Hoe loop je rond in de studio zonder hoofdtelefoon kabel beperking? Verleng tips gezocht.

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.723
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hoi

Probleem: ik wandel graag rond in mijn gear collectie- tijdens 't spelen vd synths en voor n goei idee vd situatie gebruik ik dan mijn hoofdtelefoon... monitors doen hun werk niet als je overal en nergens tegelijk rondloopt (en dat oplossen is duurder dan n kabeltje voor n hoofdtelefoon)

ik heb een setje hd 25's van Sennheiser en nog een HD595 of gelijkaardig. Kabel lengte max 3m en dat is nogal kort.
Ik had één hd25 met zo'n krulsnoer gekocht maar dat werkt niet, dat snoer is zo zwaar dat 't de hoofdtelefoon schuin op je hoofd wil trekken.
Ik kocht dus zo'n gewone originele kabel om deze krul te vervangen, die kabel moet je borgen door te schroeven... Dat schroefplaatje om te borgen moet besteld worden, geleverd met vijsjes... En dan nog is het niet zo'n goeie oplossing zoals sennheiser het zelf voorziet op een originele hd 25 (met kabel) qua montage

Mijn vraag: hoe verlengen jullie je kabel voor de hoofdtelefoon? Enige dat ik nog kan bedenken is er zelf een kabelverlenger voor prikken (man mini jack naar vrouwelijke minijack, uiteraard stereo) en die met ductape thv de stekkers kleven zodat je m niet los trekt tijdens je wandeling in de studio.
Ik fantaseerde al over draadloos hoofdtelefoon monitoring zonder vertraging (zoals op n podium) maar dat blijkt erg duur en die batterijen zijn snel leeg (paar uur?)
 
kabel via het center punt aan het plafond laten lopen met zo'n krulsnoer naar beneden.
 
1. Koptelefoon gewoon bij gebruik in de headphones output van de desbtreffende synth steken
2. verlengkabel. Krulsnoer is meest handig, maar idd zwaar. Oplossing: Zet mic standaard ergens in het midden en laat je kabel daarop steunen zodat niet alle meter snoer aan je hoofd hangen/trekken. Niet echt praktische oplossing trouwens.
3. Koptelefoon submixertje gebruiken en meerdere verlengsnoeren naar verschillende plekken in je studio leiden, zodat je daarop kan inprikken als je daar in de buurt bezig bent.
4. Draadloze koptelefoon met USB accu. Maat van me had in de jaren 90 al een draadloze koptelefoon bij zijn DJ set. Batterijen gingen best lang mee en bereik was 10meter ofzo, dus voldoende loopruimte.
 
ja ik wandel echt rond dus inprikken is niet een optie, want dan zit ik de hele tijd te prikken :D

heeft zo'n draadloze koptelefoon geen vertraging? Ik heb hier zo'n sennheiser draadloos die ik niet eens noemde want dat ding is tijdens een jam zo laat (vertraging) dat 't belachelijk is.
 
zelf een lange kabel maken met een Neutrik NJ3 FC-6-BAG

heb ook twee andere kabels gemaakt mwt goedkope plugen maar die werken niet ok.

Die neutrik heeft een lock, en mijn koptelefoon een aanschroef adapter
 
Hoe ik het zou oplossen. In elk geval bijna draadloos, tenminste dat je niet met een lange kabel ergens aan vast zou zitten. De koptelefoon met een kort kabeltje inprikken op een klein kastje die je aan je broek clipt, bijvoorbeeld, dat is aanvaardbaar. Digitale oplossingen, kans op veel vertraging, dat dus niet. Oplossing: een "ouderwets", analoog zendertje in de FM-band. Even zoeken op het web, zowel kant-en-klare zendertjes (met ingebouwde stereocoder) als ontvangertjes zijn wel te vinden voor weinig. DIY-en om het ontvangertje met batterijhouder en aansluiting voor de koptelefoon in een klein kastje onder te brengen, en een clip aan dat kastje. Indien nodig proberen om het uitgangsvermogen van het zendertje wat te verminderen om niet meer bereik te krijgen dan wenselijk is.
 
Ik zou een Bluetooth headphone kopen van bijv JBL of SennHeiser of een ander behoorlijk merk en een bluetooth receivertje, die je naast je interface zet, let wel op dat beide AptX HD (24bit/96 khz) zijn.
Eventueel neem je met AptX kwaliteit, iets minder maar nog steeds goed en goedkoper


Wel iets duurder bij elkaar maar op de lange duur een stuk comfortabeler uiteindelijk.
 
Laatst gewijzigd:
als je audio 2 keer moet omzetten, van naar bluetooth, val je in, als de moment al 2 keer voorbij is als je aan 't jammen bent ;)
 
HF IEM zender/ontvanger prijs vanaf +- 500€ (Sennheiser werkt ook met battery pack) en daar je persoonlijke hoofdtelefoon op aansluiten.
 
Als je weinig compromissen wil doen dan is dit heel mooi.
Lectrosonics duet
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    168,5 KB · Bekeken: 157
Daar heb ik ook naar zitten kijken; Draadloos.
Ik heb een 200 euro kostende Bose draadloze koptelefoon. Leuk voor de tv
maar niet voor in de studio. Als je digitale ruis wil horen moet je die Bose luisteren...
Niet dat die koptelefoon slecht is, maar het is eigenlijk voor kantoor en iedereen die een koptelefoon nodig heeft op zijn werk.
dan heb je die noise canceling nodig, om geluiden van buitenaf te elimineren...
in de studio valt er weinig te elimineren van buitenaf, of je moet wel hele luidruchtige buren hebben.:dubbel:

De ellende die ik meestal heb is dat de kabel meestal onder de wieltjes van mijn stoel komen, ik dan naar achter rijd en ik de koptelefoon van m'n harses trek...
Gloeiende, gloeiende, gloeiende...:stupid;)
 
ik dacht even dat de reviews wel ok waren, van die t.bone, vinnieq. Dank. Ik las echter dat electrische piano en zo niet probleemloos weergegeven worden. Er is ook sprake van problemen met bass (en uiteraard zou ik er een andere set oortjes in prikken)
Ik droom nog wel even verder van draadloos met een merk als shure of sennheiser.
Eerst maar eens zo'n verlengkabeltje maken :)
 
Ik heb voor bij het patchen aan de modular die wat verder van de mixer staat en nogal breed is (3 meter bij ekaar) een verlengkabel van 10 meter. Door de lusjes van m'n jeans vanwege het gewicht aan de koptelefoon. Toch steeds tricky dat je niet de halve studio omtrekt als je effe niet nadenkt.
 
Wij gebruiken met de band 5m verlengkabels (gewoon stock). Samen met de 3m van m'n koptelefoon kan ik dan 16m overbruggen.(mits de uitgang ergens in het midden staat natuurlijk)
Voor het rondlopen is het toch oppassen geblazen qua 'ergens blijven haken'.
Maar als je je snoer vasthoudt tijdens het lopen (dat wordt vanzelf een gewoonte), voel je direct als je spanning krijgt (en ergens achter haakt.)
 
Een limiter in zon ontvanger is vast ook geen slecht idee. Als,ik,weer eens een feedback lus krijg of zo voor mijn kop uit elkaar spat 😂
 
Back
Top