Sequencing / Producing: welke werkwijze?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik produceer al een kleine 20 jaar, maar altijd met minimale spullen, cheap, old & dirty... Nooit het moment gevonden of gekregen om 'ns lekker te investeren.
Daarom werk ik nog steeds met Sonar, een Midi-patchbay met daaraan de nodige romplers, drumboxen, etc., alles naar een mixer en dan via een Behringer UMC202HD terug de computer in.

Een werkwijze waar voldoende op valt af te dingen. Maar daar gaat even mijn vraag niet over. Wat ik doe, is in midi de sporen recorden die ik niet live zelf inspeel. de rest (ouwe piano, diverse gitaren en de vocals) neem ik als audio op. Ik neem de MIDI-tracks dus niet audio op, behalve dan bij de definitieve mix, die ik naar Audacity stuur.

Is dit een werkwijze die meer van jullie hebben? Of maken jullie van de midi-tracks altijd audio in de DAW? Graag de voordelen en de nadelen. Ik heb deze werkwijze genomen om niet teveel audiosporen te hebben en het allemaal wat overzichtelijker te hebben.

Graag reacties.
 
Ik werk (denk ik) ongeveer hetzelfde. Als ik in de DAW werk, dan stuurt die meestal 1 of meer synths aan (via midi) en komt de audio weer terug via de interface.
Audio neem ik pas op als ik 'klaar' ben met de track trouwens. Tot die tijd staan de synths gewoon te jengelen o.b.v. de midi die ze krijgen.
M.u.v. als ik één synth voor meerdere partijen wil gebruiken. Dan neem ik de audio tussendoor op.
Ik gebruik in dat geval (DAW) meestal ook software instrumenten. Dat is eenvoudiger, maar niet altijd even leuk / inspirerend dan harde waren.

Sinds een aantal maanden heb ik ook een MC-707, die het sequencen op zich kan nemen (midi) en tevens drumcomputer + synth + sampler + FX bak is of kan zijn.
De 707 krijgt audio terug van de externe synth en is direct een multitrack audio interface via USB, dus kan alle 8 sporen (audio) naar de DAW sturen voor de laatste (vaak mix) handelingen.
 
Ik neem ook pas laat de audio op vd midi, pas als ik alles ga opnemen eigenlijk. Stereo bedoel ik dan. Heel soms neem ik laagjes op en speel ik er over, dan is 't sneller audio.
Het voordeel is dat je kan tweaken zolang t midi is. Wat ook 't nadeel is, als je wt anders doet voor de opname is de patch weg, of je krijgt midi issues (zoals ik al zei, omdat je wat anders begint te doen terwijl de opname nog niet gedaan is)
Je kan bij ableton de audio gewoon 'opvouwen' zodat 't visueel geen plaats inneemt op 't scherm, als je dat stoort.
Maakt allemaal niet zoveel uit, er zijn veel wegen naar Rome.
Soms is 't fijn om wat audio een miniem stukje te verschuiven vd rest, dan krijg je swing :D
 
Ik sequence eigenlijk alles op de apparaten zelf of met een sequencer. Midi uitsturen naar je synths en dan opnemen is toch verschrikkelijk achterhaald vervelend? Dan moet je aan de gang met zo'n Multiclock of Expert Sleepers Usamo of je bent constant bezig met de latency aanpassen en dat soort gerommel. Ik word graag tegengesproken trouwens. Ik vind balkjes tekenen in Ableton niet zo leuk, maar het is wel een hele goede sequencer natuurlijk, dus best zonde om niet te gebruiken, eigenlijk.

Momenteel sync ik helemaal niets met Ableton en druk ik op de synth of sequencer op play en neem ik de audio op. Daarna beetje schuiven en klaar. Ik lever hier wel allemaal dingen mee in, maar het proces is echt 10x leuker geworden sinds ik niet met een UM-1 en piano roll aan het kloten ben.
 
Zo is het maar net. Opties inleveren voor pret. Klein offer, great reward.
 
Ik sequence eigenlijk alles op de apparaten zelf of met een sequencer. Midi uitsturen naar je synths en dan opnemen is toch verschrikkelijk achterhaald vervelend? Dan moet je aan de gang met zo'n Multiclock of Expert Sleepers Usamo of je bent constant bezig met de latency aanpassen en dat soort gerommel. Ik word graag tegengesproken trouwens. Ik vind balkjes tekenen in Ableton niet zo leuk, maar het is wel een hele goede sequencer natuurlijk, dus best zonde om niet te gebruiken, eigenlijk.

