apparatuur inbouwen 19" formaat

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
592
Dag mensen,

Ik vroeg me of er mogelijkheden zijn om apparatuur dat kleiner is dan het standaard 19" formaat in te bouwen in een 19"rack?

Dit omdat ik ergens gezien heb dat er mensen zijn die een MFB Tanzbar, Waldorf Streichfett, Korg emx, etc (geen 19" afmetingen) in een 19" rack gekregen hebben..


Graag hoor ik het!

Vriendelijke groet
 
In principe kun je alles maken als je een beetje handig bent met metaal maar er is geen enkele fabrikant die een pasklare oplossing voor zoiets maakt omdat het zo experimenteel en specifiek voor 1 apparaat is. Ik heb bv een Electribe 2 en er zit niets aan de zijkant als schroefdraad om em te borgen aan een L profiel wat em dan weer in een 19 inch profiel zou doen hangen.
Ik zou eerder aan zoiets als hieronder denken dan.. misschien nog een effect unit of iets anders ernaast?

Ik kan via het werk metaal (RVS) laten snijden en zetten (kanten heet dat eigenlijk) maar het is best wel prijzig. En je moet ook precies berekenen waar de gaatjes moeten zitten voordat je het laat kanten.
Zelf ben ik juist bezig om een soort afwijkende maat koffer te maken. En dan zo dat je meerdere breedtes kan combineren tot iets wat breder is dan 19 inch. Het inklemmen ga ik dan doen met sleufprofiel van aluminium maar enkel onderin de koffer, dan blijft dat aanpasbaar mocht er weer eens iets nieuws komen :)
Bovenste etages ga ik de spullen loskoppelen omdat het anders gewoon te zwaar wordt van mijn gestel :)

Het is op het plaatje hieronder niet helemaal te zien maar ik heb het zo uitgedacht dat de bovenste etages scharnieren bij het dichtklappen op de onderste laag zodat het lekker compact wordt. Ik zou de deksel ook weg kunnen laten zodat de spullen er in kunnen blijven maar dan wordt het extreem zwaar met 6 grooveboxen en alle adapters en kabels en midi shizzle.
Breedte aanpassen met dit ontwerp is wel een oplossing, zodat je 3 smallere apparaten (Elektron MK1 of Electribe) boven elkaar kunt zetten.. Eigenlijk de 3-tier maar dan opvouwbaar.
Een koffer volledig kan ook maar ik hou het alleen bij een bodemplaat. Het moet wel z'n warmte kwijt kunnen. Ik zie ook heel veel koffers waar spul in wordt geklemd tussen hardschuim. Daar zou ik voor een live toepassing toch voorzichter mee zijn.. of het iig deels weghalen als je het gebruikt.

3810343
 
Laatst gewijzigd:
Ik kocht bij bax wat 19 inch rackoren van n ongeliefd ding voor weinig. Heb nog 2 paar. Kan dienen om iets te voorzien van rackoren als t niet te smal is. Deed ik al voor de nord rack 2 (die geen oren had)
 
Ik kocht bij bax wat 19 inch rackoren van n ongeliefd ding voor weinig. Heb nog 2 paar. Kan dienen om iets te voorzien van rackoren als t niet te smal is. Deed ik al voor de nord rack 2 (die geen oren had)
Maar dat is toch juist bedoeld voor apparatuur met 19 inch breedte?? :D

Wat de TS bedoeld is juist dingen die minder breed zijn in een 19 inch breedte stoppen dmv van constructies als die 19 inch monitor montage plaat. Een Korg EMX en Streichfett zou bv naast elkaar passen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja en nee. Soms zijn die lippen zo dat je er smallere gear mee kan racken.
wat ik ook ooit deed was een te smalle akai cassette speler voorzien van zelf geplooide alu rack oren. Vermits die stond op een ander toestel heeft dat alu t jaren gedaan on the road.
 
Bedankt voor de feedback mensen! Iemand nog toevallig foto's van niet 19"-apparatuur dat in een 19"rack of iets dergelijks gemonteerd is?
Of iemand die weet waar ik ideeën kan opdoen (shops)? :p
 
Ik ken
Bedankt voor de feedback mensen! Iemand nog toevallig foto's van niet 19"-apparatuur dat in een 19"rack of iets dergelijks gemonteerd is?
Of iemand die weet waar ik ideeën kan opdoen (shops)? :p
Ik ken alleen de vele varianten van de Volca en Elektron 2 en 3 tier stands.. dat is ook de reden dat ik zelf maar wat heb bedacht om meerdere grooveboxen mee te kunnen nemen/ op te stellen.

Dit is bv voor Elektron MK1 330mm formaat.. maar die prijs... 8D

Die Lightscale DJ Stand is nou niet echt handig om mee te nemen.. alsmede die 2 en 3 tier stands.. daar moet je eerst de schroefjes demonteren..
Er is wel heel veel 19 inch materiaal. Aira spul van Roland, TR8(s), MC 707, Pioneer Toraiz.. Behringer synthmodules.. Acces Virus modules.. Nord Modules.... maar veel grooveboxen lijken allemaal net iets kleiner en ook hebben heel veel exemplaren geen bevestigingsmogelijkheden zoals die Elektron kastjes. Enige mogelijkheid is iets met dubbelzijdig tape of inklemmen tussen hardschuim en onder de deksel een soort zachtschuim.

2tier-pc-2-flat_530x@2x.jpg
 
Laatst gewijzigd:
image.jpg



Wellicht kun je hier wat mee. Niet echt goedkoop, wellicht even verder googlen.
Let op, de plaatjes bij Conrad komen niet altijd overeen met de omschrijving (bijv. hoogte op foto is 2U, terwijl omschrijving het over 1U heeft).

Wat wil je eigenlijk in een rack inbouwen?
 
@minkarl Dan zie je alleen de voorkant van je Electribe of andere groovebox.. :D
Als je meerdere boven elkaar zou willen racken kan je zoiets gebruiken misschien? En dan per stuk eruit trekken.. (al wordt het wel een uitdaging om je kabels zo te bevestigen dat ze er niet uitkunnen bij uittrekken.. )
 
Idd voor een desktop module niet zo handig. Misschien had ik dat gemist in het topic, vandaar ook mijn vraag wat je in wil bouwen.

Zo'n lade zou wel kunnen, maar dan worden de kabels wel een uitdaging, zoals je zelf al zegt.
En voor de schuifrail die je noemt, moet je rack ook rails aan de achterkant hebben (en de juiste diepte kiezen).

Of dit type kiezen, wel weer wat duurder.
 
Ik denk dat er hier op sf zelfs zon rack “plank” te koop staat tss de zoekertjes.
 
Bankschroef. Hamer. Zaag. Boormachine. Wat plaatmateriaal halen zagen en zelf op maat meppen. Gaatjes boren. Klaar. Lakken kan altijd nog.
 
Back
Top