Behringer = ANTI GAS

Nogmaals, heb eigenlijk niks tegen namaak en Behringer, maar wel met gans die onzin er rond. Breek mekaars gerief niet af. Heb het daarnet wel gedaan ivm Behringer maar eigenlijk vind ik mezelf niet correct. Iedereen koopt en doet wat men wil. Uiteindelijk vind ik Behringer niet slecht. Uiteindelijk als muziek mensen met de zelfde passie moeten we mekaar een beetje steunen en niet afbreken op basis van een merk of clone, namaak, etc... Het is de muziek wat er uit komt wat telt. Al de rest is gewoon onzin.
 
De RD-9 vind ik dan weer wel goed nagemaakt.

Die Behringer namaak kan er zelfs niet aan tippen.

Is het nou wel of niet ? Ik raak in de war :bekdicht:

Ik heb 10 jaar een 909 gehad en nu een TR-8s en inderdaad vind ik de RD-9 tot nu toe in vergelijkingen vanuit puristisch oogpunt net niet goed genoeg, terwijl de TR-8s juist wel heeeeeeel erg in de buurt komt. Vooral dit filmpje spreekt boekdelen, de plof op de snare en de tuning/levels met name van de twee tonen in die snare (de hoge komt te hard door bij de RD-9), de originele tuning van de noise op de claps, sample tuning hihats en de bassdrum body:





Dat wil niet zeggen dat een RD-9 onbruikbaar is, verre van. Ik kan er wel gas mee geven denk ik 8o) "OPEN DIE GAIN" ! En nog altijd 100x beter dan statische samples.
Wat de RD-9 dan weer wel als groot pluspunt heeft zijn de drukknoppen, want die op de TR-8s vind ik een drama, waarom moesten ze rubberen membraam switches gebruiken ???????? Dat snap ik echt niet, aangezien de rest van de unit prima stevig gebouwd is. Maargoed, misschien valt dat nog zelf te modden met veel moeite. Een TR-8s met mechanische low profile switches zou echt heel gaaf zijn namelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Groot voordeel van de TR-8s tov de Rd-9 en 909 is dat je zelf kan kiezen hoe je kit is samengesteld, ik ben groot fan van de 707 crash en ride tov de 909's, dus dat wissel ik dan gewoon om. Of ik pak de 808 bassdrum en rimshot ipv de 909 bd rimshot en de hihats van de 606. En ik gooi er Casio RZ1 hihat samples doorheen 8~
 
Ondertussen in een duitse webshop (Thomann is "op aanvraag" zonder datum)
Bax 14 weken wachttijd, dus ook ruim 3 maanden. Die gaan zoals verwacht als warme broodjes.

1627625344043.png
 
Denk dat het komt omdat de "magie" van al die "ontoereikbare" gear waar je moest voor sparen en geluk hebben om te vinden er uit is. Zo merk je ook dat sommige mensen die "ne keer graag" een TR-808 of een TB-303,... willen hebben maar die eigenlijk niet weten wat ermee te doen. En nu een Behringer versie van kopen omdat nu zelfs het kleinste kind dit kan aanschaffen het na een maand op 2dehands zetten omdat het toch hun ding niet was. En dat is nu net wat er fout is aan Behringer. Ze maken de magie kapot. Iedereen die dat ne keer wil hebben heeft nu wel een soort van TB-303 of een TR-909, etc... En willen ze acid en techno maken. En al die rommel zetten ze dan op YT. Geloof mij, acid house, techno,...gaat zo een karikatuur worden dat het echt belachelijk zal zijn. Nog 5 jaar geef ik het en de muziekstijl wordt net zo belachelijk als toen met de new beat. Ik begrijp Roland ergens wel. Zij willen niet ter plaatse blijven trappelen. Natuurlijk gaan ze hun EIGEN classics nog implementeren in hun nieuwe producten. Maar ze staan eigenlijk op alle gebied veel verder. En dat is net de sleutel en bepaald nieuwe sounds in een misschien nieuwe muziekstijl.
Zo een vaart zal het wel niet lopen denk ik! Athans dat hoop ik , en kwaliteit komt altijd boven drijven ! Zoals eerder gezegd , voor de jonge beginnende (en de al iets gevorderde) muzikanten zijn we in golden ages (zoals ruud zei).
 