Momenteel sync ik helemaal niets met Ableton en druk ik op de synth of sequencer op play en neem ik de audio op. Daarna beetje schuiven en klaar. Ik lever hier wel allemaal dingen mee in, maar het proces is echt 10x leuker geworden sinds ik niet met een UM-1 en piano roll aan het kloten ben.
Tot dusver is het nog niet zover gekomen dat ik midi problemen had.
Misschien omdat 1 sequencer (DAW of hardware) alles aanstuurt. Dus die bepaalt alles voor de rest.
Maar ik heb ook (nog) een bescheiden setup :)
- 707 of DAW als 'brein'.
- Moog Subsequent 37
- Moog Minitaur
- Novation Peak.
- Basgitaar + zoom B3.

Balkjes slepen is niet mijn meest inspirerende bezigheid. Meestal speel ik een 'deel' live in (midi) en dan corrigeer ik hier en daar nog iets, als ik dat nodig vind dan.
Kopiëren en plakken als het vaker moet klinken en dan details aanpassen om het levendig te houden.
Maar ook wel eens een complete track 'met de hand'.
Wel altijd via midi (muv de bas natuurlijk), dan heb ik nog de mogelijkheid om dingen aan te passen.

De onboard sequencer van de S37 gebruik ik eigenlijk niet.
Dat wil ik nog wel een x doen, maar dan ga je idd alles apart loopen en daar heb ik nu nog niet de hardware voor.

Ik kan nog genoeg harde waren bedenken die ik aan wil schaffen.
En ongetwijfeld komt er een moment dat ik mijzelf niet meer in ga houden.
Maar de simpele setup die ik nu heb, heeft veel voordelen.
 
tot een aantal jaar geleden deed ik dat ook zo, alles in midi instrumenten en dan midi en audio gewoon in realtime renderen naar een final wav file als de song klaar is.
Was ook wel handig met total recall en zo.

Maar de laatste jaren is mijn werkwijze behoorlijk veranderd, komt ook door de stijlen die ik maak en doe ik nu eigenlijk alles in audio. Als ik glitch hop of complextro maak dan maak ik in eerste instantie de verschillende sounds gewoon met de synths via midi, daarna neem ik deze op en chop ik deze audio helemaal op en ga dan los met alles wat je maar met audio in ableton kan doen om zo nieuwe patterns te maken. Zeker bij glitch hop en het combineren van funky drum loops die je maakt, dan kun je de audio via transient envelopes heel erg snappy maken. Ook baslijnen en zo maak je dan uit bijvoorbeeld 5 verschillende bas sounds die je combineert tot een nieuwe bassline door daar de chops uit te gebruiken. Dat proces vind ik erg leuk om te doen.

Als ik ambient maak gaat ook alles naar audio, helemaal omdat ik dan output van de de synths waarmee ik de sounds heb gemaak uiteindelijk weer kan gooien in granular synths waarmee ik weer nieuwe wav files maak die vervolgens weer door pauls stretch en een allerlei envelope followers, shapers, en m4l devices gemanipuleerd worden, en ga zo maar door.

Dus mijn werkwijze is tegenwoordig wel heel audio gericht. Wel zit aan de basis eigenlijk een heel arsenaal aan synths waarin ik eerst de basis van de song in midi maak. Maar het uiteindelijke eindresultaat is volledig audio nu.

Beide methoden (midi versus audio) zijn goed, het hangt denk ik een beetje van de muziekstijlen die je maakt af.
 
Tot dusver is het nog niet zover gekomen dat ik midi problemen had.
Misschien omdat 1 sequencer (DAW of hardware) alles aanstuurt. Dus die bepaalt alles voor de rest.
Maar ik heb ook (nog) een bescheiden setup :)
- 707 of DAW als 'brein'.
- Moog Subsequent 37
- Moog Minitaur
- Novation Peak.
- Basgitaar + zoom B3.

