nieuwe synth

Jaguar_e

Stamgast
Lid sinds
5 juli 2004
Berichten
234
Ik bezit nu een cs2x (4,5 jaar loop tegen het dak van deze synth aan) maar ik wil eigenlijk wel een stapje verder

Buget is er nog niet maar niet buitensporig veel (meer dan 500 a 600)
Als het even kan niet sampel gebaseerd.
Edit mogelijkheiden veel mag maar niet te gecompliceerd(ik ben nog geen "echte" synth gewend)
Voor de rest niet muziek style gericht wil er meer mee kunnen. Het hoeft niet perse alles in 1 te zijn

Kunnen jullie hier wat synths op aan raden ? of moet er nog meer info bij
 
Re: nieuwe synth

Origineel geplaatst door Jaguar_e
Ik bezit nu een cs2x (4,5 jaar loop tegen het dak van deze synth aan) maar ik wil eigenlijk wel een stapje verder

1 stapje maar? Een tweedehands CS6x misschien? :D
 
Re: nieuwe synth

Origineel geplaatst door Jaguar_e
Kunnen jullie hier wat synths op aan raden ? of moet er nog meer info bij
Altijd, alleen is het wel handig te weten of je er toetsen bij moet hebben of niet.

Synths die in de prijsrange vallen:

met toetsen:
Alesis Micron (475)
Yamaha AN1x (2ehands, 350)
Novation KS4 (499)

rack/tabletop
Virus A (2ehands, 500)
Novation KS-rack (399)
Clavia Nord Rack 2 (599)

rack/tabletop mini's
Novation A-Station (299)
Yamaha AN200 (2ehands, 200 max)
Clavia Nord Micromodular.

Wil je teruggaan in de tijd, dan zijn er ook nog een heel aantal opties. Een Alpha Juno, een JX8P of JX3P, een Juno-106, etc. Nadelen: geen audio-ingangen, geen on-board effecten, relatief lage polyfonie en geen multi-timbraliteit.
 
Dan zijn er in ieder geval flink wat

In de tijd terug hmm ja kan maar ik ben bang dat mijn uitspattingen op de synth wat de veel worden voor de oude beestjes. Ik heb toch minstens denk ik zo 10 a 16 polyfoon nodig(schat ik zo).
Ik werk eigenlijk nauwelijks met midi, ik probeer het zelf zo strak mogelijk in te spelen.
Toetsen dat is nog een issue, want mijn huidige synth vind ik wel een leuk masterkeyboard. Daarnaast is zonder toetsen meestal goedkoper. Maar misschien zijn de toetsen van de andere synth wel nog fijner
Effecten vind ik eigenlijk wel een must mits van redelijke kwaliteit. Das niet erg hoog bij mij maar het gaat mij in eerste instantie er om dat het geluid goed/lekker niet te eentonig(de sound van de synth) is.
Ik wil er veel kanten mee uit kunnen.
2de hands zou kunnen maar ik heb liever nieuw

En ik zal eens kijken of ik zo even demotjes kan vinden op het inet
 
Qua toetsenkwaliteit zou je de bovenste kunnen rangschikken met de beste boven:

AN1x
KS4
Micron

De allerlekkerste toetsen zitten op een (Super)nova II en een Virus KB/KC - of op een Kawai K5000; die is niet sample-based maar ook niet echt virtueel-analoog te noemen.

Over de KS4 (KraakSynth) zijn al een aantal klachten geweest, maar van wat ik van Novation (overgenomen door Focusrite, bij de weg) heb gelezen willen ze deze eruithalen met een nieuwe OS-update - op z' vroegst mid-eind september als ik 't goed herinner.

Ah juist : http://www.musicplayer.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=18;t=011271#000000

Naja, Focusrite heeft in ieder geval een naam hoog te houden, en ik zie het al eigenlijk gebeuren dat de prijzen van de KS synthjes bij Feedback vrolijk omhoogspringen naar Duits niveau. Je zou bijna zin krijgen er een puur voor dat aan te schaffen ;).
 
Alesis Micron (475)
Yamaha AN1x (2ehands, 350)
Novation KS4 (499)

rack/tabletop
Virus A (2ehands, 500)
Novation KS-rack (399)
Clavia Nord Rack 2 (599)

rack/tabletop mini's
Novation A-Station (299)
Yamaha AN200 (2ehands, 200 max)
Clavia Nord Micromodular.

Vergeet ook niet de Novation Nova 'laptop', die is goedkoper en geavanceerder dan de nova's die hier staan...(euh nou niet goedkoper dan een A-Station, iets van 50 - 100 euro duurder maar wel stukken uitgebreider)
 
Zoals het er nu uit ziet gaat het denk ik de a-station of een ks-rack
Als ik kijk naar de specificaties zou de ks krachtiger zijn. Helaas zijn de demos van de a evenals de k4/k5/ks nogal trance/house gericht. Weet iemand of dit de specifieke sound is van deze synth?
Want ik wil er in eerste instantie drum&bass mee gaan maken.

