Complexe LFO (naar midi) generator

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.435
Locatie
Gelderland
Recent zag ik deze video van Red Means Recording.



Hij gebruikt een Ableton plugin Modulators 21 - K-Devices die complexe LFO's kan genereren.

Kent iemand een VST die hetzelfde doet?

Het doel voor mij zou (ook) zijn om een synth via midi aan te sturen met ritmische LFO's die complexer zijn dan wat de standaard shapes zijn.

Eventueel een iOS app?
(is wat complexer, omdat je dan eventuele sequence informatie van een sequencer (noten, clock etc.) zou moeten mergen)

Ik was eigenlijk gaan zoeken naar hardware die dit kan (LFO naar midi CC), maar dan 'moet' dat eigenlijk dus direct ook een midi merger zijn, zodat je andere sequence informatie kunt mergen (noten, clock, etc.) richting de synth naar keuze.
 
Kent iemand een VST die hetzelfde doet?

Gebruik je toevallig Reaper ? 't Is geen VST, maar mogelijk dat de in Reaper 'ingebouwde' JS: MIDI CC LFO Generator 't kan?

Ik was eigenlijk gaan zoeken naar hardware die dit kan (LFO naar midi CC), maar dan 'moet' dat eigenlijk dus direct ook een midi merger zijn, zodat je andere sequence informatie kunt mergen (noten, clock, etc.) richting de synth naar keuze.

Ja inderdaad. OK, gaat sowieso werken dus met apart merge-kastje erbij. Wie weet kan het nog slimmer. Die oude kleine problem solvers (zoals bijv Anatek Pocket Pedal) deden dacht ik meteen ook die merge-actie met de de incoming MIDI.
 
Cableguys Shaperbox: Cableguys | ShaperBox 2

LFO shaping met :

Misschien is de combinatie met DS Tantra ook wel wat voor je: DS Audio TANTRA 2

Uiteraard FF de Black Friday aanbiedingen in de gaten houden de komende weken!

Thnx. Vooral die cableguys ziet er goed uit.

Alleen is het, voor zover ik lees, niet wat ik zoek.
Deze doen wat met de audio.

Ik zoek iets wat midi messages uitstuurt naar een externe synth.
Dus wat in de DAW gebruikt kan worden als source.
In mijn geval Reason, dus ook daar 'moet' het dan nog lekker mee samen werken.
 
Reason heeft de Sweeper (modulation effect) en die kan envelopes naar cv uitsturen.
En die kunnen dan weer via een midi instrument naar een externe synth gestuurd worden.
Alleen loopt hij niet lekker synchroon, maar misschien dat ik dat met een trigger nog op kan lossen

Ergens hoop ik ooit een hardware box te vinden die dit kan (complexe LFO's maken en die mergen met bestaande midi om naar een synth te sturen)
 
Laatst gewijzigd:
Dit is hoe ik het nu heb opgezet.

Voor.JPG


De envelope wordt getriggerd door een clap van redrum

En die Fol / Env gaat via een cv splitter naar 2 CV inputs van een midi instrument welke 2 CC's van m'n Peak aanstuurt.

Achter.JPG


Het klinkt lang niet zo dramatisch als wat Red Means Recording voor elkaar krijgt met de Microfreak, maar dat ligt aan de intensiteit van de control die hij moduleert.
Maar zo kom ik er in principe ook ongeveer.
 
Voor als je Ableton gebruikt: je kunt midiclips maken, daarin de shapes tekenen voor de CC's en dat laten loopen. Is natuurlijk geen LFO, maar geeft misschien een ingang naar wat je zoekt. Zeg maar een work-around, voor als je niet slaagt in je zoektocht. Zie screenshot.
 