Balkjes slepen is niet mijn meest inspirerende bezigheid. Meestal speel ik een 'deel' live in (midi) en dan corrigeer ik hier en daar nog iets, als ik dat nodig vind dan.
Kopiëren en plakken als het vaker moet klinken en dan details aanpassen om het levendig te houden.
Maar ook wel eens een complete track 'met de hand'.
Wel altijd via midi (muv de bas natuurlijk), dan heb ik nog de mogelijkheid om dingen aan te passen.

De onboard sequencer van de S37 gebruik ik eigenlijk niet.
Dat wil ik nog wel een x doen, maar dan ga je idd alles apart loopen en daar heb ik nu nog niet de hardware voor.

Ik kan nog genoeg harde waren bedenken die ik aan wil schaffen.
En ongetwijfeld komt er een moment dat ik mijzelf niet meer in ga houden.
Maar de simpele setup die ik nu heb, heeft veel voordelen.

Mooie set up heb je. Niet veel, maar wat je hebt is goed spul. Mooie combi ook, lijkt me.

Je kan inderdaad ook midinoten inspelen, dat is wel leuker. Al vond ik dat de laatste keer nog best een gedoe, zelfs met een goede midi interface kabel, maar misschien had ik een Ableton off day.

Heb je verder geen problemen met het opnemen met latency etc. van de audio die je terugkrijgt als je de midi uitstuurt?

Ik ga ook maar eens wat kloten met midinoten inspelen met keyboard en uitsturen en toch eens een hele track via Ableton sequencen.

Die audio in +usb interface van de MC-707 is wel echt tof ook joh. 8 track is ook niet verkeerd.
 
Als ik ambient maak gaat ook alles naar audio, helemaal omdat ik dan output van de de synths waarmee ik de sounds heb gemaak uiteindelijk weer kan gooien in granular synths waarmee ik weer nieuwe wav files maak die vervolgens weer door pauls stretch en een allerlei envelope followers, shapers, en m4l devices gemanipuleerd worden, en ga zo maar door.
Doe je het manglen van de audio in Ableton?
 
Mooie set up heb je. Niet veel, maar wat je hebt is goed spul. Mooie combi ook, lijkt me.

Je kan inderdaad ook midinoten inspelen, dat is wel leuker. Al vond ik dat de laatste keer nog best een gedoe, zelfs met een goede midi interface kabel, maar misschien had ik een Ableton off day.

Heb je verder geen problemen met het opnemen met latency etc. van de audio die je terugkrijgt als je de midi uitstuurt?

Ik ga ook maar eens wat kloten met midinoten inspelen met keyboard en uitsturen en toch eens een hele track via Ableton sequencen.

Die audio in +usb interface van de MC-707 is wel echt tof ook joh. 8 track is ook niet verkeerd.
Thnx.
Ja, redelijk klein, maar fijn.

Er is altijd wel een kriebel om uit te breiden, maar tot dusver nog niks nieuws gekocht.

Nee, dat is bij mij geen probleem. Als ik in Reason werk, (DAW) speel ik alles midi in en daarna pak ik de piano roll en pas ik foutjes etc. aan.
Quantize (niet direct 100%) is ook wel handig, want ik ben geen top toetsenist.

Of maak ik wat variaties door nootjes te slepen in een ingespeeld arpeggio.
Voor mij een goede combi tussen de 'natural feel' met variaties van echt spelen en het gemak van kunnen corrigeren als je iets net niet ok vind.
Ik ga geen complete tracks zo in elkaar klikken, daarvoor is spelen veel te leuk :)

Latency met midi ken ik eigenlijk niet.
Misschien dat die er wel is, maar dan zo minimaal dat het me niet opvalt.
Ik heb nog nooit een drumcomputer aangestuurd, daar zou het misschien iets meer opvallen.
Ik heb wel video's bekeken hierover en het schijnt inderdaad een reëel probleem te zijn als je erg inzoomt en op de ms gaat kijken.

Maar eerlijk is eerlijk : vind maar eens een drummer die op de ms nauwkeurig speelt.
Of überhaupt een muzikant die dat doet.
We nemen alles multitrack op in de band en als je wat verder inzoomt, zie je weinig aanslagen / noten exact op de streepjes staan.
En toch klinkt het (qua timing :P ) prima.

Dus ik vraag me af of je die minimale latency terug hoort in de mix.

En anders heb je altijd nog de quantize functie die dat achteraf fixt voor je.

