Unitor8 probleem

Gitaarwerk

Stamgast
Lid sinds
14 april 2002
Berichten
483
Locatie
Dordrecht
Hoi, Ik heb dus unitor8 binnengekregen, (de 1e versie)
maar er zit geen kabel bij, nu heb ik een female/female kabel gekocht (serieel) en nu ziet mijn computer het niet,
weet iemand hier of deze normale kabel goed is? en zo ja,
wat moet ik doen om hem wel aan de praat te krijegn?

ik krijg steeds een foutmelding in sounddiver (bijgeleverd)
MMSYSTEM003 "stuurprogramma niet geactiveert"
en bij de rest "midi port in use by another application" als ik probeer midi ins/outs toe te voegen!

dus.. weet iemand of deze kabel goed is (gewoon 1 op 1 kabeltje female/female) en zoniet, hoe moet ie wel zijn?

of hoe krijg ik dit apparaat anders aan de praat?

danku :)

sjit verkeerde forum >> move > midi zooi
 
Laatst gewijzigd:
ik heb net antwoord van emagic, ik heb dat ding gekocht en moe tnu nog weer een bij gaan kopen..
kan een rs232 kabel zelf gemaakt worden?
 
Hier een lijstje van checks:
-Kijk aan welke COM poort hij zit
-Kijk of je die COM poort in windows systeeminstellingen ziet
-Kijk of je de drivers voor die Unitor hebt geinstalleerd (op die COM poort) (d'r zijn net nieuwe drivers deze maand uitgekomen)
Trouwens die Unitor drivers installeren zul je waarschijnlijk met het handje moeten doen omdat ze soms niet door je computer gedetecteerd worden.
-Zie je de ledjes op je Unitor knipperen (voor midi en/of RS232)
-Gebruik je in de midi instellingen van Windoze wel die Unitor midi of in je sequencer gebruikt je niet toevallig andere midi drivers

Kijken of het werkt

[edit] Ja hoor, eerst vragen en dan het al weten.

Enfin, ja je kunt zelf een serieele kabel maken, maar kopen is makkelijker. :)
[/edit]
 
bedankt..
dat doet et allemaal.. ben niet onhandig met computers,,
ik kreeg net een mailtje dat rs232 kabels anders zijn dan normale..
wat is heir het verschil? (het kost me 12 euro om te bestellen. maar ik moet het heel snel gaan gebruiken, en kan zelf wel ff wat solderen)
 
RS232...is dat niet parallel? Dus op je printerpoort i.p.v. op je COM??? ALs je een nulmodem-kabel aansluit dan past dat prima op je seriele poort, alleen kan het niet werken omdat de helft van de pinnetjes maar is aangesloten...

Ik denk dat je een goede parallelle kabel nodig hebt en hem aan je LPT1 moet hangen.
 
eeus :|
ik zou et neit weten.. ben een netwerk held
 
Nou, ik wil niet beledigend zijn, maar als je serieel en parallel niet uit elkaar kunt houden....

Volgens mij worden er trouwens helemaal geen seriele MIDI interfaces uitgegeven, dat communiceert veel te traag. Wat jij 99% zeker nodig hebt is een kabel van je parallelle (RS232) poort naar de poort op je Unitor8. Die heeft waarschijnlijk ook een RS232 poort achterop, die kabel kun je bij de computerboer halen, voor een eurotje of 10 (ik zie dat je er een had voor 12 euro). Let er wel op dat ze je geen printerkabel aansmeren, die past vast niet...
 
hij lijkt namelijk serieel en over staat dat aangegeven :P vandaar :)

ikke niet snel beledigd zijn.. :)

eeuh.. van printerpoort naar female 9 pins dus :) allrighty.. tnx..scheelt weer een hoop :P
 
Neeneeneeneenee.

Niet naar 9 pins. Wacht ff, ik ga wel even wat info zoeken over dat apparaat, dan kan ik het met zekerheid zeggen, maar parallel is in ieder geval géén 9pins, dat kan alleen met serieel.

.....Gevonden.
Hij is dus wel serieel. RS232 staat bij deze dus voor een "brede" seriele poort, en die zal wel op de U8 aanwezig zijn. Als je een standaard seriele kabel hebt van de U8 naar je seriele poort (mag zowel breed als smal zijn, er zijn in de brede (25pins) poort toch maar 9 pins aangesloten) moet dat voldoende zijn.

