De geschiedenis van de DSP en VA modeling synthese

Misschien moet ik mijn K5000s ook weer eens activeren.

Zeker doen. Additieve synthese gaat echt terug naar de basis van hoe geluid/klank/spectrum in elkaar steekt en moduleert. Ook zeer nuttige kennis voor andere synthese vormen.

Ik twijfel nog of de Waldorf MW1 er in thuis hoort.. anders hebben we nog een hele waslijst met hybride analogen te benoemen :)

Was ook bedoeld als voorbeeld van een van de weinige apparaten die additieve synthese kunnen. Maar is eigenlijk een Wavetable machine. Wavetabels die ook zelf te genereren/laden zijn/waren.

Ik had in die zin ook de Yamaha FM apparaten GS-1 (max 4 carriers) of DX-7 (max 6 carriers) kunnen noemen....maar die genereren met alleen ongemoduleerde sinussen wel een heel kaal spectrum van max 4 of 6 harmonischen. Wel mooi/nuttig voor tone-wheel / drawbar orgel emulaties (Hammond!). Maar zelfs dat werkt een stuk beter als je (een deel van) de carriers wel moduleert voor een breder en modulerend spectrum.

In mijn beleving was analog modeling eigenlijk een beetje het antwoord op de digitale synthesizer die eerder de analogen onbruikbaar en onverkoopbaar hadden gemaakt maar uiteindelijk niet zo fijn klonken als de exemplaren uit de goeie ouwe tijd. :)

Die nieuwe digitale apparaten klinken in elk geval ANDERS. Net als ook digitale apparaten elk hun eigen karakter hebben.

Onmiskenbaar zijn er een aantal klassieke analoge apparaten die een zo specifiek karakter hebben dat dit ook erg lastig te emuleren blijkt (zowel analoog als digitaal). Een beetje zoals een Stradivarius ook "iets speciaals en unieks" heeft.

Daartegenover staat dat er inmiddels ook de nodige gewilde klassiekers in het (semi)digitale domein zijn ontstaan. En natuurlijk apparaten met mogelijkheden die in het analoge domein niet zouden hebben kunnen bestaan.

Laten we als criterium stellen dat de hele signaalpad digitaal is, maar geïnspireerd op de klank van een analoge synthesizer :)

Ik neem aan:
- klassiek substractief signaalpad: OSC --> FILTER --> AMP
- klassieke modulatiebronnen: LFO/ENV
- klassieke filters: LPF/HPF/BPF
- klassieke OSC golfvormen: SAW, SQR/PWM, TRI, SIN, NOISE

Dan zal er vast nog discussie ontstaan over echte modeling (virtueel nabouwen op component nivo) en benaderingen (middels mathematische modellen en DSP).
 
Laatst gewijzigd:
Om nog even terug te komen op de originele vraag:
Ik dacht altijd dat de Nord lead/rack 1 de eerste echte dsp VA synth was maar ik twijfel nu aangezien hij dacht dat het de Korg Prophecy was.
Beiden idd in 1995 gemaakt maar welke was eerder te koop. weet iemand dat?
Volgens mij had ik destijds een Prophecy uit 1 van de eerste (misschien wel de eerste) batches die in NL verkrijgbaar waren. Ik heb even m'n bonnetje nagekeken; datum is 04-01-1996 (kostte een whopping 2295,- gulden, ofwel ongeveer €1032,75). Dus als er iemand is met een Nord met een eerdere aanschafdatum dan wint die! :D Maar ik kan me niet herinneren dat er toen ook al een Nord in de winkels stond, anders had ik waarschijnlijk hard getwijfeld.
De Prophecy vind ik ook interessant maar eigenlijk is de Z1 een polyfone Prophecy..
Is in theorie waar, maar in de praktijk niet helemaal. De Prophecy heeft toch wat meer oomph, beter in het laag, als ik de mensen moet geloven die ze beide hebben/hadden. Blijft een vette synth, erg veelzijdig. Wij gebruiken 'm met onze Depeche Mode tribute veelvuldig en hij doet prima als vervanger voor veel vintage synths die je niet mee op pad zou willen nemen. Door een basamp schopt ie als een nijdige ezel. Tegenwoordig gaat hij voor zo'n €250/300,- 2e hands en daar heb je een aardig spectaculaire synth voor. Alleen de interface is uiteraard een stap terug t.o.v. modernere synths.
 