Groot voordeel van de TR-8s tov de Rd-9 en 909 is dat je zelf kan kiezen hoe je kit is samengesteld, ik ben groot fan van de 707 crash en ride tov de 909's, dus dat wissel ik dan gewoon om. Of ik pak de 808 bassdrum en rimshot ipv de 909 bd rimshot en de hihats van de 606. En ik gooi er Casio RZ1 hihat samples doorheen 8~

Roland emulatie klinkt ook niet spot on maar wel zo goed dat als ik de soft / Aira versie er uit moet pikken in een dubbelblindtest ik hem vaak wel wat lekkerder vind klinken dan het origineel. De emulatie is gewoon iets strakker in het laag en duidelijker in het hoog. Voorgecomprimeerd? Alvast wat happy curve EQ toegepast? Wat ik wel graag zou weten is hoe een TR-8S 606 kit door een mono out en dan door een distortionepedaal of MS-20 heen getrokken overeind blijft ten opzichte van een echte TR-606 of een goede analoge kloon. Maar die test zie ik eigenlijk nergens. Maar goed een TR-909 is sowieso al wat minder smeuïg dan een 808 of 606 omdat de helft van de sounds samples zijn.
 
Serieus, maakt het nou écht zoveel uit dat een Behringer kloon niet helemaal hetzelfde klinkt als een origineel? Niemand zal zeggen "hé makker, dat lijkt nou wel een SH-101 maar ik mis dat signature squeekje rond 1105Hz, volgens mij zit je gewoon de boel te flessen met je Behringer!". Het gaat er toch om wat je ermee doet? Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen sounds, en of dat nu uit een € 25.000,- Jupiter 8 of een € 300,- JU-08, een € 8000,- MiniMoog of een € 200,- Behringer Model D komt, of uit een gratis VST, interesseert werkelijk niemand een moer toch?

Ik ben maar wat blij met Behringer's Model D. Voor een paar honderd oudhollandsche euries heb ik nu toch hetzelfde gevoel (!) dat de oude meesters hadden op hun MiniMoogs zonder dat ik mijn nieren hoef te verpatsen voor een échte MiniMoog + jaarlijks onderhoud
 
Serieus, maakt het nou écht zoveel uit dat een Behringer kloon niet helemaal hetzelfde klinkt als een origineel?
Soms wel ja. Zo vind ik de TD-3 gewoon nét niet goed genoeg. Het flter gaat niet ver genoeg dicht, de squelch zit er net naast. Het is misschien 95% correct en de luisteraar zal het waarschijnlijk inderdaad niet horen, maar tijdens het gebruik heb ik er gewoon niet het gevoel bij dat ik bijvoorbeeld wel bij de Cyclone Analogic Bass Bot heb, die wél die druk in het laag en de squelch weet te vangen die ik tof vind in de klassieke 303 sound.

Maar goed, uiteindelijk is deze thread net als alle Behringer draadjes. Sommigen vinden het fijn dat ze voor weinig geld de classics kunnen kopen, anderen willen per se de originelen, anderen willen een kloon van de originele fabrikant of van een klein bedrijfje bestaande uit liefhebbers. Anderen hangen hun hele identiteit op aan het verheerlijken van oude bakken en/of het veroordelen van moderne zakenpraktijken en De Toestand In De Wereld. Lekker boeiend allemaal. Wees blij dat we de keuze hebben, dan komt iedereen aan zijn trekken.
 