Volgende check: heb je apparaten die gebruik maken van IRQ3, of heb je misschien in de BIOS iets met je COMpoorten ingesteld?
COM1 en COM3 moeten op IRQ3 staan ingesteld, COM2 en COM4 op IRQ4. Verder moeten de geheugenadressen origineel staan (althans, dat is het makkelijkste, moeten is dwang), dus misschien is een factory-reset van je BIOS een optie, mocht daarin iets niet goed staan waarvan je de originele instelling niet meer weet. Een factory-reset heeft over het algemeen geen invloed op je BIOS-versie, dus je hieft niet bang te zijn als je die net met veel moeite hebt geflashed...

Kom je er dan nog niet uit dan post je maar weer een berichtje.
 
Laatst gewijzigd:
dat 2e hen ik geprobeerd, daar komt neits uit (op 2 computers)

wat voor kabel ik er los heb bij gekocht (dat zat er niet bij)

de unitor8 is 9 pins serieel dus

ik heb gewoon een 9 pins female / femlae kabel gekocht (geen draadjes die speciaal, 'gecrossed' zitten ofzow..

maar deze kan ik wel gebruiken?
 
btw..dit was het mailtje..

Beste Jordy,

Het is inderdaad een speciale kabel.
Deze kun je bij ons bestellen door 12 Euro over te maken op Postbank 34.86.771 of ABN-AMRO 48.80.90.598 t.n.v. MOPRO / R. Purnot BV onder vermelding "RS232 kabel".
Na bijschrijving sturen wij de kabel zsm naar je op.

Gaarne een bevesting per email als je de kabel gaat bestellen.

met vriendelijke groeten,
Rene van Commenee

ikd enk dat ik em beter kan bestellen :stupid
 
unitor word niet standaard gevonden in windows. je moet zelf en apparaat toevoegen in je configuratie scherm. je moet dat doen onder :geluid, video apparaten of zoiets dan vraagt hij om diskette (of dat moet je aanklikken) dan zoeken op de cd naar juiste map en die gewoon installeren.

het klopt dus dat de unitor niet gevonden wordt. dit staat ook in manual of heb je die er ook niet bijgekregen?
(mocht je die niet hebben wil ik wel dat gedeelte voor je scannen, moet je maar ff zeggen )

de kabel die je hebt gekocht klinkt op zich wel goed rs232 is rs 232 en volgens mij niet special. ik zo idd ook maar ff naar de bios kijken als ik jouw was. als je verder geen compoorten gebruikt dan moet de standaard bios instellingen goed zijn. dus gewoon com1 op 3f8 (geloof ik) zetten
 
ow. hij gaf ookd e foutmelding aj1 ofzow. .met compoorrt daar niet op gevonden..
verder heb ik standard geinstalleerd idd met die spelletjes zooi in de hardware..

daar werkt alles zegt ie..maar zodra ik programma met midi wilt invoegen, doet ie niets dan foutmeldingen geven..

btw.. ik heb helemaal neits erbij gekregen, alleen adapter/mac kabel/apparaat
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX
Nou, ik wil niet beledigend zijn, maar als je serieel en parallel niet uit elkaar kunt houden....

Volgens mij worden er trouwens helemaal geen seriele MIDI interfaces uitgegeven, dat communiceert veel te traag. Wat jij 99% zeker nodig hebt is een kabel van je parallelle (RS232) poort naar de poort op je Unitor8. Die heeft waarschijnlijk ook een RS232 poort achterop, die kabel kun je bij de computerboer halen, voor een eurotje of 10 (ik zie dat je er een had voor 12 euro). Let er wel op dat ze je geen printerkabel aansmeren, die past vast niet...

Nee jij dan met je RS232 en parallele kabel. Waar denk je dat die S voor staat in RS232. Juist ja, voor serieel. En USB is ook serieel. En de COM poort kan met gemaak 8x 76k/s van midi aan hoor geloof me maar.

En bijv. MotU maakt toevallig ook midi controllers die je met een printer/parallele/LPT poort kunt aansluiten (ook serieel).

Bij PC's zijn de aansluiting voor serieel altijd male en voor parallel altijd female. Op PS/2 na, da's ook female.

En RS232 is een versie van een serieele kabel (pinout eigenlijk). Mac gebruikt (in oudere modellen) bijvoorbeeld RS424 voor serieele kabels. Dus als die kabel van jouw voor de Mac is kan het inderdaad zo zijn dat hij niet werkt.
En voor PC's is COM = RS232. En vroeger kende ik de pinout wel uit m'n hoofd maar nu weet ik nog dat je maar 5 aansluitingen echt nodig hebt (tenzij je een modem wilt gebruiken) en dus bijna elke kabel wel gaat. En waarschijnlijk moeten er dus wel 2 draadjes gecrossed worden, maar bij mijn AMT zat gewoon een kabel (serieel en USB) en die werkte metteen na installeren van de drivers.