Thanx voor de info... :) Ziet er naar uit dat de Nord Lead dan toch iets eerder was dan de Prophecy met een emuleren van een analoge synthesizer.
Toch ook weer gek want ik zie eigenlijk overal dat de Prophecy in 1995 is gereleased.. maar het zal waarschijnlijk nog even geduurd hebben voor ie echt verkrijgbaar was... net zoiets als met de Behringer model D :D
btw.. in deze link wordt ook de Nord genoemd: https://www.sequencer.de/synth/index.php/Synthesizer_History_Timeline

*Edit: Ik lees net in je bericht dat de Nord dus ook niet echt verkrijgbaar was.. het blijft internet he.. :D We wachten af op een hele vroege Nord lead eigenaar :)

Maar eh.. wel een heel leuke en innovatieve synth de Prophecy.. Die ribbon gecombineerd met de pitchbend is ook erg cool.. ben benieuwd of dit een beetje goed werkt.
Heb ergens ook weleens gelezen dat er een verschil in klank zou zijn met de Z1.. maar de oscilator modellen zouden identiek zijn. Misschien een converter verschil?
In een Nord 1 en 2 zit naast de polyfonie ook al klankverschil als je een patch met dezelfde settings hebt...


Wat betreft het criterium voor emulaties van analoge synths.. Juist die synths die zich voordoen als een analoge synth.. VA is misschien een verkeerd woord. Analog modeling (zoals Protohuman al aangaf) is beter verwoord misschien. :)
Dus.. substractieve synthese. Volgens de VCO/DCO > VCF > VCA signaalpath zeg maar... Met 1 of 2 envelopes en LFO(s), helemaal digitaal gerealiseerd door DSP/CPU rekenkracht source-iets. :)

Ik had nog even gegraven naar wat info over de PPG Realizer.. dat is misschien wel redelijk uniek maar wel een mooi voorbeeld.
Het blijkt om een emulatie van de Mini Moog te gaan.. de foto is slechts een control unit, in een andere unit zit al het DSP gebeuren en wordt het tot audio gerealiseerd.. :)
Hij dateert uit 1986. Dit soort dingen waren in deze tijd misschien ook niet echt interessant aangezien analoog nog volop verkrijgbaar was. En zo niet nieuw? Dan was er tweedehands nog genoeg te vinden..

Volgens mij is de hype (voor zover we daar over kunnen spreken) rond analoog ook een beetje eind 80 begonnen.. Ik kocht tenminste midden jaren 80 nog een CS5 voor een habbekrats..
De synths met preset geheugen brachten nog wel redelijk wat op maar er waren tal van factoren waardoor de analoge synth minder populair werd.
De DX7 heeft er iig redelijk aan bijgedragen.. en later de D50.. niemand die ik kende in die tijd dacht nog aan een polysix of een Juno 106.. die laatste bleef echt eeuwig staan in de winkel waar ik weleens rond 85 kwam.. De DX7 en de niet aanslaggevoelige 5 octaafs versies waren veel populairder ook al klonken ze niet heel vol.. ze waren gewoon meer veelzijdig en vernieuwend.

Uiteindelijk zijn de analoge synths verdrongen maar er werd toch weer terug gegrepen naar het bedieningsgemak (JD800 of de PG1000 voor de D50 bv).. maar ook de klank.
Er is kennelijk een klein decennia overheen gegaan voordat er echt door fabrikanten op werd gereageerd en het technisch mogelijk en renderend was.
De Nord 1 had ook een flinke prijs toen ie net uitkwam.. en ik denk dat er toen ook wel voor veel minder geld een 4 stemmige synthesizer te koop was in de tweedehands markt.. waarschijnlijk waren eerdere pogingen (bedoeld voor de gemiddelde muzikant) ook gewoon niet renderend geweest aangezien het prijsverschil gewoon te groot was.

