Van hardware naar software

Origineel geplaatst door Alex Omega
Damn! dat klinkt goed! alleen Logic betekend wel dat ik een "Goudreinet" moet kopen :(

Hoe gaat dat bij bv Novation remote en het toekennen van functies?

Hoe weet je wat wat is met die templates?

Kijk, bij mijn hardware bakkie s is over nagedacht qua indeling, filter secties, oscilators, adsr ...dat soort
dingen zit allemaal bij elkaar. is dat ook zo bij die templates?

Je weet wat wat is door plastieken overlays die je over de toetsen kan leggen. Je hebt preset overlays met voorgedrukte tekst, en lege overlays die je dus zelf kan invullen.

Die indeling kan je natuurlijk niet bekomen, de knoppen staan uiteindelijk altijd op dezelfde manier...Het is aan jou om ze enigzins logisch te maken...
 
Even een oud draadje kicken, met alle gevaar van dien hier op SF ;).

Ik heb best wel een aantal leuke synths, maar allemaal digitaal (VA/FM). Nu willen we thuis wat gaan verbouwen en dat is voor mij het moment om nog eens na te denken over de studio.

Ik denk dat anno 2017 software een volwaardig alternatief is voor hardware VA's. Zeker qua klank. Overstappen naar veel meer in the box scheelt weer veel ruimte, kabels en qua benodigde inputs. Maar aan de andere kant vind ik de hands on van hardware VA's weer erg plezierig. Aan de andere kant kost het me ook weer (iets) meer tijd om muziek te gaan maken als ik tijd heb om alles aan te zetten etc. Ik merk dat ik er wel veel minder aan toe kom dan vroeger. Dat heeft vooral te maken met de gezinsuitbreiding :).

Als ik dan denk: ik ga gewoon verkopen en (grotendeels) in the box, dan slaat de twijfel toe. Wat zal ik verkopen...zo een AN1x of DX200 zijn toch wel erg fijne bakken, maar dat geldt ook voor andere synths...en dan kom ik vaak tot de conclusie dat het afscheid nemen toch wel erg lastig is, ook omdat ik met zorg mijn studiootje samengesteld heb.

Ik ben benieuwd wie dit herkent en wie wel of niet de overstap gemaakt heeft.
 
Die keuze die jij nu overweegt, heb ik 5 jaar geleden ook gehad.
Al mijn hardware verkocht.

Ongelooflijk veel spijt van nu.
Dus nu alles weer aan het terug kopen.
Hands on is gewoon veel leuker, op een scherm draaien aan knopjes is het voor mij persoonlijk niet.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik zou het lekker ergens neerzetten. Mis je het dan zet je het terug.
Mis je het na 2 jaar helemaal niet, weg doen.
 
Mja, twijfel HEEL soms ook wel eens..
Wat mij een beetje tegenhoud soms is dat als je dan een plugin synth of efx hebt die na verloop van tijd niet meer vernieuwd en/of ondersteund wordt en je pc/mac echt aan vervanging toe is (of je besturingssysteem..), dan heb je niks meer aan je software synth/-efx..
Om over pc-controllers etc. maar te zwijgen: op een gegeven moment wordt je verplicht om ook deze te vervangen omdat het niet meer compatible is..

Ok, als je echt een wizzkid bent maak je gewoon drivers, etc. maarre.. nee, ben ik niet :erm:
 
Ik heb straks ook nog wel de ruimte ervoor, maar vraagt iets andere inpassing. Ik ben ook zo bang dat ik spijt krijg. Wat wel zo is, is natuurlijk de AudioInterface. Deze zal op den duur ook vervangen moeten worden, omdat de drivers oud niet meer ondersteund worden.

Wat ik wel heb, is dat ik bij de VA's goed oplet dat ik praktische alle parameters vanaf de synth kan bedienen (DX200) is natuurlijk wel een soort van uitzondering, omdat niet alles vanaf de synth te bedienen is, maar het is gewoon een te vette bak :). Was wel ooit reden om min PLG-150AN te verkopen en een AN1x ervoor terug te kopen. Nooit spijt van gehad.
 