Ik vind het zelf wel belangrijk dat de sound echt zo goed mogelijk in de buurt komt van het origineel, de sound is waarom je het apparaat uiteindelijk wil hebben, de looks zijn leuk natuurlijk, maar als de sound niet klopt op puntjes die belangrijk zijn voor je, dan heb je er weinig aan in dat opzicht. Maar het heeft dus erg veel met je referentie kader te maken.
Zo heb ik zelf niet echt perse wat met de MS20, er zijn niet echt tracks waar ik omver geblazen werd door het geluid, in ieder geval niet dat ik me daar bewust van ben. Dus ik vind de K1 goed klinken. De Pro One, is voor mij wel een bak waar ik een referentiekader bij heb, de Pro 1 van Behringer komt daar echt wel zeer dicht bij in de buurt, dus die is ook geslaagd wat mij betreft. De Poly D, zat er wat mij betreft flink naast qua druk, overdrive van het filter, power, daarnaast ruis. Dus, die is hoe leuk ook om te zien, niet geschikt voor de sound die ik in gedachten heb. De model D kloon komt wel weer dicht in de buurt, alleen vind ik de form factor niet zo van die bak.

Naja, d'r valt zeker nog wel wat te verbeteren, en sommige Behringer kloons zijn echt wel goed gelukt, als de SH5 kloon uitkomt, heb ik daar ook wel interesse in, maar als die ook ruist of andere afwijkingen heeft tov origineel, dan waarschijnlijk toch niet. Ook weer vanwege het referentiekader wat ik heb bij die bak.

Tjsa, laat maar komen hoor, wat niet bevalt, stuur ik terug, de rest blijft. :D
 
Maar goed, uiteindelijk is deze thread net als alle Behringer draadjes. Sommigen vinden het fijn dat ze voor weinig geld de classics kunnen kopen, anderen willen per se de originelen, anderen willen een kloon van de originele fabrikant of van een klein bedrijfje bestaande uit liefhebbers.
En dan is er nog iemand die het liefst allemaal heeft, origineel oud, eigen gemaakte klonen, moderne klonen en software, al dan niet in hardware jasje.
altijd gaan voor "best of all worlds" goed voor maximaal fun
 
Ik vind het zelf wel belangrijk dat de sound echt zo goed mogelijk in de buurt komt van het origineel
Dat mag maar hoeft voor mij dan weer niet echt. Het moet mooi klinken en ongefrustreerde fun uitstralen.
 
dit soort threads zijn altijd bijzonder grappig. 30 jaar lang moesten we als synthkopers ouwe zooi kopen als we analoog wilden, en moest je fabrikanten smeken om uberhaupt hun geschiedenis te erkennen, laat staan dat ze er iets mee zouden doen. nu zit je letterlijk in het analoge paradijs waar elke classic voor peanuts 100% gekloond wordt en gewoon nieuw te koop is. en is iedereen blij? nee hoor, nu zeiken we weer over "teveel gear". het is ook nooit goed ;-)
We blijven wel Nederlanders hé, gewoon een beetje zeiken over eerste wereldproblemen omdat er anders niets te zeiken overblijft.
Is het glas halfvol of half leeg?
Maakt niet uit zolang er azijn in zit....;)
 
Het zou mooi zijn als de jeugd nog iets kon bedenken waar ik echt een tyfushekel aan kon hebben als oude zak, op zich hebben Reggaeton en Dubstep het aardig geprobeerd maar dan toch ontdek ik weer dat Daddy Yankee een hele goede flow heeft en dat Engelse Dubstep gewoon prima te pruimen is, dus dat helpt ook niet.

Nou; de overvloed aan autotune doet toch flink z'n best om nog ergens de tering over in te hebben als het het om muziek gaat...
Of worden we oud en berusten we toch wat meer in allerlei zaken?
 
Ik ben maar wat blij met Behringer's Model D. Voor een paar honderd oudhollandsche euries heb ik nu toch hetzelfde gevoel (!) dat de oude meesters hadden op hun MiniMoogs zonder dat ik mijn nieren hoef te verpatsen voor een échte MiniMoog + jaarlijks onderhoud
Zeker wel en als ik eerlijk ben; ik hoor liever bijv Corey Henry op een Boog kloon dan mezelf op een originele Moog Model D. :D
 
'GBJ' komt voorbij, dat is nog 'ns nostalgie. :D
Nu clones toch een beetje het item zijn in deze draad; best kans met die nieuwe Crispr Clone techniek GBJ op een keer weer op je radio komt en opnieuw aan alle brave luisteraars uitlegd hoe de toestand in de wereld echt in elkaar zit.:D
 
Back
Top