Kopen van software is kapitaalvernietiging

jojo

Yo Yo get Funky!
Lid sinds
23 april 2003
Berichten
66
Hallo,

Ik ben geruime tijd bezig met het in elkaar zetten van mijn ideale set. In de zoektocht kijk ik zowel naar soft als hardware. Heb ooit een aantal jaar geleden Logic voor de pc gekocht….. logic werd overgenomen door Apple. Over gestapt naar Cubase SX 1.0 ( was een leuke aanbieding maar ja, daar moest wel voor betaald worden) we zijn inmiddels bij 3.0. Na de introductie van 2.0 ben ik afgehaakt. Ja lekker, ik blijf upgraden voor een hoop geld. ( dan heb ik het nog geeneens over al die softsynths)

Er blijven met grote snelheid nieuwe software versies uit komen, waardoor je moet upgraden
( tegen aanzienlijke kosten) Hierdoor zijn de oude releases niets meer waard.

Dus, het verkopen van oude licenties…. Forget it of tegen zeeeer lagen prijzen. Als ik dit vergelijk met hardware, wanneer ik iets weer verkoop krijg ik er in ieder geval er geld voor terug, wat ik vervolgens in wat anders kan stoppen.

Mijn stelling (als je net als ik niet je boterham er mee verdient):

Het kopen van software is pure kapitaal vernietiging.

Hoe kijken jullie hier tegen aan, ik heb het idee dat menigeen ´gekraakte´ software afkeurt, maar hoe ga je met deze waarde vermindering om ( of hebben jullie allemaal enorme budgetten ) Of sla ik de plank mis mbt de waarde van tweede hands software?

JoJo
 
Als je continu alle niet gratis updates of versies aanschaft en er geen geld mee verdient, dan is 't een dure hobby..

Persoonlijk zou ik op een gegeven moment het doen met wat ik heb.

Zeker qua software gaat 't te snel om voor een gemiddelde home-user alles nieuw te houden.


Tevredenheid is iets moois.. :D
 
Waarom 'moet' je upgraden?

Als er een nieuwe synthesizer uitkomt die meer kan dan hoef je die toch ook niet perse te kopen. Ik denk dat je met software best voor een redelijk budget een setup kunt hebben waar je een hele tijd mee vooruit kan.

Koop een nieuwe Voyager en verkoop hem weer omdat Moog een Memorymoog Voyager uitbrengt, enzovoort. Dan ben je ook veel geld kwijt. Dat moeten upgraden is iets wat je jezelf aanpraat denk ik dan meestal.
 
Wat ik niet snap is dat mensen het normaal vinden dat ze 'moeten' upgraden.
Je kan kiezen.

Qua softsynths sta ik dikwijls nog wel versteld hoe groot het gratis aanbod is en kwalitatief goed ook nog.
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat ik niet snap is dat mensen het normaal vinden dat ze 'moeten' upgraden.
Je kan kiezen.

Qua softsynths sta ik dikwijls nog wel versteld hoe groot het gratis aanbod is en kwalitatief goed ook nog.
Gadver, we denken hetzelfde...
 
Maar wat ik ook zonde vind is dat je dure software koopt en maar de helft of nog minder gebruikt. En dan vaak ook nog eens omdat de gebruiker er niet goed mee om kan gaan.
En dan toch een update scoren om bij te blijven. :mexico:
 
Tja maar eigenlijk heb je ook geen fuck nodig om muziek te kunnen maken, en inderdaad is er een hoop gratis te vinden. Ik ben wel eens voor de grap begonnen aan een track met alleen de standaard meegeleverde synth en ingebouwde effecten in Logic 4.5.

Kwam nog aardig ver.
 
En of het kapitaalvernietiging is!

Maar wat wil je, mensen zijn gek gemaakt door de marketing machine van Microsoft. (En andere software bedrijven, maar zij begonnen er mee). Je moet upgraden, als je niet het latest and greatest software pakket draait dan tel je niet mee. Terwijl, zoals menigeen hier terecht opmerkt, niemand zich afvraagt of die upgrades nou echt zin hebben.

Een vriend van me heeft ook zoiets, maar dan met 3d-software. Koopt zich werkelijk arm aan upgrades voor 3d studio max. Nu is 'ie weer aan het sparen voor de upgrade naar 7. En als ik 'm dan vraag wat er zo veel beter aan is? Geen idee, maar ja, het is de laatste versie, dus die moet wel beter zijn.