Paar jaar geleden besloten om mijn VA-synths te vervangen door iOS synths. Kan natuurlijk niet met analoge bakken. Waar ik desondanks ook wel een aantal van heb verkocht. Spijt daarvan? Mwah, niet echt. Behalve van een heel simpele wellicht, mijn eerste synth, een Korg Delta. Fraaie van die synth was zijn klank en zijn pookje waarmee je heel zangerig kunt spelen.

Grote monitoren heb ik overigens ook weg gedaan, Tannoy's. Moet nog wel nieuwe hebben. Zullen kleinere worden.

Wanneer je niet zo groot woont is het wel zo handig niet te grote spullen te hebben. Anders staat je woonkamer binnen de kortste keren vol met wel erg veel synths etc.
 
In 2009 alles verkocht, geen dag spijt van gehad. Overal waar ik kom waar een capabele online computer en geluidskaart staat kan ik binnen no time aan de slag met de exacte setup die ik thuis ook heb.
 
Ik denk dat het persoonlijk is wat werkt en wat niet, vooral ook wat je persoonlijke doel is. Heb je veel behoefte aan total-recall, dan kan software erg prettig zijn. Heb je al veel verstand van synthese en kan je snel en doeltreffend de sound maken die je wilt hebben... ook dan is software erg prettig, met name vanwege de eindeloze mogelijkheden en de nog veel gunstiger prijs.

Hardware is voor mij leerzaam. Ik heb basiskennis van synthese en weet presets wel aan te passen naar mijn smaak. Toch is het van de grond af opbouwen van een sound net ff andere koek. Ik ben ooit begonnen met Reason heb zwerftochten naar verschillende DAW's gehad, heb een Virus B en een JP8000 gehad en behoorlijk wat plugins.

De hardware bakken heb ik verkocht en daar heb ik toch wel spijt van. Hoewel ik blij ben met Maschine en de dikke interface die ik daar o.a. voor terug heb gekocht. Nu ik een paar jaar verder ben en zo ook wat bijgeleerd heb kom ik er achter dat ik toch de hardware bakken mis. Ik ben gestopt met tracks 'produceren' en ben steeds meer gaan jammen. Heb ook geen behoefte aan total recall dus.

Nu heb ik weer een hardware bak teruggekocht (BS2) en ben ik van plan nog wat eenvoudige synths (volca's, microbrute, system 1) terug te kopen. Het gaat een hybride setup worden. Ik heb al 2x axiom 49 staan waar ik 8 (soft)synths mee kan aansturen, een axiom 25, een maschine en een BCR2000. Daar komen nog wat hardware bakken bij. Ik dan dan alles aansturen wat ik wil. Routing doe ik in mn DAW, reverbs doe ik met plugs. Ook complexere geluiden die ik zelf niet kan maken, doe ik met plugins (presets).

De hands on controle van echte synths met de layout waarover is nagedacht en waarmee gewerkt moet worden met de beperkingen, verhogen wat mij betreft de feestvreugde aanzienlijk. Of het nou analoog, VA of plugin is, qua sound zal t mn reet roesten. Als t maar lekker klinkt.
 
qua sound zal t mn reet roesten. Als t maar lekker klinkt.
:D;):D
 
Enkel met software werken -of met een computer werken vereist discipline, je NIET af laten leiden. Het is een muli purpose apparaat, het is verleidelijk om:

- even te kijken op Youtube hoe je iets doet in je DAW...
Vervolgens:
- hmmm... even kijken of er een nieuwe versie is van die plugin?
- heb ik nog email?
- bank saldo checken
- is er nog een aanbieding bij Kruidvat?
- Hey kijk, tante Willeke heeft nieuwe foto's van haar nieuw hond geplaatst op Facebook..
etc. :)

In mijn geval hang ik veel op weblogs of synth websites als ik met m'n laptop muziek wil maken... Veel lezen en videos checken dus en weinig muziek maken...
Werken met hardware geeft wat meer rust.. je bent enkel met je synths bezig...

Ook kom je met software in een update cycle terecht - alles is afhankelijk van elkaar:
- je plugin doet het niet.. want je DAW doet moeilijk..
- DAW update is nodig omdat in je nieuwe computer OS iets niet meer wordt ondersteund..
- Geluidskaart heeft nog geen nieuwe drivers voor de laatste versie van het OS..
 