Attachments

  • Screenshot 2021-11-12 at 13.41.44.png
    Screenshot 2021-11-12 at 13.41.44.png
    807 KB · Bekeken: 106
Voor als je Ableton gebruikt: je kunt midiclips maken, daarin de shapes tekenen voor de CC's en dat laten loopen. Is natuurlijk geen LFO, maar geeft misschien een ingang naar wat je zoekt. Zeg maar een work-around, voor als je niet slaagt in je zoektocht. Zie screenshot.
Thnx.
Het eerste is niet aan de order (Ableton).
Anders had ik de LFO tool wel gekocht die ik noemde. Wat een gaaf ding is dat.
:)
 
Dan moet je deze FF testen: Cableguys | MidiShaper

en: Cableguys | Audio Plugins

als dat het niet is begrijp ik het niet goed ;-)
Helaas.
Werkt niet lekker met Reason
De midi poort van (bijv.) de Peak wordt geblokkeerd zodra je deze in Reason aanstuurt via een midi instrument (sequencen dus)
En dan kun je hem niet meer kiezen in midishaper. (blocked midi port)
 
klopt, daarom had ik deze link er nog bij gezet: Cableguys | Audio Plugins

lukt het nu wel?
Helaas. Die midi poort is niet wat nodig is om dit werkend te krijgen.
Dat is om midi noten naar de plugin te sturen om ze te triggeren. Standaard kan dat niet n.l. in Reason (ze hebben er een effect van gemaakt, die ontvangt geen midi data van Reason)
Je blijft met hetzelfde probleem zitten dat de midi poort naar de Peak geblokt is als Reason hem moet sequencen
Mogelijk dat het wel lukt via een standaard din poort, maar die heb ik momenteel niet.
Ik heb het geheel geïnstalleerd, maar dat was het dus niet.

En daarbij wil ik niet allerlei losse processen hebben lopen die nodig zijn bij het maken van muziek.
Daar heb ik slechte ervaringen mee.
Soms werkt het prima, maar net als je het nodig hebt niet.

Ik ga de handmatige manier een tijdje proberen.
 
Heel vreemd dat dit niet kan, Montfrooij. Heb geprobeerd met je mee te kijken in de manual, maar 1.4k aan pagina's was me iets te veel graafwerk..

En in de lijst met tutorials op de site van MidiShaper ontbreekt Reason, wat wel een teken aan de wand is, vrees ik..

Een laatste poging van mijn kant dan.. (mocht je nog fut hebben)

Als ik het goed begrijp, neemt de sequence die Peak triggert de "gehele" midi poort in beslag, en kan je Peak niet met midi beïnvloeden vanuit een andere bron (zoals MidiShaper)?

Als we in hardware denken (wat Reason graag wil).. heeft dat element dat Peak aanstuurt (en de poort blokkeert) misschien een midi-in? En dan een midi-through om boodschappen door te sturen?
 
Heel vreemd dat dit niet kan, Montfrooij. Heb geprobeerd met je mee te kijken in de manual, maar 1.4k aan pagina's was me iets te veel graafwerk..
Snap ik. Mij eerlijk gezegd ook.
Het is geen wereldprobleem wat ik per sé opgelost moet hebben.
Sterker nog, ik ga die weg niet bewandelen, het is net allemaal vakkundig verwijderd van de PC.
Heb geen zin in een driver en een stukje software die iets buiten Reason om doen.
Teveel gezeur mee gehad in het verleden.

En in de lijst met tutorials op de site van MidiShaper ontbreekt Reason, wat wel een teken aan de wand is, vrees ik..

Klopt Reason en midi is sowieso wel een reason om van Reason af te stappen :)
Maar dat ga ik niet doen, het bevalt me verder erg goed (en het ontbreekt aan tijd en budget om iets anders uit te proberen)

Een laatste poging van mijn kant dan.. (mocht je nog fut hebben)

Als ik het goed begrijp, neemt de sequence die Peak triggert de "gehele" midi poort in beslag, en kan je Peak niet met midi beïnvloeden vanuit een andere bron (zoals MidiShaper)?

Als we in hardware denken (wat Reason graag wil).. heeft dat element dat Peak aanstuurt (en de poort blokkeert) misschien een midi-in? En dan een midi-through om boodschappen door te sturen?

Bedankt voor het meedenken!
Ik ga er nu geen tijd meer in steken.
En ik heb een omweg die enigszins werkt met stock Reason apparaten. Voor nu goed genoeg. Als ik een leuke track ermee maak, dan laat ik hier wel zien hoe het werkt (en klinkt)
Mocht ik echt een oplossing willen, dan weet ik wat me te doen staat.
 
Back
Top