'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

[OT] okokokokok, ik ken blijkbaar alleen maar hele brave iPod bezitters ;) ben ook al wat ouder, zal ook wel uitmaken [/OT]

vergeet qua geluidskwaliteit ook niet dat masteren voor het medium vinyl veel meer beperkingen met zich meebrengt qua het eindeloos harder maken/compressen van de muziek........ dat kan ook verklaren waarom oude opnames beter klinken......
 
Treed er bij vinyl ook niet een bepaald soort vervorming op waardoor het een ander gevoel heeft dan digitale opnames?

Ik wil ook nog de vergelijking 44.1 kHz (CD) vs 48 kHz (minidisc / Dat) aanhalen.
Het kan aan mijn minidisc speler liggen, maar als ik mijn muziek opneem op minidisc rechtstreeks uit de mixer en afluister of later op CD zet en dan met dezelfde koptelefoon afluister, dan vind ik minidisc nét iets dieper en helderder qua geluid. En dan heb ik de bass boost en allerlei grappen uit staan.

-C-
 
Origineel geplaatst door Nolet
Hhmmm grappig, dat is juist een heel goed klinkende plaat. Ik denk dat je nieuwe speakers nodig hebt. Ik vind dat 'Parachutes' wel ietsje beter klinkt. Dat is echt een goed gemixte en gemasterde plaat.

Vreemd, ik vinnum ook schel, iel en erg vermoeiend :confused: (op absolute2's, HR824's en sony oordopjes).
 
Origineel geplaatst door olafmol
dan moet ik je teleurstellen, de nieuwe soulwax zit hier ook in mijn CD speler en zo te horen zijn de bovenste 5dB's er lekker afgesneden............een grote brei ......jammer................... white stripes album vinnik nou ook niet zo geweldig klinken qua eindsound.............
Ik vind Soulwax wel lekker klinken hoor
Damn wat een berg analoog geweld gebruiken die jongens
 
Origineel geplaatst door quifster
serieus antwoord:
Ik ken eerlijk gezegd niemand met een ipod of andere mp3 speler die alle nummers op de mp3 speler gekocht heeft.


wat je ziet is denk ik maar een heel beperkt deel van de ipod wereld, het is veel beter om dit soort zaken via cijfers te verantwoorden. daarom heb ik even opgezocht hoeveel ipods er verkocht zijn in het 2e fiscale kwartaal van 2004 (cijfers zijn opgegeven door apple zelf)

als we dan uitgaan van jou stelling dat mensen die een ipod kopen daadwerkelijk de muziek kopen die op de ipod past dan heeft dat het volgende bedrag voor de cd branche opgeleverd (er even van uitgaande dat die cd's al gekocht waren)

apple heeft (in het 2e kwartaal 2004) 807,000 ipods verkocht.

voor het gemak ga ik even uit van een gemiddelde van 20 gig opslag per ipod (ze zijn er kleiner , maar ook groter, dus dat middelt wel)

dan heeft dit alleen op basis van de verkoopcijfers van de ipod in het 2e kwartaal, in de afgelopen periode aan cd omzet opgeleverd:
6594 euro * 807,000 ipods = 5.321.358.000 euro

nou, geloof mij maar dat de cd brance er heel anders uit zou zien als die ook maar een heel klein beetje waar was.

Je hele redenatie is echt zo krom als een hoepel. Daar kan ik een hier een heel verhaal over statistiek gaan houden en alle factoren die hier (waarschijnlijk om een punt te bewijzen) weg worden gelaten, maar denk hier 's over na:

Er zijn genoeg mensen (waaronder ikzelf) die echt wel in 10 jaar tijd 14.000 piek aan CD's hebben uitgegeven, of in 10 jaar legaal een reeks CD's hebben vergaard (via koopjes, kadootjes etc.). Dat grote bedrag van jou is dan over een periode van 10 jaar richting de GEHELE muziekbranche gegaan. Dus niet alleen de platenmaatschappijen maar ook de distributeurs, transport, artwork, studios, retailes, groothandels etc. etc.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Vreemd, ik vinnum ook schel, iel en erg vermoeiend :confused: (op absolute2's, HR824's en sony oordopjes).

Een nummer als "Green Eyes" (mijn favo nummer van die CD) klinkt echt wel erg goed. Mooie volle akoestieken gitaar. Dynamiek in de vocal. Niets mis mee.

Vergeet die absolute 2's maar...dat is sowieso brak. Oordopjes moet je ook nooit op af gaan. Doordat er geen bass in zit wordt het hoog altijd meer naar voren getrokken. Die Mackie's zouden wel OK moeten klinken, al ben ik geen fan van die HR-serie.
Op mijn Genelecs klinkt het echt wel netjes.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ik vind Soulwax wel lekker klinken hoor
Damn wat een berg analoog geweld gebruiken die jongens

die klinkt dus niet goed........slecht! maar dat komt zo te horen door de bovengenoemde loudness wars, niet door hun apparatuur of de mix ......alhoewel...volgens mij is de mix op het nieuwe soulwax album ook nog eens crap gedaan bij veel nummers........... en dat zeg ik als soulwax fan van het eerste uur......
 
Origineel geplaatst door Nolet
Een nummer als "Green Eyes" (mijn favo nummer van die CD) klinkt echt wel erg goed. Mooie volle akoestieken gitaar. Dynamiek in de vocal. Niets mis mee.