In je eentje werken is toch redelijk 'losgekoppeld' spelen (1 voor 1) voor mij.
Dus ik speel steeds over mijzelf heen.
Niet zoals in de band, maar het werkt prima.
Als ik dan tussendoor even moet quantizen en slepen is dat niet direct iets wat me uit 'de zone' haalt.
Zolang het maar snel genoeg gaat (shortcuts :) )
 
Ik sequence eigenlijk alles op de apparaten zelf of met een sequencer. Midi uitsturen naar je synths en dan opnemen is toch verschrikkelijk achterhaald vervelend? Dan moet je aan de gang met zo'n Multiclock of Expert Sleepers Usamo of je bent constant bezig met de latency aanpassen en dat soort gerommel. Ik word graag tegengesproken trouwens. Ik vind balkjes tekenen in Ableton niet zo leuk, maar het is wel een hele goede sequencer natuurlijk, dus best zonde om niet te gebruiken, eigenlijk.

Momenteel sync ik helemaal niets met Ableton en druk ik op de synth of sequencer op play en neem ik de audio op. Daarna beetje schuiven en klaar. Ik lever hier wel allemaal dingen mee in, maar het proces is echt 10x leuker geworden sinds ik niet met een UM-1 en piano roll aan het kloten ben.

Sample accurate sync door te werken met een Usamo of ERM is eigenlijk alleen nodig als je strakke Midi Sync wilt hebben, dus eigenlijk m.n. als je externe sequencers wilt syncen aan je DAW. Voor het aansturen van je synths met midi vanuit je DAW is dit niet 100% nodig aangezien die paar ms voor bijv. een pad niet zoveel uitmaakt.

Voordat ik mn USAMO had probeerde ik het ook nog even zonder sync en gewoon handmatig BPM instellen en dat opnemen. Theoretisch zou je het dan alleen idd even moeten slepen maar toch kreeg ik mini afwijkingen bij lange opnames (dus als het bijv. 50ms per minuut afwijkt, en je neemt een jam op van 10 minuten dan zit je aan het eind van de opname alsnog met een te grote afwijking). Bovendien werkt dit alleen met eenmalige opnames, bij elke volgende opname, en helemaal als je het combineert met al aanwezige audio of VST's oid dan werkt dat ook niet.

Mijn werkwijze is op zich niet verandert, ik jam nog steeds en neem dat op, alleen als ik nu even snel een sample in mn DAW wil toevoegen op minuut 5 of, nog belangrijker, wat andere hardware -via midi sync- wil opnemen dan heb ik geen zorgen meer over de timing.
 
Sample accurate sync door te werken met een Usamo of ERM is eigenlijk alleen nodig als je strakke Midi Sync wilt hebben, dus eigenlijk m.n. als je externe sequencers wilt syncen aan je DAW. Voor het aansturen van je synths met midi vanuit je DAW is dit niet 100% nodig aangezien die paar ms voor bijv. een pad niet zoveel uitmaakt.

Voordat ik mn USAMO had probeerde ik het ook nog even zonder sync en gewoon handmatig BPM instellen en dat opnemen. Theoretisch zou je het dan alleen idd even moeten slepen maar toch kreeg ik mini afwijkingen bij lange opnames (dus als het bijv. 50ms per minuut afwijkt, en je neemt een jam op van 10 minuten dan zit je aan het eind van de opname alsnog met een te grote afwijking). Bovendien werkt dit alleen met eenmalige opnames, bij elke volgende opname, en helemaal als je het combineert met al aanwezige audio of VST's oid dan werkt dat ook niet.

Mijn werkwijze is op zich niet verandert, ik jam nog steeds en neem dat op, alleen als ik nu even snel een sample in mn DAW wil toevoegen op minuut 5 of, nog belangrijker, wat andere hardware -via midi sync- wil opnemen dan heb ik geen zorgen meer over de timing.


Hmm, misschien zit ik te moeilijk te denken, dan. Wat ik alleen niet begrijp: je wil toch ook een goede midisync hebben als je midi stuurt naar je synth ipv een sequencer? Bij pads maakt het niet zoveel uit ja, maar snelle melodietjes of arps?

Het hele gedoe vind ik juist dat als je midi uitstuurt die moet terugkomen als audio je bij snelle melodieën etc meteen de lul bent. Je midinoot kan wel netjes op de plek staan waar ie hoort, maar de terugkomende audio is dan te vroeg of te laat. Dan kan je daarna wel de audio weer (gedeeltelijk) quantizen maar dan ben krijg je het niet zoals je het geprogrammeerd hebt in midi. Of je moet uitzoeken hoeveel latency er is en dat inbakken.

