Van hardware naar software

Ik denk ook dat het heel persoonlijk is, ik heb periode's dat ik gewoon muziek wil maken en dan pak ik software. Als ik uitgescheten ben met inspiratie en er niks meer uit mijn vingers komt ga ik wat lopen knooien op hardware en voor ik het weet is de dag weer voorbij en kan ik dat later weer gebruiken in software.

In elk geval zou ik het niet weg doen het staat niet in de weg en daar heb ik ook geluk mee dat ik er hier een plekje voor kan gebruiken en zoals een ander ook al zei, mijn hobby is niet alleen muziek maken maar ook de hardware, het verzamelen, het uitpluizen van een synth die ik nog niet heb gehad. Eigenlijk is mijn hobby daar ook mee begonnen, dj apparatuur verzamelen waardoor ik uiteindelijk impuls tracker ontdekte in de dos periode.

Ik kan mij overigens best voorstellen dat jongens die er hun brood mee verdienen volledig zijn overgestapt op software om snel en efficiënt te werken.
 
Ik heb een hoop hardware gehad, weggedaan voor software en nu ben ik weer teruggegaan.
De term "you can neve have enough sounds (VSTIs)" ben ik het niet mee eens. Zoveel instrumenten weet je niet meer wat je moet. Uiteindelijk is het leren je instrumenten te gebruiken. Ze kunnen vaak meer dan je denkt. Juist dat, is enorm inspireren.

Blofeld kreeg ik geen kut uit, totdat ik er echt voor ging zitten. En dat is fantastisch :-).
 
Ik denk dat de meesten zowel hardware als software hebben. Maar tegenwoordig zijn veel hardware synths zo goed te integreren in een daw dat deze op dezelfde manier als plugins gebruikt kunnen worden, met total recall en zonder midi program changes.
 
Ik denk dat de meesten zowel hardware als software hebben. Maar tegenwoordig zijn veel hardware synths zo goed te integreren in een daw dat deze op dezelfde manier als plugins gebruikt kunnen worden, met total recall en zonder midi program changes.

klopt, het is bij mij zelfs zo erg dat ik alle hardware ook gewoon bedien via de push controller. Het komt nog maar zelden voor dat ik naar een hardware synth toeloop om daar daadwerkelijk op te spelen.
 
klopt, het is bij mij zelfs zo erg dat ik alle hardware ook gewoon bedien via de push controller. Het komt nog maar zelden voor dat ik naar een hardware synth toeloop om daar daadwerkelijk op te spelen.

Zo ver is het bij mij niet, m'n Virus en Moog staan binnen handbereik, maar ik heb ook de Push2 in het midden staan dus zou kunnen ja.
 
Mij interesseerd software niet. Als je comersieel bent moet je software. Als je amateur bent neem je hardware. Heel simpel eigenlijk. Tegenwoordig kan iedereen wel "de " perfecte track maken, voor mij is juist dat niet interresant . Dat doet iedereen al. Je bent de miljoenste met de perfecte track. Melig dus. Mijn spotify zit vol met onvolledige mafcezen die juist iets anders doen. Dat bereik je noet met software. Dat is klik en klaar . Leuk hoor... maar niets voor mij. Ik luister dat ook niet meer. Iedereen heeft zo zijn eigen wereldje waar in ke muziek maakt.

Alex omega die heb ik al een tijd niet meer gezien kan me nog herrineren dat hij een spetralisis wilde.
Zou hij geen muziek meer maken. Mss teveel opties maken je blind. of dat je iets wilt maken wat andere niet kunnen . Allemaal een illusie wat mij betreft.
 
Laatst gewijzigd:
Zo ver is het bij mij niet, m'n Virus en Moog staan binnen handbereik, maar ik heb ook de Push2 in het midden staan dus zou kunnen ja.

das wel handig als het binnen handbereik staat, dat heb ik niet, bij mij staan ze in een rack, ik heb ook de virus ti keys dus dat is niet handig om die voor je scherm te zetten (veels te groot). Maar als ik een virus rack zou hebben zou ik dat ook zo doen inderdaad.
 
Mij interesseerd software niet. Als je comersieel bent moet je software. Als je amateur bent neem je hardware. Heel simpel eigenlijk. Tegenwoordig kan iedereen wel "de " perfecte track maken, voor mij is juist dat niet interresant . Dat doet iedereen al. Je bent de miljoenste met de perfecte track. Melig dus. Mijn spotify zit vol met onvolledige mafcezen die juist iets anders doen. Dat bereik je noet met software. Dat is klik en klaar . Leuk hoor... maar niets voor mij. Ik luister dat ook niet meer. Iedereen heeft zo zijn eigen wereldje waar in ke muziek maakt.

Alex omega die heb ik al een tijd niet meer gezien kan me nog herrineren dat hij een spetralisis wilde.
Zou hij geen muziek meer maken. Mss teveel opties maken je blind. of dat je iets wilt maken wat andere niet kunnen . Allemaal een illusie wat mij betreft.

Ik kan me niet echt vinden in wat je daar zegt, eigenlijk helemaal niet. Met hardware ben je beperkt tot de functies van je hardware en de cash die je ervoor beschikbaar hebt, met software ben je alleen beperkt door je eigen kunde en fantasie. Alsof een hardware synth geen klik en klaar presets heeft by the way...?

