Yamaha DX200 love & video

Harry Turtle

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2009
Berichten
769
Locatie
Pernis
Ha beste wensen allemaal!
Ik heb mijn eerste video van 2021 geupload en die gaat over m'n geliefde DX200. Het is een soort love spread geworden ipv een in depth boring synth tutorial.
Ik heb zowel de Digitone als de DX maar blijf beide gebruiken...
Benieuwd wie hem allemaal nog hebben! Ik zag ze dit jaar redelijk vaak voorbij komen in de verkoop.. Zonde.. doe het niet!! :P
Die van mij heb ik destijds bij @smackos gered van een langzame dood tussen al het klassieke FM zwaargewichten geweld.
Het blijft toch een toffe bak ondanks al die whacke kut effects waarvan er 2 eigenlijk best wel goed zijn... Is het een soort guilty pleasure?
Eigenlijk hebben ze bij Elektron de basis toch goed afgekeken.

 
Mooi filmpje. Goed gemaakt en verfrissend. Soms wil je natuurlijk nog meer geluiden horen, maar daarvan staan er idd al vele op het internet.

Zelf heb ik nog de dx200, met originele doos en alles er bij. Ik moet alleen nog een keer de data knop vervangen (heb ik al wel heel lang liggen :)).

Ik blijf het een inspirerende synth vinden met zijn eigen geluid en (ge)makken.
 
Tof filmpje! :okdan: Ik heb mijne net te koop gezet hier op het SF maar twijfel enorm :stupidIk heb (te) veel Yamaha FM bakken. Misschien houd ik hem toch :D Over mijn TG-77 twijfel ik ook nog steeds. Supergave bak maar ik gebruik hem te weinig op dit moment.Vanavond toch maar even een track maken met louter FM bakken om te zien wat ik ga doen.
 
ja gaaf TG77 maar een programmers bak... dx200 is altijd fun. beetje gimmick soms maar als je er de juiste dingen in gooit is het vaak weer een surprise... paar leuke sweetspots. genoeg om m te houden. ik gebruik hem zelden poly maar ja dat kan hij eigenlijk ook best goed :D
 
Tof filmpje! :okdan: Ik heb mijne net te koop gezet hier op het SF maar twijfel enorm :stupidIk heb (te) veel Yamaha FM bakken. Misschien houd ik hem toch :D Over mijn TG-77 twijfel ik ook nog steeds. Supergave bak maar ik gebruik hem te weinig op dit moment.Vanavond toch maar even een track maken met louter FM bakken om te zien wat ik ga doen.
thankssss!
 
Ik heb de DX-200 wel regelmatig polyfoon gebruikt. Het is een complete DX-7 dus ook 16 stemmig. En ja idd...voor de TG-77 moet je echt even gaan zitten. Wel ongelofelijk veel mogelijkheden en hij klinkt echt waanzinnig. Zelfde als met de Roland JD-990 maar daar heb ik nu de hardware controller Kiwi Patch Editor voor gekocht. Echt een uitkomst. Dan kun je ook echt improviseren bij het maken van een track.
 
Leuk filmpje! Ik heb mijn DX200 destijds gewonnen bij een contest van een website, ik weet eerlijk gezegd niet precies welke. Eerste en enige keer dat ik eens iets gewonnen heb. Maar jarenlang veel plezier van gehad. In 2019 heb ik de bezem gehaald door mijn setup en alles wat ik niet veel gebruikte de deur uitgedaan, waaronder de DX200. Nog steeds geen spijt van. Ik gebruikte hem eigenlijk meer als drumcomputer dan als FM synth en aangezien ik minder met drumcomputers wilde werken moest deze ook het veld ruimen. Het FM gedeelte vond ik te beperkt om te editten op het apparaat zelf en de editor van Yamaha was niet best. Op het moment dat ik de beslissing had genomen om 'm weg te doen kwam PatchBase met een editor, maar toen had ik mijn keus al gemaakt. Toffe sounds in de DX, maar ik gebruikte hem teveel als preset bak.
 
Ik heb de DX-200 wel regelmatig polyfoon gebruikt. Het is een complete DX-7 dus ook 16 stemmig. En ja idd...voor de TG-77 moet je echt even gaan zitten. Wel ongelofelijk veel mogelijkheden en hij klinkt echt waanzinnig. Zelfde als met de Roland JD-990 maar daar heb ik nu de hardware controller Kiwi Patch Editor voor gekocht. Echt een uitkomst. Dan kun je ook echt improviseren bij het maken van een track.
gek ik heb een jd990!!! en een 800! maar ik wil van m'n 800 af. heb m helemaal gereviseerd. maar is er serieus nu een kiwi controller? die jd990 klinkt toch wel net effe een stuk strakker he dan de jd800.. die 800 is wat gruiziger en clipt vaker. de 990 is meer high end ofzo maar weet niet of ik hem meer karakter vind hebben. ja hij klinkt meer pro.. en die vintage expansion heb ik ook. ik begreep ook dat een soort ram card komt waar je je eigen waveforms op kan gooien.. iets in progress volgens mij..
 