Die Ricky Tinez gozer had hier een tijdje geleden een video over, zaten wel handige tips in.

Een drumcomputer aansturen en dat opnemen via Ableton vind ik al helemaal niet te doen.

Overigens goede opmerking over die langere opnames. Ik werk nu nog vaak met verschillende versies korte opnames die ik dan in een arrangement gooi. M'n muziek is dan ook nog saai.
 
Doe je het manglen van de audio in Ableton?
ja in ableton, ik heb ook wel cubase, maar die vind ik daar veel minder geschikt voor.
 
Hmm, misschien zit ik te moeilijk te denken, dan. Wat ik alleen niet begrijp: je wil toch ook een goede midisync hebben als je midi stuurt naar je synth ipv een sequencer? Bij pads maakt het niet zoveel uit ja, maar snelle melodietjes of arps?

Het hele gedoe vind ik juist dat als je midi uitstuurt die moet terugkomen als audio je bij snelle melodieën etc meteen de lul bent. Je midinoot kan wel netjes op de plek staan waar ie hoort, maar de terugkomende audio is dan te vroeg of te laat. Dan kan je daarna wel de audio weer (gedeeltelijk) quantizen maar dan ben krijg je het niet zoals je het geprogrammeerd hebt in midi. Of je moet uitzoeken hoeveel latency er is en dat inbakken.

Die Ricky Tinez gozer had hier een tijdje geleden een video over, zaten wel handige tips in.

Een drumcomputer aansturen en dat opnemen via Ableton vind ik al helemaal niet te doen.

Overigens goede opmerking over die langere opnames. Ik werk nu nog vaak met verschillende versies korte opnames die ik dan in een arrangement gooi. M'n muziek is dan ook nog saai.
Ik heb de bewuste video's ook gezien van Ricky.
(vermoed ik iig dat je die bedoelt) en daar heb ik zeker geen last van.
In de praktijk is mijn latency blijkbaar verwaarloosbaar.
Want ik hoor het niet.
(dat is dan wel de aanname dat ik de capaciteit heb om het te horen, maar normaliter ben ik wel redelijk scherp op timing etc).

Het enige wat wel een probleem is, met USB over MIDI dan, is dat de USB standaard niet heel geschikt is voor een midi clock.
De frequentie waarop dat protocol draait is niet goed voor de clock.
Je ziet dan de BPM in het 'slave' apparaat heen en weer schieten rondom het actuele BPM wat je uitstuurt.
Voor dingen als delay is dat niet een probleem, maar als je een externe arp of sequence gebruikt wel.
Dan zit je spel soms net 'naast' de beat waardoor een wisseling niet lekker loopt (overgeslagen wordt).
Dat is overigens wat anders dan waar Ricky het over had, die had gewoon problemen om z'n midi noten op de juiste plek te krijgen.

Overigens is dat met een beetje quantize prima goed te krijgen.
Die kleine afwijking kan de quantizer prima oplossen.
Dus zelfs dan nog geen probleem.
 
Ik heb de bewuste video's ook gezien van Ricky.
(vermoed ik iig dat je die bedoelt) en daar heb ik zeker geen last van.
In de praktijk is mijn latency blijkbaar verwaarloosbaar.
Want ik hoor het niet.
(dat is dan wel de aanname dat ik de capaciteit heb om het te horen, maar normaliter ben ik wel redelijk scherp op timing etc).

Het enige wat wel een probleem is, met USB over MIDI dan, is dat de USB standaard niet heel geschikt is voor een midi clock.
De frequentie waarop dat protocol draait is niet goed voor de clock.
Je ziet dan de BPM in het 'slave' apparaat heen en weer schieten rondom het actuele BPM wat je uitstuurt.
Voor dingen als delay is dat niet een probleem, maar als je een externe arp of sequence gebruikt wel.
Dan zit je spel soms net 'naast' de beat waardoor een wisseling niet lekker loopt (overgeslagen wordt).
Dat is overigens wat anders dan waar Ricky het over had, die had gewoon problemen om z'n midi noten op de juiste plek te krijgen.

