Microsoft Surface dial als controller in DAW

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.139
Locatie
HybriDe L!Fe
Wie heeft er een Microsoft Surface Dial en ebruikt die icm met een DAW?

Zat zelf te denken dat voor volume control ik een motorized fader wilde kopen.
Maar die dingen zijn me net te groot met knoppen die ik toch niet gebruik.
Ik heb ook een Surface Laptop maar de Surface Dial is ook te gebruiken met andere win 10 systemen.
Ik hoop ook met mijn win 8.1 desktop.

Het toffe van de surface dial is dat die endless is.

Hier een autohotkey script:


Commerciele oplossing

Molten is volgens mij wel zwaar gesponsoort door MicroBastard


Wat ik dus hoop dat de Surface dial standard op 'mixer volume' van ableton kan worden gezet.
Dan een manier om naar pan te switchen.
De rest als je een controller aan clickt dat je de dial kan gebruiken.
 
Ja, ik gebruik er een icm Elephant in een DAW.
Mijn persoonlijke ervaringen zijn wisselend.

Positief:
1. Je kunt hem overal plaatsen, op de prettigste plek voor jou op dat moment, omdat hij klein en snoerloos is.
2. Je kunt er een heel vloeiende aansturing van knoppen mee verkrijgen - meer dan met een muis - waarbij de draaigevoeligheid instelbaar is.
3. Het is echt point en turn, wijs en draai, waarbij je geen muisknop ingedrukt hoeft te houden. Dat scheelt weer een stuk statische belasting van je wijsvinger. Je kunt als je eenmaal aan de dial hebt gedraaid daarna ook je muis gebruiken voor beweging, dus zonder de linkermuisknop ingedrukt te hoeven houden. Een keer kort op de dial drukken en je geeft de muiscursor weer vrij.

Negatief:
1. Hij glijdt op veel oppervlakken te gemakkelijk mee als je hem draait. Een stukje anti-slipmateriaal eronder is daarom aan te bevelen, tenzij je hem op een Microsoft Surface plaatst - waar hij in eerste instantie voor bedoeld is.
2. Naar mijn smaak draait hij iets te zwaar.
3. Ik vind hem niet comfortabel genoeg om lang achter elkaar te gebruiken, waardoor het langdurig editen van bijvoorbeeld een softsynth niet alleen met de Surface Dial gedaan kan worden.

Waar ik hem tot nu toe met name voor heb gebruikt, is niet voor het snelle, wisselende editen, maar juist voor het subtiel en in alle rust draaien aan een virtuele knop. Daarbij kan ik mijn ogen dicht houden en me geheel concentreren op wat ik hoor.

De MIDI-mode gebruik ik niet, vooralsnog.

Wat oriƫntatie betreft vermoed ik dat hij schuin prettiger werkt, meer zoals Knob Control nOb. Die laatste had aanvankelijk mijn interesse, maar de prijs en verkrijgbaarheid ervan deden me uitwijken naar de Surface Dial.
Misschien ga ik hem nog eens op een schuin blokje monteren.

( Voor wie de Surface Dial niet kent, is dit wel een informatief filmpje: Surface Dial controlling synths with Elephant )
 
Ah ok ik will hem idd in midi mode gebruiken en dan de boel instellen dat hij altijd standaard het volume van de op dat moment geselecteerde track doet.

Ik heb ook een logitech craft keyboard en die heeft ook een knop.
Daar kan ik all de parameter van de op dat moment aangeklikte parameter mee doen.

Als ik jouw ervaring zo lees dan ga ik er niet heel veel aan hebben.
 
Back
Top