Probleem is dat die software bedrijven er gewend aan zijn geraakt dat ze veel geld kunnen vragen voor een upgrade. Maar waar in de eerste versie upgrades grote stappen gemaakt worden in functionaliteit is dat een aantal versies later, als het pakket volwassen is, niet meer het geval. Kijk maar naar Photoshop. Ik heb versie 7 op mijn mac (want OS X) maar upgraden naar de laatste versie vind ik te duur voor wat het meer biedt. En naar mate een software pakket volwassener wordt is dit probleem (voor de leverancier) groter. (Denk Windows, Office etc).

Nou heb ik makkelijk praten. Ik werk in een omgeving waar blind upgraden not done is, en mijn synthspulletjes zijn ook niet bepaald nieuw te noemen (en ook daar voel ik geen noodzaak tot upgraden).
 
Een beetje oude software op een moderne PC draait super stabiel en snel.
Door het upgraden loop je ook weer veel sneller tegen de grenzen van je PC aan...

Het grondig onder de knie hebben van 1 pakket vindt ik veel belangrijker dan de nieuwste update, alsof ik tijd en zin heb om weer een manual door te lezen :(

Als updaten geen noodzaak is, dan is het zonde van je geld.
 
Origineel geplaatst door winchester
En of het kapitaalvernietiging is!

Maar wat wil je, mensen zijn gek gemaakt door de marketing machine van Microsoft. (En andere software bedrijven, maar zij begonnen er mee). Je moet upgraden, als je niet het latest and greatest software pakket draait dan tel je niet mee. Terwijl, zoals menigeen hier terecht opmerkt, niemand zich afvraagt of die upgrades nou echt zin hebben.

Een vriend van me heeft ook zoiets, maar dan met 3d-software. Koopt zich werkelijk arm aan upgrades voor 3d studio max. Nu is 'ie weer aan het sparen voor de upgrade naar 7. En als ik 'm dan vraag wat er zo veel beter aan is? Geen idee, maar ja, het is de laatste versie, dus die moet wel beter zijn.

Probleem is dat die software bedrijven er gewend aan zijn geraakt dat ze veel geld kunnen vragen voor een upgrade. Maar waar in de eerste versie upgrades grote stappen gemaakt worden in functionaliteit is dat een aantal versies later, als het pakket volwassen is, niet meer het geval. Kijk maar naar Photoshop. Ik heb versie 7 op mijn mac (want OS X) maar upgraden naar de laatste versie vind ik te duur voor wat het meer biedt. En naar mate een software pakket volwassener wordt is dit probleem (voor de leverancier) groter. (Denk Windows, Office etc).

Nou heb ik makkelijk praten. Ik werk in een omgeving waar blind upgraden not done is, en mijn synthspulletjes zijn ook niet bepaald nieuw te noemen (en ook daar voel ik geen noodzaak tot upgraden).

Computer animatie evolueert enorm snel. Die upgrades zijn bv al gewoon nodig om mee in de bissunes te kunnen draaien. Omdat je anders geen knars kent van de nieuwe truukjes. En nieuwe plugins draaien bv niet met een oudere versie van 3dmax of Maya of zo.. etcetera
Met audio software ligt dit natuurlijk helemaal anders.. Een VST is een VST en die laad je in elk programma dat VST ondersteunt.

( je hebt wel een rijke vriend btw ;) )
 
Hmmm ja,

maar een goede animator (?) kan ook in ASCII nog een koele tekenfilm voor je in elkaar draaien.

Zelfde geldt voor muziek: muziek maak je ook met de beperkingen van je instrument. Beperkingen maken creatief!

(nostalgie-modus aan) Ik maakte mijn beste muziek ook op een 286 met een vier-tracker (en weer uit)

-diskonext

PS. als je een echt goede investering wil doen koop dan Max/MSP! Sequencer, synth, fx en mixer ineen! Als het niet doet wat je wil, kun je ervoor zorgen dat het doet wat je wil... En anders hebben anderen het wel voor je gedaan.
 
een 'synth' (dus hardware) is altijd 100% af en getest, het enige wat jij moet doen is de stekker in het stopcontact steken...
bij een softsynth is dat wel anders, totaal geen 100% garanties dat ie net zo werkt/klinkt als bij je 'buurman' die hem ook heeft. en dat je voor updates moet betalen is van den zotte nutuulk, het feit dat er updates uitkomen geeft gewoon aan dat het product wat je in de eerste instantie had gekocht dus nog niet af is... simpel...
 