Ik ben een hardware liefhebber, maar alleen als die hardware een meerwaarde heeft ten opzichte van software, en ik kan me steeds minder gevallen bedenken waarin dat zo is.
 
das wel handig als het binnen handbereik staat, dat heb ik niet, bij mij staan ze in een rack, ik heb ook de virus ti keys dus dat is niet handig om die voor je scherm te zetten (veels te groot). Maar als ik een virus rack zou hebben zou ik dat ook zo doen inderdaad.

Ik heb de Polar, lekker compact. Wel een klein keyboard, maar ik moet zeggen dat ik vooral de Push gebruik om te spelen...
 
Mij interesseerd software niet. Als je comersieel bent moet je software. Als je amateur bent neem je hardware. Heel simpel eigenlijk. Tegenwoordig kan iedereen wel "de " perfecte track maken, voor mij is juist dat niet interresant . Dat doet iedereen al. Je bent de miljoenste met de perfecte track. Melig dus. Mijn spotify zit vol met onvolledige mafcezen die juist iets anders doen. Dat bereik je noet met software. Dat is klik en klaar . Leuk hoor... maar niets voor mij. Ik luister dat ook niet meer. Iedereen heeft zo zijn eigen wereldje waar in ke muziek maakt.

Alex omega die heb ik al een tijd niet meer gezien kan me nog herrineren dat hij een spetralisis wilde.
Zou hij geen muziek meer maken. Mss teveel opties maken je blind. of dat je iets wilt maken wat andere niet kunnen . Allemaal een illusie wat mij betreft.

Niemand zal ontkennen dat het werken met een synthesizer gewoon lekker is. Draaien aan knoppen, improviseren, etc etc. Denk dat er wel meer mensen hier zijn te vinden die zich verbaasd hebben dat het alweer licht aan het worden was :D

Maar als je eerlijk bent zijn ook die hardware synthesizers voor een niet onaanzienlijk gedeelte computers, zij het met een andere interface dan PC's of tablets. Is niet zo maar een markt voor controllers ontstaan toch?

En dat met 'een klik op een knop' geldt echt ook voor hardare synths. Het domein daarvan is niet anders dan bij softsynths. Wanneer ik die gedachtengang door zo trekken zou je kunnen stellen dat alleen blazers en strijkers echte muzikanten zijn. Daar is echt zo dat oefening kunst baart.
 
De afgelopen twee jaar heb ik vrijwel alles met toetsen weggedaan, maar een groot deel daarvan heb ik inmiddels weer vervangen door modules. En mijn grote analoge mengtafel heb ik (verkocht en) verplaatst naar mengpanelen én audiointerfaces in een 19 inch rack. En toen had ik weer genoeg ruimte over om er nieuw (modern analoog) gear bij te kopen :D Mijn studio is simpelweg gezegd een mix van vintage modules (vanaf 1984), modern (analoog) gear, hedendaagse FX/synth software i.c.m. een (zeer) krachtige DAW computer. Helemaal "in the box" gaan is nooit een overweging van me geweest.
 
- even te kijken op Youtube hoe je iets doet in je DAW...
nee man, zelf doen !

Vervolgens:
- hmmm... even kijken of er een nieuwe versie is van die plugin?
Sync all, 60 RE's geupdate in 10 seconden
- heb ik nog email?
niemand mailt mij :D
- bank saldo checken
heeft geen nut 8o)
- is er nog een aanbieding bij Kruidvat?
vorige keer al groot ingeslagen, hoef niet te checken, dat doet de vriendin wel.
- Hey kijk, tante Willeke heeft nieuwe foto's van haar nieuw hond geplaatst op Facebook..
Die staat unfollowed, heb wel wat beters te doen.

Werken met hardware geeft wat meer rust.. je bent enkel met je synths bezig...
Voor mij eerder omgekeerd, door omslachtige synth/sampler menuutjes heenscrollen en achter je rack kabels ompluggen vind ik een berg omslachtigere dan lekker met je muis in je ergo stoel overal doorheen klikken.

Ook kom je met software in een update cycle terecht - alles is afhankelijk van elkaar:
- je plugin doet het niet.. want je DAW doet moeilijk..
Reason werkt altijd
- DAW update is nodig omdat in je nieuwe computer OS iets niet meer wordt ondersteund..
Ik moest mijn computer upgraden omdat mijn nieuwe versie DAW het os niet meer ondersteunde 8o)
- Geluidskaart heeft nog geen nieuwe drivers voor de laatste versie van het OS..
Waarom laatste versie os ??
 
- Hey kijk, tante Willeke heeft nieuwe foto's van haar nieuw hond geplaatst op Facebook..
etc.

Die staat unfollowed, heb wel wat beters te doen.

...
 

Attachments

  • 1485682.jpg
    1485682.jpg
    41,6 KB · Bekeken: 83
Met hardware werken is als een brief schrijven met een vulpen...
Met software werken is als een brief schrijven met een tekstverwerker...

:)
 
Met hardware werken is als een brief schrijven met een vulpen...
Met software werken is als een brief schrijven met een tekstverwerker...

:)
Maar uiteindelijk gaat het om de inhoud van de brief.
Waarmee ie geschreven is boeit geen ziel.
 
Back
Top