinds
18 februari 2006
Berichten
1.113
Locatie
Universe
Ik dacht, laat ik ook eens kijken of Bandcamp interessant is. Account aangemaakt en vervolgens wilde ik een Paypal account aanmaken en krijg ik een pop-up binnen mijn bank omgeving of ik even wil bevestigen dat ik de app van Paypal toestemming geef om mijn saldo en complete historie met bij -en afschrijvingen te kunnen bekijken. Kan iemand me vertellen waarom ze dit willen? Verder de vraag wat het verschil is tussen consumenten en zakelijk account want veel meer info dan dat zakelijk wordt aangeraden als je vooral wil verkopen kon ik niet vinden.
 
Klinkt heel dubieus inderdaad. Waar ikzelf nogal moeite mee had, was de toenmalige verplichting tot een PayPal business account. Daarmee ben je volgens de regels van Bandcamp en PayPal eigenlijk een bedrijf, waardoor je binnen Nederland eigenlijk ook een KvK-nummer zou moeten hebben en aan allemaal wet- en regelgeving zou moeten voldoen. Dat gaat dan weer net een stapje te ver allemaal, als je puur in de hobbysfeer wilt blijven. Je kunt wel een Bandcamp account maken zonder dit alles, en alles gratis publiceren. Echter ben je dan gebonden aan slechts 200 downloads of zoiets per maand. Dus als het een beetje begint te lopen daar bij Bandcamp, dan zit de boel al snel op slot iedere maand. Downloads kun je wel bijkopen overigens, alhoewel je natuurlijk in de praktijk niet zelf gaat betalen zodat anderen gratis iets van je kunnen downloaden.
 
Klinkt heel dubieus inderdaad. Waar ikzelf nogal moeite mee had, was de toenmalige verplichting tot een PayPal business account. Daarmee ben je volgens de regels van Bandcamp en PayPal eigenlijk een bedrijf, waardoor je binnen Nederland eigenlijk ook een KvK-nummer zou moeten hebben en aan allemaal wet- en regelgeving zou moeten voldoen. Dat gaat dan weer net een stapje te ver allemaal, als je puur in de hobbysfeer wilt blijven. Je kunt wel een Bandcamp account maken zonder dit alles, en alles gratis publiceren. Echter ben je dan gebonden aan slechts 200 downloads of zoiets per maand. Dus als het een beetje begint te lopen daar bij Bandcamp, dan zit de boel al snel op slot iedere maand. Downloads kun je wel bijkopen overigens, alhoewel je natuurlijk in de praktijk niet zelf gaat betalen zodat anderen gratis iets van je kunnen downloaden.
Bandcamp aanmaken om muziek gratis weg te geven zie ik het nut niet van in, dat kan ook via soundcloud en vele andere sites. Wat ik zie is dat je kan kiezen tussen zakelijk en niet zakelijke account van Paypal maar ik heb het idee dat het op hetzelfde neerkomt alleen dat ze bij zakelijk hogere fee berekenen. Blijft maar een vaag gebeuren ja.
 
Vergeet ook niet de lange lijst met partijen waar jouw data naar toe kan gaan, als het aan Paypal ligt...

Hier vieren we elk jaar de dag dat paypal voltooid verleden tijd werd en overgestapt ben op een Visacard. (die kun je ook gewoon aan je Bandcamp account toevoegen als alternatief voor paykwal)
De ellende en horror die we met dit bedrijf gehad hebben..brrr
 
Kijk maar eens in de Trustpilot.
Er is geen bedrijf op aarde met zoveel negatieve feedback en dat is volkomen terecht.
Helaas als monopolist kan dit corrupte bedrijf alles maken en breken.

Overigens doet iedereen er altijd goed aan om eerst even in de Trustpilot kijken voor je ergens wat besteld, al is het maar bijvoorbeeld met het kopen van een bankstel bij een (onbekende) online meubelshop.
Dan is vaak al snel duidelijk wie de rotte appels zijn en wie niet.
 
Maar visa ipv Paypal werkt alleen als je muziek wil kopen. Ik zie die optie niet voor verkoop als ik een artiestenpagina wil aanmaken. Trustpilot is een goeie ja, niet aan gedacht.
 
Waar ik nog aan moest denken, ook al wil je eigenlijk geen Paypal, het is mss soms lastig om het te vermijden. Als ik het zo lees, misschien ook dus als je een artiestenpagina op Bandcamp wil. Zou het dan een idee zijn om bij een andere bank een tweede betaalrekening te openen, alleen voor dit doel? Dan is het tenminste gescheiden van je rekening die je privé dagelijks gebruikt.
 
Heb Paypal ook gebruikt icm Bandcamp maar of dat het waard was voor die paar tientjes.... Het is natuurlijk een leuk idee om je muziek zo te verkopen maar je moet wel van goede huize komen om via Bandcamp wat meer serieuze aantallen te verkopen. Of je moet het aan een label overlaten ofzo.
Ik denk eigenlijk dat je je beter kunt richten op de grote streaming platforms via bijv. amuse.io (hoewel je daar uiteindelijk ook weer geld moet overmaken uit je wallet; weet niet of dat zonder Paypal kan). Dat heeft veel meer potentie.
 