Hieronder nog een plaatje van de PPG realizer uit 1986 dus.. de allereerste Mini moog emulatie dus :)
En daaronder een video waar ie links te zien is.. jammer genoeg geen audio..
Er zijn er in totaal 2 van gemaakt.. maar een grote markt zal er waarschijnlijk dus ook niet voor zijn geweest.

Realizer%2BScreen.jpg



 
Laatst gewijzigd:
De Technics SX-WSA1 en WSA1r (rackversie) verdienen ook een plaats in deze draad.
Het is een geflopte machine die gebruik maakte van "acoustic modelling" wat met DSP technieken een zogenaamde Resonators emuleerde (denk aan een vel, snaar, cilinder, conische buis etc).

Als klankbron (werd Driver genoemd) wordt een sample gebruik i.t.t. de Yamaha VL1 die ook de klankbron realtime berekende met DSP's. Doordat samples minder rekenkracht vragen was het destijds blijkbaar mogelijk de WSA polyfoon te laten zijn (i.t.t. de VL1)

De WSA komt (internet bron, https://en.wikipedia.org/wiki/Technics_(brand)) uit 1995.
 
Clavia's Nord Lead dateert van....1995.
Klopt, maar MacGyverGear vroeg welke als eerste te koop was. Dit was nog in de pre-internetwinkel tijden, dus je was afhankelijk wat er in de winkels stond of besteld kon worden. Kan zijn dat er wel eerder Nords te krijgen waren, maar ik dacht dat die iets later in de winkel stonden dan de Prophecy. Daarentegen vertrouw ik mijn geheugen ook niet altijd... :D Ik geloof dat de Nord ook wel wat duurder was.
Die ribbon gecombineerd met de pitchbend is ook erg cool.. ben benieuwd of dit een beetje goed werkt.
Heb ergens ook weleens gelezen dat er een verschil in klank zou zijn met de Z1.. maar de oscilator modellen zouden identiek zijn. Misschien een converter verschil?
Ja, die ribbon en die "rol" werkt erg fijn, maakt het een echte performance machine. Veel controle tegelijkertijd, meerdere parameters die je in 1x kunt wijzigen. En kwalitatief ook goed gebouwd; 22 jaar nadat ik 'm gekocht heb doet alles het nog zonder problemen terwijl hij toch veel mee op pad is gegaan. Alleen de output jacks moet je voorzichtig mee zijn, die heb ik wel een keer moeten laten maken/verstevigen.
Ik geloof dat er inderdaad een convertor verschil in zit. De Z1 heeft meer high-end convertors als ik het goed begrijp. Ik zie ook opmerkingen van mensen die de Z1 juist beter vinden klinken, dus het is ook een kwestie van smaak.
 
...Wat betreft het criterium voor emulaties van analoge synths.. Juist die synths die zich voordoen als een analoge synth.. VA is misschien een verkeerd woord. Analog modeling (zoals Protohuman al aangaf) is beter verwoord misschien. :)
Dus.. substractieve synthese. Volgens de VCO/DCO > VCF > VCA signaalpath zeg maar... Met 1 of 2 envelopes en LFO(s), helemaal digitaal gerealiseerd door DSP/CPU rekenkracht source-iets. :)
Ik vind het nog steeds een foute omschrijving voor wat VA zou kunnen/moeten voorstellen.
Reeds lang had Yamaha digitale synths op de markt, die ook volgens dit principe klanken kunnen opwekken. De SY77 en SY99 o.a. hebben naast hun FM systeem ook de klassieke golfvormen met filters etc. net zoals jij het signaalpath hier omschrijft. Toch is er nog een hemelsbreed verschil in klankkleur met de jaren later uitgebrachte Yamaha An1x, welke werkelijk een emulatie is van een analoge synth : de Prophet-5 van Sequential Circuits. Misschien wel één van de weinige echte VA (Virtual Analog) synths, niet te verwarren met die andere echte VA's (Virtual Acoustics) werkend volgens het Physical Modeling (PM) principe, zoals in de VL reeks (VL1, VL70-M). :)

