akkoord progressie notatie

sten

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2002
Berichten
1.162
Locatie
Rotterdam
Beetje rare vraag, maar bij de notatie van akkoorden progressie zie ik vaak notaties als :

Cm C,A#,F,E G,C,E,A# Fm bla,bla

Hoe moet ik dit lezen. Betekent dit zoiets als :
een opeenvolging (progressie) van akoorden (of enkele noten !?!?) uit de C mineur schaal met de volgorde C, A#, F, E. En kunnen dit ook triads zijn (dus akkoorden van drie noten) !?
 
Bij akkoordprogressies wordt meestal de naam van de akkoorden gegeven, en aan de hand daarvan weet je wat je moet spelen. Dus in jouw voorbeeld wordt dat:
Cm = C-Eb-G
C = C-E-G
A# = A#-C##-E#
F = F-A-C
E = E-G#-B
G = G-B-D
C = C-E-G
E = E-G#-B
A# = A#-C##-E#
Fm = F-Ab-C

Bij akkoordprogressies heb je niets te maken met toonsoorten enz. Gewoon de akoorden spelen zoals ze genoemd staan (eventueel in omkeringen voor het juiste effecten, bijvoorbeeld G-C-Eb i.p.v. C-Eb-G), maar verder vooral niets erbijdenken.

Oh ja: een akkoord dat de naam 'C' draagt houdt C-E-G in, niets meer en niets minder. Dat is gewoon een definitie. Alle andere combinaties zouden anders genoemd worden.
 
Voor accoordenprogressies worden de romeinse getallen gebruikt.

Zo van 1= 1ste traps akkoord van de toonladder,,, 2 de derde,,,, etc etc
 
In de klassieke muziek wordt het vaak met trapcijfers genoteerd. Een progressie zoals in dit topic werd gegeven komt meer in de lichte muziek voor.
 
Ok, dat is allemaal vrij duidelijk.

Ik las trouwens dat mineur trappen normaliter in hoofdletters worden aangeduid (romeinse cijfers) en majeur akkoorden kleine letters. Waarom is dit eigenlijk ?
 
Ik leer de klassieke theorie en daar is het logischer wij d voor d klein en D voor d groot. Ik weet niet of het c en Cm is voor c groot en c klein in de lichte muziek.
 
Zo staat het ook op bladzijde 37 van het boek 'Kwintessens' ; Majeurtoonsoorten duiden we aan met een hoofdletter en mineurtoonsoorten met een kleine letter.

Voor zover ik weet geven veel boeken met lichte muziek vaak het geschreven akkoord in een letter weer voor de 'feel' die hoort bij het stuk, terwijl een akkoord geschreven in noten exact zo gespeeld moet worden.
Zo staat er bijvoorbeeld soms ergens C terwijl je niet persé c + e + g moet spelen, ook c + g, of c + e zouden dan kunnen.
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Voor accoordenprogressies worden de romeinse getallen gebruikt.

Zo van 1= 1ste traps akkoord van de toonladder,,, 2 de derde,,,, etc etc

hmmm, niet altijd hoor. Bij gebruik van romeinse getallen wordt het misschien een beetje verwarrend omdat het vanuit de oorsprong genoteerd wordt.

Dus Cm kan dan de 2e, 3e of 6e trap zijn. Afhankelijk van waar de muziek in is begonnen, maar dat laat weinig ruimte voor drastische veranderingen als je het wil noteren.

Stel nu dat er getransponeerd wordt in het nummer? (of je gaat van C naar Cm ?)

doet mê'n dan maar gewoon Cm :)
 
Back
Top