Enkel met software werken -of met een computer werken vereist discipline, je NIET af laten leiden. Het is een muli purpose apparaat, het is verleidelijk om:

- even te kijken op Youtube hoe je iets doet in je DAW...
Vervolgens:
- hmmm... even kijken of er een nieuwe versie is van die plugin?
- heb ik nog email?
- bank saldo checken
- is er nog een aanbieding bij Kruidvat?
- Hey kijk, tante Willeke heeft nieuwe foto's van haar nieuw hond geplaatst op Facebook..
etc. :)

.....

Heel makkelijk op te lossen door je DAW niet op internet aan te sluiten, of los te koppelen van internet als je met muziek bezig wil gaan. ;)
 
ik heb best veel hardware, maar ik doe praktisch alles met vst's in de praktijk. Zeker nu de integratie met een ableton push 2 controller bijna tot in perfectie is geregeld is het net alsof je op hardware werkt.

Ik zou niet anders meer willen om eerlijk te zijn.
 
Wat je vandaag de dag met software kan, dat is toch met hardware nauwelijks meer te evenaren? Ik zie soms dat mensen maar zo krampachtig aan bepaalde apparaten blijven hangen. Ja, een bass synth is nog steeds beter in hardware vorm. Maar bijvoorbeeld een hardware sampler in de studio... kom op, dan maak je het jezelf opzettelijk moeilijk. Er zijn hardware compressors die de software varianten wegblazen, maar die koop je niet voor €250, dan kan je beter een goede plugin hebben. Enz enz.
 
Ik zal niet snel afscheid nemen van m'n hardware maar bij mij begon de aantrekkingskracht van software toch ook wel te lonken. Ik heb m'n studio nu zo opgesteld dat ik hybride kan werken. Alle synths zitten aangesloten op de hardware sequencer, die tegelijkertijd gesynct kan worden en als midi interface kan dienen voor Ableton. Alle outputs zitten via de analoge mixer aangesloten op de geluidskaart en alle geluidskaart outputs zitten weer op de mixer. Zo kan ik software bij hardware gebruiken en andersom, met of zonder hardware of software processing. Eigenlijk zou ik een keer op zoek willen gaan naar een analoge mixer die ook als audio interface kan dienen, maar voorlopig werkt dit zo wel. En een nette controller is inderdaad ook wel handig.
 
ik heb best veel hardware, maar ik doe praktisch alles met vst's in de praktijk. Zeker nu de integratie met een ableton push 2 controller bijna tot in perfectie is geregeld is het net alsof je op hardware werkt.

Ik zou niet anders meer willen om eerlijk te zijn.

Ik blijf altijd het besef hebben dat het een controller is.
Ik heb niet het gevoel dat ik op een puur hardware ding zit te werken. Niet met push en niet met maschine en niet met een remote sl keyboard.

De reden dat ik met software werk is de flexibiliteit en de mogelijkheden tov hardware.
Als ik ruimte genoeg zou hebben zou ik veel meer hardware hebben.
Nou ja, veel meer... iig een modular, drumdoosjes en veel fx.

Ik moet zeggen dat ik de push2 alleen nog heb ivm de 64 geweldige pads om mee in te spelen. Zowel drums als melodie.
Voor de rest vind ik het echt makkelijker om het met de muis en keyboard te doen.
Ja het kan vanaf de push allemaal, maar waarom zou je in hemelsnaam blij zijn met een kleurendisplaytje van dat formaat ( hoe vet het er ook uitziet ) Als je een 24 inch pc scherm voor je neus hebt ?

Maar de illusie dat ik op pure hardware zit te werken kan het niet bewerkstelligen bij mij .
Sterker nog, ik word echt helemaal niet goed van die reclamebagger " je hebt geen monitor meer nodig' nee heb je ook niet, maar het gaat nog steeds veel makkelijker met....


Ach ik ben aan het zeiken misschien, ik ben ook een beetje aan het afknappen van electronische muziek in het algemeen.. alles wat ik voorbij hoor komen heb ik al 1000 keer gehoord.
Ik krijg ook steeds minder interesse in nieuwe apparatuur, en ik vind jammen met andere muzikanten veel leuker dan eenzaam achter mijn burootje zitten jammen
De hoofdreden dat ik het nog niet heb verkocht is omdat het uiteindelijk toch wel heel tof spul is om af en toe te gebruiken, en dat de kinderen er veel mee doen tegenwoordig..
Ja, ik ben afgeknapt. Op gearsnobbery, op de oppervlakkigheid van bijna alle nieuwe muziek die ik hoor, op de zoveelste remake van welke synth dan ook.... Op het geklaag over apparaten die alleen nog maar aangekondigd zijn, op fabrikanten die voortdurend dingen aanprijzen alsof je zonder dat ene apparaat nooit iets zult bereiken, maar als je hem koopt : dan maak je zaker de ene hit na de andere en roem en rijkdom liggen in het verschiet.
Ik kan geen synthsound meer horen ondertussen of het moet wel iets heel uitzonderlijks zijn dat er uit de speakers komt...


