[Linux] Cubase...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Saskija
gewoonweg niet slechter dan Windows 2000. Ik heb de indruk dat er een soort omgekeer snobisme heerst, een soort weerzin tegen die blauwe Teletubby-interface plus het idee dat XP alleen maar W2K plus extra ballast is. Ik zie XP als W2K v1.5: een aantal extra features, meer drivers, grotere W9x-compatibiliteit, meer bugfixes en meer ondersteuning voor de toekomst. Op zich is XP helemaal niet veel zwaarder dan W2K maar als het je echt dwars zit, kun je de nodige services (die overigens ook al in W2K actief zijn) permanent uitzetten of al bij voorbaat niet installeren met een tool als nlite, wie de look niet aanspreekt, kan die volledig terugzetten naar de W2K-interface. Als je de themes-service ook nog 'ns uitzet heb je er ercht helemaal geen last meer van.

Ik draai mijn hudige XP-installatie al vanaf de originele releasedate en het is gewoon _harstikke_ stabiel. De enige keer dat ik de XP-installatie-CD moest pakken was bij een moederbordwisseling en dat ging ook vlekkeloos. Mijn hele systeemconfigurate was ongemoeid gebleven, ik hoefde niet eens opnieuw te registreren. Ik gebruik mijn XP-PC heel erg intensief en het draait als een zonnetje. Het is gewoon de stabielste Windows die ik ken en ik ben dan ook heel erg tevreden.

heb toch anders meegemaakt qua stabiliteit en hoor ook enorm veel klachten erover... heb al vaak genoeg bij mensen 2k erop gezet omdat dat stabieler was en hoor ze er nooit meer over...

overigens dat van die services is zeker zo je kan ze uitzetten en dat is iets wat ik ook zeker gedaan heb want bedoel kga geen spooler.exe draaien als ik niet eens een printer heb geinstalleerd of smrtcrdsrv.exe als ik geen smartcards gebruik ;)
zelfs event logging staat hier uit aangezien ik toch nooit die logs bekijk...
 
Bij deze wil ik enkele stellingen/vooroordelen trachten te weerleggen.


Stelling: Linux hardware-support is ondermaats....

Ik ben al zo een tijdje bezig met Linux en ik moet zeggen dat ik nog geen enkele soundkaart ben tegengekomen die niet onder Linux werkt (check de site http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=All#matrix). Mijn achtsporige 'echo layla' werkt zonder enig probleem (zowal midi als geluid). Uiteraard is het aan te raden om altijd te checken of de soundkaart ondersteund is door linux door te kijken op de bovenstaande site.

Intel Hypertreading is superdeluxe in Linux.



Stelling: Linux is geen realtime besturingssysteem

Het tegendeel is waar, tenminste na het patchen van het Linux-hart. Linux is in eerste instantie een veilig besturingssysteem en Realtime prioriteit kan je zien als een veiligheidsprobleem. Daardoor is patchen noodzakelijk, zodat (niet-root) gebruikers realtime prioriteit kunnen krijgen. Niets van aantrekken, Linux zal op vlak van veiligheid nog altijd veel gezonder zijn dan Windows.

Het geluidsysteem (http://jackit.sourceforge.net/) zelf zit als volgt in mekaar. je stelt eerst de algemene geluidsbuffer in (bv. 11 milliseconden) en dan start je de geluidsserver (als je u beperkt tot maar enkele effecten mag je gerust 1 millisecond nemen). Elk geluidsprogramma en soundkaart heeft zijn inputs en outputs die op willekeurige wijze met elkaar verbonden kunnen worden, en dat zowel als voor midi als voor geluid. Je kan op die manier je gitaar een distortion-effectje geven, waarbij het geluid slechts 11 milliseconden later komt of als je wil 1 milliseconde.



Stelling: waar is die verdomde Software?!

Overal, en dat is nu net het boeiende aan Linux. Je kan zo veel programma's met elkaar tegelijk laten interageren als je wil. ZO kan ik mijn favoriete syntheziser (synaddsubfx) door een 'ladspa'-effectenboxen (bv. jack-rack) laten lopen en dan vervolgens opnemen met 'Timemachine'. Probeer ook eens een vocodertje te bouwen, kinderspel!


Stelling: er is geen officiële support voor Linux, laat staan voor geluid in Linux.

Dat is waar, maar als je vragen hebt zullen andere enthousiastelingen je graag willen helpen in chatrooms.





een nadeel: 't is effe wel doorbijten om die boel geïnstalleerd te krijgen, maar wees gerust, het is de moeite waard.

een pluspunt. 'apt-get update && apt-get dist-upgrade': Dat is het toverwoord (althans in Debian) waarmee ik al mijn Software (en dus ook alle muziekprogramma's) tot de nieuwste versie breng via internet. Eens je dat hebt kunnen doen, zal je het installatieproces niet zo erg meer vinden.