Het is veel makkelijker om een digitale versie van je VCO/DCO > VCF > VCA signaalpad te maken, dan werkelijk de karakteristieken van een analoge synth te emuleren. Ik heb al veel digitale versies van het VCO/DCO > VCF > VCA signaalpad gehoord. De afkeer die analoge freaks hebben van die 'koude klank' is voor veel VA's wel degelijk terecht. Vandaar dat een onderscheid tussen VA's (Virtual Analog) die de analoge warmte wel of niet kunnen emuleren n.m.i. een belangrijk deel van deze topic uitmaakt.
En hoe moet dat bepaald worden ?
Veel analoge freaks zijn al uit principe tegen al wat digitaal is.
Veel digitale freaks hebben nog nooit met analoge synths gewerkt.

[EDIT]
P.s. Misschien klankvoorbeelden toevoegen :
* 10sec onbewerkte ruisbron;
* zaagtand met LP-filtering van 0 tot 100%.
* Filterresonatie.
[/EDIT]
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond mijn Prophecy's meer ooompf hebben dan m'n Z1. Zeg maar het verschil tussen een Minimoog en een Micro/Multimoog, qua ooompf. De Z1 kan veel meer, is poly, X-Y pad + wheel ipv log met strip (wel fijn ding, beetje lomp). Vond de Prophecy prima te proggen, gewoon een middagje met de manual erbij. De schermindeling van de Z1 is volkomen debiel. Alsof een dronken baviaan dat nog even op het laatst mocht doen, zo vlak voor de zomervakantie.

In deze issue van SOS staat een review van de Nord Lead en een preview van de Prophecy: https://web.archive.org/web/2015032...undonsound.com/Contents.php?Month=5&Year=1995
 
Veel analoge freaks zijn al uit principe tegen al wat digitaal is.
Veel digitale freaks hebben nog nooit met analoge synths gewerkt.
[/EDIT]

Digitale freaks zijn dat meestal onbewust.

Er zijn er in totaal 2 van gemaakt.. maar een grote markt zal er waarschijnlijk dus ook niet voor zijn geweest.

Bekijk voor de grap die prijs ook even, dan begrijp je waarom er maar 2 zijn.
 
Veel analoge freaks zijn al uit principe tegen al wat digitaal is.
Veel digitale freaks hebben nog nooit met analoge synths gewerkt.
Misschien zijn die freaks niet zo belangrijk en is er een silent majority die het eigenlijk niet zoveel kan schelen en gewoon werkt met wat volgens hen bruikbaar is, of dat nu analoog of digitaal is.
Digitale freaks zijn dat meestal onbewust.
Goed punt.
 
Bekijk voor de grap die prijs ook even, dan begrijp je waarom er maar 2 zijn.
Had ik al gezien ja.. maar volgens mij was het qua kosten in die tijd sowieso onverkoopbaar.. :)

Ik vind het nog steeds een foute omschrijving voor wat VA zou kunnen/moeten voorstellen.
Reeds lang had Yamaha digitale synths op de markt, die ook volgens dit principe klanken kunnen opwekken. De SY77 en SY99 o.a. hebben naast hun FM systeem ook de klassieke golfvormen met filters etc. net zoals jij het signaalpath hier omschrijft. Toch is er nog een hemelsbreed verschil in klankkleur met de jaren later uitgebrachte Yamaha An1x, welke werkelijk een emulatie is van een analoge synth : de Prophet-5 van Sequential Circuits. Misschien wel één van de weinige echte VA (Virtual Analog) synths, niet te verwarren met die andere echte VA's (Virtual Acoustics) werkend volgens het Physical Modeling (PM) principe, zoals in de VL reeks (VL1, VL70-M). :)

Het is veel makkelijker om een digitale versie van je VCO/DCO > VCF > VCA signaalpad te maken, dan werkelijk de karakteristieken van een analoge synth te emuleren. Ik heb al veel digitale versies van het VCO/DCO > VCF > VCA signaalpad gehoord. De afkeer die analoge freaks hebben van die 'koude klank' is voor veel VA's wel degelijk terecht. Vandaar dat een onderscheid tussen VA's (Virtual Analog) die de analoge warmte wel of niet kunnen emuleren n.m.i. een belangrijk deel van deze topic uitmaakt.
En hoe moet dat bepaald worden ?
Veel analoge freaks zijn al uit principe tegen al wat digitaal is.
Veel digitale freaks hebben nog nooit met analoge synths gewerkt.

