Geelkleuring van (o.a.) toetsen

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Wat is nu de oorzaak van dat toetsen soms op een gegeven moment geel worden?

Het is me nu al 2x overkomen en het gekke is: telkens gebeurt het wanneer ik het keyboard juist even heb opgeborgen. Eén keer gebeurde het bij een keyboard (Nektar Panorama P6) dat ik bijna een jaar in de originele verpakking netjes had opgeruimd, toen waren ineens alle toetsen geel en ook alle knoppen en de mod/pitch wheel plakkerig (dat rubber laagje was vergaan). Ik heb toen overigens gratis nieuwe knoppen gekregen van Nektar en met alcohol heb ik de mod/pitch wheel weer glad gekregen (rubber laagje verwijderd). Keyboard was echter niets aan te doen, behalve vervangen - wat zo'n 75 euro aan onderdelen zou gaan kosten.

En gisteren trok ik een Arturia Keystep uit een tas die ik voor een maand of 4 in een Thomann Effect Pedal Bag had opgeborgen en tot mijn verbazing waren ongeveer de helft van alle toetsen ineens geel gekleurd, terwijl de rest nog wit was. En dan echt om-en-om zo'n beetje (soms een paar wel, een paar niet, etc). Heel apart.

Ik heb het nog nooit gehad bij keyboards die gewoon uitgestald staan.

Er wordt wel eens beweerd dat dit komt door zonlicht, maar dat kan het volgens mij niet zijn. Zou het kunnen dat het juist komt doordat het ingepakt is en daardoor slecht geventileerd, waardoor wellicht condensvorming door temperatuurverschillen niet goed weg kan? Ik heb het Nektar keyboard wel ingepakt, toen verhuisd (dus buiten vervoerd) en daarna een hele tijd ingepakt gelaten. Ook de keystep heb ik in een tas gepakt om hem mee te nemen en eenmaal weer thuis heb ik hem in de tas laten zitten.

Iemand hier die hier meer van af weet?
 
Goede vraag, nieuw in doos blijft het ook wit, plakzooi heb ik ook al gehad met pio headphones in pouch. Dat ken ik. Zwaar klote trouwens. dure spullen die na een jaar opgeborgen te zijn te smerig zijn om aan te pakken door die weekmakers.
 
Dit onderwerp kwam eerder dit jaar hier al 'ns voorbij. Zonlicht draagt bij, maar is niet de enige oorzaak, inderdaad ook vochtigheid en temperatuur spelen een rol. Maar het is een wat raar fenomeen, sommige spullen lijken er helemaal geen last van te hebben en dan ligt het kennelijk aan de samenstelling van het gebruikte materiaal. Er lijkt vaak ook geen relatie te bestaan met de prijs van een instrument. In dat draadje noemen anderen ook het verschijnsel dat sommige toetsen verkleuren, maar andere niet.
 
Waarschuwing vooraf: geen scheikunde in je pakket op de MAVO en je begrijpt geen reet v/h onderstaande. Maar ik ga ervan uit dat synth gebruikers bèta's zijn en geen onontwikkelde alfa's. :duivels:

1. Vergelen
In de retro computer wereld is het vergelen een groot onderwerp van discussie. Oplossing in de meeste gevallen: een techniek die men "retro-brighting" noemt. Dat houdt in de praktijk in: leg je vergeelde plastic in sterk zonlicht (UV straling). In Nederland wordt dat moeilijk. Om het oxideren te versterken dompelt men soms het plastic in peroxide (meestal waterstof peroxide die door kappers wordt gebruikt). Mijn inziens zou Vanish Oxi Action of (chloor)bleekmiddel ook moeten werken al gebruikt men dat nooit. Gelukkig werkt "good old" zonlicht het beste.

Ik heb op Youtube oude onooglijk lelijke gele Atari ST's zien opfleuren tot hun originele licht grijze kleur door het simpelweg in de (Californische) zon in de tuin te leggen.

Het vergeel-probleem is het oxideren van het plastic. Er ontstaan dubbele bindingen tussen de koolstof atomen (er ontstaan chromoforen). Dit wordt (mede) veroorzaakt door UV licht in je woonkamer. Buiten is het UV licht waarschijnlijk sterker waardoor de verkleurde gedeeltes v/d plastic moleculen verder door oxideren of de dubb. bindingen worden afgebroken waardoor het weer wit wordt. Sommigen zeggen dat glas een bepaald soort UV licht tegenhoudt waardoor je binnen de vergeling niet verder door kunt laten reageren.

Het oxideren, of reageren, van het plastic nadat het is geproduceerd is een stofeigenschap. Je houdt het niet tegen. Helaas. Uiteraard zijn sommige ABS plastics er meer gevoelig voor dan andere.

2. Plakkerig rubber
Soms spuit men een laagje rubber over plastic heen om het ruw te maken. Dit laagje "smelt" in de loop der tijd en het wordt een vieze smerige rubber plak laag. De vulkanisatie v/d rubber vergaat ofzo. Hoe dan ook: dit probleem is bekend sedert de jaren '90. Ik heb al eens vaker gezegd dat in de Chemische wereld er de doodstraf op staat om die gore tyfus troep ooit nog te gebruiken! Ik heb recentelijk Isopropanol (IPA) besteld om het van de knoppen van mijn Korg Monologue af te krijgen. Werkt niet/nauwelijks. Ik heb een laptopje waar het op zit: is er niet af te krijgen met IPA. Het doekje waar ik mee wrijf wordt wel zwart dus IPA zou misschien na uren boenen en poetsen kunnen werken. Wat niet/nauwelijks werkt (op internet beweert men anders):
  • WD-40
  • Alcohol (= Spiritus)
  • Isopropanol (IPA)
  • Water en zeep
  • Terpentine (= white spirit)
Hoe we in NL aan Denatured alcohol (rubbing alcohol) moeten komen weet ik niet. Maar dat zal ook wel niet werken. Heeft iemand een tip? Overigens NOOIT sticker oplosser (Gamma) of aceton gebruiken (wederom: op i'net raadt men het soms aan): plastic lost er in op!
 