Overigens is dat met een beetje quantize prima goed te krijgen.
Die kleine afwijking kan de quantizer prima oplossen.
Dus zelfs dan nog geen probleem.


All right, goed om te horen dat het blijkbaar allemaal niet zo ernstig is. Binnenkort eens een midi thru aan m'n Roland UM-1 kabel hangen en pielen met midi uitsturen en opnemen. Thanks!
 
Hmm, misschien zit ik te moeilijk te denken, dan. Wat ik alleen niet begrijp: je wil toch ook een goede midisync hebben als je midi stuurt naar je synth ipv een sequencer? Bij pads maakt het niet zoveel uit ja, maar snelle melodietjes of arps?

Het hele gedoe vind ik juist dat als je midi uitstuurt die moet terugkomen als audio je bij snelle melodieën etc meteen de lul bent. Je midinoot kan wel netjes op de plek staan waar ie hoort, maar de terugkomende audio is dan te vroeg of te laat. Dan kan je daarna wel de audio weer (gedeeltelijk) quantizen maar dan ben krijg je het niet zoals je het geprogrammeerd hebt in midi. Of je moet uitzoeken hoeveel latency er is en dat inbakken.

Met arps kan het een probleem zijn, ik herinner mij uit een ver verleden dat ik altijd grote issues had om electro achtige arps uit een AN1X goed op te nemen. Voor electro bass dingen is het wel kritiek dat ze goed staan op de beat. Maar omdat je met midi-notes werkt ipv midi sync heb je minder last van midi jitter (ook omdat je de 'sync' elke keer door een note-on midi bericht reset min of meer). Je kunt dan nog wel midi delay issues hebben, dus dat audio te vroeg of te laat binnen komt. Als het korte sequences zijn dan valt dat nog wel handmatig te corrigeren, met percussie/drums is dat veel meer gedoe en gepriegel.

Hoe dan ook hangt het ook van je systeem af, macs hebben veel minder midi issues dan PC's. Een usamo kost rond de 120 euro, en als je een audio-out kunt missen dan is het echt de goedkoopste oplossing voor dit soort ellende.
 
Hmm, misschien zit ik te moeilijk te denken, dan. Wat ik alleen niet begrijp: je wil toch ook een goede midisync hebben als je midi stuurt naar je synth ipv een sequencer? Bij pads maakt het niet zoveel uit ja, maar snelle melodietjes of arps?

Het hele gedoe vind ik juist dat als je midi uitstuurt die moet terugkomen als audio je bij snelle melodieën etc meteen de lul bent. Je midinoot kan wel netjes op de plek staan waar ie hoort, maar de terugkomende audio is dan te vroeg of te laat. Dan kan je daarna wel de audio weer (gedeeltelijk) quantizen maar dan ben krijg je het niet zoals je het geprogrammeerd hebt in midi. Of je moet uitzoeken hoeveel latency er is en dat inbakken.

Die Ricky Tinez gozer had hier een tijdje geleden een video over, zaten wel handige tips in.

Een drumcomputer aansturen en dat opnemen via Ableton vind ik al helemaal niet te doen.

Overigens goede opmerking over die langere opnames. Ik werk nu nog vaak met verschillende versies korte opnames die ik dan in een arrangement gooi. M'n muziek is dan ook nog saai.
de overgang van hardware gerelateerd werken naar werken in een daw met hardware kan best lastig zijn in het begin. Het vergt een iets andere manier van denken. De punten die je in bovenstaande posts allemaal noemt zijn eigenlijk niet helemaal meer van toepassing (tenzij je met hele oude synths werkt, maar zelfs dan).

Tegenwoordig kun je alles automatisch kwa audio in sync krijgen, waarin zelfs je midi vertraging automatisch latency compensated is. Dat ondersteunen daw's al heel lang, je moet het alleen even eenmalig instellen (in ableton doe je dat via instrument devices die je dan per hardware synth maakt).

Arps in sync houden is inderdaad een lastig probleem, maar eigenlijk zou je nooit je arp moeten gebruiken van je synth, je DAW is daar 100 keer beter in en voegt gewoon aan elke hardware synth arpeggiators, step sequencers, LFO's, Envelope Followers en ga zo maar door toe. Die kun je al in je instrument channel vooraf zetten dus dat is geen enkele issue en live kun je dan gewoon je favoriete arps of step sequencers gebruiken op je hardware synth (en ja dat werkt ook met polymeter patterns, polyrythms, euclidian algoritmes, probability van noten in de arp, en ga zo maar door), daar kan een hardware arp nooit tegenop en het grote voordeel is dat alles kwa arps altijd in sync is en de audio van je hardware automatisch latency compensated in je project is, en natuurlijk kun je kwa hardware control al die arp knoppen gewoon mappen naar je CC's die je hardware synth uitstuurt.

