Ook even een antwoordje van mij
in 2013 na lang twijfelen de ghost de deur uit gedaan in gestart met ITB mixen en vanaf dat moment nogal wat veranderingen doorgevoerd die ik niet van plan was ooit eigenlijk maar het heeft mij heel veel plezier op geleverd en weer doen muziek maken IPV de techneut uithangen.
Ik liet in de ghost tijd echt een track een jaar of langer staan omdat de track nog niet af was en ik niet de hele bende wou ompluggen op de patchbays want dat was nogal definitief. Toch maakte ik high res foto's van de mixer en notitie's van de patchpanels, fx chains, synth patches en andere bijzonder heden van de huidige track, die notitities en foto's heb ik eigenlijk vrijwel nooit gebruikt om een track terug te halen, wat een pokkewerk. Meestal uit frustratie dat ik niks met de studio deed, bestempelde ik de huidige track maar als klaar en ging ik een nieuwe maken die ook maar weer niet afkwam vanwege hetzelfde verhaal.
Stap 1, ghost vervangen voor een motu 424 96 kanalen setup, afmixen en outboard gear patchen kon ineens ITB met de hele studio aan de computer IPV aan de mixer met patchbays, hele verbetering, niet meer bezig met techniek maar gewoon muziek maken en aan meerdere tracks tegelijk werken, enige nadeel was nog de fx/dynamics outboard wat niet total recall was, in elk geval waren de chains wel total recall.
Stap 2 fx en dynamics vervangen voor vst's fx en dynamics, dikke verbetering, eigenlijk 100% totall recall met uitzondering van een paar synths die niet mee willen veranderen met program changes vanuit de DAW. Had nu al tig keer meer tracks gemaakt als in de afgelopen 5 jaar
Stap 3 hybride, niet alleen meer hardware synths, maar ook vst synths., lekker snel werken, ideeën uit werken op hardware synths en desnoods vervangen voor vst synths wat een verademing!
Stap 4, de laatste 4 tracks die ik heb gemaakt zijn grappig genoeg 100% ITB ondanks dat ik eigenlijk de beschikking heb over alle hardware die mij maar interessant lijkt (en betaalbaar
) deze stap heb ik ook gezet omdat ik teveel in de studio zit ipv in de woonkamer (gezin he). Ik heb nu voor in de woonkamer een exact dezelfde bureau setup neergezet (maschine, push, novation keys, jbl monitoren met sonarworks room eq zodat ik dezelfde response heb als in de studio en het werkt nog ook )
Ik geef nog steeds erg veel om hardware, ik zal het nooit weg doen, althans dat zeg ik nu. Maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld de originele 909 (ik hoef hem maar te laden in ableton en alle inputs en levels zijn klaar) of de drumazon 909, pak ik dus echt wel de drumazon he! Lekker makkelijk en in de mix klinkt hij net zo lekker en niet geheel onbelangrijk, ik kan verder werken in de woonkamer. Ja ik kan de 909 bouncen in de studio op afzonderlijke tracks zodat ik er op een andere computer mee verder kan maar daar heb ik echt geen zin in, ik wil muziek maken. Dat heb ik de afgelopen jaren veel te weinig gedaan. Super mooi een dikke mixer met veel patchbays en alles aan alles knopen, heel flexibel. Maar eigenlijk ben je slachtoffer van de beperkingen.
Ik zit nog steeds graag achter een synth te knooien, dikke patch maken. Doe ik inspiratie mee op om wat nieuws te maken, vervolgens ga ik dat namaken in een vst synth en hoppa na een nacht bier drinken heb ik weer een blauwprint staan voor een nieuwe track.
Hardware geeft heel veel inspiratie, maar tegelijkertijd geeft het zoveel beperkingen dat je gewoon dik achterloopt. Als ik mijn progressie kijk van de afgelopen 4 jaar dan heb ik enorme stappen gemaakt.
Hier een leuke notitie van een track op de ghost in 2013
909 voor de drums met drawmer op de drumbus om de boel kapot te compressen, snare heeft insert la audio om kapot te compressen, direct out van snare naar sidechain op kick om de kick weg te drukken wanneer snare erin komt. iets oversturen zit niet op deze buss anders drukt hij de boel weg. Clap zit ook nog elektro fab distortion met een la audio gate er achter op een insert. Ride oversturen op tafel met halve aux open naar mfc42 filter en distortion waar s3000 kick ook doorheen gaat om kick meer ranzigheid te geven.
s3000 is geladen met chris kick pack1, kicks lopen vanaf output 1 op de s3000 naar de ghost kanaal 7, hier op de insert zit eerst een compounder om de kicks iets meer body te geven, dan naar de mcf42 om te beuken, dan naar een compounder voor de gate om de boel dicht te gooien als er geen kick speelt. direct out van kanaal 7 naar kanaal 8 voor kick eq. Direct out van kick naar eq met laag en mid weg gefiltert om vervolgens met side chain de synth bus weg te drukken
virus 1 speelt de hoofd lead patch B120 ChrisTutut daarover een stereo mfc42 voor de distortion naar synthbus
virus 2 speelt patch B96 CHRIS Ride rideltje naar synthbus
virus 3 speelt patch B125 ChrissawMS scheurend geluid naar synthbus
virus 4 speelt patch a2 Chrismwiej woesj naar synthbus
virus 4 kopie speelt ook a2 chrismwiej in een andere toon synthbus
alesis ion 1 speelt user 039 udnsChris2wkgu basstoon
alesis ion 3 speelt user019 raggechris naar synthbus
alesis ion 4 speelt user 067 chris_bleep
jp8000 speelt U A:51 chris wobbymodw
Virus 1, en ion 3 naar aux 5&6 voor glitchbus
Vocals naar vocal bus,
Alle fx naar fx bus, high en low pass filter
micro modular met bitcrusher, daarachter kaosspad op glitchbus
compounder op synthbus zachtjes compressen dan naar dbx166xl voor eq sidechain vanaf kick
stereo compounder op vocal buss met gate key input van mpc om vocals te laten stotteren.
stereobus mixmaster