Dit vindt ik dus onzin. Dat een 'synth' altijd 100% af is gewoon bullpoep. Ik denk aan een MPC4000, waldorf Q enz.
Er is genoeg hardware wat gewoon de markt wordt opgegooid en waarbij de gebruiker als beta-tester wordt gebruikt.
Of features die er uiteindelijk toch niet inkomen. En elke hardware heeft ook zijn updates nodig. Daarbij, als een softsynth werkt dan klinkt ie op alle pc`s hetzelfde. Ligt natuurlijk wel aan de installatie waarop je het afspeeld.
 
Origineel geplaatst door 100%
als een softsynth werkt dan klinkt ie op alle pc`s hetzelfde. Ligt natuurlijk wel aan de installatie waarop je het afspeeld.
en dat vind ik dus bullpoep...
wat te denken van de verschillen in geluidskaart, snelheid van de processor etc etc... maakt wel degelijk verschil...
 
Meestal wel. Laten we het op 98% houden. Er is nog geen hardware apparaat geweest waar in nog geen nieuw OS op heb gezet.
 
Dat een geluidskaart verschil uitmaakt weet ik ook, dat bedoel ik met installatie. Maar de snelheid van je processor heeft in feite geen invloed op de klank. Het is alleen hoe soepel loopt je programma, en met hoeveel polyfonie. Maar de algoritmes zijn op elke pc hetzelfde.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
een 'synth' (dus hardware) is altijd 100% af en getest, het enige wat jij moet doen is de stekker in het stopcontact steken...
bij een softsynth is dat wel anders, totaal geen 100% garanties dat ie net zo werkt/klinkt als bij je 'buurman' die hem ook heeft. en dat je voor updates moet betalen is van den zotte nutuulk, het feit dat er updates uitkomen geeft gewoon aan dat het product wat je in de eerste instantie had gekocht dus nog niet af is... simpel...

Was de charme van oude meuk nou niet dat ze allemaal een uniek klankkarakter hadden en geen een het zelfde klonk?
 
Nou het kopen software vind ik geen kapitaal vernietiging maar wat ik wel zeer flauw vind is dat er upgrade en updates gecombineerd worden. Voorbeeld:
Digidesign brengt Protools LE Upgrade 6.7 uit hier zitten een aantal nieuwe dingen in zoals de Beat Detective LE. Vind ik nog wel redelijk dat je hiervoor moet betalen omdat het een nieuwe optie is.
In de zelfde upgrade zitten ook een aantal bug fixes, deze fixes zijn niet los te krijgen terwijl het een onvolkomenheid in de software herstelt. Dat vind ik dus zeer vreemd.

"Mijn nieuwe auto slaat van het begin af aan altijd af bij de stoplichten, maar als ik een nieuwe airco laat inbouwen wordt het probleem met het afslaan ook gerepareerd Neem ik de airco niet dan blijft tie afslaan"
 
Laatst gewijzigd:
Op zich is het natuurlijk onzin, maar in sommige gevallen klopt het wel.

Zelf heb ik ongeveer 2 jaar met Cubase gewerkt. Een gekraakte versie welteverstaan. Na twee jaar was ik het helemaal beu en ben weer teruggegaan naar m'n roots; een tracker...

Ik ben blij dat ik via iemand een illegale versie van cubase heb kunnen gebruiken, anders was ik voor behoorlijk wat harde nederlandse guldens het schip in gegaan.

Verder is het natuurlijk onzin om alles constant up te graden. JE kunt nog perfect muziek maken op een ouwe atari die je voor een eurootje of 30 op de kop kunt tikken. geen probleem. Het ligt er maar net aan hoe "bij" je wilt blijven!

Qua softsynths is het helemaal makkelijk. Ga naar kvr-vst en download tig gratis Vst(i)'s en ga te keer. En zoals fuse ook al zei, een aantal van deze gratis 'synths' zijn kwalitatief erg goed.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top