Enkele adviesen:

1. als je ooit linux zou willen proberen en je weet totaal niet waaraan je begint, probeer dan eerst redhat en bezoek de site http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/ en volg de instructies. Vanaf dat je het ervaringsstadium hebt bereikt om een Linuxkernel te compileren, raad ik je aan om op Debian over te stappen (bij mij was dat 9-tal maanden) en vervolgens www.agnula.org te bezoeken.

2. gebruik 'qjackctl' om de geluidsserver te starten, 'zynaddsubfx' als geavanceerde Softwaresyntheziser, 'Ardour' als audio-patcher/effectenbox en 'Jack timemachine' als multitrackrecorder.

3. Je kan om te beginnen de woorden tussen aanhalingstekens eens opzoeken met Google.


een leuke ervaring: enkele maanden geleden heb ik een voor mij onbekende band van geluid voorzien. Toevallig had ik een 2 weken dervoor een 8-sporige 'echo layla20' kunnen op de kop tikken via Ebay. Ik beschikte reeds over een 8-kanalig mengpaneel met één insert per kanaal. Wat ik heb gedaan, is elke insert op een in/uitgang van mijn externe soundkaart gestoken. Dus allle 8 sporen kwamen eerst door de computer alvorens je het hoorde. Ik gebruikte toen ardour als 8-sporige effectenbox (waaronder 8 gates en en een reverbje). Achteraf kwam het hoofd van de band bij mij en zei dat het geluid schitterend was. En dan zei ik hem: 'ik heb je band terwijl in acht sporen opgenomen' (jaja, en dat allemaal met éénzelfde computer van 1000Mhz). Toen was hij zo blij dat hij mij heerlijke afrikaanse rode wijn heeft gekocht. (Ze hoorden allen hun geluids 11 milliseconden later, waar ze uiteraard niets van gemerkt hebben. Als je een 10-tallen meters van een box staat, beginnen die 11 milliseconden al verwaarloosbaar te worden).

Conclusie, ik denk dat het feit dat Linux kosteloos is (wat ik absoluut niet als voordeel wil naar voren schuiven), het een verkeerd beeld geeft van de kwaliteit ervan.

Groeten Henne
 
Laatst gewijzigd:
Even als complete Mac-onkundige: OSX is toch op een linux achtige basis (of FreeBsd) gebaseerd? In principe is het dan niet gigantisch moeilijk om software die nu ook voor de Mac geschreven wordt te porten naar linux lijkt me?
Maar ja, wanneer wordt het commercieel interessant? Misschien pas als de grote zaken standaard oplossingen met linux aan gaan bieden, en die zullen dat niet gaan doen voordat er goede (lees bekende) software is... cirkeltje?
 
PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

OSX is net als de LINUX varianten gebaseerd op UNIX. Unix is zeer stabiel en licht.

Ik begrijp niet waarom mensen toch zo bang zijn om over te stappen op Apple als ze een pc gewend zijn..


Misschien is het even wennen, maar je kunt er echt alles mee, het is zelfs OPEN SOURCE!!
En OSX is zo gemakkelijk! ook voor muziek spul.. sluit iets aan en het werkt!!! echt ik weet het uit ervaring
en virussen, ik heb er nog nooit last van gehad...daarnaast is het een fabeltje dat er niet veel software voor te krijgen is, maar dat is echt niet zo kijk maar. www.versiontracker.com

Maargoed het lijkt wel of ik aandelen in Apple heb en dat is niet zo, maar ik kan me voorstellen dat mensen gewoon eens een computer willen die goed werkt...

Neem eens de moeite om er over te lezen.. www.apple.nl
Studenten krijgen zelfs korting, zo heb ik mijn emac 700mhz gekocht en hij draait als een zonnetje ;-)

Ok ok ik hou op
mensen die meer info over osx willen kunnen me p.b. en:slotje:
 
Op zich van ik het verhaaltje van hwouters best wel goed. Alleen denk ik dat hij zelf ook al aangeeft dat er nog best wel een behoorlijke technische drempel is wat menige gebruikers afschrikt. Komt daar ook nog eens bij het dagelijks praktisch gebruik van de bestaande software die je wellicht in je creativiteit belemmerd.

