• Graphic designers opgelet: Ontwerp jij het nieuwe Synthforum logo?
    Lees hier meer

• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

• Als lid van Synthforum kunnen we uren praten over synths en aanverwante zaken. Waar het uiteindelijk natuurlijk om gaat is het maken van muziek. Heb je iets gebrouwen, geproduceerd, gecomponeerd of ingespeeld wat je graag wilt delen met de rest van de community, dan is dit de juiste plek om dat te doen. Ben je trots op het resultaat of wil je suggesties voor verbetering, post dan hier je track. Wil je alleen luisteren en opbouwende kritiek geven? Dat kan ook.

Er zijn twee manieren om je track te plaatsen:

1. Via de uploadmogelijkheid die Synthforum biedt. Het mp3 bestand mag dan niet groter zijn dan 20 MB. Maak een nieuwe thread aan en klik links onder het bericht op "bestanden toevoegen". Kies na het uploaden voor "Insert". Alleen dan wordt de audio player in je post zichtbaar.

2. Via een externe site. Er bestaan verschillende sites die ruimte bieden om je muziek te hosten. Je kunt in je bericht een link naar je track plaatsen. Omdat Synthforum de soundcloud link automatisch omzet in een player, gaat hier de voorkeur naar uit. Je hoeft dus verder niets te doen, alleen de link naar je track in je post plakken.

Let op: Wanneer je track op SoundCloud op "private" staat, verschijnt er geen player, maar blijft alleen de link over.

Een veelgebruikt alternatief is YouTube. Heb je je muziek op je YouTube kanaal gezet, dat kun je je clip embedden door simpelweg een link te posten. Daarna wordt de YouTube player automatisch embed in je post. Dit geldt ook voor video's van bijvoorbeeld Facebook en Vimeo.

Heel veel succes en plezier gewenst!

Polyritmiek met de Peak en de MC-707

Montfrooij

Ouwe rot
Een leuk experiment met de Novation Peak en de Roland MC-707.
Ik ben al langer geïnteresseerd in het 'namaken' van wat de subharmonicon ongeveer doet. (lang niet zo mooi onvoorspelbaar, maar iets dergelijks) en toen ik de 707 kocht ontsprong een idee in mij waar ik 'eindelijk' wat mee heb gedaan.
Elke track (van de 8) kreeg een clip (sequence) die een andere lengte heeft en ze kregen allemaal 1 of 2 noten die bij elkaar pasten.
Vervolgens werden alle tracks geconfigureerd om naar hetzelfde midi kanaal noten uit te sturen en kanaal 1 verwerkte het inkomende geluid.
De Peak heeft een polyfonie van 8, dus dat ging precies goed.

Daarna was het een kwestie van het tweaken met de lengtes en de noten totdat er iets ontstond wat lekker klonk en konden drie andere lijnen ingespeeld worden (met de hand in dit geval).
Het was nog een heel geschuif en gedraai met de knoppen van de Peak, want dat ik wilde wel wat afwisseling inbouwen.
De 707 had dat vast ook kunnen doen, maar dit was ook wel leuk (met de hand) en dan kun je nog een beetje inspelen op wat er verder gebeurt.

Alles wat je hoort komt uit de Peak. De 707 was alleen de sequencer van het geheel.

Ik heb deze keer geen 'tricks and tips' video gemaakt met beeld van hoe het tot stand kwam. Het duurde al veel te lang om deze drone video te maken :) en ik had geen puf meer om ook het tot stand komen van de 4 kanalen te filmen.

Als iemand geïnteresseerd is, dan is het maken van de polyritmiek track misschien nog een 'optie' om te verfilmen, maar anders zou ik zeggen : geniet van de beelden en het onderliggende speaktakel :)

Montfrooij

Ouwe rot
PS, er zitten wat ongewenste plopjes in het laag. Die zitten niet in het bronbestand (muziek) en ook niet in de eerste edit vanuit Sony Vegas Pro.
Blijkbaar heeft Davinci dit veroorzaakt. Ik ga het nu zo laten, maar wil wel uitzoeken of ik dat kan voorkomen.