[EDIT]
P.s. Misschien klankvoorbeelden toevoegen :
* 10sec onbewerkte ruisbron;
* zaagtand met LP-filtering van 0 tot 100%.
* Filterresonatie.
[/EDIT]

Ik ken de SY99 (had er in de ninetees 1) en heb nu een TG77.
In deze synthesizer is de signaalpath wel hetzelfde maar vind je niet echt een opzettelijke poging tot analog modeling terug.
Wat een analoge synthesizer kenmerkt is dat de oscilatoren eigenlijk altijd werken.. maar het VCF en VCA erachter bepalen of er wel of geen geluid klinkt.. Dit geeft een heel ander karakter als een rompler, subtiele maar aangename vca pops bv en ik had in post 4 de D50 ook al als voorbeeld gegeven waarom deze toch met sommige settings toch heel anders klinkt dan een analoog, of analoog modeling synthesizer ondanks dat ie bv PWM heeft en een goed klinkend maar digitaal filter.

In post 3 had ik ook al even aangehaald wat ik met analoge emulaties van oscilators bedoel.. en waarom een rompler anders klinkt. De ene virtuele analoge synth is de andere ook niet qua klank maar in elke poging tot analoge modeling in een synthesizer of plugin die ik heb (bespeeld) worden oscilators niet gereset zoals in een Rompler of sampler.. tenzij het instelbaar is.

De term VA is inderdaad wat ongelukkig gekozen aangezien er natuurlijk ook virtual acoustic modeling synths zijn maar was ik even vergeten :)

Ik zag de Technics SX-WSA1 ook genoemd worden, maar dat was in feite meer een rompler waar PCM klanken werden bewerkt door soort resonators.. je kan daar kiezen of het een ronde tunnel of square is, en de lengte ervan.. en daar het geluid doorheen sturen, virtueel.. maar het is een statische instelling. Ik vond het wel leuke resultaten geven maar niet echt heel realistische trompet emulaties zoals in een Z1.. maar het was wel leuk om gewoon op een drumsample te zetten bv.. :)
Analoge emulatie ben ik er niet in tegengekomen maar wel een unieke synthesizer idd. :)

Natuurlijk is alle DSP technologie interessant. Maar als ik de titel verzinnen over mocht doen had ik de afkorting VA beter niet kunnen gebruiken maar iets als analog modeling. :)

Ik wil als ik wat meer tijd heb wel wat audio uploaden met bv een D50, een An1x, TG77 en een Prophet 5. En misschien de Nord 1 en 2, daar schijnt ook al verschil in te zitten.
En dan het filter en de kale oscilatorklank? De functie van de ruisgenerator mis ik even.. maar kan interessant zijn voor drums misschien?? :)

Heb ooit eens wat drumgeluiden gemaakt met PLG AN150 board.. die had toch weer wat meer golfvormen.. heel interessante kaart. Weet niet meer of de An1x een sinus had maar was via de EDGE parameter ook te bereiken dacht ik..
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=66984&d=1295995735
En nog een poging tot een liedje met wat geluiden die er mee gemaakt zijn.
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=67041&d=1296222806
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond mijn Prophecy's meer ooompf hebben dan m'n Z1. Zeg maar het verschil tussen een Minimoog en een Micro/Multimoog, qua ooompf. De Z1 kan veel meer, is poly, X-Y pad + wheel ipv log met strip (wel fijn ding, beetje lomp). Vond de Prophecy prima te proggen, gewoon een middagje met de manual erbij. De schermindeling van de Z1 is volkomen debiel. Alsof een dronken baviaan dat nog even op het laatst mocht doen, zo vlak voor de zomervakantie.

