Hardware synth integreren in modulair

soyzone

Stamgast
Lid sinds
9 augustus 2012
Berichten
158
Locatie
gent / roeselare
Ik heb sinds een aantal jaren enkele DSI synths dankzij forumleden. Ik wil geen discussie starten over DCO versus VCO (maar sta wel open voor tips) aangezien op verschillende forums (waaronder gearspace) dit afgedaan wordt als onzinnig (de gustibus ...) of achterhaald door nieuwe functies als Slop. Er wordt ook gezegd dat hier via mods naar eigen smaak aan te passen is (maar dan alleen doenbaar met enige kennis van chips en solderen - wat ik niet heb).

Ik gebruik voorlopig deze synths voor enkele geluiden die ik zie als een sterkte van dco; bvb. triangle ipv saw. Ik hou niet zo van het filter, en dan met name de hoge squeal die ontstaat bij extreme filter bewegingen, maar zoals gezegd gebruik ik deze voor bepaalde geluiden, waarover ik best tevreden ben.

Ik zie het als een verzameling oscillatoren in een doos, voor poly lijnen onklopbaar. Toch zou ik graag wat meer mogelijkheden zien. Ik heb wel eens de output door andere filters gestuurd, en dat helpt al om een ouder geluid te krijgen. Toch mis ik dan de modulatie; geanimeerde lijnen maak je toch met vca en filter.
Ik besef dat een 'gesloten synth' moeilijk te veranderen is van geluid; de output is al gepasseerd door de vca en de filter. Het zou handig zou zijn om de modulatie achteraf te kunnen toepassen, en dit dan bvb. door samen met euro modules 1 patch te maken. Het is niet zoals een ms20, waarbij de CV zorgt voor een open link.
Hoe los je dit op? Het filter compleet uitschakelen?

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen? Is het je gelukt om een desktop en een modulaire synth samen te gebruiken? Hoe omzeil je de 'gesloten' natuur van een synth?
 
Vooral geinteresseerd in een mogelijk signaalpad van synth naar vca's enz of eerder direct naar filter. Wat geeft het meeste kleurverandering?
 
Hoi Soyzone, welke DSI synths heb je? Wil je iedere oscillator door een eigen filter laten lopen, of mag het totaal door één filter? Wil je bijv. een envelope vanuit de modulair triggeren door de DSI synth(s)? Hoe stuur je de synth aan, met midi? Er zijn zat mogelijkheden, maar helpt om net wat meer detail te hebben. Het is niet ongebruikelijk / onmogelijk om audio van je synth verder te moduleren met een modulaire synth, je kunt truukjes uithalen met midi to cv, sommige synths kun je ook extern moduleren (terwijl dit niet altijd expliciet vermeld is). Ehm.. je laatste comment maakt het eigenlijk alleen nog onduidelijker wat je wilt bereiken 🥺
 
:-) Ik denk een typische weekend ochtend gedachte.
Eerder filosofisch gepiel dan een praktisch idee.

De vraag is misschien; hoeveel van de synth kan je houden, zonder dat je dan volgende mogelijkheden in een substractief model uitschakelt. Anderzijds; hoe veel kan je uitschakelen, zonder dat je een nutteloze piep hebt (dan kan je misschien evengoed software gebruiken) Ik weet dat ik de pure oscillator kan gebruiken en uitsturen, maar dan verlies ik wel de mogelijkheden van de modulatie in de synth zelf, alles van filter tot vca...

Met signaalpad bedoelde ik gelijklopend aan je opmerkingen: namelijk ik zoek tips om de klank zoveel mogelijk uit te breiden, maar dat heeft nog weinig vorm, alleen intuitieve gedachte - dus mij staat het vrij hoe dat moet. Misschien zijn anderen op dezelfde weg al eens wezen mijmeren(en was het een doodlopend straatje :-)

Ik probeer eigenlijk hardop na te denken over hoe ver je dit kan drijven (hoe modulair je een niet modulaire synth kan maken) Ik hoor graag van mensen die dit eerder deden, met niet voor de hand liggende synths, want ms20 en ob1 enz... met break out patches geven hiertoe natuurlijk veel meer aanleiding dan een 'gesloten' synth. Ik wil graag de oscillators gebruiken, want daarvan zijn er meer in de synths (2 tetra's en 2 mopho's) dan in mijn mono synths (logisch) en de mophos hebben goede keyboards. De theorie zegt toch dat de rauwe oscillator minder belang heeft dan het filter, dus als je het filter uitschakelt, kun je dan verder met andere (externe) filters? Is het belangrijk om het filter af te blijven -of kan je de dsi filter gebruiken als een low pass, zonder dat je dan veel karakter verliest voor de volgende filter?
 
Laatst gewijzigd:
Maar bijvoorbeeld de 4 oscillators apart door 4 vca's met verschillende instellingen lijkt wel een interessant idee. Toch een voordeel van de tetra, de aparte outs.
 
Zoals nonklist zegt, met MIDI to CV kan je triggers mee naar buiten halen en dan begint het....
Wat je niet kan doen met een gesloten systeem, is 'terugloopen', daarvoor zal je moeten kijken of er bijv. audiorate modulatie mogelijkheden zijn binnen je synth.

Andere tips om op te vetten => 2 oscillatoren door ringmodulator en deze erbij mixen; frequency divider als suboscillator
Of wat schreeuwender: synth met LPF filter en max resonantie naar buiten door een overgedreven VCA, en dan aftoppen met een Lowpass filter (getriggerd door de MIDI to CV)
Enz :)

In feite moet je de synth als een eurorackmodule beschouwen zonder de mogelijkheid om het eurorack signaal terug te koppelen (behalve bijv een PEAK die dan weer een CV in heeft, of Evolver die een audio in heeft)
(Kijk ook eens naar een Microfreak, die heeft een CV Gate Out, Cv Pitch en CV Mod)
 
In feite moet je de synth als een eurorackmodule beschouwen zonder de mogelijkheid om het eurorack signaal terug te koppelen (behalve bijv een PEAK die dan weer een CV in heeft, of Evolver die een audio in heeft)
(Kijk ook eens naar een Microfreak, die heeft een CV Gate Out, Cv Pitch en CV Mod)
Klopt!
Ik denk dat ik de Tetra's ga blijven gebruiken voor de patches die ik muzikaal vindt, en om andere kleuren te krijgen inderdaad de pure oscillator uitsturen, eventueel al met wat modulatie op de vca's.

Misschien ben ik toch wat wat beinvloed door het hele dco versus vco verhaal, waar ik persoonlijk net het filter van dsi wat minder vindt.

Midi van de mophos doorsturen naar cv dacht ik ook al aan, ik zet er bvb. de sub phatty naast om daarvan de cv out te gebruiken.

Goeie tips!

Max resonantie temmen met lowpass en daarna verder sturen door modules geeft me veel inspiratie. Misschien eerst uitrpoberen in VCV, voor de portefeuille lichter wordt. :-)
 
Back
Top