Gear frustraties !!

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Bij deze probeer ik een sticky thread te starten over frustraties (misschien zelfs haat?) met/omtrent bepaalde gear items.

Indien je ooit iets gekocht hebt om later te realiseren dat het tijd was om dat stukje gear terug de baan op te sturen, laat hier maar wat stoom af ! (Tussen haakjes, indien beschreven lacunes van een gegeven product via één of andere update niet meer actueel mogen zijn, dan horen we dat ook met plezier!)

Arturia Origin: fenomenale modular-in-a-box architectuur op papier. In de praktijk botste men snel op allerlei limieten van de software en de DSP én de processor: onlogische onmogelijkheden om bepaalde outputs te routen naar bepaalde inputs, onverwachtse limieten op het aantal outputs, een reverb effect dat op niets trok. Plus: Arturia had bij de aankondiging van deze "flag ship" beloofd dat ze, naast de ingebakken Templates (zoals voor de Moog Mini) ook andere classics zou toevoegen zoals Yamaha CS-80, Prophet, e.d. Dit is nooit gebeurd.

SOMA Lyra-8: vond ik een fantastische, hyper-origineel product. Maar de onmogelijkheid om te syncen met MIDI clock vond ik uiteindelijk de reden om hem weg te doen.

Korg Minilogue: geen sequencer transpose-by-key. Anders heel mooie klanken.

Akai Advance (master MIDI keyboard): bijgevoegde "VIP" software kan niet syncen met MIDI clock. Dus al je zalige presets in plug-ins (V Collection anybody?) die ritmische effecten bevatten.. niet te syncen met MIDI clock. Deur uit! Ook Akai tech support was erbarmelijk.
 
VIP software is sowieso een ramp en resource hog, ik heb het meerdere malen geprobeerd, ook de diverse updates, maar Cubase quick controls is gewoon ZO ENORM VEEL BETER.
Roland Jupiter X, fijne synth, maar ‘local off’ wax te veel menu diving iedere keer, ook was de helft van de knoppen niet te mappen als midi controller, ook werkte die niet volledig vlekkenloos als simpele multitimbral synth in een DAW. Fantastische performance synth, maar in DAW veel beter af met Zenology
 
Hij gaat de deur niet uit maar heb wel een haat liefde verhouding met mn Octatrack. Nu ligt dat ook wel aan mij zelf omdat ik simpelweg nog niet genoeg "muscle memory" heb om hier zonder na te denken mee kan stoeien, maar elke keer denk ik wel, tja, waarom neem ik niet gewoon een clip op in Ableton (even los van de intentie om DAWless te werken).

Zo is een van de dingen die me irriteert dat ik niet genoeg inzicht heb in de gain structuur van de dingen die ik sample. Wat dat betreft vind ik het prettig om visuele feedback te krijgen van hoe hard het input signaal nou precies is.
 
Op de Korg NTS-1 krijg ik steeds hangende noten als ik er extern midi in stop. Deze stoppen wel als je de arpeggiator even aan/uit zet, maar dan reageerd ie helemaal niet meer.
Enige dat ik kan doen is uit/aan zetten en de patch weer opnieuw maken :'(
 
Akai MPC Live II
ik dacht een leuke sequencer te hebben voor m’n externe synths, maar bleek toch niet zo: je moest melodie inspelen ipv een melodie programmeren in een pianoroll (of die functie is er wel, maar heb ik niet ontdekt).
 
De Elektrons idd, naast muscle memory, vond ik ze ook vooral in het mid erg slecht klinken, laag geen probleem schel resonant bliepjes en blopjes geen probleem, maar een beetje fatsoenlijk forward mid, onmogelijk.
 
Kordbot is echt een draak. Werkt stampvol bugs maar toch verkoop ik m niet want hij geeft me iets dat ik nog niet had, als ik m gebruik voor de ob6 met die zijn arp aan, wat anders is dan als ik de ob6 alleen doe arp en.
 
Bij deze probeer ik een sticky thread te starten over frustraties (misschien zelfs haat?) met/omtrent bepaalde gear items.

Indien je ooit iets gekocht hebt om later te realiseren dat het tijd was om dat stukje gear terug de baan op te sturen, laat hier maar wat stoom af ! (Tussen haakjes, indien beschreven lacunes van een gegeven product via één of andere update niet meer actueel mogen zijn, dan horen we dat ook met plezier!)

Arturia Origin: fenomenale modular-in-a-box architectuur op papier. In de praktijk botste men snel op allerlei limieten van de software en de DSP én de processor: onlogische onmogelijkheden om bepaalde outputs te routen naar bepaalde inputs, onverwachtse limieten op het aantal outputs, een reverb effect dat op niets trok. Plus: Arturia had bij de aankondiging van deze "flag ship" beloofd dat ze, naast de ingebakken Templates (zoals voor de Moog Mini) ook andere classics zou toevoegen zoals Yamaha CS-80, Prophet, e.d. Dit is nooit gebeurd.