In deze issue van SOS staat een review van de Nord Lead en een preview van de Prophecy: https://web.archive.org/web/2015032...undonsound.com/Contents.php?Month=5&Year=1995

Ik vond de z1 ook niet heel erg fijn om te programmeren maar wel een veelzijdige synth.. heb eigenlijk sinds ik een Oasys PCI heb em niet meer gebruikt.. zelfs al eens proberen te verkopen maar ik ben toch nog wel blij dat ik em nog heb.
De prophecy vond ik altijd al een leuke bak.. maar jammer dat ie monofoon is..

Ow.. en thanx voor de link... Heel interessant... :) Zowel de Prophecy als de Nord Lead werden in mei 95 gereviewed.. en ook weer iets over de Oasys synth die er aan vooraf ging...
 
Virtual Analogue is volgens mijn persoonlijke mening een DSP-based (dus geen samples maar gegenereerde golfvormen/osc's) synthengine MET veel knoppen/sliders op het paneel die direct toegang geven tot een klassieke analoge synth engine (osc -> mixer > filters > envelopes ). Een DSP gebaseerde versie van een analoge synth dus. En de Clavia Nord Lead was de eerste die dat bewust zo deed.
 
@MacGyverGear, ik had die postings wel al gelezen maar vind die specifikaties m.b.t. "een opzettelijke poging tot analog modeling" niet éénduidig.
Wat je over die 'oscilators reset' verteld, je hebt ook bij analoge synths een 'reset-functie' namelijk de hard en/of softsync. Die 'oscilators reset' is bij veel digitale versies ook terug te vinden en in- of uitschakelbaar. Digitale systemen ontstemmen is evenzeer geen kunstigheid.

De makkelijkste manier om het betere (VA) DSP-werk te herkennen is n.m.i. simpelweg te luisteren naar de ruisbron.
Ruis is namelijk onmogelijk onhoorbaar te loopen (zoals gebeurt bij romplers waar je het over hebt). Gewoon 'VC'A open houden en ruis erdoor. Hoor je NERGENS een herhaling dan heb je het betere DSP-werk.
Eveneens met de filter-resonantie hebben veel oude digitale versies het moeilijk, velen doen het gewoonweg niet. Nieuwere digitale versies doen het dan weer vanzelf, wat eigenlijk ook niet echt juist zit, er dient een minimum (start-)signaal aangegeven te worden, soit.
Verdere specificaties, om het onderscheid te maken, weet ik niet zo direct, buiten natuurlijk luisteren naar hoe dit alles klinkt.

De bediening, komt voor mij wel op de tweede plaats, maar bij voorkeur veel knoppen of voldoende midi-controller besturing voorzien.

Zo komen we mogelijk dichter bij een goede definitie van een 'opzettelijke poging tot analog modeling'.
 
een goede definitie van een 'opzettelijke poging tot analog modeling'.
In de toekomst kan dit misschien iets heel anders betekenen. Geen DSP en dergelijke, maar genoeg brute rekenkracht gebruiken om een analoge synth in z'n geheel te simuleren. Wat men nu doet met SPICE e.d. om analoge schakelingen door te rekenen kan dan in real-time met hele uitgebreide schakelingen. Je hebt dan wel hele nauwkeurige modellen nodig van alle componenten die worden gebruikt, dat is mogelijk een probleem.
 
@ Audiocollage: Ok.. misschien zegt de ruis wel iets over hoeveel effort er in het maken van de code is gestoken en of er werkelijk DSPs zijn gebruikt en dus dan geen sample is.. :)
Ik had het ook in post 3 al over de nuance verschillen per cycle.. dus eigenlijk een gegenereerde golfvorm en geen sample.
Tot nu toe heb ik aardig wat virtuele analoge synths gehoord. De Yamaha An1x heeft wel een soort randje in de basis golfvorm idd. En om nog even terug te komen op de vergelijking met de Prophet 5.. het lijkt er sonisch niet echt heel erg op....
Had de vergelijking met de P5 ook aleens ergens gelezen maar een An1x heeft veel meer functies, meer filters, PWM op de zaag.. bv
Eigenlijk is ie 2 x 5 stemmig en misschien is de polyfonie iets wat refereert aan de Prophet 5?
De envelopes gedragen zich sowieso al heel anders dan een P5.. en ook de polymod is er niet.. alleen de FM maar anders qua opzet. Eigenlijk is een An1x veel ambitieuzer dan een P5.