Waarom denk je dat ze USB hebben uitgevonden. Minder verwarrend allemaal. ;)

En als je er met die kabel nog niet uitkomt moet je zeker gewoon iemand vinden die je on the spot kan helpen want het lijkt me te wazig allemaal en twee 'idioten' maken nog geen zomer. (of was het nou beter één zwaluw in de hand dan geen hand?)
 
tnx voor ej uitleg fuse..
tis dus een 'normale' kabel...dat scheelt in ieder geval.. ik bel iig ff feedback (waarik em gekocht heb) en dan ff langs de pc handel waar ik deze kabelkes heb gekocht om ff te ruilen! :)

wat et probleem was met usb is dat ze niet zo stabiel zijn als serieel of parralel..

die rs424 kabel is wel bijgeleverd, maar ik ben geen mac liefhebber, dus heb ook geen mac :W

dan maar ff kijken wat ik kan doen... bedankt voor jullie reacties! :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Nee jij dan met je RS232 en parallele kabel en nog meer

Beste Fuse,

Wat ik uiteindelijk bedoelde is dat zowel serieel als parallel gebruik maken van een 25 pins aansluiting, de een (standaard) male en de ander female. Bij een seriele aansluiting zijn niet alle pins in gebruik bij parallel wel. Dus uiteindelijk bedoelen we hetzelfde, maar zeggen we het anders. Ik lees net dat die connector DB25 heet. DB9 is de 9pins versie. Ik zal nooit meer de naam RS232 voor connectors gebruiken, ok? ;)

Aan jouw verhaal rammelt ook nog wel wat hoor: "MotU maakt toevallig ook midi controllers die je met een printer/parallele/LPT poort kunt aansluiten (ook serieel)" klinkt alsof parallel hetzelfde zou zijn als serieel :confused:

Maar inderdaad komen we tot dezelfde conclusie: Het ligt aan de COMpoort van Gitaarwerk, of anders aan zijn kabel.

Even een quote van een andere site, onderwerp over printers:
Oops, be careful. AS has always been the case, there are two types of serial cables: straight thru (aka, modem or DCE-DTE) and crossover (aka, null modem, printer, peripheral, peer, DTE-DTE and others). There is no official standard for 9pins (or RJ-45 for that matter) according to the EIA RS-232C standard but the industry has agreed on a pinout for 9pin connectors (not RJ-45 though).

So any PC store will have a 9pin to 25pin cables but they will come in 2 flavors: modem and printer (or stright and crossover). You'll need the printer or crossover cable. You'll then need to set the new LaserJet to match the old printer's baud rate, parity, etc.

Dussss... als je weet wat voor kabel je nu hebt (vermoedelijk null-modem) dan moet je de andere variant eens proberen!

Succes.
 
bedankt voor jullie reacties.. ik ga ff naar de compu zak terug en vraag om een rs232 kabel (ik heb ff gfesearch met google, et si dus een sort crossed kabel voor comport)
 
nou, die RS-232 zijn meer dan 100 verschillende varianten voor.. dat durf ik ff niet aan :p

weet iemand ZEKER, welke pins die kabel heeft? (schematje)
of is iemand bereid om te meten?
 
Ik raad je aan de kabel van Emagic te bestellen. Elke fabrikant maakt de layout van z'n pinnen anders, dus daar komt een standaard seriele kabel niet aan te pas.

Mijn Roland JV-1010 kan ook via een seriele poort worden aangesloten op de PC, waarvoor op de module een kleine 8-polige DIN-aansluiting zit. De gebruikte kabel is een speciale kabel specifiek hiervoor, maar werkt wel volgens het RS-232 protocol.

RS-232 is namelijk een serieel protocol, en niet een stekkeraanduiding. Een stekkersoort zegt bij serieel namelijk niets, helemaal niets! Er bestaan op oudere PC's zelfs nog 25 polige seriele male en female aansluitingen. Verder bestaan er ook diverse seriele protocollen!

Het pobleem ligt dus denk ik puur bij je kabel niet bij je PC. Als in je apparaatbeheer gewoon je COM-poorten kunt terugvinden zonder conflicten, ga er dan vanuit dat ze gewoon werken.