Wat dat betreft is er een 'markt' voor mensen die technisch wel in staat zijn om een OS voldoende goed in te richten zodat het optimaal gebruikt kan worden. Want ook al is het een heikel punt maar veel mensen zijn gewoonweg niet geschoold en/of ervaren genoeg om dat soort dingen zelf te doen en dan kan het fout gaan. (het heeft niets te maken met te dom te zijn of zo)

En als het om het punt kosten gaat dan is er de laatste tijd qua 'light' versies behoorlijk wat veranderd en kun je voor een schappelijke prijs ook nog redelijk ver komen. En als de open source software voor Linux verder gaat met z'n ontwikkelingen kun je niet blijven verwachten dat het open source blijft. Want de grote nadelen van open source zijn nog altijd de support, 'proven technology' en continuiteit. En ik ben sterk voor OSS maar als je afhankelijk bent van software dan wil je gewoon zoveel mogelijk zekerheid waar je ook kosten voor wilt maken. Als hobby geldt dat veel minder.
En qua geluidskwaliteit durf ik wel stellig te beweren dat commerciele software met kop en schouders boven OSS software uitsteek. Dus als je van OSX/Windows naar Linux overstapt ga je op dat punt achteruit.

So why bother?
 
Re: PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

Re: PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

Origineel geplaatst door pal
OSX is net als de LINUX varianten gebaseerd op UNIX. Unix is zeer stabiel en licht.

Ik begrijp niet waarom mensen toch zo bang zijn om over te stappen op Apple als ze een pc gewend zijn..


Misschien is het even wennen, maar je kunt er echt alles mee, het is zelfs OPEN SOURCE!!
En OSX is zo gemakkelijk! ook voor muziek spul.. sluit iets aan en het werkt!!!

Ja, Ik heb gelezen dat Jack-audio-connection-kit op de meeste UNIX-systemen zou kunnen werken en dus ook op OS X.


Waarom mensen bang zijn om over te stappen op Apple: het schijnt ietske duurder te zijn. Ik heb horen zeggen dat dit wel terecht is.
Waarom mensen bang zijn om over te stappen op Linux: het geluid is moeilijk te installeren.

Ik heb alleszins hetlaatste over voor kwaliteit/stabiliteit. Ik heb overigens ook geen zin om mijn computer om de vijf scheten te herinstalleren.



Maar ja, wanneer wordt het commercieel interessant? Misschien pas als de grote zaken standaard oplossingen met linux aan gaan bieden, en die zullen dat niet gaan doen voordat er goede (lees bekende) software is... cirkeltje? [/B]


Installeren van geluid op Linux is niet erg gemakkelijk, dus een voorgeïnstalleerd/geïntegreerd LINUX-gluidssysteem zou wat geld op kunnen leveren. Dit zou commercieel interessant kunnen zijn voor de linuxexpert(bedrijven). In prinicipe betaal je dan voor de support en niet voor de software zelf.




Groeten Henne
 
Ach binnenkort heb je gewoon voorgebakken rpms
Dat kan iedere debiel
En opensource altijd slechter gesuport?
Volgens mij juist beter als het goed is hoor!
Daarom is het toch open?
Defensie etc gaan niet voor niks over op linux etc
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ach binnenkort heb je gewoon voorgebakken rpms
Dat kan iedere debiel

Geef mij maar de deb's van Debian. :)

Groeten Henne
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Defensie etc gaan niet voor niks over op linux etc
Oei... Ik weet niet of dat zo'n goed voorbeeld is..
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Oei... Ik weet niet of dat zo'n goed voorbeeld is..

Nee heeft geen ruk met muziek te maken.
Maar ja ze willen gewoon veiligere spul hebben en stabieler.
En wat makkelijker up to date houden is zonder achterlijke idiote licenties.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Nee heeft geen ruk met muziek te maken.
Maar ja ze willen gewoon veiligere spul hebben en stabieler.
En wat makkelijker up to date houden is zonder achterlijke idiote licenties.

is zeker zo... ik hoorde dat dell binnenkort linux standaard bij hun pc's levert en dat windows alleen op request is voor een meerprijs? Voordeel is dat linux toch beter loopt als windows. Vergeet niet dat bij bedrijven etc. linux/unix altijd de serverbasis vormt voor bedrijfskritieke processen. AS400 bijvoorbeeld...

maar goed ik zet eerst maar bsd oid op me pentium 3 bakkie en installeer gelijk maar een muziek proggie om te kijken of het wat is...
 
Dell blijft gewoon standaard Windows leveren op hun PCs hoor. Je kunt misschien wel Linux aanvinken, maar dat is zeker niet de defaultoptie. Tenslotte wordt er door 95% van de klanten om Windows gevraagd en dan gaat Dell heus niet tegen de stroom inroeien.

Er was wel een paar weken geleden sprake van dat HP op een nieuwe laptop standaard Linux zou leveren maar dat bleek enigszins bezijden de waarheid. Op de HP-site stond de Linux-optie wel vermeld maar wanneer je daadwerkelijk iets bestellen wilde kon je alleen Windows XP krijgen. Later bleek dat je alleen op verzoek en bij een bestelling van minimaal 5 laptops Linux kon krijgen.
 
