Kick?

Special K

Stamgast
Lid sinds
23 juni 2002
Berichten
441
Locatie
Hellevoetsluis
Ik loop al een tijdje te klooien om een beetje vette kick te krijgen, maar op 1 of andere manier wil dat niet lukken. Is dit een kwestie van goede samples, of zijn er wat truckjes die je moet uithalen met een sample?

Iemand advies?
 
Ik heb dat probleem ook gehad. Standaard samples op akai sample cd's klonken te mat vond ik. Nou eb ik eens als test een eq erop gezet uit mijn emu 1212m dsp kaart. Damn, gelijk een stuk strakker. Kan wel es helpen om rond de 120 hz iets te cutten omdat het dan minder wollig klinkt. Rond de 7k iets boosten, enfin, probeer maar es. Ook compressie kan ik je aanraden, ik denk dat anderen wel goede adviezen kunnen geven over instellingen.

Uiteraard is een goede sample het begin van je kick! Weinig ruis, eentje waarvan de envelope ook helemaal afloopt en natuurlijk een sample die bij je track past. Vaak klinkt een kick los niet lekker, maar past wel perfect onder die nieuwe dancesmash wat je aant brouwen bent.
 
Ja inderdaad die Akai samples cd's staan vol met kicks die een beetje verkeerd geknipt zijn of vol met ruis. Ik ga eens kijken wat ik kan doen met de samples die nog een beetje redelijk zijn...
 
Origineel geplaatst door Special K
Ja inderdaad die Akai samples cd's staan vol met kicks die een beetje verkeerd geknipt zijn of vol met ruis.

Nou, ook nie allemaal hoor! ;) Maar samples die op internet te vinden zijn, zijn vaak van slechte kwaliteit.

Ik heb laatst de tip gekregen van een van de heren van het voormalige creamteam, knip een kick uit een plaat waarvan je de kick lekker vindt. Zal niet makkelijk zijn omdat op veel tracks de geluiden van af het begin gelayered zijn en je een kick in z'n eentje nie snel zult aantreffen.

Laatste tip, probeer gelijk met de kick, zachtjes een snare of tick te programmeren. De hoge tonen van deze laatste kunnen net die lekkere attack geven.
 
ik heb ook niet jaren met dat probleem rond gelopen hoor, eq is my middle name:P

Toevallig probeerde ik een eq setting van de 1212 uit die ik net een dag had en die werkte meteen goed. vandaar....
 
al eens geprobeerd om zelf met een synth (of een stukkie software) een kick te maken? Heb je volledige controle over je kick en kun je er wat meer powerrrrr instoppen (afhankelijk van je programmeer kwaliteiten natuurlijk).
 
Origineel geplaatst door Ross
Vaak klinkt een kick los niet lekker, maar past wel perfect onder die nieuwe dancesmash wat je aant brouwen bent.

Ik denk eerder dat het andersom is :)

Je kunt ook twee of meer kicks layeren, dan zoek je er bv één met veel laag en één met een lekker hoog tikje en dan ga je een beetje met de EQ spelen, bv. bij die lage kick het hoog weghalen en bij die andere juist het laag weghalen en ze dan over elkaar heen plaatsen, beetje met volume spelen etc. Kun je in principe nieuwe kicks mee genereren.

Dit zou ik ook doen als ik een kick zou geript hebben uit een bestaande plaat, anders is het wel heel makkelijk en beetje gejat natuurlijk.

En idd, wat al gezegd is: een klein hoog tikje (hatje) of snaretje mee laten lopen op de kick kan al zorgen voor een aangenaam effect.

Verder kun je dit eens doornemen.
 
Als een sample gewoon niet goed is opgenomen, kun je daar met de beste equalizer nog niets aan veranderen. Je kunt de bas omhoogschroeven, maar als er geen bas in zit, heeft dat geen effect.. En zo zijn de meeste samples van internet.

Een goeie snaredrum er onder kan wel verschil maken..
 
Back
Top