Origineel geplaatst door NorthernLightX

Aan jouw verhaal rammelt ook nog wel wat hoor: "MotU maakt toevallig ook midi controllers die je met een printer/parallele/LPT poort kunt aansluiten (ook serieel)" klinkt alsof parallel hetzelfde zou zijn als serieel :confused:

MoTU heeft dus blijkbaar een controller gemaakt om midi-signalen (die normaal serieel zijn!) om te zetten in een parallel signaal (het MoTU apparaat kan dus blijkbaar ook dat signaal ontvangen). Dat kan dus, en daarmee is parallel dus niet hetzelfde als serieel...

(NorthernLightX: met alle respect, maar probeer liever niet te antwoorden op een onderwerp als je er niet veel (of niet genoeg) vanaf weet, ik kom vanuit technisch oogpunt namelijk nogal heel erg veel fouten tegen in je antwoorden. Ook tips als bios reset etc. zijn in de meeste gevallen niet relevant t.o.v. het probleem wat zich bij iemand voordoet)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
RS-232 is namelijk een serieel protocol, en niet een stekkeraanduiding. Een stekkersoort zegt bij serieel namelijk niets, helemaal niets! Er bestaan op oudere PC's zelfs nog 25 polige seriele male en female aansluitingen. Verder bestaan er ook diverse seriele protocollen!

Weer wat geleerd.

Het pobleem ligt dus denk ik puur bij je kabel niet bij je PC. Als in je apparaatbeheer gewoon je COM-poorten kunt terugvinden zonder conflicten, ga er dan vanuit dat ze gewoon werken.

Daar zou ik niet zomaar vanuitgaan, lees maar verder...

MoTU heeft dus blijkbaar een controller gemaakt om midi-signalen (die normaal serieel zijn!) om te zetten in een parallel signaal (het MoTU apparaat kan dus blijkbaar ook dat signaal ontvangen). Dat kan dus, en daarmee is parallel dus niet hetzelfde als serieel...

Dat is totaal niet wat ik en/of fuse bedoelen ben ik bang. Ik denk namelijk dat deze controller zowel op de seriele poort van je PC als op de parallelle poort aangesloten kan worden (overigens niet tegelijkertijd lijkt me), maar wel d.m.v. verschillende poorten op de MOTU doos. Het is in diet geval niet de MIDI-communicatie die parallel verloopt. Uiteraard kan er in het signaal dat gebruikt wordt een MIDI-signaal embedded zijn, maar dat is verder geen speciale truc hoor, als er seriele communicatie tussen een externe MIDI-controller en een PC verloopt gebeurt dat ook via een embedded MIDI in een ander communicatie protocol (mischien wel RS232 heb ik net geleerd ;) )

(NorthernLightX: met alle respect, maar probeer liever niet te antwoorden op een onderwerp als je er niet veel (of niet genoeg) vanaf weet, ik kom vanuit technisch oogpunt namelijk nogal heel erg veel fouten tegen in je antwoorden. Ook tips als bios reset etc. zijn in de meeste gevallen niet relevant t.o.v. het probleem wat zich bij iemand voordoet)

Beste vriend. Misschien onderschat je mijn kennis een beetje, of misschien verwoord ik mijn antwoorden niet 100% juist. Maar ik heb wel degelijk gegronde kennis van PC's en de diverse randapparatuur die er bij komt kijken.

Een BIOS reset kan helpen als er instellingen van de IRQ's en geheugenadressen van de poorten zijn veranderd. Sommige software/drivers kunnen namelijk alleen communiceren met COMpoorten als deze op hun oorspronkelijke adres/IRQ staan ingesteld. Voor COM1 is dat IRQ 4 en adres 3F8h, voor COM2 is dat IRQ 3 en adres 2F8h. Ik heb met een paslezer voor een klant problemen die al weken speelden (geen communicatie e.d.) verholpen door deze instellingen terug te zetten op de standaards, die waren namelijk in het veranderd om IRQ's vrij te maken voor exotische kaarten (communicatie met AS/400) die nu niet meer in het systeem zaten.

Ook kan er een conflict zijn op IRQ niveau, terwijl Windows datniet doorheeft.Als er een kaart (bijvoorbeeld een NIC) op IRQ 3 zit, het IRQ wat ook door de 2e COMpoort wordt gebruikt, dan vind Windows dat prima. Als vervolgens apparatuur op de COMpoort wordt aangesloten die daar last van heeft, hoeft het niet zo te zijn dat Windows dat doorheeft.

Tot zover mijn betoog.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top