Tsja een aparte rekening openen voor paypal is ook weer zowat en daar zijn ook weer kosten aan verbonden. Mijn muziek staat al via diverse labels incl mijn eigen label op grote portals als iTunes, spotify, Beatport, etc. maar het leek me wel aardig om ook wat muziek via Bandcamp te publiceren.
 
Ik heb zelf eigenlijk alleen maar goede ervaringen met PayPal, als koper en als verkoper, en ook met de restitutie bij oplichting. En toen ik m'n paypal account aanmaakte hoefde je er volgens mij niet persé een bankrekening er aan te koppelen.
 
Maar visa ipv Paypal werkt alleen als je muziek wil kopen. Ik zie die optie niet voor verkoop als ik een artiestenpagina wil aanmaken. Trustpilot is een goeie ja, niet aan gedacht.

Ja iemand kan van jouw muziek kopen via een credit card. De betaling loopt dan net zoals het geval is bij paypal maar dan via bijvoorbeeld Visa en daarop krijg je het geld gestort.
Als je bij Bandcamp scrolled naar settings, kun je bij de optie credit card een credit card toevoegen.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-01-05 om 20.35.47.png
    Schermafbeelding 2022-01-05 om 20.35.47.png
    9,5 KB · Bekeken: 117
  • Schermafbeelding 2022-01-05 om 20.36.46.png
    Schermafbeelding 2022-01-05 om 20.36.46.png
    17,8 KB · Bekeken: 111
Een zware tip voor paypal gebruikers.
Als je perse deze club wilt blijven gebruiken, pas dan op als je een nieuw telefoonnummer hebt aangevraagd en de oude wegdoet. Zorg ervoor dat je paypal als eerste het nieuwe nummer geeft.
Als je eenmaal uitgelogd bent en je moet je nummer verifiëren dan kom je er nooit meer op, omdat de code om te verifiëren naar je oude nummer gaat en geloof me, niemand daar gaat je helpen, je krijgt niet eens contact met ze.
Vele zijn op die manier zelfs duizenden euro's kwijtgeraakt, omdat zij niet meer op hun account konden komen.
 
Laatst gewijzigd:
Goede tip.
Je telefoonnummer wijzigen is tegenwoordig al bijna niet meer te doen. Moet er niet aan denken hoeveel aanpassingen ik dan moet gaan doorvoeren met al die 2-staps (sms) verificaties tegenwoordig.
 
Ik heb zelf eigenlijk alleen maar goede ervaringen met PayPal, als koper en als verkoper, en ook met de restitutie bij oplichting. En toen ik m'n paypal account aanmaakte hoefde je er volgens mij niet persé een bankrekening er aan te koppelen.
Ik ook, ik vind het een uitkomst, ik koop regelmatig via Paypal, je kan ook je credit card koppelen ipv je bankrekening en volgens mij hoef je inderdaad niet eens te koppelen, al weet ik dat niet zeker. VAT omzeilen is vaak ook makkelijk via paypal, scheelt soms toch weer in de prijs. Ik koop ook wel eens plugins via de marktplaats van KVRaudio, zou niet weten hoe ik dit zonder Paypal zou moeten doen.
 
Misschien (te) fatalistisch, maar het idee van internet privacy heb ik lang geleden opgegeven.
Ik gebruik al lang Paypal (gekoppeld aan mijn bankrekening) en heb dit altijd als prettig ervaren. De ene keer dat ik hun support echt nodig had is eea prima opgelost. Hoe het mogelijk was weet ik nog steeds niet, maar het was wel de gebeurtenis die me heeft genoopt om two-factor authenticatie aan te zetten op mijn google account: ik kreeg twee mailtjes waaruit bleek dat er ca. 200 euro van mijn Paypal account was 'afgeschreven'. Niet alleen kreeg ik het geld direct terug van Paypal, maar de response was snel en mi adequaat.

Los van Paypal: wanneer ik muziek wil kopen kijk ik altijd eerst of het op Bandcamp is te krijgen, vanwege de no-nonsense download van formaten naar keuze (FLAC) en het gebrek aan shitty players zoals bijvoorbeeld Soundcloud gebruikt (ik zit niet te wachten op wat hun algoritme automatisch speelt na mijn eigen keuze) en ik heb sowieso een hekel aan algoritmische streaming zoals Spotify :r

Maar ja, YMMV
 
...

Los van Paypal: wanneer ik muziek wil kopen kijk ik altijd eerst of het op Bandcamp is te krijgen ...
..en omdat het overgrote deel van de inkomsten ook rechtstreeks naar de artiest gaat. Probeer te wachten met kopen tot ze weer een Bandcamp friday hebben, waarbij Bandcamp zelf van hun deel van de inkomsten afziet ten bate van de artiest.
 
Back
Top