Newbee - kijken of het wat voor mij is :D

Grachtensurfer

Nieuwkomer
Lid sinds
30 november 2021
Berichten
6
Locatie
Gelderland
Hoi,

Bas hier, uit Amersfoort. Ben op zoek naar nieuwe hobby en hoop met muziek te hebben gevonden. Dit jaar weer lekker 2 festivals mogen mee pakken en wat feestjes, kom ik toch weer in de verleiding om te gaan proberen. Heb echt 0 ervaring met het produceren. Heb nu wat geinvesteerd om aan de slag te gaan. Meteen boardje een beetje vol met uitdagingen.

Hier heb ik nu staan:
- KRK 5
- Devine Centro 2i2o
- Ableton 11 (Standaard)
- Korg Minilogue XD
- Novation Launchpad Pro

Van plan om binnenkort ook een cursus te doen bij de DHA in Amsterdam om meer te leren.
Maar eerst even inlezen hoe ik het beste het equipment kan aansluiten...
Boxen aan de Devine en de Devine in de PC (met USB) is al gelukt :D
Nu maar kijken hoe de launchpad en Minilogue het beste erbij kunnen. Als iemand advies heeft hoor ik het graag (in de zin van de Launchpad als Midi op de Korg of Korg en Launchpad apart via USB)


Wie weet hebben wij nog eens contact, tot dan happy producing
 
Welkom! De Korg Minilogue lijkt me een prima eerste synth. Heb hem zelf niet, maar klinkt zeker goed en een mooie prijs. Zo'n crusus lijkt me ook wel tof, eigenlijk. Gebruik zelf alleen geen ableton, en dat is vaak de standaard op veel cursussen.
 
Welkom.
Afhankelijk van muzikale en tech ervaring / gevoel zal het soms wat moeizaam gaan.
Maar houd vast aan wat je leuk vindt om te doen.
En accepteer dat het niet perfect is / gaat.
De rest komt zodra je het grote plaatje beter kunt overzien.
 
Welkom Bas.
Zorg gewoon dat Ableton in prefences de masterclock is en de rest volgt dan vanzelf.
Je kan altijd met je vragen terecht op het forum, er is ook een Ableton draadje op het forum, daar kan je veel tips vinden.en op youtube kan je met een paar kernwoorden vaak al oplossingen vinden als het om je setup of specifieke vragen over Ableton gaat.
Als je bijv zoekt op Ableton for beginners dan zie je al de dingen om een beetje op gang te komen; https://www.youtube.com/results?search_query=ableton+live+11+beginner+tutorial
 
Laatst gewijzigd:
Welkom.
Afhankelijk van muzikale en tech ervaring / gevoel zal het soms wat moeizaam gaan.
Maar houd vast aan wat je leuk vindt om te doen.
En accepteer dat het niet perfect is / gaat.
De rest komt zodra je het grote plaatje beter kunt overzien.
@Montfrooij

Thanks en dit is zeker geen makkelijke. Ik heb niet echt voorgeschiedenis (een beetje piano spelen maar daar stopt het ook). Volgens mij heb ik ook een best ingewikkeld pakket gekozen
1) Ableton leren
2) Minilogue XD leren kennen en gebruiken
3) Launchpad leren kennen en gebruiken
4) Alle dingen met elkaar samen brengen en in Ableton te gaan gebruiken

Uitdaging genoeg :D
 
Welkom Bas.
Zorg gewoon dat Ableton in prefences de masterclock is en de rest volgt dan vanzelf.
Je kan altijd met je vragen terecht op het forum, er is ook een Ableton draadje op het forum, daar kan je veel tips vinden.en op youtube kan je met een paar kernwoorden vaak al oplossingen vinden als het om je setup of specifieke vragen over Ableton gaat.
Als je bijv zoekt op Ableton for beginners dan zie je al de dingen om een beetje op gang te komen; https://www.youtube.com/results?search_query=ableton+live+11+beginner+tutorial
@krautrock1958
Thanks, heb inmiddels ook even 2 cursussen gekocht via Udemy.
 
@Montfrooij

Thanks en dit is zeker geen makkelijke. Ik heb niet echt voorgeschiedenis (een beetje piano spelen maar daar stopt het ook). Volgens mij heb ik ook een best ingewikkeld pakket gekozen
1) Ableton leren
2) Minilogue XD leren kennen en gebruiken
3) Launchpad leren kennen en gebruiken
4) Alle dingen met elkaar samen brengen en in Ableton te gaan gebruiken

Uitdaging genoeg :D
Het is net zo ingewikkeld als je het zelf wilt maken.
Maar idd, Ableton is best een uitgebreid pakket.
Volgens mij begint het bij 'snappen' hoe het samenwerkt en hoe muziek in elkaar zit.
Dus je hoeft niet 'alles' te begrijpen wat je spullen kunnen, gewoon de basis is eerst meer dan genoeg.

Maar het meest belangrijke is nog wel om gemotiveerd te blijven.
En dat lukt niet door weken theorie te stampen en direct heel diep te gaan (ten minste, dat motiveert mij niet).
Na een basiscursus hoe Ableton werkt, lekker muziek gaan maken.
En daarmee bedoel ik : pielen. Klooien. Knooien. Niet teveel verwachten, maar wel lol hebben.
Lekker jammen op je Minilogue terwijl Ableton een beat afspeelt oid.

En de belangrijkste denkfout vermijden : ik heb meer software / hardware nodig om xxx te kunnen.
9 van de 10 keer heb je geen nieuwe spullen nodig, alleen meer ervaring en kennis.

Als de basis dingen er zijn

- PC (of mac)
- Interface (om geluid op te kunnen nemen en af te spelen)
- Software (DAW)
- Iets om af te luisteren (koptelefoon of speakers)
- Iets om 'in te spelen' (midi keyboard oid)

Dan heb je genoeg om lang (jaren) mee vooruit te kunnen en is al het andere pas zinvol zodra je beheerst wat je nu al hebt.
Sterker nog, met elk nieuw apparaat komt een berg uitzoekwerk en voor je het weet beheers je alles 'half' en niks echt goed.
Met alles wat je nu hebt, kun je echt een eind komen als je weet wat je moet.
 
Back
Top