In welke map bewaart Ableton z'n project files?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.078
Locatie
Apeldoorn
Misschien klinkt het gek maar ik kan nergens op het net of in de manual vinden waar Ableton je project bewaart als je een track opneemt, in welke map op je pc dus.
Ze vertellen wel hoe je je files kan saven en openen maar gvd nergens wordt het pad opgenoemd, ik zoek me helemaal suf.
In de preferences staat wel de map Documents/Ableton/LiveRecordings maar als ik daar in kijk dan zie ik allemaal temporary projects maar ik kom er niet achter waar m'n tracks met alle info staan?
 
als het een standaard installatie is:
  • \Users\[username]\Documents\Ableton\User Library
  • Dan staat het daar
Dat kun je overigens terugvinden en aanpassen in ableton in preferences - library - location of user library

Hou er rekening mee dat ableton verschil maakt tussen projects en live sets. Bijvoorbeeld als je veel samples gebruikt dan wil je dat deze in je project folder gekopieerd worden zodat je alles bij de hand hebt bij een backup of verplaatsing naar andere schijf. Dat doe je via de optie file -collect all and save
Maar goed, dit staat allemaal wel in de handleiding.
 
als het een standaard installatie is:
  • \Users\[username]\Documents\Ableton\User Library
  • Dan staat het daar
Dat kun je overigens terugvinden en aanpassen in ableton in preferences - library - location of user library

Hou er rekening mee dat ableton verschil maakt tussen projects en live sets. Bijvoorbeeld als je veel samples gebruikt dan wil je dat deze in je project folder gekopieerd worden zodat je alles bij de hand hebt bij een backup of verplaatsing naar andere schijf. Dat doe je via de optie file -collect all and save
Maar goed, dit staat allemaal wel in de handleiding.

Ja thanks zover.
Dit had ik al gevonden in de preferrences maar daar heb ik niets aan.
Als ik dan kijk bij Live recordings dan staan er allemaal temp-1 of temp-2 project enz bij maar geen namen zoals je je track hebt gesaved.
En zelfs dan twijfel ik want dan staat m'n contest track qua datum er helemaal niet tussen en die zoek ik.
Als ik zo'n temporary project open dan krijg ik 'm niet in Ableton geopend want er staan geen .als files in?

Wat ik wil is eigenlijk een track openen en wat sporen wissen bijv en dan saven maar wel zo dat dan m'n oude track nog steeds volledig intakt is.
Dus ik wil een kopie van m'n .als file plus de data die erbij hoort en die openen zodat de originele ongebruikt blijft maar dat ik delen van die track kan gebruiken voor wat anders.
 
Hey Willem, misschien heb je wat aan deze info:
  • je kunt een project saven op elke willekeurige plek, dus je kan zelf een directory aanmaken op je harde schijf en daar je project saven
  • wat ik zelf doe als ik een track maak, is op cruciale moment een backup maken. Je kan dan op de locatie die je eerder gekozen hebt gewoon "save as" doen en dan een nummertje achter de filename (de *.als) plakken. Het enige wat er dan gebeurt is dat er een nieuwe structuur wordt aangemaakt met daarin je wijzigen van het project. Alle content van het project blijft dan gewoon in tact, maw samples, freezes etc. blijven gewoon allemaal bestaan. NB deze workflow wordt niet helemaal aangeraden door Ableton zelf, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
  • Dan heb je nog een heel belangrijke workflow en dat is de Places folder structuur (linkerkant onder de categories). Je kan daar een fysieke folder aan toevoegen (via Add Folder, of gewoon een folder slepen vanuit de windows explorer). En nu komt het: je kan daar gewoon een hele track inslepen. Alles wat er in de track staat (dus alle vsts, automation etc) wordt daaraan toegevoegd. Dus als je een coole chain hebt gemaakt die je ook in andere projecten wilt gebruiken, dan kan je die naar bv een folder "my templates" slepen en die voortaan gebruiken voor elk ander project. Dat doe je dan gewoon weer dmv slepen vanuit die Places locatie.
  • Als laaste punt, je kan gewoon met de rechtermuis optie op een locatie in Places klikken en dan krijg je de optie Show in Explorer te zien. Dan opent de windows explorer op die fysieke locatie. Die optie werkt zowel in de root (Places) als in het detail view (waar Name boven staat). NB dat werkt niet voor de Categories folder (omdat dat onderdeel is van de code van Ableton zelf).
  • Als laatste is het misschien handig om te weten dat alles wat daar aan de linkerkant staat (dus zowel in Categories als Places) automatisch wordt toegevoegd aan de Ableton database. Het voordeel daarvan is dat alles doorzoekbaar wordt (zoekvenster boven Categories) en aan al die items kan je dan ook een categorie toekennen, zodat die aan je Collections wordt toegevoegd (boven Categories).
Mocht je er toch niet uitkomen, laat het even weten, dan leg ik het nog iets meer gedetailleerd uit.
 
Oh ja, nog een laatste tip. Als je de fysieke locatie wilt weten van een recent project dan doe je het volgende:
  1. zorg eerst dat je het Info Panel open hebt, dat is het panel links onderin de hoek (open via het menu View of door de keyboard shortcut ?)
  2. dan view het File menu en dan de optie Open Recent Set en dan hou je de muis boven het project dat je wilt weten. Zodra je dat doet verschijnt het hele fysieke pad in de Info panel.
 
Fifth Bot; dank je, ik heb alles gevonden wat ik zocht.
Ik had nooit tijdens het openen naar de infoview links beneden gekeken, als je het weet dan is het simpel.
Wat je vertelt over een extra map aanmaken en op die manier je opnames erin slepen is zeker handig, bedankt!

quifster; doordat Fifth Bot me vertelde dat je in info view het pad kan zien kwam ik m'n files weer tegen.
Ik had al zeker een jaar of twee terug op m'n externe schijf een map aangemaakt maar omdat ik nooit meer in de map kwam was ik het vergeten.
Op die manier kwam ik met jouw uitleg zoals het standaard geinstalleerd wordt niet bij m'n files, dat kon jij ook niet weten natuurlijk, sorry.
 
Back
Top