Re: Re: PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

Re: Re: PAS OP APPLE RECLAME (niet voor gevoelige lezers)

Origineel geplaatst door hwouters
Ja, Ik heb gelezen dat Jack-audio-connection-kit op de meeste UNIX-systemen zou kunnen werken en dus ook op OS X.

Jack werkt inderdaad op OS X. Er zitten ook vst en au plugins bij! Zo kun je elke willekeurige applicatie naar een kanaal in Logic (o.i.d.) routen, een soort van universele rewire.
 

Maar HET manco van muziek met Linux is dat er niet genoeg drivers zijn voor diverse geluidskaarten
[/B]


Inderdaad, Linuxdrivers worden nooit meegeleverd met de soundkaart. Dat zou echter dom zijn, want alle drivers worden gecentraliseerd onder de naam ALSA (advanced Linux Sound Architecture).

Je kan op www.alsa-project.org checken of jouw geluidskaart ondersteund wordt. Als je je geluidskaart niet te vinden is in deze lijst, moet je zoeken op google welke driver je moet gebruiken.

Al de 15 verschillends geluidskaarten, oa. ook een achtsporige echo layla, die ik ben tegengekomen werken met de Linux alsa-drivers.


Groeten Hendrik
 
Tsja die drivers komen allemaal wel, maar het heeft z'n tijd nodig. En velen onder ons hebben dat geduld niet zo.

Weet nog wel dat ik ruim anderhalf jaar geleden ooit ook eens met ALSA drivers voor m'n RME hammerfall heb lopen stoeien. Wel voor FreeBSD overigens. Maar de versie die ik had moest nog gecompileerd worden maar het werkte niet omdat de instellingen van IRQ of IO niet goed stonden. En dat ging mij in ieder geval te ver. Misschien dat het nu verbeterd is.
Trouwens zijn de OSS drivers voor RME niet gratis en dat vind ik zo zot dat daarvoor aparte drivers moet kopen.

Maar 15 modellen? Is dat niet een beetje erg weinig? D'r zijn tig geluidskaarten.
Wat trouwens wel interessant is dat ze Linux mLan drivers aan't ontwikkelen zijn (ja daar heb je hem weer met z'n mLan)
Wat natuurlijk weer het voordeel heeft dat je in een klap het assortiment van hardware voor Linux aanzienlijk vergroot. (nou ja zoveel mLan hardware is d'r nou ook weer niet)

En met gevaar van Linux vs commerciele tralala.

Waarom zou je een apparaat (computers zijn gewoon apparaten) van 500 a 2000 euro kopen en dan gratis software te gebruiken omdat dit nou eenmaal goedkoper is?

OSX zit bij de prijs in en XP home OEM kost iets van 90 euro en bijv Cubase SE 140 euro.
Dus het mag dan wel meer kosten maar voor die paar centen heb je ook iets waar je echt goed mee uit de voeten kunt, min of meer volledig ontwikkeld is en daar ook nog support op krijgt. En upgraden hoeft perse nog niet eens.

En ik wil ook niet teveel Linux afvallen maar met dit soort redeneringen vind ik het logisch dat Linux weinig aandacht blijft krijgen.
 
Persoonlijk zit ik helemaal niet te wachten op Cubase onder Linux.

Tuurlijk wil ik graag een ander stabieler platform, maar Linux vinnik een beetje ingewikkeld.
Straks kan je niet eens een audio-mixdown doen omdat de default directory waar cubase zijn audio in weg wil schrijven op read-only staat zonder dat je dat door hebt. zoeken zoeken zoeken zoeken... hihi

Liever zou ik hebben dat het media-OS BeOS, nu Zeta, eens aanslaat en dat daar coole apps voor komen.
Tot die tijd gebruik ik Windows. (en ik ben ook een Windows-hater ja :) )
 
De stabiliteit van Windows XP heeft de behoefte aan Linux als audio-OS volledig het raam uitgezwierd imo.

Ik haat geen van beide OS'en trouwens (toch niet meer sinds XP, daar heeft MS het eindelijk gewoon goed gedaan), Linux is echter geen OS voor Jan met de Pet, en dat zal nog wel even zo blijven, vandaar de desinteresse denk ik (en inderdaad het totaal gebrek aan serieuse audiosoftware).
 
Opmerking: als deze discussie op tweakers.net gevoerd was, zouden de eerste postings allang weggemodereerd zijn geweest. Termen als "zwijndows" zijn wel heel erg kinderachtig. Maar ok, voor sommige mensen is de keuze voor een OS identiteitsbevestigend ipv een middel tot een doel.
 
Origineel geplaatst door Saskija
Opmerking: als deze discussie op tweakers.net gevoerd was, zouden de eerste postings allang weggemodereerd zijn geweest. Termen als "zwijndows" zijn wel heel erg kinderachtig. Maar ok, voor sommige mensen is de keuze voor een OS identiteitsbevestigend ipv een middel tot een doel.

:okdan:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top