Luctae

Ouwe rot
Leuk experiment zeg! Het gaat niet vervelen, dus het loopy effect is er niet. Cool! Misschien ook leuk om dr iets meer percussiefs in te stoppen (kan ook met synth sounds).

En de drone beelden zijn ook weer erg vet!

Montfrooij

Ouwe rot
Leuk experiment zeg! Het gaat niet vervelen, dus het loopy effect is er niet. Cool! Misschien ook leuk om dr iets meer percussiefs in te stoppen (kan ook met synth sounds).

En de drone beelden zijn ook weer erg vet!
Thnx.
Ja, ik heb lang getwijfeld over iets met ritme, maar het kwam er niet uit zoals ik wilde en eigenlijk paste het wel bij de ambient sfeer van het moment.
Ik wil er meer mee gaan doen (zoals vast wel verwacht na mijn vorige post), want hij smaakte naar meer.

Montfrooij

Ouwe rot
heel leuk, maar na 5 a 6 minuten mag er wel wat ritme (drums) bijkomen ofzo.:okdan:
Thnx.
Ik heb ze er bewust uit gelaten.
Maar wel met frisse tegenzin :P
Ik heb mezelf gedwongen om het klein en ambient te houden en merkte dat dat met drum al snel meer richting 'triphop' ofzo ging.
Ook lekker, maar voor een volgend project!

Retiep

Stamgast
Thnx.
Ik heb ze er bewust uit gelaten.
Maar wel met frisse tegenzin :P
Ik heb mezelf gedwongen om het klein en ambient te houden en merkte dat dat met drum al snel meer richting 'triphop' ofzo ging.
Ook lekker, maar voor een volgend project!
idd triphop!

Montfrooij

Ouwe rot
idd triphop!
Ik ben nooit zo'n kei in die subgenrebenoeming :)
En dat zou prima kunnen bij deze, alleen wilde ik het bij deze echt rustaag en ambient houden.
Ik weet zeker dat ik dit vaker ga gebruiken, dus een volgende project :)

QSD

Nieuwkomer
Mooie track hoor, subtiel expressief synthgeluid en het polyritmische aspect geeft het een zekere onzekerheid/spanning waardoor het niet verveelt. Ik kan nu ook eindelijk de weg vinden in Heerde, trouwens.

Qua genre schuif ik dit in hetzelfde laatje als Boards of Canada ofzo

Montfrooij

Ouwe rot
Mooie track hoor, subtiel expressief synthgeluid en het polyritmische aspect geeft het een zekere onzekerheid/spanning waardoor het niet verveelt. Ik kan nu ook eindelijk de weg vinden in Heerde, trouwens.

Qua genre schuif ik dit in hetzelfde laatje als Boards of Canada ofzo
Thnx.
Het was een eerste keer voor mij.
Maar wel één die smaakte naar meer.
Reason gaat hier ook een taak krijgen, omdat ik nu veel nog met de hand schuif.
Ik wil daar wat LFO naar Midi voor in gaan zetten.
Al was het ook geen straf om het met de hand te doen hoor, dan kun je wel beter inspelen op wat er gebeurt in de track.
De volgende krijgt mss wel wat meer ritme er in, maar ik wilde deze klein houden.

vink

atropos-krans-os
in de meest diepteloze stad van dit kale land
erg mooi, en ik zou alleen de positieve opmerkingen herhalen, dus... (nou eentje dan, de polyritmische werkt erg goed! een heel krachtige track is dit!)

Montfrooij

Ouwe rot
erg mooi, en ik zou alleen de positieve opmerkingen herhalen, dus... (nou eentje dan, de polyritmische werkt erg goed! een heel krachtige track is dit!)
Thnx.
Ik ga er zeker meer mee doen.
Overigens heb ik net geleerd dat dit geen polyritmiek, maar polymetriek is.
Leuke theorie om even in te duiken.
Polyritmiek komt hier hopelijk binnenkort een x voorbij. (als ik weer wat tijd heb kunnen maken om muziek te maken)

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Inderdaad , er bestaat nog altijd veel verwarring tussen polymeter and polyritme.
Zelfs onder de talloze promo's videos van de fabrikanten .