Terug wit maken van vergeelde (bruine) knopjes

egres

Hardwarepolitie
Lid sinds
16 februari 2011
Berichten
6.394
Locatie
Synthcity
Paar dagen terug een mooie TR-626 gekocht voor men verzameling maar de knopjes waren vergeeld,net zoals op al men andere toestellen heb ik ze terug wit gemaakt.

Hierbij een handleiding hoe je zelf heel eenvoudig vergeelde knopjes terug wit kan maken.

Wat heb je nodig:

-Cream Peroxide 12% (Jerome Russell Bblonde),check google,kan op ebay of in uk webshops.
-Penseel
-Pincet
-Stuk karton of metalen plaatje
-Keuken Vershoudfolie
-UV-licht tunnel (voor gel nagellak)

Waarvoor je moet opletten:

-Vermijd aanraking met de huid (bijt in huid en krijg je snel vervelende witte vlekken)
-Spoel steeds goed met water onmiddelijk na gebruik het penseel.


Wat zeker NIET mag:

-Nooit knopjes die de volgende kleuren hebben want die verbleken enkel en dan heb je pastelkleuren..:
rood,blauw,geel,groen,oranje,purple etc ,dus neen niet de Jupiter 8 of 6,808 knopjes!


Wat wel mag is: Wit,Beige,donker beige (bvb als op Teac/Tascam toestellen) en lichtgrijs MAAR opgelet met lichtgrijs (zoals bvb deze van de Jupiter 6),het product moet gelijkmatig verdeeld worden en
men moet met regelmaat (bvb om het half uur) kijken hoe ze witter worden,want er kunnen lichte vlekken optreden als je ze te lang belicht

Hoe ga je te werk:

-Demonteer de knopjes.
-Was ze zodat ze helemaal proper zijn
-Plaats de folie (groot genoeg zodat je het kan omvouwen) op een stuk metaal of stevig karton,leg daar op de knopjes.
-Met pincet houd je de knopjes vast terwijl je het product aanbrengt,probeer gelijkmatig te verdelen ,ook op zijkanten indien nodig.
-Vouw voorzichtig de folie er over en plooi de zijkanten om (de folie dient om verdamping te voorkomen)
-Schuif het in de UV-tunnel
-Na een uur of 3-4 doe je een check,zijn ze niet wit genoeg,leg je er terug een laag van het middel op en stop ze terug voor een paar uur in de tunnel)
-De snelheid om terug wit worden hangt niet enkel af van de intensiteit van bruining maar ook van het soort van plastic.
-Als de knopjes mooi wit zijn spoel je ze af met water.

Click image for larger version  Name:	TR-626-01.jpg Views:	0 Size:	41,7 KB ID:	3726694




Click image for larger version  Name:	TR-626-03.jpg Views:	0 Size:	53,5 KB ID:	3726695
Click image for larger version  Name:	TR-626-05.jpg Views:	0 Size:	40,8 KB ID:	3726697
Click image for larger version  Name:	TR-626-06.jpg Views:	0 Size:	33,1 KB ID:	3726698



Een tweede ronde was nodig:

Click image for larger version  Name:	TR-626-07.jpg Views:	0 Size:	55,4 KB ID:	3726699


Klaar!

Click image for larger version  Name:	TR-626-08.jpg Views:	0 Size:	37,4 KB ID:	3726700
 

Attachments

  • TR-626-03.jpg
    TR-626-03.jpg
    53,5 KB · Bekeken: 148
  • TR-626-04.jpg
    TR-626-04.jpg
    24,6 KB · Bekeken: 207
Laatst gewijzigd:
Dank voor de uitleg en foto's . Ziet er uit als vakwerk :). Zou je zo een tunnel ook groter hebben om keys te bleken?
 
Toetsen kan je demonteren,dus niet nodig,

voor grotere onderdelen kan je een zonnebank gebruiken of in de zomer in volle zon plaatsen (bvb voor een CR-8000 behuizing),maar dus ook steeds met een folie er over anders verdampt het.
In volle zon moet je wel goed opletten dat je plastic niet vervormd door de hitte.
 
Werkt ook op vele rubber varianten.
M'n 202 had oranje pads. Door dezelfde (H2O2 :D ) methode zijn ze weer mooi wit,blauw en zwart, bovendien voelen de pads weer als nieuw.