Waarschuwing vooraf: geen scheikunde in je pakket op de MAVO en je begrijpt geen reet v/h onderstaande. Maar ik ga ervan uit dat synth gebruikers bèta's zijn en geen onontwikkelde alfa's. :duivels:

1. Vergelen
In de retro computer wereld is het vergelen een groot onderwerp van discussie. Oplossing in de meeste gevallen: een techniek die men "retro-brighting" noemt. Dat houdt in de praktijk in: leg je vergeelde plastic in sterk zonlicht (UV straling). In Nederland wordt dat moeilijk. Om het oxideren te versterken dompelt men soms het plastic in peroxide (meestal waterstof peroxide die door kappers wordt gebruikt). Mijn inziens zou Vanish Oxi Action of (chloor)bleekmiddel ook moeten werken al gebruikt men dat nooit. Gelukkig werkt "good old" zonlicht het beste.

Ik heb op Youtube oude onooglijk lelijke gele Atari ST's zien opfleuren tot hun originele licht grijze kleur door het simpelweg in de (Californische) zon in de tuin te leggen.

Het vergeel-probleem is het oxideren van het plastic. Er ontstaan dubbele bindingen tussen de koolstof atomen (er ontstaan chromoforen). Dit wordt (mede) veroorzaakt door UV licht in je woonkamer. Buiten is het UV licht waarschijnlijk sterker waardoor de verkleurde gedeeltes v/d plastic moleculen verder door oxideren of de dubb. bindingen worden afgebroken waardoor het weer wit wordt. Sommigen zeggen dat glas een bepaald soort UV licht tegenhoudt waardoor je binnen de vergeling niet verder door kunt laten reageren.

Het oxideren, of reageren, van het plastic nadat het is geproduceerd is een stofeigenschap. Je houdt het niet tegen. Helaas. Uiteraard zijn sommige ABS plastics er meer gevoelig voor dan andere.

2. Plakkerig rubber
Soms spuit men een laagje rubber over plastic heen om het ruw te maken. Dit laagje "smelt" in de loop der tijd en het wordt een vieze smerige rubber plak laag. De vulkanisatie v/d rubber vergaat ofzo. Hoe dan ook: dit probleem is bekend sedert de jaren '90. Ik heb al eens vaker gezegd dat in de Chemische wereld er de doodstraf op staat om die gore tyfus troep ooit nog te gebruiken! Ik heb recentelijk Isopropanol (IPA) besteld om het van de knoppen van mijn Korg Monologue af te krijgen. Werkt niet/nauwelijks. Ik heb een laptopje waar het op zit: is er niet af te krijgen met IPA. Het doekje waar ik mee wrijf wordt wel zwart dus IPA zou misschien na uren boenen en poetsen kunnen werken. Wat niet/nauwelijks werkt (op internet beweert men anders):
  • WD-40
  • Alcohol (= Spiritus)
  • Isopropanol (IPA)
  • Water en zeep
  • Terpentine (= white spirit)
Hoe we in NL aan Denatured alcohol (rubbing alcohol) moeten komen weet ik niet. Maar dat zal ook wel niet werken. Heeft iemand een tip? Overigens NOOIT sticker oplosser (Gamma) of aceton gebruiken (wederom: op i'net raadt men het soms aan): plastic lost er in op!
Het punt wat ik maakte is juist dat ondanks wat er op internet beweerd wordt, het vergelen in ieder geval óók in afwezigheid van UV licht kan gebeuren, zie mijn verhaal. Ik heb zelfs juist nog nooit een geel keyboard gehad wanneer deze níet was ingepakt/opgeborgen. Ik vraag me dus nog steeds af hoe dat heeft kunnen gebeuren...

Over het plakkerig rubber, ik heb het er dus makkelijk af kunnen krijgen m.b.v. ontsmettings alcohol (70%). Het zal ook wel werken met bijv. vodka, mocht je echt niets anders in huis hebben :p
 
Het punt wat ik maakte is juist dat ondanks wat er op internet beweerd wordt, het vergelen in ieder geval óók in afwezigheid van UV licht kan gebeuren, zie mijn verhaal. Ik heb zelfs juist nog nooit een geel keyboard gehad wanneer deze níet was ingepakt/opgeborgen. Ik vraag me dus nog steeds af hoe dat heeft kunnen gebeuren...

Over het plakkerig rubber, ik heb het er dus makkelijk af kunnen krijgen m.b.v. ontsmettings alcohol (70%). Het zal ook wel werken met bijv. vodka, mocht je echt niets anders in huis hebben :p
Dat vergelen zonder UV licht klopt. Het is een stofeigenschap van ABS plastic. Het begint al te reageren/ontleden/oxideren 1 seconde na productie.

Ontsmettingsalcohol en Vodka bevatten beide ethanol (ethyl alcohol oftewel kortweg alcohol). Ontsmettingsalcohol is duur, je kunt mijns inziens dan ook (brand)Spiritus gebruiken. Spiritus is alcohol met een klein beetje blauwe kleurstof (smaakstof/geurstof?) er in om alcoholverslaafden het niet te laten drinken en om geen accijns te betalen. Helaas werkt alcohol niet op alle rubber coatings. Maar soms heb je geluk (zoals jij).
 
Back
Top