Wie neemt er analoog op?

Burp

[..]
Lid sinds
22 december 2003
Berichten
982
Locatie
Tussen Utrecht & Nijmegen
Ben benieuwd naar wie er allemaal nog meer analoog opneemt en waarmee en waarom.
(Eventueel naast digitaal, want dat doe ik ook...).

Ik merk zelf dat ik namenlijk best vaak toch ff naar mijn 4track tascammetje grijp en dat de ideetjes die ik daarop start uitgroeien tot tracks waar ik erg tevreden mee ben, zelfs of juist kwa opnamekwaliteit.

Vandaar dat ik op het aanbod van een vriend ben ingegaan en een echte 8 sporen bandrecorder heb overgenomen: de Fostex R8 (met fostex 450 mengert en een paar banden). Had al eens eerder daar wat mee opgenomen in een band en dat klonk heerlijk allemaal. (Ben op zoek naar een verlengkabeltje voor de remote-control daarbij trouwens en als iemand nog banden daarvoor heeft?).

Ik vind de beperkende mogelijkheden van mijn analoge gear telkens weer verassend inspirerend werken. Less is More. Oftewel, niet denken maar doen.
 

Attachments

  • fostex r8.jpeg
    fostex r8.jpeg
    2,7 KB · Bekeken: 73
Een paar jaar geleden had ik een Revox A77 2 spoor recorder..
Heb hem een paar maanden gehad maar toch , het was totaal niet praktisch eerlijk gezegd!
steeds maar heen en weer spoelen en zo....

Wel een mooi apparaat natuurlijk!
 
Eh, je kunt toch je hele mix eerst opnemen met je 'normale' digitale gear en dan op het laatste moment even bouncen op de tape en dan weer terug de compu in!
 
Origineel geplaatst door Arv
Eh, je kunt toch je hele mix eerst opnemen met je 'normale' digitale gear en dan op het laatste moment even bouncen op de tape en dan weer terug de compu in!

Daar lijkt mij zo'n revox 2 sporen voor bedoeld! Al ga ik dat ook eens proberen met mijn fostex. Zou het uitmaken of ik hetzelfde signaal op meerder sporen zet? Bijvoorbeeld Links op de 1e vier sporen en rechts op de laatste 4?
 
Ik heb jááááren anaaloog opgenomen met een ouwe tascam 8 spoor en zou niet meer terugwillen!

Neem alleen al het heerlijke spoelen van de tape en de exacte time marks steeds te zetten ... brrr.. wat een kolere werk was dat altijd.

Geluidskwaliteit.. tja... persoonlijk vind ik het een kwestie van gevoel en vaardigheden. De oude digitale opnames uit de 80-'s begin 90-s doen vaak nog kil/schril aan omdat technici er een dot hoog ingooide. Dat was nog ouwe een gewoontje uit het tape-tijdperk. Met de randapparatuur van vandaag kan je alle kanten op en de gemiddelde luisteraar van mijn tracks horen echt niet of het nou op de ouwe tascam of de Core/2 geluidskaart is opgenomen. Tja misschien als ik er een dot ruis bij gooi ;)
 
Af en toe neem ik nog wel eens analoog op ivm de sound.
Ik gewbruik dan een tascam TSR 8 nog steeds erg goed van klank als je die tape sound wilt.
 
Origineel geplaatst door ikke
En hoe gaan jullie dan terug naar pc met die tapes? Terug analoog naar digitaal? :confused:

Meestal wel, maar dan heb ik die tape sound al die ik wil en die heb ik dan gewoon digitaal in protools of in SX zitten.
Het gaat om een bepaalde sound die ik met outboard en plug ins niet krijg maar met de tape wel.

En als ik eenmaal die sound heb kan ik hem digitaliseren en alsnog verwerken.

Het komt ook wel eens voor dat ik het geheel analoog houd tot het afmix stadium.
De TSR loopt dan via Timecode met de andere opnames synchroon, maar dit is meer een uitzondering
dan dat het regel is.
 
Ik heb sinds kort een Revox B77 MKII 2 spoor....

ga hier m'n masters mee opnemen, en eventueel later weer terug naar comp.

heb ook al het bekende truckje toegepast van sample op tape, samplen, opnemen op tape, samplen, opnemen op tape etc. etc. uiteraard klein beetje overstuurd de ene keer... de andere keer weer wat zachter (meer ruis oppikken)... kortom lekker pielen...

leuk man :)
 
kreeg laatst nog een mooie tip in het kader van de hele anologe-digitale-kwestie,

heb een een analoog instrument, bijv. basgitaar... analoog opnemen (tape),
heb je een digitaal instrument (bijv. va synth... digitaal opnemen... :D

en vervolgens verder mixen in je protools of whatever...

misschien omslachtig en niet voor iedereen haalbaar, maar ik vond de filosofie wel kloppen...
 
Origineel geplaatst door cangoeroes
kreeg laatst nog een mooie tip in het kader van de hele anologe-digitale-kwestie,

heb een een analoog instrument, bijv. basgitaar... analoog opnemen (tape),
heb je een digitaal instrument (bijv. va synth... digitaal opnemen... :D

en vervolgens verder mixen in je protools of whatever...

misschien omslachtig en niet voor iedereen haalbaar, maar ik vond de filosofie wel kloppen...

dit doe ik inderdaad regelmatig, vooral zang en drums neem ik graag analoog op en dan in de PC ermee.
 
Zit er ook aan te denken om mn Tascam ATR60 te gaan gebruiken. Pro 2 sporen montage bak.
Staat hier al dik 2 jaar, ter heb en voor mensen om dingen over te laten zetten. Is 1 x nodig geweest. ..

