Yamaha brand has zero mojo

Niet moeilijk, zie de Korg. En het is de minst populaire van het Korg trio. Dus ik weet niet of ze enthousiast zijn bij Yammie.
 
De Opsix ja, ik vind dat wel een tof ding op zich. Alleen net als de Modwave en Wavestate vind ik de hardware ruk, dus heb ik de plugin versie(s). Maar Yamaha laat hier wel een kans liggen wat mij betreft, die FM-X engine in een mooi hok met goed klavier zou wel top zijn. De AN-X engine ook overigens. Ik heb geen behoefte aan de Montage of de MODX verder.
 
Ja, FM-X engine met die Formant Shaping zooi erin enzo zou wel echt baas zijn. Het is jammer hoeveel potentieel Yamaha laat liggen door alleen maar te focussen op die saaie peperdure workstations van ze.
 
FS1X met polyAt en ribbon controls op iedere toets voor mpe.

De Waldorf Quantum komt in de buurt. De MK2 nog meer....

Wil je echt alleen de FMx dan is de modx en montage..Tja liever niet ...

Yamaha is ook eigenlijk een merk met weinig mojo, veel te serieus.
Mijn TX816 lijkt wel een een of ander natuurkundig experiment.

Sinds Dave Rossum een through zero fm analoge vco heeft gemaakt is het wachten op een 4 op analoge FM synth.
Nlc heeft al modules voor die chip waarmee je een OP voor eurorack kan bouwen.
 
Als je een dikke FM synth wil is een tweedehands MODX6 best te overwegen als je 'm voor 500-600 ofzo kunt krijgen.
Het AWM2 gedeelte kun je in feite volledig negeren en gewoon op FM-X richten.
Optimaal is het natuurlijk niet...
 
ja het gaat denk ik dan meer om de directe toegang met alle knoppen op het paneel.

De meest directe FM synth is de MegaFM met alle features op het frontpaneel.

Een FM-X beest met die filosofie is wat wij willen
 
Ik heb op m'n oude MODX8 een aantal FM patches gemaakt from scratch en op zich ging dat vrij aardig.
Maar "menu diven" ontkom je niet aan inderdaad. Een aantal basis functies (waaronder operator volume) kun je wel met faders en encoders bedienen. Verder zijn er hele uitgebreide modulatie mogelijkheden met o.m. de Super Knob. En een uitgebreide FX sectie heb je er dan ook bij.
Eigenlijk vond ik de leukste functie de Smart Morph, daar kun je echt mee freaken.
 
We hoeven van Yamaha niet veel nieuws te verwachten in de toekomst dat interessant is. Tenminste niet hier in Europa, Noord-Amerika en waarschijnlijk ook niet in het thuisland van de fabrikant zelf. Laatst had ik het hier over Roland en hun plannen, lees je het meest recente verslag van Yamaha dan zie je ook dat de aandacht meer komt te liggen op de emerging markets. Producten die goed verkopen in China, India of Indonesië. In het verslag gaat ook veel over mid-range tot high-end digital pianos en portable keyboards (beetje onduidelijk of ze daarmee bv. een Montage op één hoop gooien met een Genos en hun lijn van goedkopere home-keyboards), ik denk dat dit wel een blijvertje is. In de westerse markten met klanten die steeds ouder worden mag je verwachten dat dit soort producten wel blijven verkopen.

De grote fabrikanten zullen zich dus vooral gaan richten op dingen die in de opkomende markten goed verkopen, op een wat lager prijsniveau zodat het is op te brengen voor de middenklasse in die landen. En duurdere, wat saaiere dingen die hier in het westen goed verkopen aan de oudjes. Voor nieuwe, innovatieve producten moeten we het in de toekomst nog meer dan nu het hebben van de kleinere fabrikanten die durven om dat op de markt te zetten.
 
Zal de Yamaha Seqtrak het merk wat mojo inblazen?

De producten met Trek, Trak en Track in de naam vliegen ons inmiddels om de oren.
 
Back
Top