Sequencing / Producing: welke werkwijze?

Gister met een maat gebeld die precies de zelfde werkwijze heeft als jou en ook beschikt over een multiclock.

Ik probeerde hem gisteren uit te leggen dat het veel handiger is om eerst alles via midi sporen op te nemen en dan pas audio van te maken!
En dan die midi sporen te bewaren en dat samen te voegen als 1 groep in Ableton zo dat altijd je terug kan gaan mocht er iets met je audio fout gaat om wat voor reden dan ook!

Die maat van me doet liever alles opnieuw opnemen als er iets fout gaat!
Dat lijk veel meer werk en soms weet je niet altijd meer wat je vorige keer heb in gespeeld of gemaakt hebt.
Daarom bewaar ik liever altijd mijn midi sporen met noten er in om zo terug te kunnen gaan en te zien wat ik in heb gespeeld of gemaakt heb met MIDI.

Hij zij tegen mij door de telefoon als ik eenmaal audio van gemaakt hebt dat die midi sporen niet meer nodig heeft omdat het dan toch al is opgenomen naar audio.
lijk mij vreselijk onhandig als niet meer terug kan gaan naar midi !

Ik zit wel vaker met hem in deze discussie over dit soort werkwijze dat ik het vrij onlogisch vindt welk methode hij gebruikt !
Je maakt een heel goed punt, het is niet de meest efficiënte manier. Je kan echter nog wel terug naar de MIDI, maar dan op het apparaat waar je op sequencet.

Overigens heb ik gisteren weer eens het volgende geprobeerd:

Keystep out> Ableton in (met UM1) Ableton out> Model Cycles (met UM 1). Dat ging best aardig. Zelfs als ik noten inspeelde en gelijk de audio opnam was de latency volgens mij oké.

Hele domme vraag, maar hoe lees ik milliseconden? Gister aan het eind even een 4x4 opgenomen zonder latency in te bakken. Vanaf de tweede beat had ik 0:00:00:016 vertraging? Is dat 1,6 of 16 ms?

Ik heb vaak het probleem dat ik dingen overanalyseer, dus ik zat gewoon te moeilijk te denken. Overigens is er -zoals minstens één poster al aangaf volgens mij geen sprake van midi sync als je gewoon alleen noten uitstuurt, al snap ik dat nog niet helemaal.

Overigens is er een Pyramid Squarp naar me onderweg. Zo'n werkwijze dat je op een hardware bak je hele track sequencet en dan Ableton als tapedeck 2.0 gebruikt spreekt me al langer aan. Volgens mij zijn genoeg klassiekers opgenomen met eem MMT-8 een 8-track. Soms zal ik Ableton helemaal skippen en tracken in m'n Zoom R-8. Daarna de stems evt bewerken in Ableton.

Ik vind Quifsters post trouwens erg verhelderend en goed. DAWs zijn enorm sterk, je moet er alleen de tijd in steken en handig in worden. Of ik daar zin in heb..tja.
 
Ik bedoel te zeggen: met apparaten die een sequencer in zich hebben heb je toch wel te maken met sync vanaf Ableton?

Edit: receive clock/sync out kan je gewoon uitzetten natuurlijk. Goed, laat mij maar wauwelen.
 
Back
Top