Leuk filmpje! Ik heb mijn DX200 destijds gewonnen bij een contest van een website, ik weet eerlijk gezegd niet precies welke. Eerste en enige keer dat ik eens iets gewonnen heb. Maar jarenlang veel plezier van gehad. In 2019 heb ik de bezem gehaald door mijn setup en alles wat ik niet veel gebruikte de deur uitgedaan, waaronder de DX200. Nog steeds geen spijt van. Ik gebruikte hem eigenlijk meer als drumcomputer dan als FM synth en aangezien ik minder met drumcomputers wilde werken moest deze ook het veld ruimen. Het FM gedeelte vond ik te beperkt om te editten op het apparaat zelf en de editor van Yamaha was niet best. Op het moment dat ik de beslissing had genomen om 'm weg te doen kwam PatchBase met een editor, maar toen had ik mijn keus al gemaakt. Toffe sounds in de DX, maar ik gebruikte hem teveel als preset bak.
ja je moet het ook niet te complex maken op dat ding.. leuk voor gekke percussive loops en rare modded fm loopjes.. af en toe een basje.. het is wel erg geinig voor electro hoor
 
het issue is gewoon. die eerste 120 of wat dan ook kut presets... als ik die er uit kon trekken.. demotiverend
 
gek ik heb een jd990!!! en een 800! maar ik wil van m'n 800 af. heb m helemaal gereviseerd. maar is er serieus nu een kiwi controller? die jd990 klinkt toch wel net effe een stuk strakker he dan de jd800.. die 800 is wat gruiziger en clipt vaker. de 990 is meer high end ofzo maar weet niet of ik hem meer karakter vind hebben. ja hij klinkt meer pro.. en die vintage expansion heb ik ook. ik begreep ook dat een soort ram card komt waar je je eigen waveforms op kan gooien.. iets in progress volgens mij..
Ik heb de JD800 nooit gehad. Wou hem wel altijd....vooral het hands-on gevoel. Wel één gebruikt op 1 van mijn eerste EP's. Die Kiwi bestaat al een tijdje. Wist het ook niet tot ik er een heel goedkoop kon overnemen van iemand: KiwiTechnics Patch Editor
Ben gek op digitale/hybride synths maar vaak missen ze draaiknoppen/schuiven om te programmeren. Lang leve nu. Goede tijd wat synths.

Wbt die BCR...die heb ik ook maar vond ik geen succes. Vooral omdat het 4 pagina's zijn en geen feedback welke parameter je gebruikt. Die kiwi heeft dat wel.
 
Laatst gewijzigd:
De DX200 was mijn eerste synth dus had er wel iets speciaals mee. Een tijdje geleden verkocht aan een forumlid en wel 'n beetje spijt van. Maarja, geld enzo. Ik snapte weinig van de FM-synthese maar door aanklooien werd het altijd wel feest. De drums herken je natuurlijk direct uit duizenden. De handleiding is echt in popi-jopie taal trouwens.

Het is best een maf apparaat eigenlijk, zo'n FM-groovebox. Er is trouwens ook een analoge versie hè, de AN-200. Volgens mij vrij zeldzaam allemaal.
edit: vergeet ik nog te zeggen: cool filmpje; als ik m weer hoor, heb ik meteen heimwee.
 
Laatst gewijzigd:
Die AN kan mij niet bekoren. Wat een rare dunne goedkope sound.
Mee eens. Het was wel helemaal in, in die tijd. Denk aan al die (goa)trance verzamelaars. Alles wat maar een beetje kon sweepen werd als "303" gebruikt.
 
gek ik heb een jd990!!! en een 800! maar ik wil van m'n 800 af. heb m helemaal gereviseerd. maar is er serieus nu een kiwi controller? die jd990 klinkt toch wel net effe een stuk strakker he dan de jd800.. die 800 is wat gruiziger en clipt vaker. de 990 is meer high end ofzo maar weet niet of ik hem meer karakter vind hebben. ja hij klinkt meer pro.. en die vintage expansion heb ik ook. ik begreep ook dat een soort ram card komt waar je je eigen waveforms op kan gooien.. iets in progress volgens mij..
Over die waveforms op een kaart, het bedrijf Waverex is daarmee bezig, de vewachting is dat die kaart in het 1e of 2e kwartaal op de markt komt. Ik wacht zelf op een kaart voor de R8. Op facebook kun je dat volgens mij het beste in de gaten houden (Bei Facebook anmelden).
 
Nagenoeg zelfde sound als de AN1x. Dat vind ik persoonlijk wel een van de mooiere VA’s gemaakt. Dat kun je dus ook uit de AN200 halen.
nou idd die klinkt best wel romig voor een va! net ff wat demo's gecheckt.. ik had ooit een nord rack 2.. dat was een kille bak vergeleken bij deze sound
 
Back
Top