Sinds ik zelfstandig muziek maak is mijn luisterbeleving van muziek trouwens ook compleet verstoord. Hoe meer ik er van weet, hoe meer ik er mee bezig ben, hoe minder ik kan genieten van artiesten en muziek waar ik vroeger helemaal los op ging in mijn hoofd.

Dat vind ik nog het ergste, ik hoop dat er ooit nog een dag komt waarop ik weer kan genieten van Zappa, Herbie Hancock, miles davis, square pusher en amon tobin zoals ik dat vroeger kon.

Rant over !

fijne dag.
 
Ik blijf altijd het besef hebben dat het een controller is.
Ik heb niet het gevoel dat ik op een puur hardware ding zit te werken. Niet met push en niet met maschine en niet met een remote sl keyboard.

De reden dat ik met software werk is de flexibiliteit en de mogelijkheden tov hardware.
Als ik ruimte genoeg zou hebben zou ik veel meer hardware hebben.
Nou ja, veel meer... iig een modular, drumdoosjes en veel fx.

Ik moet zeggen dat ik de push2 alleen nog heb ivm de 64 geweldige pads om mee in te spelen. Zowel drums als melodie.
Voor de rest vind ik het echt makkelijker om het met de muis en keyboard te doen.
Ja het kan vanaf de push allemaal, maar waarom zou je in hemelsnaam blij zijn met een kleurendisplaytje van dat formaat ( hoe vet het er ook uitziet ) Als je een 24 inch pc scherm voor je neus hebt ?

Maar de illusie dat ik op pure hardware zit te werken kan het niet bewerkstelligen bij mij .
Sterker nog, ik word echt helemaal niet goed van die reclamebagger " je hebt geen monitor meer nodig' nee heb je ook niet, maar het gaat nog steeds veel makkelijker met....
Ik herken je verhaal volledig toen ik nog op de push 1 zat te werken, maar in push 2 zijn er zoveel kleine dingen net wat handiger dat ik zelf dat gevoel nu kwijt ben en het echt een volwaardige hardware oplossing vindt.

Zeker als je tweaked tijdens het maken van je project om alles op elkaar af te stellen vind ik het vele malen handiger dan op een pc scherm. Je kunt bloedsnel bijvoorbeeld een delay effect op een vst die je op track 2 hebt staan selecteren en vervolgens zie je alle grafische informatie van dat delay effect op je scherm en ben je het aan het aanpassen. Wil je daarna de synth aanpassen is het 1 druk op de knop. Even simpel een wav audioloop in realtime aanpassen, 1 druk op de knop op een push en je past het in realtime even aan.

Of stel je wilt automation toevoegen (bijvoorbeeld even de feedback van een delay open gooien in een pattern), dan is dat effect indrukken, automation knop indrukken en aan het knopje feedback draaien en klaar. Dit terwijl alles gewoon doorloopt. Dat is op een scherm veel omslachtiger te realiseren, daar moet je de midi track, dan de pattern, dan het effect, en dan de envelope editor starten om hetzelfde te bereiken. In zo'n voorbeeld is een push 2 controller echt vele malen handiger. En zo zijn er 10 tallen voorbeelden te vinden waar het handiger op een hardware controller gaat dan op het scherm.

Juist die supersnelle switch tussen alle elementen in je project op de push maakt het dat het vele malen sneller gaat dan op een pc scherm, immers de patterns zijn aan het spelen en in realtime wil je wat aanpassen. Stel dat je dat op het pc scherm doet, dan moet je eerst de track aanklikken met je muis, dan onderin selecteer je het instrument (via het boutje) om de editor open te krijgen, of je moet het effect aanklikken, etc.