Zelf vind ik het ook altijd interessant wat er aan DSPs is gebruikt in een synthesizer. maar er hoeft niet altijd heel veel power in te zijn gestoken om toch die kleine kenmerkjes te hebben die de het meer doet denken aan een analoge synthesizer dan een rompler.
Ik ben wel benieuwd wat er gebruikt is in de An1x. Ik zou het misschien kunnen zien op het An board wat ik heb en dat verdubbelen? Maar die klinkt toch ook al weer anders.

In de begin dagen van de analog modeling was er nog niet zo heel veel DSP power voor handen. Toch zijn er synths die het karakter wel benaderen... Neem bv een Microwave II of een Acces Virus. Die draaien 10 (en de Virus) 12 stemmen + FX op een motorola 56303.
De Oasys PCI heeft bv 4 x deze DSP en doet met de Prophet 5 of Mini Moog emulatie 8 stemmen!!
Ik twijfel dus of er werkelijk heel veel rekenkracht wordt gestoken in de golfvormen op de Microwave II, heeft dacht ik ook geen noise source.
Ik nam ooit eens dit melodietje op met 1 blokgolfje met een beetje filtering met de MWII.
De random pops doen toch een beetje analoog aan vind ik.. en alleen omdat er een amp wordt opgezet terwijl de oscilator non stop werkt. Dit was met een Microwave PC van Terratec maar dezelfde inhoud dus als een Microwave II.

Een Acces Virus A doet zelfs 12 stemmen met dezelfde DSP.. ik hoor in de B toch ook wel wat onvolmaaktheden in de hogere nootjes.. De A ken ik niet maar schijnt hetzelfde te klinken.
Een Virus heeft ook 64 digitale golfvormen, een zaag en een PWM.. maar maakt dat de Acces Virus ineens emulatie van een analoge synthesizer als er minder DSP sources per stem worden gebruikt?
Ik zal binnenkort eens de noise beluisteren op een Virus B en hopelijk een opname maken, ben nu zelf wel benieuwd of dat dan een sample is..

Het blijft lastig om een benchmark te stellen voor wat nu wel een Virtueel analoog is en wat niet. Maar het is wel duidelijk dat de Nord lead/rack wel een trendsetter is geweest.. en een goed klinkende ook. :)
De Nord had wel een iets oudere DSP.. de helft van de 56303 in power.. maar genereerde er 4 stemmen mee en dus nog steeds meer DSP kracht per stem tov de Virus A. En daarnaast werden er op dezelfde DSP ook nogeens een grote hoeveelheid fx gegenereerd.

@ Designer: Ik geloof dat het bij VAs er liever voor een lagere hoeveelheid bitt DA converter wordt gekozen :D Maar idd, als het zo doorgaat moet het ooit een keer goedkomen in het benaderen van een identieke klank van een analoog circuit.
Toch vind ik sommige VAs opzich al interessant klinken.. door de combi van onvolmaaktheden en karaktertrekken die toch doen denken aan een analoge synth. :)
 
Laatst gewijzigd:
Een Virus heeft ook 64 digitale golfvormen, een zaag en een PWM.. maar maakt dat de Acces Virus ineens emulatie van een analoge synthesizer als er minder DSP sources per stem worden gebruikt?

* oops die zin had ik anders bedoeld :)

Een Virus heeft ook 64 digitale golfvormen, een zaag en een PWM.. maar maakt dat de Acces Virus ineens geen emulatie van een analoge synthesizer als er minder DSP sources per stem worden gebruikt?
Voor mij is er duidelijk een link op de Virus in klank naar een analoge synth en niet alleen door zijn lay-out en bediening :) En hij klinkt ook nogeens goed ondanks dat er misschien minder DSP kracht per stem is gebruikt als een Super Nova bijvoorbeeld.

