VVA (vintage virtueel analoog), bestaat dat???

G

Guest

Guest
In een rare bui heb ik mijn analoge spullen alweer bijna allemaal verkocht en er is weer VA voor in de plaats gekomen. Ik ben op zoek gegaan naar mooie exemplaren van mijn favoriete VA-synths en kwam vanzelf weer tercht bij de nordlead1, de prophecy, de an1x en de bass station.

Als ik me niet vergis is de hele VA-beweging begonnen, ongeveer in 1994-95, met de yamaha VL1, de prophecy (bij yamaha en de prophecy stond VA trouwens voor virtual acoustic en niet virtual analog) en de nordlead. die dingen verdienen wat mij betreft zo langzamerhand ook wel het predikaat vintage.

Ze hebben zeer veel navolging gekregen, met allerlei kleine nieuwigheden, zoals bv de ingebouwde vocoder, maar waren toch eigenlijk de eerste in hun soort.

Wat mij betreft heb ik dus nog steeds een vintage setup!

nee hoor, gewoon, eens kijken hoe anderen daar over denken. en bovendien helpen om het ingesleten begrip vintage weer stof tot nadenken te laten zijn, en als het (jullie) lukt zo'n vastgeroest begrip opnieuw te bekijken, definiƫren etc, helpt het misschien ook om andere meer maatschappij relevante zaken in ogenschouw te nemen, bijvoorbeeld dat er geen cellentekort is, maar een overschot aan mensen die het verkeerde pad opgaan. dat we niet wachten op een norm en waarde discussie in den haag, maar op het goede voorbeeld uit den haag, enz enz.
gewoon.....
maw ik zat daar zo 's over na te denken en vroeg me af of andere synthliefhebbers daar ook een mening over hebben.

ik hoef geen bevestiging van wat ik gedaan heb, want ik ben er best happy mee. en krijg ik er spijt van, heb ik weer een mooie analoge setup bij elkaar, inclusief 808, minimoog, source, prophet, space echo, voordat jij virtueel analoog kan zeggen!

Slaat de term Virueel Analoog nou op de bediening, of op de klankopwekking van de apparaten? Of allebei?
Als het op het laatste slaat, zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van andere veel oudere synths die hetzelfde doen.

Origineel geplaatst door Tactic
Slaat de term Virueel Analoog nou op de bediening, of op de klankopwekking van de apparaten? Of allebei?
Als het op het laatste slaat, zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van andere veel oudere synths die hetzelfde doen.

klankopwekking

Volgens mij is alles vintage wat niet meer uit de fabriek komt, maar wat nog wel in enige mate gewild is bij de consument, al kun je er ook een jaartal aan hangen. Waar ligt nu die grens? Mijn JP8000 bijvoorbeeld is bedoeld als VA remake van de Jupiter 8 (die uiteraard vintage is), maar maakt dat de JP dan ook vintage? Misschien... over een aantal jaartjes? :erm:

Ergens heeft Leo hier best wel een puntje. Wat mij opvalt aan de eerste VA's is dat ze een heel erg eigen karakter hebben. Naarmate er nieuwe VA's op de markt kwamen moesten ze ook steeds meer kunnen en gingen ze ook grote overlap vertonen met andere synths en werd het geluid minder typerend.

Ja hoor, ik vind een DX7 wel vintage te noemen. VA synths liggen me echter dermate vers in het geheugen dat ze voor mij niet in die categorie passen (waarmee ik niets negatiefs over VA zeg want ik heb er ook een aantal staan).

Aan de andere kant moet je aan die term denk ik nu ook weer niet zo veel waarde hechten. Wat voor mij van belang is de klank, de bediening, het uiterlijk en de verzamelwaarde (in die volgorde). Of iets nu "vintage" of "ouderwets" is interesseert me verder niet. Hetzelfde met hokjestermen qua muziekstijl; kan ik ook al lang niets meer mee.

Origineel geplaatst door BananaWorld
en werd het geluid minder typerend.

Absoluut. De Ion heeft filter models van o.a. Roland, Moog, Oberheim, Arp in zich. Een eigen karakter is dan ver te zoeken. Maar of dat in dit geval een nadeel is...

Voor mij is de Yamaha VL-1 de vintage VA. Clavia was de tweede met de Nordlead. Eigenlijk raar dat het hele 'modelling' verhaal richting substractieve synthese is verschoven. Commercieel gezien een goede stap, maar qua innovatie kregen we sounds die we al 50 jaar kennen.

De DX 7 is zo off topic als maar kan.

Origineel geplaatst door Leo
nee hoor, gewoon, eens kijken hoe anderen daar over denken. en bovendien helpen om het ingesleten begrip vintage weer stof tot nadenken te laten zijn, en als het (jullie) lukt zo'n vastgeroest begrip opnieuw te bekijken, definiƫren etc, helpt het misschien ook om andere meer maatschappij relevante zaken in ogenschouw te nemen, bijvoorbeeld dat er geen cellentekort is, maar een overschot aan mensen die het verkeerde pad opgaan. dat we niet wachten op een norm en waarde discussie in den haag, maar op het goede voorbeeld uit den haag, enz enz.
gewoon.....

Die gasten in Den Haag.....die zouden ze eens in het gevang moeten gooein, met 10 man op 1 cel.

Verder zat ik je alleen maar wat te stangen...

Maar volgens mij heeft vintage o.a. met leeftijd te maken......en 10 jaar is niet echt vintage.

VA vintage? Mwoehahaa

Een doos met DSP's en een interface that's it.. :D

Als je dat al vintage gaat noemen dan wordt over een tijdje VA software ook vintage? :confused:

neuh

R

Origineel geplaatst door cangoeroes
vintage is toch gewoon een mooi verkooppraatje.... :D

Inderdaad, zet ergens vintage of retro voor en iedereen wil het opeens hebben. Terwijl het eigenlijk gewoon ouwe zooi is. (Hiermee bedoel ik overigens niet dat oud ook slecht is).

Back