Bouw uw eigen 1176 compressor

Ik geloof datik dit ook een errug interrsant project vind!
Ik wil hem wel eens een keertje bij je komen beluisteren en ik denk dat ik dan ook weer is een keer met de soldeerboit aan de slag ga }:|
 
Radiance, wauw, fantastisch! I ga ook zo een kloon bouwen, ook stereo. Hoe is dat uiteindelijk meegevallen, stereo bedoel ik dan. Hoe heb je dat gedaan?
 
Origineel geplaatst door Fat Jupiter
..... Hoe is dat uiteindelijk meegevallen, stereo bedoel ik dan. Hoe heb je dat gedaan?

Twee 1176's in een behuizing met een stereo interconnect kabeltje ertussen.
Lees deze thread van het begin nog eens door... Alles wat je moet weten voor een stereo kloon is hier al besproken namelijk.
Download HIER de Urei 1176 manual.
Let wel, het is een pdf van 6,7 mb... In de manual staat beschreven hoe je twee 1176's aan elkaar linkt en hoe hoe je hem moet instellen als je hem stereo gaat gebruiken.

Ik heb gisteren de twee 1176 klonen aan elkaar gelinked met de stereo interconnect en het werkt wederom zonder brom of overmatige ruisproblemen. Wel moet je de input en output van elke 1176 apart instellen. Hiervoor wil ik een 12 standen draaischakelaar gaan gebruiken. Als je goed kijkt zie je dat ik er al een gebruikt heb.
 

Attachments

  • 1176stereo.jpg
    1176stereo.jpg
    94,8 KB · Bekeken: 66
wij zijn ook al begonnen aan het project (naast de vele andere projecten)

het leuke is dat universal audio alles opnieuw uitbrengt zoals het ooit orgineel is gemaakt
ik heb al foto's van het orgineel gezien van binnen uit en ja precies zoals jaren geleden worden ze weer geproduceerd identiek

http://www.uaudio.com/products/analog/index.html
 

Attachments

  • afbeelding 039.jpg
    afbeelding 039.jpg
    47,8 KB · Bekeken: 63
de term 'british mode' komt toch van deze urei's? "alle knoppen tegelijk!", of zit ik mis?
Kan dat met deze zelfbouw ook?
 
De stereoversie is toch gewoon een 1178?
Of is die weer anders dan jouw gemodde versie?

En die regelpots voor de outputs kun je evt aan de achterkant monteren.

Vind wel dat je de buitenkant een mooie vintage look moet geven hoor.
Houten zijkantjes enzow. ;)
 
Origineel geplaatst door radiance
Houten zijkantjes vind ik meer iets voor vintage synths of voor audiofiele HiFI apparatuur ;)

De 1178 schijnt toch een beetje anders te klinken dan de 1176 maar het fijne weet ik hier niet van.

De 78 is in principe gewoon een stereo 1176 Rev H. Als ik me niet vergis. Het probleem is alleen dat je em niet meer echt als dual mono kan gebruiken omdat hij alle knoppen maar een keer heeft. Hij heeft wel een knop voor stereo- of mono-mode maar dan zit je met twee compressors die je alleen met dezelfde instellingen kan gebruiken.

Vintage studio spul moet je inderdaad niet met houten zijkantjes doen maar gewoon in hele grote metaalkleurige 19" kasten met dikke metalen beugels ervoor als als handvatten en grote bakelieten knoppen erop.

Ik begin waarschijnlijk over een tijdje ook aan een paar compressors maar eerst moet ik m'n Yamaha PM1000 mengpaneel uit elkaar zagen in 4 dozen met 4 microfoonvoorversterkers.
 
Van de Universal Audio website.......

1176 in Stereo (Old)

So who remembers the 1178? The UREI 1178 was a product that essentially took two 1176s and made them into a stereo unit. What a great idea! Why was it a great idea? Well, in case you’ve never run a pair of 1176s in stereo, 1176s are famously funky when it comes to stereo operation. An external stereo adapter (the 1176-SA) is needed if you want your 1176’s attack and release to track together. The pair of 1176s have to be connected and unconnected on the rear of the units with the dedicated 1176-SA RCA connections, which means that switching your units between mono and stereo is done behind your rack. The 1176-SA runs on 9v battery, and therefore causes your meter calibration to drift as the battery loses energy.


1176-SA Yesterday 1176-SA Today
While a stereo capable 1176 is a fantastic idea, the 1178 had some shortcomings. The 1178 came out about the same time as the “Revision H” era of the 1176. This is the generation when the 1176 went back to a silver faceplate. Unfortunately this era did not see the Class A circuitry of its ancestors, and the input transformer had been replaced with a differential amplifier. These design changes apply to the 1178 as well.

Also, the 1178 has only one set of attack and release controls and only one ratio select. The unit has a STEREO / MONO switch, and therefore can operate in dual mono, but without independent controls for attack, release and ratio, you’re really only de-coupling the attack and release. The 1178 is really only practical as a stereo unit...

--Will Shanks
 
Origineel geplaatst door 4-Tek

Ik begin waarschijnlijk over een tijdje ook aan een paar compressors maar eerst moet ik m'n Yamaha PM1000 mengpaneel uit elkaar zagen in 4 dozen met 4 microfoonvoorversterkers.

Waar heb je die tafel kunnen scoren? Zijn naar't schijnt zalige preamps en eq's? Als ik ooit de kans krijg wil ik wel zo'n PM2000 :D
 
Origineel geplaatst door radiance
PM1000 is idd een topper.
Hou je na het zagen niet nog wat in en output transformers over??:{ :P

Input trafo's zat... volgens mij hou ik er 5 over. Het enige jammere is dat er niet genoeg output trafo's inzitten. Het apparaat heeft precies 15 uitgangen (drie per subgroep, twee main outs en 1 koptelefoon geloof ik) en ik heb voor ieder kanaal een trafo nodig. Ik heb d'r dus net een te weinig.

Ik heb de tafel voor 150 euro bij iemand in noord-oost groningen opgehaald. Als het goed is zit hij ook op het forum. Ik wist dat het een leuke tafel was maar niet dat ie ZO goed klonk. Hij is alleen niet zo bruikbaar zonder direct outs en met maar 4 subgroepen dus vandaar dat ik hem aan het ombouwen ben.

Maar ik dreig hier Radiance zn thread te kapen. Dus terug naar de 1176's. Tegen de tijd dat ik fotos heb maak ik mn eigen thread.
 
Origineel geplaatst door radiance
No Prob. Voor 2 input tranny's is ie van jou :) :) :) ;) ;) ;)

Ik ben altijd in voor een leuke ruil maar ik ben iets hebberiger dan dat :D
 
Heb het frontpaneel van de 1176 ook door Schaeffer laten doen. Kost wat, maar dan heb je ook wat waar je elke dag met plezier tegenaan kijkt...
Zoals gebruikelijk duurt het afwerken het langst maar binnenkort is ie dan toch echt hellemaal klaar.
Hier alvast een plaatje van het frontpanel.... meetje vage foto maar toch.
 

Attachments

  • schaeffer1176.jpg
    schaeffer1176.jpg
    100,3 KB · Bekeken: 64
Back
Top