Is de supersaw fout?

Toch schrik ik er voor terug als die sound in een productie zit. Ik haak dan eigenlijk direct af zodra ik die sound hoor.
Heeft dat met kortzichtigheid te maken? Ik vind het gewoon niet mooi.

Zoals je eerder in dit topic beschreef wat jij een supersaw vindt (een soort layer van sounds) en wat een supersaw eigenlijk is, vraag ik me af of je afkeer hebt van de supersaw of van slecht geproduceerde mainstream meuk.

Ik heb nog een luistertip voor je; het album Evolver van Giuseppe Ottaviani. Hij maakt veel gebruik van de JP-8000 supersaw en ik vind zijn nummers over het algemeen erg fijn en sowieso goed geproduceerd.
 
Zijn new kids tokkies? Ik ken de term ook niet.
je mist een heleboel als je lekker alles en iedereen in vakjes duwt...
ik heb een hele fijne slimme onverzorgde lelijke vriend die geweldig is met oude apple gear. Als je m ziet zou je t hem niet aangeven. Bovendien ook nog heel gevoelig en sympathiek, genereus en vrijwillig hulp aanbiedend.
zelfs al luisterde hij naar j bieber en had ie aandelen van de duivel, was ie nog mijn vriend.
—start zijn jp8080 op—-:engel:


;)

ff serieus. Ik ga vandaag eens wat supersaws luisteren om te begrijpen wat je bedoelt.
 
Laatst gewijzigd:
Ja ben ik wel met je eens, gaat wel een beetje ver ja. Ik ben er inmiddels achter dat de supersaw niet (alleen) voor tokkies is.
Maar ik ben wel openminded hoor.

Toch schrik ik er voor terug als die sound in een productie zit. Ik haak dan eigenlijk direct af zodra ik die sound hoor.
Heeft dat met kortzichtigheid te maken? Ik vind het gewoon niet mooi.

De reden dat ik deze topic maakte is omdat ik vroeger precies hetzelfde over disco dacht wat wel een muziek genre is.
Alles wat met disco te maken had vond ik plastic, nep en voor schoolmeisjes.

Daar ben ik nu compleet anders over gaan denken maar zal dat ook met de supersaw gaan gebeuren?
Ik vrees van niet maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Nou ik ben er zeker van als je hard je best doet dat je wel een leuke tarck kan maken waar een super saw in zit.
Ben trouwens ook niet zo van de Disco, maar tuurlijk zijn er ook in DIsco coole dingen gemaakt.
 
supersaw is meer voor de Sjonnies en Anita's die verplicht in het wit moeten om naar een veel te duur feestje te mogen.... :D
tokkie muziekgenre is onbetwist de smartlap... peukie in de bakkus, bier in de hand en een frikadelletje in het frituur ;)
 
Dat je het niet mooi vindt is niet kortzichtig, dat je mensen die het wel mooi vinden gelijk tokkies noemt, dat is kortzichtig ;)

Je kan toch niet ontkennen dat je de supersaw veel op kermissen hoort en je kan ook niet ontkennen dat er op de kermis veel tokkie achtige types komen. Dan is de associatie snel gemaakt. Ik vind dat ik juist openminded ben dat ik het ter discussie stel en het zou juist kortzichtig zijn als ik met vooroordelen rond blijf lopen.

Bovendien is een forum ervoor om zaken te bespreken en dit gaat gewoon over klankbeleving.
 
< mening alert > Ik heb echt n afkeer van die boze-bijen-sound van platte tranceproducties. Je zit idd zo snel in de kermishouse. Vond het in de eerste dagen van de gabber nog wel leuk, maar verder is het voor mij een afknapper. Of ik ken te weinig muziek.

MAAR: misschien wél leuk om het eens om te buigen en die sound eens op andere manieren te gebruiken. Kan een leuke uitdaging zijn: "maak een productie met een saw maar blijf uit de tokkie-zone" ? Misschien ontdekken we wel een nieuw genre en kunnen alle Juno's etc. weer een decennium mee?
 
Je kan toch niet ontkennen dat je de supersaw veel op kermissen hoort en je kan ook niet ontkennen dat er op de kermis veel tokkie achtige types komen. Dan is de associatie snel gemaakt. Ik vind dat ik juist openminded ben dat ik het ter discussie stel en het zou juist kortzichtig zijn als ik met vooroordelen rond blijf lopen.