SOMA Lyra-8: vond ik een fantastische, hyper-origineel product. Maar de onmogelijkheid om te syncen met MIDI clock vond ik uiteindelijk de reden om hem weg te doen.

Korg Minilogue: geen sequencer transpose-by-key. Anders heel mooie klanken.

Akai Advance (master MIDI keyboard): bijgevoegde "VIP" software kan niet syncen met MIDI clock. Dus al je zalige presets in plug-ins (V Collection anybody?) die ritmische effecten bevatten.. niet te syncen met MIDI clock. Deur uit! Ook Akai tech support was erbarmelijk.
Als die miniloge de Xd is, ...Ben je zeker dat de transpose niet een update weg is voor je? Ik dacht dat de firmware update t doet.
 
[edit] ah laat maar. geen zin om gear af te zeiken - kan ik wel goed, maar heb geen zin in die negativiteit - bevalt het niet, gewoon zsm weg doen enne... move on..
 
Beatstep pro,
- geen midi export van loopjes
- sync issues als je de loops afspeelt op bsp en in Ableton opneemt. Zeker als je off grid programmeert met wisselende maatsoorten, wordt het dan al snel rommelig en verwarrend

Verder cool ding maar voor mij persoonlijk niet fijn werken
 
Haat is een veel groot woord, maar de voice count van de MC 707 is echt oneerlijk gemarket.
128 voices.
Dat zal in theorie kloppen, maar bijna elk geluid wat je gebruikt heeft per noot minimaal 2 voices (2 'oscillators' of samples) en diverse effecten snoepen ook weer voices...
Ik begrijp dat het vrij prijzig is om 8 volledige synth engines in 1 box te stoppen, maar het zou eerlijker zijn geweest als ze netjes hadden vermeld dat je na een kanaal of 5 (afhankelijk van wat je speelt natuurlijk) echt wel tegen voice stealing aan loopt en ineens een noot mist die wel hoorde te klinken. (pun intended)
Er is een heel goede oplossing.
Meer hardware synths kopen en er aan hangen.
:P
 
Ableton live en push 2, eigenlijk de totale ervaring niet geweldig over het geheel genomen.
Allereerst tot 3 keer toe de push 2 terug gestuurd ivm verschillende defecten ( hangende pads, rotary encoder glitches etc.) De 4e push was eindelijk wel in orde.
Live zelf vind ik een prima DAW maar eigenlijk gebruikte ik het alleen maar voor live recordings en simpler.
Push 2 is op zich geweldig wbt de 64 pads en het display. Ik ergerde me aan de drukknoppen en de touch strip, had liever 2 smallere gehad in plaats van steeds te moeten switchen met shift voor moduleren.
Ook vond ik het niet optimaal werken als je bv een hihat even op 64 of 32e wilde gooien in een jam, dat werkt totaal niet muzikaal door de manier waarop de knoppen aanvoelen. Ik bedoel, ik drum al mijn hele leven en dit is echt het enige muziekinstrument waar ik problemen had met de timing, omdat die knoppen teveel weerstand hebben. Maar goed, is overkomelijk. Op zich geven ze de push wel een premium feel, maar voor die functie vond ik het niet zo geslaagd.
Wat ik erger vond aan het geheel is dat Live heel vaak crashte, eerst dacht ik dat dat aan mijn pc lag of andere dingen, maar 3 pc's en een paar laptops (puur ook om dit te testen) verder kan ik alleen maar concluderen dat Live erg buggy is en vaak vastloopt. Ik heb dit met geen enkele andere software, geen benul waar het aan lag. Maar ik zou er nooit live mee durven gaan.
Al met al genoeg ergernissen om het weg te doen. Met pijn in het hart, want als het allemaal strak draait is het een geweldige combinatie. Al is het ook wel erg eyecandy natuurlijk die push.
 
De performance mode zat in de weg, zaken die je verwachte dat ze alleen ch1 zouden beïnvloedden veranderde een complete performance. Waarschijnlijk met menudiving vast wel te configureren, maar te diep begraven, geen global setting, daarom te veel moeite.
zenology is IDENTIEK en volledig ITB, veel makkelijker dus.
 
Elektron Analog Keys.

Geweldige klank, interessante mogelijkheden, maar een voor mij onmogelijke interface.
Een ingewikkeld menusysteem en geheugenstructuur.
Aangezien velen lovend zijn over deze en andere Elektrons, ligt het ongetwijfeld aan mij, maar ik kon er geen vrienden mee worden.
Na drie jaar proberen ervan te houden uiteindelijk de deur uit gedaan.
Voor mij geen Elektron meer.
 
Back
Top