De nord is een hele flexibele synth maar ik heb zo iets ook al geprobeerd met de reaktor-demo alleen het werkt niet snel genoeg. Software is dan niet te vergelijken met hardware, maar toch als ik uren moet gaan zitten kloten om een voice goed te krijgen dan doet dit in mijn geval af van de creativiteit. Daarnaast is de micro weer erg beperkt qua polyfonie en dergelijke. De rack is weer erg duur nou ja dat heb ik niet zo 1 2 3 bij elkaar.

Van de micron heb ik geen demo kunnen vinden
 
Zoals het er nu uit ziet gaat het denk ik de a-station of een ks-rack
Als ik kijk naar de specificaties zou de ks krachtiger zijn. Helaas zijn de demos van de a evenals de k4/k5/ks nogal trance/house gericht. Weet iemand of dit de specifieke sound is van deze synth?
Want ik wil er in eerste instantie drum&bass mee gaan maken.

Een tweedehands Novation Nova laptop!!! , dit is echt de krachtigste (6x ipv 4 multi ), 3 oscs en inzetbaar voor vele muziekstijlen. Ik ben nog altijd verrast door de rauwheid en complexiteit van deze synth.

Voor drum&bass heb je geen synthesizer nodig, alleen maar een Amiga met een tracker en een sample van de Amen break...anders krijg je van die moderne flauwe honingstont drum&Bass (zaosl ze b.v in Utrecht veel luisteren }:| )
 
Dat vind ik wel een kortzichtig antwoord. Het niveau van vroeger was alles better vind ik helemaal erg.
Ik wil gewoon experimenteren. En het moet niet te moeilijk zijn. Ben wel technisch maar als ik muziek maak dan wil ik ook muziek maken en niet per defenitie begrijpen hoe een synth werkt. Wel wetend wat het effect doet met het geluid, maar dan puur op het gehoor. Alles het lekker klinkt dan zal het me voor de rest ook niet zoveel boeien welke waarde parameter x heeft en die dan parameter y zo aanstuurt.

Voor de rest misschien overbodig nog wat materiaal van wat ik uit mijn cs2x kreeg. Wat daarnaast het beluisteren waard is.

http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=392292&T=8634
Je kent het wel standaard film trailer muziek
Alles uit de synth behalve drums

http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=395888&T=5898
Drum & bass achtig. Was een inval. Drums niet uit synth.

http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=395903&T=6325
Drums niet uit synth handmatig, zodat het wat meer tempo veranderingen had en ook ongelijk liep waardoor het toch wat spannender is geworden. Regen & onweer en krakende vloer ook niet uit de synth. Rest wel ook de overige sfx

Of het echt goed is en of het het maximale is wat uit de synth te halen valt weet ik niet maar dit zijn de laatste nummers die ik er mee gemaakt hebt

Zie het niet als song promoting maar als indicatie van wat ik uit de cs2x kreeg
En misschien dat jullie dan een beter idee krijgen van welke synth ik misschien ook wel leuk zou vinden
 
Mooie tracks! Vooral die trailer-achtige track vind ik te gek (jammer dat die zo kort is!).
Ik weet niet welke synth het beste bij jou past, maar die a-station kun je denk ik beter laten liggen want die is 'maar' 8-stemming en niet multitimbraal. In dat geval kun je beter voor de K-station gaan denk ik. Veel suc6 en vergeet niet je nieuwe creaties te posten... :)
 
Ook niet vergeten om er op uit te gaan en de synths bij winkels of vrienden/kenissen uitproberen.
 
Origineel geplaatst door LoFiye
Mooie tracks! Vooral die trailer-achtige track vind ik te gek (jammer dat die zo kort is!).
Ik weet niet welke synth het beste bij jou past, maar die a-station kun je denk ik beter laten liggen want die is 'maar' 8-stemming en niet multitimbraal. In dat geval kun je beter voor de K-station gaan denk ik. Veel suc6 en vergeet niet je nieuwe creaties te posten... :)
Ik denk dat je de KS synths bedoelt ipv de K-station; deze is namelijk ook maar monotimbraal met 8 stemmen ;).

Wat de Micron betreft, deze is qua binnenwerk identiek aan de Ion; alleen zit er op de Micron ook nog reverb + delay. Dus qua demo's kun je ook die van de Ion beluisteren.
 
tuurlijk moet ik gaan uitproberen

Maar als ik al een soort van scope heb van dat wil ik en die synth intereseerd mij dan zoekt het al wat makkelijker
 
Back
Top