Ga t toch maar eens doen :)
 
25 jaar geleden maakten we opnames met een teac bandrecorder" klootekwaliteit" vergeleken met nu
de enigste reden om analoog op te nemen is SNOBISME

er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman
oude fender basgitaren, custom versterker , etc

deze ruis en kraakboel wordt gewoon niet gebruikt omwille van de oude techniek en slechte kwaliteit

wees eerlijk
als je mocht kiezen tussen het laatste pro tools systeem en een oude analoge mengtafel wat zou je dan kiezen?
 
Origineel geplaatst door BVDS
25 jaar geleden maakten we opnames met een teac bandrecorder" klootekwaliteit" vergeleken met nu
de enigste reden om analoog op te nemen is SNOBISME

er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman
oude fender basgitaren, custom versterker , etc

deze ruis en kraakboel wordt gewoon niet gebruikt omwille van de oude techniek en slechte kwaliteit

wees eerlijk
als je mocht kiezen tussen het laatste pro tools systeem en een oude analoge mengtafel wat zou je dan kiezen?

Dat is toch ook helemaal niet de discussie, natuurlijk is de heden tendaagse opname apperatuur beter.
Maar soms kan je net dat beetje band verzadeging of ververming gebruiken.
Het klinkt ooit gewoon lekkerder op een band als je het opneemt dan digitaal.
en die opname zet je dan inderdaad in protools of what ever en kunt dan nog altijd doen en laten wat je wilt.

En ik weet zeker dat sommige die ruis en kraak boel van je graag over nemen voor een kleine cent.
 
Origineel geplaatst door BVDS
er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman
oude fender basgitaren, custom versterker , etc

deze ruis en kraakboel wordt gewoon niet gebruikt omwille van de oude techniek en slechte kwaliteit

stuur me even een pb'tje voor je het de vuilnisbelt opzwiert. ik zou er blij mee zijn.
zeker met de fender bassman (jaren op gespeeld - geleend van de vader van een vriend die vroeger jazzbassist was) en de oude fender basgitaren en custom versterkers...
drumatix mag ook altijd... laat maar komen die malse prijsjes voor de ruis- en kraakboel :)
mijn muziek is toch vooral geruis en gekraak 8)
 
Pas geleden heb ik ook een tascam 8 track tape recorder op de kop kunnen tikken. Hij valt absoluut niet tegen!
Nog nooit heb ik zo mooi kunnen opnemen.

Nou moet ik toegeven dat ik een redelijke budget studio heb, en gebruikte een yamaha mc2404 analoog (cheap, dat wel) mengpaneel en een wamibox laptop geluidkaartje op mijn laptop om op te nemen. Het is 16bits, maar wel semipro (20bits ad), en goed genoeg om helder dynamieke opnames te maken. De tape is in theorie minder hifi, maar toch klinkt het 10x beter. Ten eerste zorgt de tapecompressie dat je headroom eigelijk vrijwel onbeperkt is, en ook nog eens super lekker gecompressed (maar niet zoals een compressor) klinkt! Ideaal.
Ook heb ik nu eindelijk 8 tracks tot mijn beschikking. Ideaal om lekker live te jammen en dubben. Dat is natuurlijk ook een voordeel boven uitsluiten een stereo-in.
Misschien dat ik een slecht voorbeeld ben, maar mijn ervaringen met computers is, dat ze totaal niet geschikt zijn voor realtime en betrouwbare toepassingen! Zo'n tape is gewoon rec indrukken en gaan met die banaan!

Uiteindelijk zal het toch de computer in moeten om het daarna fatsoendelijk te arrangeren, en misschien afmixen. Maar daar is zo'n ding super geschikt voor!

Verder is het niet precies het zelfde als je je digitaal opgenome opnames ff op 2 track tape bounced... Dat werkt wel, maar direct naar tape is nog beter. Je wilt niet geloven hoe hard ik de boel kan uitsturen zonder maar enige vorm van distortion! Niet dat alles hard moet, maar je zult nooit meer een opname verpesten door digitaal lelijk gekraak! Ideaal voor leken zoals ik ;)

Ik heb weinig ervaring met een protools systeem. Maar ik wil best mijn fostex r8 ruilen met een dual g5 met protools hw!!, maar dat zou toch niet echt eerlijk van me zijn :P
 
er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman oude fender basgitaren, custom versterker , etc deze ruis en kraakboel wordt gewoon niet gebruikt omwille van de oude techniek en slechte kwaliteit

Tja..een 505 begrijp ik, maar heb je wel eens over die Bassman gespeeld??? Als ie in de weg staat, mag je wel even mailen.

Ik heb me wel eens laten vertellen door een masteringstudio, dat je beter op tape kan opnemen dan met slechte AD-converters. ( slecht=als het geen Apogee van een paar duizend euro is)
 
M'n echte mastertape is en blijft een Sony DTC77ES DAT-recorder, maar daarnaast maak ik sinds kort 'backups' op m'n oude Revox A77. De kwaliteit is inderdaad niet hetzelfde als die van een DAT, maar als er per ongeluk iets met je DAT-cassette gebeurt, dan is zo'n analoge spoel nog altijd beter dan niet :D ... en bovendien is de kwaliteit nog altijd erg goed :)

:doei:
 
Origineel geplaatst door stevaux
Ik heb me wel eens laten vertellen door een masteringstudio, dat je beter op tape kan opnemen dan met slechte AD-converters. ( slecht=als het geen Apogee van een paar duizend euro is)

imstupid.gif

Tja een slechte tape-unit klinkt volgens mij ook minder dan een goeie AD/DA converter unit...
Wat slecht is kan volgens mij per definitie niet goed zijn, dus dit is een hele mooie uitspraak die zeker hout zal snijden.

Mensen willen nog wel eens vergeten dat de reels met échte kwaliteit ook (nog steeds) een paar centen kosten.
 
Back
Top