Op de push is dit gewoon sneller. Overigens gebruik ik de pc er ook nog wel naast hoor, zeker voor het midi editten gebruik ik in principe gewoon het pc scherm, dat gaat nog altijd sneller dan op een push (waar dat wat omslachtiger is). Drum tracks doe ik uiteraard wel via de push via de step sequencer.

Ik denk dat ik iets van 90 procent op de push 2 doe en 10 procent nog op de pc.

Ik heb gisteren nog in een paar uur een nieuwe mashup van twee trance classics gemaakt op de push 2 (push - universal nation en ayla - singularity brainchild ii). Het gemak waarmee dit ging blijft gewoon indrukwekkend. Ik vind het vele malen fijner werken dan alleen op het scherm. Nou moet ik wel zeggen dat ik heel veel uur in het bedienen van de push 2 controller heb zitten, ik weet uit mijn hoofd praktisch elke knop (inclusief de shift alternatieven) uit mijn hoofd, waardoor het gewoon een intuitieve handeling is voor elke actie die ik wil.
 
Laatst gewijzigd:
Ik merk trouwens bij mij zelf dat ik nog steeds veel plezier beleef aan gewoon een synth aan doen, zonder de computer te moeten opstarten en lekker patches maken of gewoon een beetje pielen. Als ik eerlijk naar mij zelf ben, vind ik het "verzamelen" eigenlijk ook een deel van de hobby en inspireert mij de hardware ook nog steeds.

Overigens werk ik ook hybride. Effecten etc. dat doe ik allemaal in the box en ik gebruik ook venten, maar ik geniet ook nog van de hardware.
 
Ook even een antwoordje van mij :D in 2013 na lang twijfelen de ghost de deur uit gedaan in gestart met ITB mixen en vanaf dat moment nogal wat veranderingen doorgevoerd die ik niet van plan was ooit eigenlijk maar het heeft mij heel veel plezier op geleverd en weer doen muziek maken IPV de techneut uithangen.

Ik liet in de ghost tijd echt een track een jaar of langer staan omdat de track nog niet af was en ik niet de hele bende wou ompluggen op de patchbays want dat was nogal definitief. Toch maakte ik high res foto's van de mixer en notitie's van de patchpanels, fx chains, synth patches en andere bijzonder heden van de huidige track, die notitities en foto's heb ik eigenlijk vrijwel nooit gebruikt om een track terug te halen, wat een pokkewerk. Meestal uit frustratie dat ik niks met de studio deed, bestempelde ik de huidige track maar als klaar en ging ik een nieuwe maken die ook maar weer niet afkwam vanwege hetzelfde verhaal.


Stap 1, ghost vervangen voor een motu 424 96 kanalen setup, afmixen en outboard gear patchen kon ineens ITB met de hele studio aan de computer IPV aan de mixer met patchbays, hele verbetering, niet meer bezig met techniek maar gewoon muziek maken en aan meerdere tracks tegelijk werken, enige nadeel was nog de fx/dynamics outboard wat niet total recall was, in elk geval waren de chains wel total recall.

Stap 2 fx en dynamics vervangen voor vst's fx en dynamics, dikke verbetering, eigenlijk 100% totall recall met uitzondering van een paar synths die niet mee willen veranderen met program changes vanuit de DAW. Had nu al tig keer meer tracks gemaakt als in de afgelopen 5 jaar

Stap 3 hybride, niet alleen meer hardware synths, maar ook vst synths., lekker snel werken, ideeën uit werken op hardware synths en desnoods vervangen voor vst synths wat een verademing!

Stap 4, de laatste 4 tracks die ik heb gemaakt zijn grappig genoeg 100% ITB ondanks dat ik eigenlijk de beschikking heb over alle hardware die mij maar interessant lijkt (en betaalbaar ;) ) deze stap heb ik ook gezet omdat ik teveel in de studio zit ipv in de woonkamer (gezin he). Ik heb nu voor in de woonkamer een exact dezelfde bureau setup neergezet (maschine, push, novation keys, jbl monitoren met sonarworks room eq zodat ik dezelfde response heb als in de studio en het werkt nog ook )


Ik geef nog steeds erg veel om hardware, ik zal het nooit weg doen, althans dat zeg ik nu. Maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld de originele 909 (ik hoef hem maar te laden in ableton en alle inputs en levels zijn klaar) of de drumazon 909, pak ik dus echt wel de drumazon he! Lekker makkelijk en in de mix klinkt hij net zo lekker en niet geheel onbelangrijk, ik kan verder werken in de woonkamer. Ja ik kan de 909 bouncen in de studio op afzonderlijke tracks zodat ik er op een andere computer mee verder kan maar daar heb ik echt geen zin in, ik wil muziek maken. Dat heb ik de afgelopen jaren veel te weinig gedaan. Super mooi een dikke mixer met veel patchbays en alles aan alles knopen, heel flexibel. Maar eigenlijk ben je slachtoffer van de beperkingen.