Voor drum computers geldt hetzelfde, dat kun je zo doen in je daw in een drum setup die je hardware drumcomputer aanstuurt, dan heb je daarbij ook nog het voordeel van groove templates die in realtime de timing van je drum patterns kunnen veranderen, super handig om dat zo te doen. Of je maakt je drum pattern op je hardware drum computer en neemt de midi daarvan op op een spoor en zet daar je groove timing clips overheen, dat klinkt moeilijk en omslachtig, maar eerlijk gezegd is dat simpelweg een midi kanaal aanmaken in ableton en de midi in van dat kanaal routen naar je midi out van je hardware drumcomputer, dat is alles.

Het is allemaal al heel veel jaren mogelijk, maar het kan uitdagend zijn als je nog niet veel ervaring met daw's hebt en nog niet echt in het idee zit van dat je daw een onderdeel in je hardware setup is. Maar zeker met ableton heb je een geweldige addon in je studio beschikbaar die je bestaande hardware enorm kan uitbreiden.

Dus eigenlijk kan alles tegenwoordig automatisch voor je geregeld worden kwa latency compensation, mits je eenmalig dit goed ingesteld hebt, dat geldt zowel voor midi latency als audio latency.
 
Maar omdat je met midi-notes werkt ipv midi sync heb je minder last van midi jitter (ook omdat je de 'sync' elke keer door een note-on midi bericht reset min of meer).

Als je je apparaat slaved aan Ableton werk je toch ook met sync? Je drukt toch vanaf Ableton op play voor het uitsturen van de midi, of mis ik iets?

Ik ga me eens verdiepen in zo'n Usamo, moet dan wel een andere interface bijkomen, maar dat zien we dan wel weer.
 
Ik sequence eigenlijk alles op de apparaten zelf of met een sequencer. Midi uitsturen naar je synths en dan opnemen is toch verschrikkelijk achterhaald vervelend? Dan moet je aan de gang met zo'n Multiclock of Expert Sleepers Usamo of je bent constant bezig met de latency aanpassen en dat soort gerommel. Ik word graag tegengesproken trouwens. Ik vind balkjes tekenen in Ableton niet zo leuk, maar het is wel een hele goede sequencer natuurlijk, dus best zonde om niet te gebruiken, eigenlijk.

Momenteel sync ik helemaal niets met Ableton en druk ik op de synth of sequencer op play en neem ik de audio op. Daarna beetje schuiven en klaar. Ik lever hier wel allemaal dingen mee in, maar het proces is echt 10x leuker geworden sinds ik niet met een UM-1 en piano roll aan het kloten ben.
Gister met een maat gebeld die precies de zelfde werkwijze heeft als jou en ook beschikt over een multiclock.

Ik probeerde hem gisteren uit te leggen dat het veel handiger is om eerst alles via midi sporen op te nemen en dan pas audio van te maken!
En dan die midi sporen te bewaren en dat samen te voegen als 1 groep in Ableton zo dat altijd je terug kan gaan mocht er iets met je audio fout gaat om wat voor reden dan ook!

Die maat van me doet liever alles opnieuw opnemen als er iets fout gaat!
Dat lijk veel meer werk en soms weet je niet altijd meer wat je vorige keer heb in gespeeld of gemaakt hebt.
Daarom bewaar ik liever altijd mijn midi sporen met noten er in om zo terug te kunnen gaan en te zien wat ik in heb gespeeld of gemaakt heb met MIDI.

Hij zij tegen mij door de telefoon als ik eenmaal audio van gemaakt hebt dat die midi sporen niet meer nodig heeft omdat het dan toch al is opgenomen naar audio.
lijk mij vreselijk onhandig als niet meer terug kan gaan naar midi !

Ik zit wel vaker met hem in deze discussie over dit soort werkwijze dat ik het vrij onlogisch vindt welk methode hij gebruikt !
 
Back
Top