835089d1565798014-roland-mc-202-users-unite-img-20190814-wa0003.jpg - Click image for larger version  Name:	835089d1565798014-roland-mc-202-users-unite-img-20190814-wa0003.jpg Views:	0 Size:	43,4 KB ID:	3726782
 
Laatst gewijzigd:
Wow, ik ken het systeem wel, maar het effect van dat het van zo bruin naar bijna wit gaat is wel erg netjes:okdan:
 
Werkt ook op vele rubber varianten.
M'n 202 had oranje pads. Door dezelfde (H2O2 :D ) methode zijn ze weer mooi wit,blauw en zwart, bovendien voelen de pads weer als nieuw.


Oh nice! Dat wist ik nog niet. Ga ik ook doen!

En dit heet retrobrighten. En idd zon (in de zomer) werkt ook goed. Vooral bij grote oppervlaktes zoals casings.

Ik heb nog een gezichtsbruiner gevonden in mijn kelder. Maar eens kijken of die het nog doet.
 
Oh nice! Dat wist ik nog niet. Ga ik ook doen!

En dit heet retrobrighten. En idd zon (in de zomer) werkt ook goed. Vooral bij grote oppervlaktes zoals casings.

Ik heb nog een gezichtsbruiner gevonden in mijn kelder. Maar eens kijken of die het nog doet.

Na research op chemi-fora durfde ik het aan om het op de rubberpads te proberen, terwijl ik geen andere synth/gear gevallen ken die deze methode op rubberpads hebben gebruikt. Dus op eigen rsico. :)
Philips pmc100 en mc202 hebben de proef tot heden goed doorstaan.
 
Ik ben benieuwd of het ook op de transparante pads werkt. Ik heb (nog) geen gear waar dat nodig is. Mijn studio krijgt nauwelijks zonlicht.
 
Voor optimale gelijkmatige verdeling van het product gooi ik ze gewoon in 20% waterstof peroxide en dan ook een uv lamp er boven. Werkt prima ook.
 
Voor optimale gelijkmatige verdeling van het product gooi ik ze gewoon in 20% waterstof peroxide en dan ook een uv lamp er boven. Werkt prima ook.

zelf nog niet getest maar knopjes moeten dan wel in goede richting blijven en licht moet ook goed aan de zijkanten kunnen,vrijstaand heb je wel altijd een betere belichting.
 
Volgens mij is het niet toegestaan in NL om 30% peroxide te gebruiken zonder vergunning en sowieso niet als particulier.
Resultaten zijn idd mooi maar is die behandeling niet te chemo? Je moet al uitwijken naar buitenlandse webshops om dat spul te krijgen.
 
Volgens mij is het niet toegestaan in NL om 30% peroxide te gebruiken zonder vergunning en sowieso niet als particulier.
Resultaten zijn idd mooi maar is die behandeling niet te chemo? Je moet al uitwijken naar buitenlandse webshops om dat spul te krijgen.

Ik had idd 30% waterstof peroxide gebruikt.
gewoon online besteld bij een NL webshop.

Ging prima, en te chemo, je moet het niet opdrinken nee, verder geen last mee gehad.
 
je moet het niet opdrinken nee, verder geen last mee gehad.
Ik deed nog wat research en voor particulieren is 12% max toegestaan, ivm explosie gevaar zijn hogere concentraties hier in NL alleen per vergunning voor bedrijven toegestaan.
 
Het blijft natuurlijk wel behoorlijk ongezond en milieu-onvriendelijk spul. Al die mensen die hun haar daarmee laten bleken zouden daar ook eens bij stil moeten staan... Dat gezegd hebbende: bedankt voor de tips, de resultaten op de foto's zien er tof uit. Ik heb nog een oud vergeeld toetsenbord (Yamaha PSS-480) die wel eens baat zou kunnen hebben bij zo'n beurt. Als ik nou eens een minder geconcentreerde, voor particulieren toegestane, waterstofperoxide gebruik - werkt het dan misschien ook nog steeds, alleen duurt het dan allemaal wat langer ?
 
Als ik nou eens een minder geconcentreerde, voor particulieren toegestane, waterstofperoxide gebruik - werkt het dan misschien ook nog steeds, alleen duurt het dan allemaal wat langer ?

Moeilijk te zeggen. Ik las op wat Duitstalige sites dat het voor jagers een probleem is dat er geen 30% meer verkocht mag worden. Die gebruikten het al jaren om hun jachttrofeeën mee te bleken. Om de mooie, witte schedel van Bambi aan de muur hangen bijvoorbeeld... Met 12% lukt het blijkbaar niet, het moet sterker zijn voor dat doel.
 
Let op dat er twee naamgevingen gangbaar zijn: volume% en massa%. 12V%=20M%
Die blondeergel bij kapperspeciaalzaken, flesje kost 2,5€, die is perfect.
UV lamp is ook helemaal niet nodig, beetje zon is ook prima (vandaag lukt het dus niet).
 
Back
Top