Klassiek Muziek

Hoi,

Misschien mag ik jullie de volgende site nog even aanbevelen
http://home.wanadoo.nl/jdpt/index.htm

Hier wordt een overzicht gegeven van klassiek CDs in de 'budget'
categorie, en je kunt er ook links vinden naar allerlei recencies
zodat je het kaf een beetje van het koren kunt scheiden.

In de loop van de jaren heb ik al heel wat leuke klassieke CDs
gekocht via het Kruidvat, verder kan ik ook verschillende CDs
van Naxos aanbevelen, vooral als je je eens op de wat modernere
klassiekers wil richten zie http://www.naxos.com

Groeten, Gerard
 
-20e Eeuw (Pijper, Escher en Vermeulen; later J. en L. Andriessen, Schat, van Vlijmen)

Je vergat Kees van Baaren.

vrgrt,
Eric van Baaren.:D
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Als Nederlander zet ik lekker ook de Nederlandse componisten bij. Werkelijk, die bestaan :)

Periodes:
-Vroege muziek (van Ockegem, Josquin des Prés, Obrecht, Binois)
-Barok (Sweelinck)
-de Klassieke tijd (Tja...)
-Laat-klassiek tot vroege Romantiek (van Wassenaar)
-Romantiek (van Bree, vooral strijkkwartet voor vier groepen)
-Late Romantiek (Zweers, Diepenbrock, H. Andriessen)
-20e Eeuw (Pijper, Escher en Vermeulen; later J. en L. Andriessen, Schat, van Vlijmen)

-Recent (van Twaalfhoven, vooral het requièm!)

Wout


Josquin des Prés, Obrecht,,,, dat zijn geen kleine namen hoor hee.
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Josquin des Prés, Obrecht,,,, dat zijn geen kleine namen hoor hee.

Die andere Nederlanders ook niet, hoor ;)
Okee, die vroege componisten waren voor het overgrote deel Vlaams, maar die tellen we toch lekker mee bij 'De Nederlanden'. Bourgondië is ook toch Nederlandse geschiedenis? Trouwens, vanaf die tijd zijn de componisten bekend; vond men het belangrijk dat hun namen vermeld werden.

Wout
 
Het lijkt me nogal sterk om bepaalde labels of zelfs uitvoerders aan te raden. Kijk maar naar deutsche grammaphon, een label met uitstekende releases (bv. Pierre Boulez als dirigent), maar evenzeer met extreem "cheape" uitvoeringen (Von Karajan...) Langs de andere kant is bv. Gustav Leonhardt doorgaans een sterk uitvoerder, maar zuigen zijn opnames van de orgelwerken van Sweelinck dat het geen naam meer heeft.

Mijn advies: (lang) luisteren voor je koopt. alleen zo kan je te weten komen hoe goed een uitvoering is, of welk soort muziek je gaat kopen.

O Ja, en kijk ook eens op componisten.net, een nederlandse site met info over klassieke muziek.

[OT]
Sweelinck, Barok??? Nou, ik heb zelf nog werk van hem gespeeld (fantasia chromatica en dergelijke meer) en dat leek me toch eerder bij de "vroege muziek" te plaatsen. (Laat Renaissance, meer bepaald.) Het gaat hier namelijk over polyfone muziek, verschillende gelijkwaardige stemmen door elkaar, niet over harmonische muziek...
[/OT]
 
Mijn favoriete pianisten:

Wibi Soerjadi (sorry, ik vind m nou eenmaal goed en het is nog een aardige gast ook)
Vladimir Horowitz
Arthur Rubinstein (is zo laatst een cd box uitgekomen met alle Chopin werken door hem uitgevoerd, vrij geniaal al zeg ik het zelf... een aanrader dus).
Alicia de Larrocha (vooral haar Iberia uitvoering van Albeniz is erg bijzonder)
Alfred Brendel (wederom iemand die ik bijzonder waardeer... zijn Beethoven uitvoeringen zijn erg bijzonder)
Glenn Gould (Alles wat hij doet van Bach is geweldig)
David Mannesse (mijn eigen pianoleraar :P, heeft een paar erg mooie Rachmaninov uitvoeringen uit de vroegere periode op cd gezet en wat werken van Herman Strategier die voor hem gecomponeerd zijn)
Klara Wurtz (haar Mozart is tenminste niet saai)

Goed zo kan ik nog wel ff door.

Zo schijnt mijn eigen Beethoven uitvoering redelijk te zijn... maar dat mogen jullie beoordelen:
Beethoven - Mondschein Sonata Mvt. 1
En een werk van Cezar Franck bewerkt voor de piano ook erg leuk en mijn eigen uitvoering :P:
Cezar Franck - Prelude
 
Back
Top