Ik zit nog steeds graag achter een synth te knooien, dikke patch maken. Doe ik inspiratie mee op om wat nieuws te maken, vervolgens ga ik dat namaken in een vst synth en hoppa na een nacht bier drinken heb ik weer een blauwprint staan voor een nieuwe track.

Hardware geeft heel veel inspiratie, maar tegelijkertijd geeft het zoveel beperkingen dat je gewoon dik achterloopt. Als ik mijn progressie kijk van de afgelopen 4 jaar dan heb ik enorme stappen gemaakt.


Hier een leuke notitie van een track op de ghost in 2013 :D

909 voor de drums met drawmer op de drumbus om de boel kapot te compressen, snare heeft insert la audio om kapot te compressen, direct out van snare naar sidechain op kick om de kick weg te drukken wanneer snare erin komt. iets oversturen zit niet op deze buss anders drukt hij de boel weg. Clap zit ook nog elektro fab distortion met een la audio gate er achter op een insert. Ride oversturen op tafel met halve aux open naar mfc42 filter en distortion waar s3000 kick ook doorheen gaat om kick meer ranzigheid te geven.

s3000 is geladen met chris kick pack1, kicks lopen vanaf output 1 op de s3000 naar de ghost kanaal 7, hier op de insert zit eerst een compounder om de kicks iets meer body te geven, dan naar de mcf42 om te beuken, dan naar een compounder voor de gate om de boel dicht te gooien als er geen kick speelt. direct out van kanaal 7 naar kanaal 8 voor kick eq. Direct out van kick naar eq met laag en mid weg gefiltert om vervolgens met side chain de synth bus weg te drukken

virus 1 speelt de hoofd lead patch B120 ChrisTutut daarover een stereo mfc42 voor de distortion naar synthbus

virus 2 speelt patch B96 CHRIS Ride rideltje naar synthbus

virus 3 speelt patch B125 ChrissawMS scheurend geluid naar synthbus

virus 4 speelt patch a2 Chrismwiej woesj naar synthbus

virus 4 kopie speelt ook a2 chrismwiej in een andere toon synthbus

alesis ion 1 speelt user 039 udnsChris2wkgu basstoon

alesis ion 3 speelt user019 raggechris naar synthbus

alesis ion 4 speelt user 067 chris_bleep

jp8000 speelt U A:51 chris wobbymodw

Virus 1, en ion 3 naar aux 5&6 voor glitchbus

Vocals naar vocal bus,

Alle fx naar fx bus, high en low pass filter

micro modular met bitcrusher, daarachter kaosspad op glitchbus

compounder op synthbus zachtjes compressen dan naar dbx166xl voor eq sidechain vanaf kick

stereo compounder op vocal buss met gate key input van mpc om vocals te laten stotteren.

stereobus mixmaster
 
attachment.php


attachment.php


Toch mis ik het wel hoor een dikke mixer in de studio. Het is zo leeg he, was toch altijd wel een beetje het lievelingetje van m'n hokkie en daarnaast onderdeel van de hobby. Maar vergeleken met ITB is het een flink aantal stappen achteruit.
 
Als hobby muzikant heb ik jaren geleden ook eens alles verkocht met de ambitie alles in software te gaan doen. Sound wise kan het prima maar omdat het voor mij een hobby is en ik doordeweeks 5 dagen achter de computer doorbreng voor mijn werk was het resultaat dat ik dus helemaal niets meer met muziek deed.

Inmiddels heb ik weer best wat hardware staan en gebruik ik dit ook regelmatig. Nog steeds hobbymatig maar voor mijn persoonlijke situatie betekent alleen software niets meer doen.

Persoonlijk zal ik dus altijd een hybride setup houden.
 
Back
Top