De Roland JP8000 is voor mij ook een virtueel analoge synthesizer.. maar heeft ook behoorlijk wat bijgeluiden in de hoge nootjes, toch klinkt het levendig zoals een analoge synth doet.
Jaren later brengt Roland een Gaia uit. Ik heb deze even gehad en snel weer verkocht. De oscilators deden mij door het herstarten meer aan een rompler denken, en dit herstarten was ook niet in te stellen en had niets met sync te maken.
De Superwave die in de JP8000 zo levendig en vol klinkt was ook gewoon een statische sample, er zaten er dacht ik een paar in ipv een instelbare detune.. het enige wat een beetje leven bracht in klanken was de PWM.
Misschien was er wel genoeg DSP power aanwezig maar dit vind ik dus geen geslaagde poging. De ruisbron heb ik nooit kunnen testen maar dit is naar mijn mening geen goeie emulatie van de karakteristieken van een analoge synth ook al doet de bediening wel zo aan.. :)
 
Laatst gewijzigd:
...Ik ben wel benieuwd wat er gebruikt is in de An1x.
Het verbaast me dat je bij het opmaken van "De geschiedenis van de DSP en VA modeling synthese." nog dient te onderzoeken welke chip's Yamaha gebruikt. Ze ontwikkelen al jaren (FM en verder) hun eigen chip's. Hoewel dat vnl. DSP-chips zijn, ga je daar moeilijk een indicatie op terugvinden. Yamaha geeft die zelf, terwijl andere fabrikanten er minder tijd, geld en moeite in steken en dus een DSP van Motorola gebruiken. En ja, een emulatie is nog geen copy hé.
Het blijft lastig om een benchmark te stellen voor wat nu wel een Virtueel analoog is en wat niet.
Zonder de goede geluidsvoorbeelden te aanhoren, is dat hele VA gebeuren, met enkele uitzonderingen, n.m.i. gewoon een marketing trucje. Zoals Roland ook al deed met hun TVA enzo i.p.v. DCA.
 
De Roland JP8000 is voor mij ook een virtueel analoge synthesizer.. maar heeft ook behoorlijk wat bijgeluiden in de hoge nootjes, toch klinkt het levendig zoals een analoge synth doet.

Ja de hoge noten zijn vreselijk, helemaal met distortion in de JP8080,
levendig zoals een analoge synth doet met herhaling, alleen een robot zou dat niet horen.
Zet eens voor de grap de reso helemaal omhoog en ga dan nog eens luisteren, ze faken een analoog filter door er quirks in te programmeren, dat klinkt altijd zwaar mislukt, daar moet je digitaal niet aan beginnen.
Maarja de meeste mensen luisteren ook naar muziek wat 100% uit een computer komt, de uiteindelijke luisteraars hebben er helemaal geen verstand van, mischien krijgen ze er wel een slecht gevoel bij.

Mensen die wel in PC muziek maken zeggen dan : wat maakt het uit dat het niet zo mooi klinkt, je kan je geluiden opslaan en met 100 songs tegelijk bezig zijn, en alles zonder ruis, en ALLES GRATIS,
ik wil niet eens weten hoe mooi analoog klinkt, ik heb tenslotte ook analoge presets in mijn VST instrumenten.
Ja maar : die ene DJ gebruikt alleen maar reason fruity, en heeft een miljoen, dat wil ik ook hebben.

Hoezo laat je je computer niet een compositie genereren vraag ik mij af, dan heb je ook meer tijd om al die miljoentjes uit te geven.

De Superwave die in de JP8000 zo levendig en vol klinkt was ook gewoon een statische sample

De supersaw waveform is een free running oscillator, dat kan geen sample zijn,
ook is de supersaw waveform onmogelijk in analoog na te maken, daar is digitale presisie voor nodig.

Luister ook eens naar het windowing ( als je weet wat dat is ) in de JP8000 filter, dat is qua klank ook niet virtueel analoog te noemen.
( ja jij weet wel wat dat is met je Casio reso waveforms )
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top