Bovendien is een forum ervoor om zaken te bespreken en dit gaat gewoon over klankbeleving.

Heb je allemaal helemaal gelijk in, maar de generalisatie vond ik er wat te dik op liggen, daarbij ook nog eens op het kleinerende af. Het kwam wat ‘uit de hoogte over’. Maargoed, laten we van een mug geen olifant maken en kijken wat voor meer moois er nog gedaan kan worden met de supersaw :D
 
Supersaw Lumpensah

Maar ik zou best een 8080 willen hebben hoor. Volgens mij kun je daar prima dingen mee doen.
 
Ik moet mijn JP8000 maar eens oplappen, staat al jaren op zijn kant in het stookhok.. :D

 
De reden dat ik deze topic maakte is omdat ik vroeger precies hetzelfde over disco dacht wat wel een muziek genre is.
Alles wat met disco te maken had vond ik plastic, nep en voor schoolmeisjes.

Daar ben ik nu compleet anders over gaan denken maar zal dat ook met de supersaw gaan gebeuren?
Ik vrees van niet maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Vroeger kreeg je alleen de meest kazige disco door je strot geschoven (Boney M, Spargo, etc) en hoorde je de echte goede shit zoals Bohannon natuurlijk helemaal nergens. Na verloop van tijd draait niemand die gare oude commerciële rotzooi niet meer terwijl platen die een beetje onderbelicht waren steeds vaker gedraaid worden. Nog los van het feit dat je zelf nu alle goede dingen kunt opsporen via YouTube Discogs etcetera. Ik bedoel voor mijn stiefdochter zijn de jaren '80 het walhalla van toen er nog goede muziek gemaakt werd, terwijl ik me nog kan herinneren dat Boys van Sabrina en Sailing Home van Piet Veerman maanden op één stonden en Rick Ashley on-ironisch gedraaid werd.

Het meest ontnuchterende is naar een of andere scouting vlooienmarkt te gaan en dan door ongefilterde bakken met platen heen te gaan met jaren '70 en '80 muziek. De tergend slechte ellende die de meeste mensen toen kochten kun je je nu nauwelijks voorstellen. Des te mooier als je dan toch nog een Sheila E of Throbbing Gristle er tussen uit grist!

Zo zie ik me ook voor me dat je binnenkort uiteindelijk een stuk of 50 echt totaal niet kazige supersaw platen overhoudt die de tand des tijds kunnen doorstaan.
 
Ik moet mijn JP8000 maar eens oplappen, staat al jaren op zijn kant in het stookhok.. :D



Tokkie! :D

Maar serieus.. heb een SH201 en een V-Synth. Beiden aangeschaft omdat ze de supersaw doen. Ik zie het puur als een polyfonische Unison en bekijk het vanuit een heel andere en meer technische invalshoek. De Polyfonische Unison zoals op mijn Jupiter 6.. maar dan met 7 stemmen per toets. Het feit dat er maar 1 filter per stem werd gebruikt scheelde veel rekenkracht. Tegenwoordig zijn deze limieten natuurlijk niet zo aanwezig als in de begindagen van de Virtueel analoge synths.

Ik kan (gelukkig) gewetenloos, en schaamteloos praten over de supersaw. :) In mijn hoofd zit het in het hokje golfvormen maar inderdaad, de overdreven detune ervaar ik als vals en het schijnt dat er muziek is gemaakt met deze settings.
Toevallig heb ik laatst voor iemand mijn SH201 opgenomen om de mate van ontstemming te demonstreren. Heb em weer even geupload hieronder. https://www.synthforum.nl/forum/synt...w-roland-sh201
Het schijnt dus dat de nieuwere Roland 'System 1' supersaw minder ver ontstemt dan die in de JP8000 en SH201 dus. Wat erna komt had ik snel ff gemaakt (don't mind the mistakes op de (un)mutes). En vooral om te demonstreren hoe ik em het liefst hoor. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik kan me nog wel een tijd herinneren hier dat als je zo je topic begon het gelijk dicht ging. Met je deze topic, wie is hier nou de Tokkie? :bekdicht:
 
Back
Top