Hot knob syndrome

Gaan we Mills nu echt in het zelfde draadje plaatsen als DJ Paris Hilton?
Mills heeft inderdaad een nerveuze stijl maar die mixt wel degelijk live en zonder fake bedoelingen… . De Wizard noemt hij niet voor niets!

Het aanraken van knopjes zonder er aan te draaien is gewoon een ding uit de EDM scene. Komt voor’t uit pure verveling en eerlijke schaamte.
Je kan ook gewoon niet live mixen met 100 procent gesynchroniseerde videobeelden en vuurwerk.
 
Passend voor dit draadje: DJ Joe Berluck is overleden. Deze Belg was het in lang vervlogen tijden beu dat hij als DJ altijd 2 seconden stilte tussen nummers had. In Die Tijd hadden DJ's in de regel gewoon 1 draaitafel aan een versterker hangen, en met een jukebox was het ook van dat. DJ Berluck dacht na over het probleem, ging met 2 draaitafels aan de slag en liet een mengpaneeltje bouwen waarmee hij de balans tussen beide tafels kon regelen. Met andere woorden: de uitvinder van de discobar. Zet maar naast Les Paul, ook al kent wereldwijd bijna niemand zijn naam.

d2a47ced-51be-4a96-8e37-cdc7201ae8bd.jpg

Joe leed overigens zelf niet aan het hot knob syndrome.
en zo kwam hij in contact met ene Roger Declerck, die de "Mixer" ontwikkelde en zo ontstond het beroemde "Rodec"...
 
Volgens mij moet vooral in de UK iedereen wel lachen om dit syndroom. Jiskefet has er ook ooit een filmpje over, dat heette toen nog gewoon warme lul. Ik betrap mezelf er ook wel eens op, op de synthversie dan .... heeft ook gewoon mee te maken om de note-off goed te timen mijn inziens. Dat neemt niet weg dat dat zenuwachtige nepgedoe niet om aan te zien is.
 
Volgens mij moet vooral in de UK iedereen wel lachen om dit syndroom. Jiskefet has er ook ooit een filmpje over, dat heette toen nog gewoon warme lul. Ik betrap mezelf er ook wel eens op, op de synthversie dan .... heeft ook gewoon mee te maken om de note-off goed te timen mijn inziens. Dat neemt niet weg dat dat zenuwachtige nepgedoe niet om aan te zien is.

Op 10:57 (was het vergeten, bedankt):

Aflevering 10 - Seizoen 2
 
Het aanraken van knopjes zonder er aan te draaien is gewoon een ding uit de EDM scene. Komt voor’t uit pure verveling en eerlijke schaamte.

Ze willen laten zien dat ze ook iets doen voor hun geld. Denken dat het publiek in slaap valt als je een paar minuten niet beweegt (omdat je de volgende track aan het uitzoeken bent.)
 
Eigenlijk is het niet veel anders dan een band of zanger die playbackt. Op de een of andere manier lijkt het visuele aspect iets toe te voegen aan de beleving van het publiek. Het verschil zit hem m.i. in het deel dat sommigen dit heel gewoon vinden en het daarom onder het mom van “expressie” ook thuis doen. Je playbackt thuis toch ook niet met je gitaar? En veel DJ’s zijn tegenwoordig overgewaardeerde luiwammesen die voor veel te hoge bedragen met een USB stick de wereld over reizen. Waar is toch de tijd dat ze nog sjouwden met hun zware koffers vol vinyl!
 
Maar ook lui die wel live jammen doen het. Alsof ze bang zijn dat de PA misschien uit zal gaan.
Veel Elektron figuren doen het ook. Ik was echt verbaasd hoe lekker die encoders in het echt werken toen ik die eindelijk eens zelf onder mn vingers had.
 
Zelf had ik het ook willen doen nadat ik een toetsenbord voor de derde keer uit elkaar gehaald had omdat er toetsen waren die het niet deden. Nu heb ik het opgegeven met dat goedkope minitoetsenbord wat hetzelfde werkt als afstandsbediening-s-knoppen voor tv e.d.
Het zijn koolstof rubberen blokjes die normaal contact maken met een koperen plintplaatje.
Op een of andere manier is dat rubber uitgedroogd of minieme oxidatie van de printplaatcontacten.
De laatste remedie haal de werkende elektronica er uit en dan :
. . . . RAMMEN met een voorhamer.
 
Back
Top