Vergeet die absolute 2's maar...dat is sowieso brak. Oordopjes moet je ook nooit op af gaan. Doordat er geen bass in zit wordt het hoog altijd meer naar voren getrokken. Die Mackie's zouden wel OK moeten klinken, al ben ik geen fan van die HR-serie.
Op mijn Genelecs klinkt het echt wel netjes.

mijn sony in-ear fontopia oordopjes hebben heel veel bas......maar omdat ze zo in je oor zitten moet je wel het hoog wat wegdrukken, anders klopt de balans niet meer
 
Origineel geplaatst door Nolet
Een nummer als "Green Eyes" (mijn favo nummer van die CD) klinkt echt wel erg goed. Mooie volle akoestieken gitaar. Dynamiek in de vocal. Niets mis mee.

Vergeet die absolute 2's maar...dat is sowieso brak. Oordopjes moet je ook nooit op af gaan. Doordat er geen bass in zit wordt het hoog altijd meer naar voren getrokken. Die Mackie's zouden wel OK moeten klinken, al ben ik geen fan van die HR-serie.
Op mijn Genelecs klinkt het echt wel netjes.

nah zal er nog eens naar luisteren.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Dan heb ik een hele slechte smaak Olaf

vast niet, de nummers an sich zijn over het algemeen prima....niet zo goed als hun eerste 2 albums, maar toch.........maar wat er van de CD afkomt is een soort van brickwall of sound.......en niet in goede zin.......je kunt bijna nix meer horen van wat er allemaal gebeurd in de nummers........en dat is nou precies wat ik altijd leuk vond aan hun, van die leuke analoge drumcomputertjes enzo die in de achtergrond meeliepen etc.
 
Origineel geplaatst door olafmol
mijn sony in-ear fontopia oordopjes hebben heel veel bas......maar omdat ze zo in je oor zitten moet je wel het hoog wat wegdrukken, anders klopt de balans niet meer

Als je ze veel gebruikt weet je wel hoe het ongeveer moet klinken.
 
Origineel geplaatst door olafmol
vast niet, de nummers an sich zijn over het algemeen prima....niet zo goed als hun eerste 2 albums, maar toch.........maar wat er van de CD afkomt is een soort van brickwall of sound.......en niet in goede zin.......je kunt bijna nix meer horen van wat er allemaal gebeurd in de nummers........en dat is nou precies wat ik altijd leuk vond aan hun, van die leuke analoge drumcomputertjes enzo die in de achtergrond meeliepen etc.

Ik moet je wel bekennen dat ik al een paar weken niet in de gelegenheid ben om het op mijn woonkamer speakers te luistseren.
 
Origineel geplaatst door maxdox
Als je bijv. Massive Attack 100th window vergelijkt met Blue lines (jaren 90), hoor je een duidelijk verschil tussen de jaren90 digitale sound (16bits adat??) en de digitale sound van nu. Ik vind overigens 100th window erg goed klinken, maar blue lines heeft ook wel wat.

Daar moet ik me helemaal bij aansluiten
Live klinken ze ook wat minder tegenwoordig
Maar blijft wel een leuke band
 
Origineel geplaatst door Backdrop
En kent iemand Rhtym&Stealth van leftfield ? Is die hoeveelheid bas nog OK ?

nee man, die bas valt helemaal weg.. :duivels:
 
Dit staat toevallig ook een stuk over in de nieuwe interface.
Ook daar wordt geklaagd over ontbreken van dynamiek in muziek en dat alles dood gecompressed is.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Je hele redenatie is echt zo krom als een hoepel. Daar kan ik een hier een heel verhaal over statistiek gaan houden en alle factoren die hier (waarschijnlijk om een punt te bewijzen) weg worden gelaten, maar denk hier 's over na:

Er zijn genoeg mensen (waaronder ikzelf) die echt wel in 10 jaar tijd 14.000 piek aan CD's hebben uitgegeven, of in 10 jaar legaal een reeks CD's hebben vergaard (via koopjes, kadootjes etc.). Dat grote bedrag van jou is dan over een periode van 10 jaar richting de GEHELE muziekbranche gegaan. Dus niet alleen de platenmaatschappijen maar ook de distributeurs, transport, artwork, studios, retailes, groothandels etc. etc.

uiteraard laat ik een hele hoop zaken weg. het gaat hier ook niet om een complete verantwoording, het gaat om de grote lijn op basis van de verkoopcijfers van alleen de ipod in 1 kwartaal.

Het klopt dat het richting de hele muziekbranche gaat. ik heb het ook niets voor niets over OMZET.

bovendien heb jij het in een keer over mensen die dat bedrag hebben uitgegeven in de afgelopen 10 jaar. Dat geloof ik best, maar hebben al die mensen dan in kwartaal 2 een ipod gekocht? want daar was de berekening op gebaseerd.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Dit staat toevallig ook een stuk over in de nieuwe interface.
Ook daar wordt geklaagd over ontbreken van dynamiek in muziek en dat alles dood gecompressed is.

Goh zijn ze er snel bij. Dat speelt toch al 10 jaar of zo ?
 
Maar ik denk ook dat dingen slechter klinken omdat er veel met software gedaan word ipv hardware.
En ik zeg niet dat alle software zo slecht is maar het speelld wel mee.
Nu niet boos worden maar ik vind fruityloops producties qua dynamiek meestal minder.
Neem Secret Chinema bijvoorbeeld.
Ik vind het er nou niet beter op geworden.
 
Back
Top