Kwurqx
Happy synthing
- Lid sinds
- 16 mei 2017
- Berichten
- 918
Misschien moet ik mijn K5000s ook weer eens activeren.
Zeker doen. Additieve synthese gaat echt terug naar de basis van hoe geluid/klank/spectrum in elkaar steekt en moduleert. Ook zeer nuttige kennis voor andere synthese vormen.
Ik twijfel nog of de Waldorf MW1 er in thuis hoort.. anders hebben we nog een hele waslijst met hybride analogen te benoemen
Was ook bedoeld als voorbeeld van een van de weinige apparaten die additieve synthese kunnen. Maar is eigenlijk een Wavetable machine. Wavetabels die ook zelf te genereren/laden zijn/waren.
Ik had in die zin ook de Yamaha FM apparaten GS-1 (max 4 carriers) of DX-7 (max 6 carriers) kunnen noemen....maar die genereren met alleen ongemoduleerde sinussen wel een heel kaal spectrum van max 4 of 6 harmonischen. Wel mooi/nuttig voor tone-wheel / drawbar orgel emulaties (Hammond!). Maar zelfs dat werkt een stuk beter als je (een deel van) de carriers wel moduleert voor een breder en modulerend spectrum.
In mijn beleving was analog modeling eigenlijk een beetje het antwoord op de digitale synthesizer die eerder de analogen onbruikbaar en onverkoopbaar hadden gemaakt maar uiteindelijk niet zo fijn klonken als de exemplaren uit de goeie ouwe tijd.
Die nieuwe digitale apparaten klinken in elk geval ANDERS. Net als ook digitale apparaten elk hun eigen karakter hebben.
Onmiskenbaar zijn er een aantal klassieke analoge apparaten die een zo specifiek karakter hebben dat dit ook erg lastig te emuleren blijkt (zowel analoog als digitaal). Een beetje zoals een Stradivarius ook "iets speciaals en unieks" heeft.
Daartegenover staat dat er inmiddels ook de nodige gewilde klassiekers in het (semi)digitale domein zijn ontstaan. En natuurlijk apparaten met mogelijkheden die in het analoge domein niet zouden hebben kunnen bestaan.
Laten we als criterium stellen dat de hele signaalpad digitaal is, maar geïnspireerd op de klank van een analoge synthesizer
Ik neem aan:
- klassiek substractief signaalpad: OSC --> FILTER --> AMP
- klassieke modulatiebronnen: LFO/ENV
- klassieke filters: LPF/HPF/BPF
- klassieke OSC golfvormen: SAW, SQR/PWM, TRI, SIN, NOISE
Dan zal er vast nog discussie ontstaan over echte modeling (virtueel nabouwen op component nivo) en benaderingen (middels mathematische modellen en DSP).
Laatst gewijzigd: